SYSTEM CZTERY W JEDNYM. JAK SPAKOWA─ć ZDEMONTOWANY SAMOCH├ôD NA PODR├ô┼╗ DO INDII?

November 21, 2019
Wyobra┼║ sobie, ┼╝e mieszkasz w Indiach i twoje serce bije dla nowej ┼áKODY. Co robisz? To samo, co ludzie na ca┼éym ┼Ťwiecie - odwiedzasz swojego dealera. Zanim jednak samoch├│d do Ciebie dojedzie, musi przeby─ç ca┼ékiem niez┼é─ů przygod─Ö. Przyjrzyjmy si─Ö bli┼╝ej tej podr├│┼╝y.

Gdyby Indie by┼éy w Europie, samochody by┼éyby po prostu ┼éadowane na ci─Ö┼╝ar├│wk─Ö lub poci─ůg i transportowane do dealer├│w w celu sprzeda┼╝y klientowi. Ale Indie s─ů daleko od Europy i maj─ů sw├│j rynek chroniony c┼éami importowymi, kt├│re nak┼éadane s─ů r├│wnie┼╝ na ┼áKODA RAPID, OCTAVIA, KODIAQ i SUPERB. Niemniej jednak oko┼éo 17 000 samochod├│w ┼áKODA jest sprzedawanych rocznie w Indiach.

Gdyby pojazdy eksportowane do kraj├│w spoza UE by┼éy w jednym kawa┼éku, taryfy by┼éyby zbyt wysokie i skutkowa┼éyby kosztown─ů cen─ů ko┼äcow─ů. Aby osi─ůgn─ů─ç kompromis, pojazdy s─ů dostarczane w r├│┼╝nych etapach rozbi├│rki, a nast─Öpnie s─ů ponownie montowane na miejscu. Ka┼╝dy kraj ma inne zasady, kt├│rych nale┼╝y przestrzega─ç. ÔÇ×Dlatego proces pakowania nadwozia i cz─Ö┼Ťci oraz wysy┼éania ich do zak┼éadu po┼éo┼╝onego po drugiej stronie kuli ziemskiej jest zadaniem dla dzia┼éu logistyki ┼áKODAÔÇŁ, m├│wi Ji┼Ö├ş Cee, dyrektor ds. Logistyki.

ÔÇ×Ze wzgl─Ödu na r├│┼╝ne zasady rozr├│┼╝niamy trzy etapy rozbi├│rki pojazd├│wÔÇŁ, wyja┼Ťnia Ond┼Öej Paclt, kierownik projekt├│w zagranicznych w ┼áKODA Logistics w centrum CKD w Mlad├í Boleslav. Najprostszym etapem rozbi├│rki jest zdemontowane podwozie i silnik. W takim przypadku jedyn─ů rzecz─ů potrzebn─ů do ponownego z┼éo┼╝enia pojazdu jest rodzaj podno┼Ťnika stosowanego w warsztatach samochodowych. Ten spos├│b eksportu pojazd├│w obni┼╝a c┼éo dwudziestoprocentowe o po┼éow─Ö, zdecydowanie jest to warte takiego wysi┼éku. ┼Ürodkowy etap demonta┼╝u (znany r├│wnie┼╝ jako demonta┼╝ cz─Ö┼Ťciowy) obejmuje r├│wnie┼╝ cz─Ö┼Ťci i komponenty, kt├│re nie zosta┼éy jeszcze zmontowane, co oznacza, ┼╝e s─ů wysy┼éane w takim samym stanie, w jakim opu┼Ťci┼éy lini─Ö produkcyjn─ů. W takim przypadku nale┼╝y je zmontowa─ç w miejscu docelowym, ale bez z┼éo┼╝ono┼Ťci i kosztowno┼Ťci t┼éoczenia, spawania i lakierni. Trzeci etap to ca┼ékowite wybicie, w kt├│rym nawet nadwozie musi by─ç zmontowane ze spawanych i prasowanych cz─Ö┼Ťci w kraju przeznaczenia.

Dzia┼é logistyki nale┼╝y postrzega─ç jako nieod┼é─ůczn─ů cz─Ö┼Ť─ç procesu produkcyjnego. W gruncie rzeczy sprowadza si─Ö to do tego, ┼╝e linia produkcyjna zostaje przerwana w pewnym momencie, cz─Ö┼Ťci pakowane s─ů do kontenera i powoli transportowane kolej─ů lub ┼╝eglug─ů ┼Ťr├│dziemnomorsk─ů do innej cz─Ö┼Ťci planety, a nast─Öpnie odebrane w miejscu ich przeznaczenia. W ten spos├│b ┼áKODA mo┼╝e montowa─ç nowe pojazdy w Chinach, Rosji, Algierii, Kazachstanie, Ukrainie i Indiach. W Indiach istniej─ů dwa zak┼éady, w kt├│rych montuje si─Ö modele ┼áKODY.

EKOLOGICZNY I EKONOMICZNY

ÔÇ×Nie chodzi tylko o to, co wys┼éa─ç, ale tak┼╝e o to, jak wys┼éa─ç i jak upewni─ç si─Ö, ┼╝e transport jest zar├│wno ekonomiczny, jak i ekologicznyÔÇŁ, m├│wi Ond┼Öej Paclt z centrum logistycznego Mlad├í Boleslav, kt├│re zatrudnia 1500 os├│b. Potrzebnych jest wiele bystrych umys┼é├│w, poniewa┼╝ proces pakowania komponent├│w jest w rzeczywisto┼Ťci do┼Ť─ç skomplikowany. Je┼Ťli podczas pakowania prezent├│w ┼Ťwi─ůtecznych boli Ci─Ö g┼éowa, mo┼╝esz zrobi─ç sobie przerw─Ö. Zdemontowane samochody ┼áKODA s─ů transportowane w kontenerach, w kt├│rych cz─Ö┼Ťci s─ů rozmieszczone tak, aby zajmowa┼éy jak najmniej miejsca. Z czasem system pakowania przeszed┼é znacz─ůce zmiany, a dzi─Öki wielu innowacjom ka┼╝dego roku pojemniki s─ů w stanie przewie┼║─ç nieco wi─Öcej.

W 2000 r. kontener transportowy pomie┼Ťci┼éby tylko dwie paczki z dwoma samochodami. Ka┼╝da z nich zawiera┼éby nadwozie i elementy, kt├│re nie by┼éy zlokalizowane (tj. nie zosta┼éy wykonane) w Indiach. Pierwsza innowacja i zmiana koncepcji zosta┼éa wdro┼╝ona w 2006 r. w celu obni┼╝enia koszt├│w logistyki i odpowiedzi na rosn─ůcy udzia┼é lokalizacji. Zmiana wp┼éyn─Ö┼éa na mieszank─Ö transportowanych komponent├│w. Wystarczy┼éo wstawi─ç nadwozie do kontenera pod innym k─ůtem i zamiast dw├│ch mo┼╝na by┼éo zamontowa─ç trzy samochody ┼áKODA. Tak narodzi┼éa si─Ö koncepcja pojemnika trzy w jednym. Dalsze wysi┼éki maj─ůce na celu obni┼╝enie koszt├│w i zwi─Ökszenie ekologiczno┼Ťci zaowocowa┼éy stworzeniem obecnego kontenera cztery w jednym, kt├│ry maksymalnie wyczerpa┼é pojemno┼Ť─ç. Obecnie kontener jest wype┼éniony czterema uniwersalnymi paczkami nadwozia i komponent├│w nie zlokalizowanych w Indiach. To wyrafinowane rozwi─ůzanie, stworzone przez ekspert├│w z Mlad├í Boleslav, zdoby┼éo nagrod─Ö Czech Container of the Year w 2016 roku i mi─Ödzynarodow─ů nagrod─Ö World Star 2017. Nasi mi─Ödzynarodowi koledzy z Grupy Volkswagen przyje┼╝d┼╝aj─ů do Czech, aby zobaczy─ç to wyj─ůtkowe rozwi─ůzanie dla siebie.

BRAK PRZESTRZENI NA POWIETRZE

Aby w pe┼éni za┼éadowa─ç przesy┼ék─Ö, komponenty s─ů umieszczane wewn─ůtrz nadwozia, dzi─Öki czemu ka┼╝dy zakamarek i suwak jest dobrze wykorzystywany. Ca┼ée nadwozie jest szczelnie zapakowane ma┼éymi i du┼╝ymi kartonowymi pude┼ékami zawieraj─ůcymi komponenty. Obejmuj─ů r├│wnie┼╝ elementy od podwykonawc├│w, kt├│re przed wysy┼ék─ů s─ů rozpakowywane i ponownie pakowane, aby jak najwi─Öcej z nich mog┼éo zmie┼Ťci─ç si─Ö w jednym elemencie.

Wielkogabarytowe cz─Ö┼Ťci s─ů pakowane na specjalnych drewnianych paletach zwanych rega┼éami, kt├│re s─ů przeznaczone do przechowywania wszystkich element├│w nale┼╝─ůcych do wysy┼éanego nadwozia. Ka┼╝dy pojazd jest zdemontowany na tysi─ůc cz─Ö┼Ťci, a ko┼äcowy wynik przypomina zestaw modelowy Airfix, zestaw dzieci─Öcych plastikowych klock├│w lub p┼éaskie opakowania mebli.

Nast─Öpnie elementy s─ů przykr─Öcane do palety lub zakotwiczane w taki spos├│b, aby zajmowa┼éy jak najmniej miejsca i pozostawa┼éy unieruchomione podczas przenoszenia, nawet po przewr├│ceniu. Wszystkie elementy maj─ů swoje w┼éasne miejsce i istnieje okre┼Ťlona kolejno┼Ť─ç, w jakiej s─ů przymocowane do szafy. Po umieszczeniu wszystkich element├│w nadwozie opuszcza si─Ö na zestaw i cz─Ö┼Ťci. Te stojaki, teraz gotowe, s─ů nast─Öpnie ┼éadowane do kontenera i chocia┼╝ s─ů ju┼╝ gotowe do wysy┼éki, wci─ů┼╝ maj─ů przed sob─ů d┼éug─ů drog─Ö.

NA TRASACH I NA MORZU

Pierwszym krokiem jest transport z Mlad├í Boleslav do terminalu kontenerowego w praskiej dzielnicy Uh┼Ö├şn─Ťves. Tutaj kontenery s─ů przenoszone z ci─Ö┼╝ar├│wek na poci─ůgi, a nast─Öpnie transport kontynuowany jest kolej─ů do portu w Rotterdamie, gdzie ┼éadowane s─ů na statek i wyruszaj─ů w d┼éug─ů podr├│┼╝ po Europie i Kana┼éem Sueskim na Ocean Indyjski. Warunki oceaniczne s─ů ekstremalne: powietrze jest mokre i s┼éone, a temperatura w pojemnikach mo┼╝e osi─ůgn─ů─ç nawet 70┬░C. W┼éa┼Ťnie dlatego kontenery zosta┼éy zaprojektowane w taki spos├│b, aby jak najlepiej chroni─ç ich cenny ┼éadunek. Jednak ca┼éa folia opakowaniowa jest w pe┼éni kompostowalna, aby unikn─ů─ç obci─ů┼╝ania ┼Ťrodowiska w miejscu przeznaczenia.

Po 44 dniach i 11 705 kilometrach kontenery w ko┼äcu docieraj─ů do Bombaju. Tutaj s─ů ┼éadowane na ci─Ö┼╝ar├│wki i wysy┼éane albo do Pune, 180 km od hotelu, albo do Aurangabad, 365 km od hotelu. Temperatura, wilgotno┼Ť─ç i wstrz─ůsy w kontenerze s─ů mierzone podczas podr├│┼╝y.

Oczywi┼Ťcie ostatni odcinek jest kr├│tszy, ale nadal stanowi du┼╝e wyzwanie, poniewa┼╝ jako┼Ť─ç dr├│g nie jest taka sama jak w Europie. W Indiach wyst─Öpuje wiele nier├│wno┼Ťci, samochody ci─Ö┼╝arowe s─ů mocno przestarza┼ée, a kierowcy mog─ů by─ç gwa┼étowni i sk┼éonni do hamowania w ostatniej chwili. Ma to taki wp┼éyw na rega┼éy, jak gdyby zosta┼éy upuszczone z wysoko┼Ťci jednego metra.

ÔÇ×Proces logistyczny jest wynikiem ci─ůg┼éych innowacji. Wierz─Ö, ┼╝e jest to konsekwencja naszej s┼éynnej czeskiej wynalazczo┼Ťci. Nigdy nie zadowalamy si─Ö tym, co mamy, ale zawsze szukamy rozwi─ůza┼ä, kt├│re s─ů lepsze i bardziej ekonomiczne przy jednoczesnym zachowaniu wszystkich standard├│w. Nagrody, kt├│re otrzymali┼Ťmy, s─ů dowodem naszego sukcesuÔÇŁ- m├│wi Ji┼Ö├ş Cee, kierownik ds. Logistyki, chwal─ůc sw├│j zesp├│┼é.

Ostatnie newsy