ŠKODA TUDOR: SAMOCHÓD, KTÓRY WCIĄŻ MA WIELE DO ZAOFEROWANIA

April 25, 2019
Ten samoch├│d nie zosta┼é zaprojektowany dla masowej produkcji. Celem koncepcji ┼áKODA TUDOR z 2002 roku by┼éo zaprezentowanie potencja┼éu czeskich projektant├│w. To by┼é test, kt├│ry samoch├│d zda┼é ┼Ťpiewaj─ůco!

Tw├│rcy nie tylko zaprojektowali dobrze wywa┼╝ony samoch├│d, kt├│ry jest nadal pi─Ökny, ale tak┼╝e po┼éo┼╝yli podwaliny pod inspiracj─Ö marki czeskim kryszta┼éem i zapowiedzieli charakterystyczne ┼Ťwiat┼éa ┼áKODY w kszta┼écie litery C. Tradycyjne czteromiejscowe coup├ę ┼é─ůcz─ůce ponadczasow─ů elegancj─Ö ze sportow─ů drapie┼╝no┼Ťci─ů, ┼áKODA TUDOR mo┼╝na teraz znale┼║─ç w kolekcji ┼áKODA MUSEUM w Mlad├í Boleslav. W 2000 r. ÔÇ×duchowym ojcemÔÇŁ samochodu by┼é Wilfried Bockelmann, ├│wczesny dyrektor ds. Rozwoju technologicznego w ┼áKODA.

ÔÇ×W 2000 roku Wilfried Bockelmann zaproponowa┼é nowe wyzwanie - zaprojektowa─ç kolejne samochody opr├│cz istniej─ůcej ju┼╝ tr├│jcy w produkcji - FABIA, OCTAVIA i SUPERBÔÇŁ, m├│wi Zden─Ťk Cibulka, kt├│ry nadal pracuje w dziale projektowym ┼áKODA. ÔÇ×Ten projekt zaowocowa┼é, mi─Ödzy innymi, pick-upem opartym na FABIA, kabrioletem OCTAVIA i pochodn─ů SUPERB. Od samego pocz─ůtku by┼éo oczywiste, ┼╝e nigdy nie b─Öd─ů to samochody produkcyjne, ale chodzi┼éo o wykazanie si─Ö naszymi kompetencjami i umiej─Ötno┼Ťci─ů radzenia sobie z trudniejszymi zadaniami, innymi s┼éowy, aby pokaza─ç, co potrafili projektanci z Mlad├í BoleslavÔÇŁ. Zesp├│┼é projektowy przeszed┼é nasze naj┼Ťmielsze oczekiwania. Zden─Ťk Cibulka, kierowany przez ├│wczesnego g┼é├│wnego projektanta Thomasa Ingenlatha, zaprojektowa┼é eleganckie coupe o nazwie TUDOR i to w┼éasnie ten samoch├│d najbardziej zachwyci┼é Wilfrieda Bockelmanna. Dzia┼éaj─ůc z dobrze skoordynowanym i entuzjastycznym zespo┼éem, dzia┼é projektowy kontynuowa┼é tempo prac. Jednym z kluczy do sukcesu w pracach projektowych jest dobry model. Pierwotnie model w skali 1: 4 zosta┼é powi─Ökszony na komputerze i wykorzystany do produkcji cz─Ö┼Ťci do plastikowego modelu rzeczywistej wielko┼Ťci. Zaraz potem pojawi┼é si─Ö ostateczny samoch├│d. Ca┼éy proces trwa┼é kilka miesi─Öcy.

Opr├│cz pary drzwi samochodu i ┼éagodnie opadaj─ůcej linii dachu widocznej z boku dominuj─ů dwie wznosz─ůce si─Ö linie - jedna z nich zaczyna si─Ö od reflektor├│w i ko┼äczy na dolnej kraw─Ödzi bocznych okien, druga (dolna) prowadzi z klamek drzwi i rozci─ůga si─Ö a┼╝ do tylnych skrzyde┼é. Te dwie linie przecinaj─ů si─Ö na ┼Ťrodku, aby dynamicznie poszerzy─ç tylne skrzyd┼éa. ÔÇ×Pierwsze rysunki wygl─ůda┼éy zupe┼énie inaczej, poniewa┼╝ w┼éa┼Ťciwie zaprojektowali┼Ťmy zupe┼énie nowy samoch├│d pokazowy z oryginalnymi cz─Ö┼Ťciami przednimi i tylnymi, zupe┼énie r├│┼╝ni─ůcymi si─Ö od tego, co by┼éo w├│wczas produkowaneÔÇŁ, m├│wi Zden─Ťk Cibulka. ÔÇ×Potem otrzymali┼Ťmy zezwolenie na wyprodukowanie makiety, ale na tym etapie musieli┼Ťmy j─ů przerobi─ç, asymiluj─ůc j─ů bardziej z samochodem produkcyjnym - w tym przypadku SUPERBÔÇŁ. Projektanci si─Ögn─Öli po trzon SUPERB i ty┼é sekcji bez dokonywania wi─Ökszych zmian, z wyj─ůtkiem tylnych ┼Ťwiate┼é. Tylne ┼Ťwiat┼éa by┼éy odwa┼╝nym rozwi─ůzaniem. ÔÇ×W tym czasie po prostu w┼é─ůczano ┼Ťwiat┼éa, tworz─ůc komor─Ö i wk┼éadaj─ůc do niej ┼╝ar├│wki, a rol─ů projektanta by┼éo jedynie zaprojektowanie zewn─Ötrznego kszta┼étu jednostkiÔÇŁ, wspomina Zden─Ťk Cibulka. Jednak w TUDOR kierunkowskaz i ┼Ťwiat┼éo cofania nie s─ů umieszczone obok siebie, co w tym czasie by┼éoby takie samo. Zamiast tego pomara┼äczowa ┼╝ar├│wka wska┼║nikowa jest ukryta za reflektorem ┼Ťwiate┼é cofania. ┼Üwiat┼éo wska┼║nikowe odbija si─Ö od powierzchni odbijaj─ůcej, kieruj─ůc wi─ůzk─Ö wok├│┼é odb┼éy┼Ťnika ┼Ťwiat┼éa cofania. ÔÇ×W┼éa┼Ťnie z tego ┼║r├│d┼éa pochodzi┼éo charakterystyczne o┼Ťwietlenie marki w kszta┼écie litery C. P├│┼║niej ten element zosta┼é przeniesiony na nowy poziom w OCTAVIA drugiej generacjiÔÇŁ- m├│wi Zden─Ťk Cibulka. Czerwona szklana os┼éona tylnego ┼Ťwiat┼éa obejmuje trzy boki obwodu reflektora.

Wn─Ötrze TUDOR zosta┼éo wykonane z najwy┼╝szej jako┼Ťci materia┼é├│w w kolorze onyksu i ko┼Ťci s┼éoniowej. Deska rozdzielcza jest zdominowana przez tr├│jramienn─ů sportow─ů kierownic─Ö i dwa wy┼Ťwietlacze - jeden pod centralnymi otworami wentylacyjnymi dla systemu nawigacyjnego, drugi na ┼Ťrodkowej konsoli do sterowania klimatyzacj─ů. Pozioma listwa matowo-aluminiowa nadaje wn─Ötrzu odrobin─Ö sportowego charakteru, podobnie jak aluminiowe ┼éuski w stylu chronografu w przyrz─ůdzie kontrolnym. Konfiguracja silnika by┼éa r├│wnie┼╝ sportowa - mocny sze┼Ťciocylindrowy silnik 2.8 30 V o mocy 2,8 i zaprojektowany do wytwarzania 142 kW mocy w po┼é─ůczeniu z pi─Öciobiegow─ů manualn─ů skrzyni─ů bieg├│w i nap─Ödem na przednie ko┼éa.

Stylowy znak na tylnej klapie by┼é jednym z najbardziej charakterystycznych detali ┼áKODA TUDOR i by─ç mo┼╝e zainteresuje fakt, ┼╝e w tym momencie projektanci byli ju┼╝ zainspirowani czeskim kryszta┼éem, gdy wymy┼Ťlili czcionk─Ö. ÔÇ×Szukali┼Ťmy odpowiedniej czcionki, kt├│ra mog┼éaby by─ç u┼╝yta w nazwie, czego┼Ť innego ni┼╝ oficjalna czcionka, co┼Ť prostego, ale uderzaj─ůcegoÔÇŁ, m├│wi Zden─Ťk Cibulka. Nowa czcionka zosta┼éa ostro przyci─Öta i teksturowana, aby przypomina┼éa ci─Öte szk┼éo. Kilka lat p├│┼║niej ten styl zosta┼é rozwini─Öty, stopniowo przekszta┼écaj─ůc si─Ö w ca┼é─ů struktur─Ö, kt├│r─ů widzimy teraz we wszystkich obecnych modelach ┼áKODA. Oryginaln─ů szarobr─ůzow─ů farb─Ö metaliczn─ů zast─ůpiono ciemnoczerwon─ů kr├│tko przed publiczn─ů premier─ů na targach motoryzacyjnych w Genewie w 2002 roku. TUDOR wzbudzi┼é tam zas┼éu┼╝ony podziw, a nast─Öpnie zosta┼é zaprezentowany czeskiej publiczno┼Ťci w ┼áKODA MUZEUM w Mlad├í Boleslav. TUDOR nast─Öpnie uda┼é si─Ö na wystaw─Ö w Indiach, gdzie w do┼Ť─ç dramatycznych okoliczno┼Ťciach zagin─ů┼é po tym wydarzeniu i zosta┼é znaleziony dopiero kilka miesi─Öcy p├│┼║niej na stacji kolejowej po intensywnych poszukiwaniach w┼éadz. Po powrocie do Czech samoch├│d musia┼é zosta─ç ca┼ékowicie odnowiony. ÔÇ×Za ka┼╝dym razem, gdy widz─Ö go w muzeum, wci─ů┼╝ jestem dumny z tego, jak dobrze zaprojektowali┼Ťmy samoch├│d przed latyÔÇŁ, m├│wi Zden─Ťk Cibulka, podsumowuj─ůc swoje wspomnienia z TUDOR.

Zden─Ťk Cibulka

Do dzia┼éu projektowego ┼áKODA do┼é─ůczy┼é w 1995 r., gdzie obecnie pe┼éni funkcj─Ö koordynatora projektu zewn─Ötrznego. Bra┼é udzia┼é w szeregu przedsi─Öwzi─Ö─ç projektowych, w tym pierwszej generacji SUPERB oraz drugiej generacji OCTAVIA i SUPERB. Jest jednym z najstarszych cz┼éonk├│w zespo┼éu projektowego Mlad├í Boleslav. Jest zaanga┼╝owany w rozw├│j istniej─ůcych i przysz┼éych modeli ┼áKODA. ÔÇ×Ilekro─ç projektujemy nowy samoch├│d, oczywiste jest, ┼╝e staramy si─Ö dostosowa─ç do preferencji i wymaga┼ä naszych klient├│w. Ale od samego pocz─ůtku musz─Ö bardzo polubi─ç i poczu─ç projekt samochodu - jest to dla mnie r├│wnie wa┼╝neÔÇŁ - m├│wi Zden─Ťk Cibulka, nakre┼Ťlaj─ůc swoj─ů filozofi─Ö pracy.

TUDOR to nazwa wyr├│┼╝niaj─ůca si─Ö w historii ┼áKODY dzi─Öki pojazdowi, kt├│ry sta┼é na czele wznowienia dzia┼éalno┼Ťci produkcyjnej firmy po drugiej wojnie ┼Ťwiatowej. ┼áKODA 1101 by┼éa oparta na przedwojennych POPULARACH i mia┼éa tak─ů sam─ů numeracj─Ö jak typ zmontowany podczas wojny. Jednak tym, co wyr├│┼╝nia┼éo ten samoch├│d od jego poprzednik├│w, gdy zosta┼é wprowadzony w maju 1946 r., by┼é jego odwa┼╝nie odnowiony, atrakcyjny wygl─ůd. W tamtym czasie producent samochod├│w stanowczo trzyma┼é si─Ö nazwy ┼á 1101 opartej na liczbach, wi─Öc sami kierowcy wymy┼Ťlili lepsz─ů nazw─Ö dla popularnego i niezawodnego pojazdu. Poniewa┼╝ mieli dwudrzwiowe nadwozie, u┼╝ywali angielskie ÔÇ×dwudrzwioweÔÇŁ, kt├│re po czesku przekszta┼éci┼éo si─Ö w TUDOR. Ta nazwa szybko si─Ö przyj─Ö┼éa i by┼éa u┼╝ywana nawet w innych wersjach nadwozia, w tym czterodrzwiowego sedana i kombi. Oferta obejmowa┼éa r├│wnie┼╝ kabriolet oraz pojazd wojskowy i policyjny z otwartym dachem. W 1948 r. TUDOR przebudowano i zmieniono numeracj─Ö na 1102. Do czasu zako┼äczenia produkcji w 1952 r. wyprodukowano prawie 67 000 takich pojazd├│w. Ponad dwie trzecie zosta┼éo wywiezionych, wi─Öc mo┼╝na je by┼éo zobaczy─ç w t┼éumie innych pojazd├│w na drogach w Pakistanie, Australii i Brazylii. W Europie najlepiej sprzedaj─ůcymi si─Ö rynkami eksportowymi by┼éy Holandia i Polska.


Ostatnie newsy