WLTP (ang. Worldwide harmonised Light duty vehicle Test Procedure) to cykl globalnych i zharmonizowanych badań nad normami emisji CO2 oraz innych zanieczyszczeń, a także nad ich zużycie paliwa lub energii.
Ponieważ dotychczasowy NEDC (Nowy Europejski Cykl Jezdny) - ostatni pomiar aktualizowany w 1997 r. - od dawna jest krytykowany przez specjalistów i opinię publiczną za nierealistyczne dane (cykl testowy jest zbyt łagodny, nie odpowiada aktualnemu ruchowi i nie bierze pod uwagę wyposażenia opcjonalnego samochodów).
Nowy cykl WLTP zapewnia pomiary konsumpcji i emisji CO2 lepiej odzwierciedlające rzeczywistość. Jest on szybszy, dłuższy i bardziej elastyczny w porównaniu z NEDC oraz bierze pod uwagę wyposażenie opcjonalne samochodów.
WLTP wprowadzono 1 września 2017 roku. Od tego czasu wszystkie nowe modele pojazdów mają wpisane wartości WLTP (dotyczy to samochodów z nową homologacją). Od 1 września 2018 roku wszystkie nowe zarejestrowane pojazdy będą wymagać wpisów WLTP.
Legenda do mapy:
Zielony - Unia Europejska (28 krajów)
Jasnoszary - pozostałe 4 kraje europejskie (Szwajcaria, Liechtenstein, Norwegia, Islandia)
Czarny - kraje kandydujące: Turcja (WLTP dotyczy importowanych pojazdów: w przypadku pojazdów produkowanych lokalnie obowiązuje NEDC), Izrael i regiony peryferyjne UE. Wciąż nie ustalono Wyspy Réunion, Martyniki, Gwadelupy, Gujany Francuskiej, St. Martin, Majotty
Ciemnoszary - częściowa realizacja (planowana): Korea Południowa, Japonia (WLTP bez fazy testowej "extra-high"), Indie, Chiny (tylko emisje CO2, NEDC jest wykorzystywane do danych dotyczących konsumpcji)
• około 50% dłuższy czas cyklu • ponad dwukrotnie większa odległość cyklu • 131 km/h – wyższa maksymalna prędkość • 47 km/h – wyższa średnia prędkość • połowa czasu na biegu jałowym
WLTP wymaga wyższej masy pojazdów (15% maksymalnej ładowności pojazdu).
WLTP jest cyklem bardziej wszechstronnym niż NEDC. WLTP uwzględnia dodatkowe czynniki, np. większe koła, GPS czy spojlery. To wpływa na emisję CO2 i zużycie paliwa poprzez wpływ wyposażenia na opór powietrza, aerodynamikę i masę pojazdu.
RDE I PEMS
RDE (ang. Real Driving Emissions) opisuje procedurę pomiaru na drodze - jest przeprowadzana na drodze, a nie w standardowych warunkach testowych na urządzeniu, jak ma to miejsce w przypadku WLTP. Dyrektywa WLTP uwzględnia RDE przy weryfikacji pomiarów.
RDE I PEMS
W badaniach RDE - NOx (tlenek azotu), zanieczyszczenia pyłowe i inne – szkodliwe emisje są mierzone podczas rzeczywistej jazdy na drodze przy użyciu przenośnego systemu pomiaru emisji (PEMS).
Dane na podstawie świadectw homologacji typu. Zużycie paliwa i emisja CO2 zostało określone zgodnie z procedurą WLTP. O szczegóły zapytaj Autoryzowanego Dealera Marki ŠKODA.
Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w Rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151. WLTP zapewnia bardziej rygorystyczne warunki badania i bardziej realistyczne wartości zużycia paliwa i emisji CO2 w porównaniu do stosowanej to tej pory metody NEDC.
Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa i emisji CO2 oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie.