SLAVIA KONTRA FESTKA SCALATORE: 120 LAT EWOLUCJI ROWEROWEJ

July 15, 2019
Pomimo 120-letniej przepa艣ci mi臋dzy nimi, spotkaj膮 si臋 na tegorocznym Tour de France. Zobacz, jak ewoluowa艂y rowery przez ponad sto lat.

Vladim铆r Vidim, mi艂o艣nik kolarstwa z Pragi, zbudowa艂 prawdziw膮 replik臋 roweru SLAVIA, oryginalnie wyprodukowanego przez czeskich pionier贸w motoryzacji Laurina i Klementa, kt贸rzy za艂o偶yli poprzednika 艩KODY AUTO w 1895 roku. Por贸wnali艣my SLAVIA z nowym modelem FESTKA SCALATORE, najnowszym modelem wykonane przez ambitnego producenta wysokiej klasy rower贸w z siedzib膮 w Pradze. Za kilka dni wsp贸艂w艂a艣ciciel FESTKA, Michael Moure膷ek i budowniczy repliki SLAVIA, Vladim铆r Vidim, wezm膮 udzia艂 w L鈥櫭塼ape du Tour. Jest to 135-kilometrowy alpejski odcinek Tour de France, kt贸ry jest otwarty dla publiczno艣ci. Jak my艣lisz, jak du偶a b臋dzie r贸偶nica mi臋dzy rowerem wy艣cigowym zaprojektowanym pod koniec XIX wieku a najnowszym zab贸jc膮 asfaltu?

Storyboard 艩KODA b臋dzie pod膮偶a艂 za replik膮 historycznego motocykla SLAVIA, gdy zmierzy si臋 z L'脡tape du Tour i opublikuje raport i wideo z wy艣cigu.

PIERWSZY RZUT OKA

Pomimo tego, 偶e oba zosta艂y zaprojektowane z my艣l膮 o pr臋dko艣ci, narodziny tych jedno艣lad贸w dzieli ponad sto lat. Cho膰 SLAVIA mo偶e nale偶e膰 do muzeum rower贸w, wci膮偶 艣wieci witalno艣ci膮 i pewno艣ci膮 siebie. Na pierwszy rzut oka przyci膮gn臋艂o nas antracytowe czarne wyko艅czenie ramy, wyj膮tkowa geometria, wyj膮tkowa sztyca oraz opony w kolorze bia艂ym. Natomiast SCALATORE (Climber) jest uosobieniem 艣wiata rower贸w szosowych 2019. Jego wygl膮d budzi wysokie aspiracje najlepszego kierowcy wy艣cigowego.

RAMA

Rama okre艣la jedno艣lad i jest kluczowym czynnikiem w przenoszeniu mocy rowerzysty na ko艂a. Rama SLAVIA zosta艂a wykonana z tradycyjnych stalowych rur powszechnie znanych z du偶ej masy i elastyczno艣ci. Charakterystyka materia艂u u偶ytego do budowy ramy, wraz z komponentami ze starego 艣wiata, nie okrada doskona艂ej konstrukcji czegokolwiek, ale zdecydowanie t艂umaczy jej s艂absz膮 wydajno艣膰. Natomiast ultralekkie i bardzo sztywne rury z w艂贸kna w臋glowego sprawiaj膮, 偶e FESTKA SCALATORE jest pojazdem dwuko艂owym. Podczas gdy lekko艣膰 i sztywno艣膰 zapewniaj膮 wysok膮 wydajno艣膰, materia艂 poch艂ania wibracje na drodze, zapewniaj膮c komfortow膮 jazd臋. Ca艂a rama wa偶y zaledwie 700 gram贸w.

S艁UPEK

W SLAVIA sztyca wykonana jest ze stalowej rury przyspawanej do odwr贸conego profilu L. FESTKA wykorzystuje w艂贸kno w臋glowe i chocia偶 wynik wygl膮da inaczej, zasada jest zaskakuj膮co podobna. Od dziesi臋cioleci nie by艂o wiele zmian w sposobie mocowania siod艂a.

KIEROWNICE

SCALATORE jest wyposa偶ony w kierownic臋 z w艂贸kna w臋glowego, kt贸ra poch艂ania wibracje i kt贸rej kszta艂t pozwala na r贸偶ne chwyty. W zale偶no艣ci od tego, czy wspinasz si臋 na wzg贸rze, czy pokonujesz stromy zjazd, masz doskona艂膮 kontrol臋. SLAVIA ma kierownic臋 o ci臋偶arze por臋czy, co pozwala tylko na jeden sztywny uchwyt, kt贸ry wkr贸tce si臋 ko艅czy. Kierownica ma r贸wnie偶 tylko jedn膮 mo偶liwo艣膰 chwytu, kt贸ra pozostawia je藕d藕ca w pozycji do sprintu. Motocykl zosta艂 pierwotnie zaprojektowany do 艣cigania si臋 na torach, co t艂umaczy brak hamulc贸w.

PEDA艁Y

Podczas gdy SLAVIA ma proste peda艂y platformowe odpowiednie do jazdy zwyk艂ymi butami, FESTKA jest wyposa偶ona w nowoczesne peda艂y zatrzaskowe, kt贸re poprawiaj膮 zar贸wno komfort kierowcy, jak i efektywno艣膰 peda艂owania.

艁A艃CUCH

FESTKA jest nap臋dzana wyj膮tkowo cienkim, sztywnym i lekkim 艂a艅cuchem, a dok艂adnie tym nie jest 艂a艅cuch SLAVIA podobny do 艂a艅cucha motocykla.

GEOMETRIA

SLAVIA ma wysok膮 ram臋 z dolnym wspornikiem stosunkowo wysoko nad ziemi膮, co zapewnia jedno艣ladowi wy偶szy 艣rodek ci臋偶ko艣ci. Gdy b臋dziesz mia艂 okazj臋 nim poje藕dzi膰, docenisz jego 艂atw膮 obs艂ug臋. Jednak pozycja siedz膮ca jest wygodna. Wynika to przede wszystkim z kr贸tkiej rury g贸rnej ramy i wyj膮tkowo niskiej kierownicy. Te cechy predestynuj膮 SLAVIA do kr贸tkich i intensywnych przeja偶d偶ek po torze, a nie do wy艣cig贸w d艂ugodystansowych. Natomiast geometria FESTKA odpowiada aktualnym trendom w in偶ynierii rowerowej. Charakteryzuje si臋 wysok膮 wydajno艣ci膮, oferuj膮c wygodn膮 jazd臋 i doskonale dobrane prowadzenie.

PRZEK艁ADNIE I HAMULCE

W SLAVIA jest tylko jeden sta艂y bieg, z prze艂o偶eniem wybranym do wspinaczki i jazdy na p艂askiej nawierzchni. Zgodnie z pierwotnymi planami replika SLAVIA nie ma hamulc贸w. Zamiast tego polega on ca艂kowicie na zmniejszeniu pr臋dko艣ci poprzez po艣lizg, tak jak to robili pos艂a艅cy rowerowi NYC z rowerami o sta艂ym biegu w 2000 roku. W rezultacie wspinaczka i zjazdy na SLAVIA b臋d膮 bardzo m臋cz膮ce i niebezpieczne. Z drugiej strony SCALATORE ma 22 biegi dzi臋ki po艂膮czeniu dw贸ch tarcz i 11 k贸艂 z臋batych. Grupa Campagnolo Super Record dzia艂a tak dok艂adnie jak szwajcarski zegarek i wa偶y prawie nic. Przerzutki s膮 wykonane z w臋gla, a wszystkie metalowe cz臋艣ci s膮 z tytanu.

KORBY

Klasyczny materia艂 stalowy zastosowany w L&K SLAVIA, w por贸wnaniu do korb karbonowych z grupy Campagnolo Super Record w FESTKA SCALATORE, zdradza post臋py osi膮gni臋te w bran偶y rowerowej. Bior膮c to pod uwag臋, jedn膮 z pozytywnych cech, kt贸rej nie mo偶na zaprzeczy膰 elementom z ko艅ca XIX wieku w SLAVIA, jest ich trwa艂o艣膰. Zosta艂y stworzone dos艂ownie na sto lat.

PIASTY

Ciekawym elementem oryginalnej konstrukcji SLAVIA jest tak zwana smarowniczka, przez kt贸r膮 smar jest wypychany na o艣 bez konieczno艣ci demonta偶u sto偶k贸w. Natomiast korpusy piast Campagnolo s膮 wykonane z w臋gla i maj膮 w 艣rodku 艂o偶yska ceramiczne.

KO艁A

Projektanci pracowali nad stworzeniem k贸艂 tak lekkich i wytrzyma艂ych, jak to mo偶liwe. W przesz艂o艣ci wi臋ksz膮 sztywno艣膰 uzyskiwano przy u偶yciu wi臋kszej liczby szprych, ale kosztem zwi臋kszonej masy. Nowoczesne szprychy w臋glowe pozostaj膮 ultralekkie, nawet w wi臋kszych 艣rednicach, zapewniaj膮c im doskona艂膮 sztywno艣膰. Ko艂a FESTKA mog膮 mie膰 mniej szprych ni偶 w SLAVIA, co oznacza mniejszy ci臋偶ar, jednocze艣nie zapewniaj膮c wymagan膮 sztywno艣膰.

ODZNAKA

G艂贸wk臋 SLAVII zdobi oryginalna miedziana plakietka z logo producenta. FESTKA ma logo 24-karatowe inkrustowane lakierem.

OPONY

Ko艂a SLAVIA s膮 wyposa偶one w eleganckie opony z bia艂膮 艣cian膮, kt贸re wygl膮daj膮, jakby pochodzi艂y prosto ze starego filmu o Wielkim Gatsby. Ze wzgl臋du na swoj膮 szeroko艣膰 generuj膮 du偶y op贸r toczenia i zu偶ywaj膮 moc rowerzysty. W膮skie opony rurowe zastosowane w FESTCE zmniejszaj膮 opory toczenia i zwi臋kszaj膮 bezpiecze艅stwo rowerzysty.

TYLNE KO艁O

Tylne ko艂o SLAVIA jest przymocowane za pomoc膮 艣rub. W przypadku przebicia zdejmowanie tylnego ko艂a i wymiana d臋tki nie mog膮 by膰 wykonane bez odpowiednich narz臋dzi. FESTKA ma mechanizm szybkiego zwalniania, kt贸ry umo偶liwia zmian臋 ko艂a w ci膮gu kilku sekund.

TRZON

Podczas gdy wygodn膮 pozycj臋 siedz膮c膮 w FESTCE mo偶na osi膮gn膮膰, wybieraj膮c kierownic臋 o odpowiedniej d艂ugo艣ci i szeroko艣ci, kierownice SLAVIA s膮 nieruchome. Brakuje trzonu, wi臋c je藕dziec musi dostosowa膰 swoj膮 pozycj臋 do jedno艣ladu, a nie na odwr贸t.

UBRANIE

Nowoczesne ubrania 艣ci艣le przylegaj膮 do cia艂a i s膮 jak druga sk贸ra. Podczas jazdy materia艂 lycra wch艂ania pot i szybko wysycha. Natomiast klasyczny bawe艂niany d偶ersej schnie powoli i staje si臋 ci臋偶szy od potu. Zw艂aszcza w deszczu bawe艂niane koszulki staj膮 si臋 nie do zniesienia i sprawiaj膮, 偶e jazda jest m臋cz膮ca.


Ostatnie newsy