S┼üOWACJA NA FRANCUSKIM LÔÇÖ├ëtape Tour de France: SILNA WOLA I NIEPLANOWANE WIDOWISKO

August 1, 2019
Nadchodzi ostatni etap, gdy nasza wr─Öcz dramatyczna pasja do jazdy na rowerze i historii oraz kunsztu i sportowego oddania osi─ůgn─ů┼é sw├│j wielki fina┼é na L'├ëtape Tour de France. Wynik zaskoczy┼é wszystkich, w tym g┼é├│wnego bohatera.

17 godzin i 17 minut. Tak d┼éugo zaj─Ö┼éo Vladim├şrowi Vidimowi pokonanie 135-kilometrowego odcinka Tour de France. Chocia┼╝ ponad 12 000 kolarzy wy┼Ťcigu LÔÇÖ├ëtape du Tour ju┼╝ dawno przekroczy┼éo lini─Ö mety, ani razu nie pomy┼Ťla┼é o poddaniu si─Ö. To historia ogromnej determinacji i zami┼éowania do jazdy na rowerze.

Pod wieloma wzgl─Ödami Vladim├şr by┼é zdecydowanie bohaterem dnia i najbardziej podziwianym uczestnikiem ca┼éego wydarzenia. "To by┼éo niesamowite. Replika roweru SLAVIA odnios┼éa ogromny sukces! Kiedy my┼Ťl─Ö o tym, nie by┼éo ani jednej osoby, kt├│ra nie okazywa┼éaby podziwu, wsparcia ani szcz─Ö┼Ťcia. Ludzie klepali mnie po plecach, jak gdybym by┼é kierowc─ů rajdowym Tour de France, kt├│ry w┼éa┼Ťnie wygra┼é etap. To naprawd─Ö mnie podtrzymywa┼éo na duchuÔÇŁ- powiedzia┼é Vladim├şr na mecie na szczycie Val Thorens, 2365 metr├│w nad poziomem morza, oko┼éo 30 minut po p├│┼énocy.

JAK TO SI─ś WSZYSTKO ZACZ─ś┼üO?

Wr├│─çmy do samego pocz─ůtku w styczniu 2019 r. Mechanik z profesjonalnej ekipy kolarskiej i posiadacz wielu czeskich rekord├│w na starych rowerach spotka┼é si─Ö z przyjacielem, aby zastanowi─ç si─Ö nad kolejnym ekstremalnym wyzwaniem. Przysz┼éo mu do g┼éowy, ┼╝e mo┼╝e przywr├│ci─ç jeden z motocykli SLAVIA do ┼╝ycia. SLAVIA to nazwa rower├│w wyprodukowanych przez ┼áKOD─ś, kiedy powsta┼é pierwszy producent samochod├│w: dw├│ch d┼╝entelmen├│w, V├íclav Laurin i V├íclav Klement, za┼éo┼╝yli firm─Ö produkuj─ůc─ů rowery w 1895 roku, a nast─Öpnie przeszli na motocykle i ostatecznie stworzyli pierwszy samoch├│d, a reszta to, c├│┼╝, historiaÔÇŽ.

Vladim├şr, kt├│ry od wielu lat prowadzi samochody ┼áKODA, polubi┼é rower, kt├│ry ujrza┼é ┼Ťwiat┼éo dzienne w 1896 roku jako pierwszy kierowca SLAVIA. Uzna┼é, ┼╝e samo o┼╝ywienie roweru nie wystarczy. ÔÇ×Powiedzieli┼Ťmy sobie, ┼╝e skoro ┼áKODA sponsoruje Tour de France, wspaniale by┼éoby nie tylko budowa─ç t─Ö legend─Ö, ale tak┼╝e uczestniczy─ç w jej trakcie je┼╝d┼╝─ůc podczas etapu Tour de France. Prosty i wykonalny plan - w teorii. Ale, jak zawsze, problemy pojawi┼éy si─Ö od samego pocz─ůtku. Poniewa┼╝ (o ile ktokolwiek wie) nie zachowa┼é si─Ö ┼╝aden oryginalny egzemplarz roweru, postanowi┼é z┼éo┼╝y─ç ca┼éy rower od podstaw, wy┼é─ůcznie na podstawie zdj─Ö─ç z epoki, broszur i innych materia┼é├│w z archiwum Muzeum ┼áKODA.

Najtrudniejsz─ů cz─Ö┼Ťci─ů by┼éo oszacowanie szczeg├│┼é├│w i k─ůt├│w kadru ze zdj─Ö─ç - r├│┼╝ni eksperci, z kt├│rymi Vladim├şr si─Ö konsultowa┼é, mieli r├│┼╝ne opinie. Sam stworzy┼é prawie ca┼éy motocykl - zespawa┼é i montowa┼é rury chromowo-molibdenowe, u┼╝y┼é tokarki do stworzenia drewnianej kierownicy i wykona┼é wiele innych element├│w. Przygotowanie i budowa roweru zaj─Ö┼éy mu trzy miesi─ůce, w tym czasie, w kt├│rym mia┼é r─Ök─Ö w gipsie. ÔÇ×Przez sze┼Ť─ç tygodni mog┼éem u┼╝ywa─ç tylko jednej r─Öki. Na szcz─Ö┼Ťcie to wszystko, czego potrzebowa┼éem, aby kontrolowa─ç zar├│wno tokark─Ö jak i frezark─ÖÔÇŁ, m├│wi Vladim├şr z jego godnym podziwu nastawieniem.

Dodaje, ┼╝e gdyby rower by┼é przeznaczony tylko do muzeum, by┼éby gotowy znacznie wcze┼Ťniej, ale musia┼é mie─ç pewno┼Ť─ç, ┼╝e b─Ödzie je┼║dzi┼é i przekroczy lini─Ö mety. ÔÇ×Musia┼éem przeprojektowa─ç rower, aby nie rozpad┼é si─Ö po drodzeÔÇŁ, ┼Ťmieje si─Ö. Ko┼äcowym rezultatem jest &bsp - rower, kt├│ry wa┼╝y 18 kg i - podobnie jak orygina┼é - nie ma hamulc├│w ani przerzutek. Mo┼╝esz przeczyta─ç wi─Öcej o tym, jak zosta┼é wykonany.

JAZDA NA ETAPIE TRASY WYŚCIGU, PRZEBIEG MARATONU

Do samego wy┼Ťcigu Vladim├şr ubra┼é si─Ö w str├│j, butelk─Ö rowerow─ů i buty zgodne ze stylem na pocz─ůtku XX wieku - kiedy odby┼é si─Ö Tour de France (1903). Chocia┼╝ SLAVIA Vladim├şra by┼éa w pe┼éni dzia┼éaj─ůc─ů replik─ů i podszed┼é do tematu absolutnie powa┼╝nie, ale nie przewidzia┼é, ile wysi┼éku b─Ödzie go to kosztowa┼éo.

Pokona┼é 135 kilometr├│w, z ca┼ékowit─ů wysoko┼Ťci─ů 4563 metr├│w i trzema stromymi g├│rskimi podjazdami, w 17 godzin i 17 minut, poniewa┼╝ musia┼é przejecha─ç spory odcinek trasy - m├│g┼é hamowa─ç jedynie poprzez zastosowanie przeciwdzia┼éania peda┼é├│w, co by┼éo do┼Ť─ç ryzykowne. ÔÇ×Na pierwszym odcinku zjazdu nast─ůpi┼é kryzys. Inni zawodnicy mijali mnie strasznie szybko, wi─Öc zdecydowa┼éem, ┼╝e bezpieczniej b─Ödzie zej┼Ť─ç z roweru i pobiec obok niego. Nie chcia┼éem nara┼╝a─ç ani innych ani siebie ÔÇŁ, wyja┼Ťnia Vladim├şr.

Wi─Ökszo┼Ť─ç wy┼Ťcigu sp─Ödzi┼é, stosuj─ůc t─Ö sam─ů strategi─Ö, sp─Ödzaj─ůc co najmniej 40 km pieszo obok swojego roweru. Tak wi─Öc opr├│cz doskona┼éego wyczynu na rowerze przebieg┼é prawie ca┼éy maraton w g├│rach. Pomimo obaw Vladim├şra zwi─ůzanych z potencjalnymi problemami technicznymi, SLAVIA poradzi┼éa sobie z ca┼éym wy┼Ťcigiem bez ┼╝adnej awarii. Chcesz pozna─ç r├│┼╝nice mi─Ödzy t─ů historyczn─ů replik─ů a wsp├│┼éczesnym nowoczesnym rowerem? Por├│wnaj je tutaj.

Opr├│cz biegania by┼éy jeszcze inne trudno┼Ťci, z kt├│rymi Vladim├şr musia┼é sobie poradzi─ç: ÔÇ×Kiedy dotar┼éem do 80 kilometra, sp├│┼║nili┼Ťmy si─Ö, wi─Öc stacja gastronomiczna by┼éa ju┼╝ zamkni─Öta. Uratowa┼é mnie batonik energetyczny, kt├│ry wcze┼Ťniej upu┼Ťci┼é inny uczestnik i pierwotnie podnios┼éem go jako ┼Ťmie─ç, kt├│ry chcia┼éem wyrzuci─ç. Jednak kilka godzin p├│┼║niej z wdzi─Öczno┼Ťci─ů wyj─ů┼éem go i zjad┼éem. Nie mog┼éem wybrzydza─çÔÇŁ, ┼Ťmieje si─Ö Vladim├şr.

Przyjazna atmosfera i solidarno┼Ť─ç innych uczestnik├│w LÔÇÖ├ëtape sprawi┼éy, ┼╝e Vladim├şr czu┼é si─Ö bardzo dobrze. By┼é moment, w kt├│rym przejecha┼é prze┼é─Öcz z tysi─ůcami wiwatuj─ůcych fan├│w, a nawet zdarzy┼éo si─Ö, ┼╝e francuski kibic nape┼éni┼é mu butelk─Ö wod─ů. Wsparcie jego rodziny r├│wnie┼╝ by┼éo bardzo pomocne: jego ┼╝ona i syn dotrzymywali mu towarzystwa podczas ostatniej nocnej cz─Ö┼Ťci wy┼Ťcigu i o┼Ťwietlali drog─Ö reflektorami z samochodu wsparcia ┼áKODA SUPERB. ÔÇ×Wiesz, wszystkie te ÔÇ×ludzkie do┼ŤwiadczeniaÔÇŁ prawdopodobnie znacz─ů dla mnie wi─Öcej ni┼╝ adrenalina z wy┼Ťcigu, dojazdu do mety lub samego sukcesuÔÇŁ, dodaje Vladim├şr.

Andy Schleck, by┼éy zawodowy kolarz szosowy, zwyci─Özca Tour de France 2010, obecny przewodnicz─ůcy Tour de Luxembourg i ambasador ┼áKODA, skomentowa┼é ten niesamowity wyczyn podczas tegorocznej trasy: ÔÇ×Mam wielki szacunek dla Vladim├şra, poniewa┼╝ nie chcia┼ébym uko┼äczy─ç L'├ëtape na rowerze z jedn─ů pr─Ödko┼Ťci─ů i hamowaniem peda┼éami. Bardzo imponuj─ůca i naprawd─Ö fajna historia, uwielbiam j─ů.ÔÇŁ

Mimo ┼╝e Vladim├şr zako┼äczy┼é wy┼Ťcig na ostatnim miejscu i d┼éugo po ustalonym limicie czasowym, co zwykle oznacza dyskwalifikacj─Ö z wy┼Ťcigu, honorowy medal L'├ëtape zosta┼é mu zas┼éu┼╝enie przyznany. Tak heroiczny, wyj─ůtkowy i silnej woli wyczyn sprawi┼é, ┼╝e organizatorzy przymkn─Öli oczy co do ustalonych zasad.

Od 1993 r. etap s┼éynnego Tour de France jest otwarty dla publiczno┼Ťci wraz z pe┼én─ů obs┼éug─ů dla profesjonalnych rowerzyst├│w. W tym roku okazja przypad┼éa na etap 20, obejmuj─ůcy 135 km i trzy wymagaj─ůce podjazdy z najwy┼╝szym Val Thorens, b─Öd─ůcym finiszem na szczycie na wysoko┼Ťci 2365 metr├│w nad poziomem morza. Ca┼ékowita wysoko┼Ť─ç wynios┼éa 4563 m. W tym roku wzi─Ö┼éo udzia┼é 12 760 kolarzy, a zwyci─Özc─ů zosta┼é 25-letni Adrien Guillonnet (04:44:11), a najszybsz─ů kobiet─ů by┼éa Edwige Pitel (05:25:36).


Ostatnie newsy