TAJEMNICA OGRZEWANIA

TAJEMNICA OGRZEWANIA: CIEPŁY DOTYK SAMOCHODU

TAJEMNICA OGRZEWANIA: CIEPŁY DOTYK SAMOCHODU

7. 1. 2020

Kiedy jest zimno, wiemy na pewno, że przyjemnie ciepłe powietrze będzie za chwilę płynąć z wylotów wentylacyjnych. A jednak rozwój i testowanie ogrzewania jest tak trudną dyscypliną, że czasami uśmiech na twojej twarzy dosłownie zamarza

Po lodowatej nocy samochód jest całkowicie pokryty szronem, wyglądając jak z bajki Hansa Christiana Andersena. Według termometru jest -20°C. Drzwi wyglądają na całkowicie zamrożone, a przednia szyba pokryta jest grubą warstwą szronu. Wewnątrz ktoś uruchamia silnik. Znajdujemy się w komorze testowej środowiska ŠKODA, gdzie trwa test systemu grzewczego.

LODOWE KRÓLESTWO

Dzięki tej komorze takie testy mogą być przeprowadzane przez cały rok. Dawno minęły czasy, kiedy musieliśmy czekać na temperatury gdzieś na północy Europy, w kompleksie starannie osłoniętym przed wzrokiem ciekawskich kamer, aby temperatura spadła znacznie poniżej zera, aby ogrzewanie mogło zostać poddane odpowiednim testom. W 2020r. ŠKODA uruchomiła cztery komory do badań środowiskowych. Co się tyczy stale rosnącej liczby modeli, rozwoju indyjskiej platformy samochodowej i całkowicie nowych wymagań dotyczących ogrzewania samochodów elektrycznych, komory pracują non stop.

Podczas pracy drzwi samochodu muszą być mocno zamknięte, a wszystko musi być idealnie uszczelnione. W komorze zostawia się samochód do „zamrożenia” przez dwanaście godzin w temperaturze -20°C, a określona ilość wody nałożona na przednią szybę za pomocą dysz zamienia się w grubą warstwę lodu. To symuluje mroźny poranek w ekstremalnych warunkach. Następnie badana jest zdolność układu grzewczego do ogrzewania wnętrza, gdy silnik pracuje na tzw. luzie, aby upewnić się, że 80% przedniej szyby jest już nagrzane i czyste w ciągu 40 minut, nawet w temperaturze -20°C. Przynajmniej tego wymagają przepisy.

Jednak ŠKODA ma znacznie bardziej ambitne limity wewnętrzne: wszystkie samochody, niezależnie od wybranego silnika, muszą znacznie szybciej odmrażać szybę. „Wszystko jest monitorowane za pomocą specjalnego termowizora. To daje nam dokładny obraz tego, jak wszystko działa w samochodzie, w jaki sposób szyba przednia nagrzewa się i lód topnieje”, mówi Jan Hrnčíř, koordynator rozwoju klimatyzacji. Komora jest również okazją do przetestowania działania klimatyzacji, ponieważ powietrze można podgrzać do +40 ° C, a potężne lampy fluorescencyjne mogą odtworzyć taką samą intensywność światła słonecznego jak na pustyni. Tutaj również projektanci mogą sprawdzić, jak zachowuje się system wentylacji podczas jazdy: przed samochodem znajdują się potężne wentylatory, które odtwarzają przepływ zimnego powietrza.

TECHNOLOGIA WYSYŁANIA PRYSZNICÓW W DÓŁ KRZYŻA

Jednak dopiero wtedy, gdy prototypy osiągną bardzo zaawansowany etap, można je przetestować w komorze środowiskowej. „Testy komorowe są zwieńczeniem naszych wysiłków, ponieważ wymagają dużo przygotowania, czasu i pieniędzy”, podkreśla Jan Hrnčíř. „Testowanie trwa co najmniej dwa dni, ponieważ prace przygotowawcze są skomplikowane i potrzeba cierpliwości, aby samochód całkowicie zamarzł. Gdybyśmy zbyt późno odkryli, że proponowany przepływ powietrza nie spełnia naszych oczekiwań, rozwój zostałby znacznie przedłużony. W tym momencie pojawia się modelowanie komputerowe - oznacza to, że w fazie testowej możemy znacznie przyspieszyć, więc to, co trwałoby miesiącami, zajmuje teraz kilka dni ”.

Dlatego na długo przed ujrzeniem pierwszego prototypu wszystko zostało zaprojektowane i przetestowane w dziale aerodynamiki wewnętrznej. „Zaczynamy od szkicu lub modelu. Na tej podstawie budujemy trójwymiarowy model obliczeniowy do komputerowej symulacji przepływu powietrza we wnętrzu opracowywanego samochodu. Wyjściami są pola ciśnienia i prędkości, tzn. uzyskujemy obraz tego, gdzie i jak działa powietrze oraz jaka jest prędkość przepływu powietrza ”, mówi David Svítil, wewnętrzny koordynator aerodynamiczny. „Symulacja komputerowa daje nam dobre wyobrażenie o tym, jak zachowa się system grzewczy, zanim przetestujemy go w komorze” - mówi Jan Hrnčíř.

OGRZEWANIE SAMOCHODU PRZED DOSTĘPEM

Komora służy nie tylko do odszraniania, ale także do przeprowadzania testów komfortu w celu sprawdzenia, jak szybko i skutecznie samochód może ogrzać swoje wnętrze. W przypadku silników benzynowych jedynym źródłem ciepła jest silnik. W przypadku silników Diesla istnieje również dodatkowy element grzewczy. Określany jako PTC, w rzeczywistości jest to kompaktowy grzejnik, który w oparciu o dane z kilku czujników (temperatura zewnętrzna, temperatura płynu chłodzącego, wybrana temperatura wewnętrzna i czas od uruchomienia silnika) automatycznie podgrzewa silnik w trzech etapach o mocy 300 W., jest to możliwe dzięki wyjątkowej wydajności obecnych jednostek diesla, które pracują przy minimalnym zużyciu ciepła.

Dla tych, którzy chcą najwyższego komfortu cieplnego, można zamówić dodatkowe ogrzewanie do samochodów ŠKODA. Można to aktywować zdalnie, naciskając przycisk na kontrolerze (z wyjątkowym zasięgiem do 1000 m). Alternatywnie system samochodu można zaprogramować na przykład tak, aby włączał ogrzewanie o siódmej rano każdego dnia.

Samochód jest nie tylko przyjemnie kontrolowany pod kątem temperatury, co docenia każdy, kto jest wrażliwy na zimno, seniorzy, a nawet rodziny z małymi dziećmi, ale nie ma już potrzeby zeskrobywania lodu z szyb. Ponadto pomaga sprawić, by widok z auta był lepszy i bezpieczniejszy. Nie ma znaczącego wzrostu zużycia paliwa, ponieważ pół godziny ogrzewania wymaga około 0,2 litra paliwa. Wyrównuje to fakt, że podobna ilość paliwa jest oszczędzana w wyniku braku konieczności podgrzewania silnika. Co więcej, silnik, który najpierw został rozgrzany z niezależnym ogrzewaniem, emituje mniej emisji spalin niż zimny układ napędowy, gdy jest włączony. Każdy, kto doświadczył komfortu ogrzewania dodatkowego, nigdy nie będzie chciał zrezygnować z tego przyjemnego wyposażenia.

WYZWANIA ELEKTRYCZNE

Nowe modele ŠKODA zbudowane na platformie MQB37, takie jak najnowsza ŠKODA SUPERB, oferują niezrównane możliwości dla systemu grzewczego. W najnowocześniejszych samochodach jednostka sterująca otrzymuje informacje o liczbie pasażerów na podstawie zapiętych pasów bezpieczeństwa, co skutkuje większą wydajnością ogrzewania i chłodzenia. Ta funkcja będzie szczególnie ważna w samochodach elektrycznych i hybrydach plug-in, w których ogrzewanie jest jednym z najbardziej energochłonnych urządzeń w samochodzie.

Samochody z napędem elektrycznym skorzystają z nowego systemu ogrzewania, który wykorzystuje jednostkę grzewczą podobną do tej z samochodów z obecnymi silnikami wysokoprężnymi, tylko mocniejszymi. Kolejną zaletą tego jest brak dodatkowego czynnika grzewczego, tzn. W samochodach z silnikami spalinowymi jest to woda. Elektryczna nagrzewnica konwektorowa bezpośrednio podgrzewa powietrze wychodzące z otworów wentylacyjnych, a dodatkową zaletą jest nieoczekiwanie szybki dopływ ciepłego powietrza.

Nie jest więc prawdą, że pojazdy elektryczne są słabo ogrzewane. Przeciwnie, są ogrzewane lepiej i szybciej niż samochody z silnikiem spalinowym. Jednak źródło ciepła nakłada znaczne wymagania na akumulatory pokładowe, więc ciepło musi być skutecznie przetwarzane. W miarę wzrostu infrastruktury ładowania i postępów w zakresie opcji wtyczek nocnych, pojazdy elektryczne pozwolą wstępnie ogrzać wnętrze lub rozmrozić szyby, gdy są jeszcze podłączone do sieci, bez wyczerpywania się pokładowych akumulatorów. Następnie, podczas jazdy, trzeba od czasu do czasu włączyć i tak już komfortowo ogrzewane wnętrze auta.

Ostatnie newsy

Wszystkie newsy