Na pewno widziałeś na filmach kierowców, którzy prowadzą auto wyluzowani, z jedną ręką na kierownicy. Nie naśladuj ich! To nic innego jak proszenie się o kłopoty.
Każdy kierowca rajdowy powie Ci, że jazda rozpoczyna się jeszcze przed przekręceniem kluczyka w stacyjce. Jeśli nie siedzisz za kierownicą właściwie, nie będziesz mieć pełnej kontroli nad samochodem.
Dobry kierowca siedzi prosto
Wiele osób wyobraża sobie, że kierowcy rajdowi jeżdżą prawie w pozycji leżącej. W samochodzie F1 lub podczas wyścigu LeMans może to być prawdą – ale tylko dlatego, że te auta są zbyt niskie, aby dało się w nich usiąść prosto. W każdym samochodzie rajdowym lub wyścigowym, który jest podobny do zwykłego pojazdu, kierowcy siedzą w pozycji tak pionowej, jak to możliwe. I Ty też powinieneś. Dlaczego?
Po pierwsze, pionowa pozycja zapewnia lepszy widok z samochodu. Widzisz więcej, więc reagujesz szybciej i lepiej.
Po drugie (i jeszcze ważniejsze), siedzenie w pozycji wyprostowanej pozwala na lepsze wyczucie samochodu. Jest to szczególnie ważne podczas jazdy po śliskiej nawierzchni – im szybciej poczujesz, że Twój samochód zaczyna się ślizgać, tym szybciej możesz zareagować.
Jeśli masz fotel z regulacją wysokości, warto go przesunąć tak nisko, jak to tylko możliwe, ale tak, abyś dobrze widział drogę. Dzięki takiej pozycji zdobędziesz jeszcze lepszą kontrolę nad autem.
Nie siedź zbyt daleko od kierownicy
Jazda z wyciągniętymi rękami jest kolejną rzeczą, która niesłusznie kojarzy się z kierowcami wyścigowymi. Tak naprawdę powinno się siedzieć dość blisko kierownicy. Ułatwia to manewrowanie kierownicą, co przydaje się szczególnie przy wychodzeniu z poślizgu lub podczas omijania. Ale wg instrukcji Dla kierowcy i pasażera ważne jest, aby zachowywać odstęp co najmniej 25 cm od kierownicy lub od deski rozdzielczej.
Jak znaleźć odpowiednią odległość?
Najważniejsze jest, aby nadgarstki mogły spokojnie dotykać kierownicy. W tym samym czasie łopatki powinny przylegać do siedzenia.
Pamiętaj o nogach
Jeśli zastosowałeś się do wszystkich powyższych instrukcji, prawdopodobnie już znalazłeś właściwą pozycję za kierownicą. Ale jest jeszcze jedna rzecz, o której warto pamiętać. A mianowicie pozycja nóg.
Nogi nigdy nie powinny być w pełni wyprostowane – nawet po całkowitym naciśnięciu pedału hamulca lub sprzęgła. Jest to ważne nie tylko dlatego, że daje lepszą kontrolę, ale także dlatego, że całkowicie wyprostowana noga podczas wypadku jest szczególnie narażona na kontuzję.