CO TRAFIŁO Z RAJDÓWEK DO TWOJEGO AUTA?

July 26, 2019
┼áKODA od lat stawia na rajdy, bo motorsport to idealny sprawdzian dla rozwi─ůza┼ä, kt├│re ┼Ťwietnie spisuj─ů si─Ö w Twoim samochodzie, oszcz─Ödzaj─ů czas i dbaj─ů o Twoje bezpiecze┼ästwo.

Marzymy o samochodach nie tylko szybkich, ale r├│wnie┼╝ ekonomicznych. Maj─ů radzi─ç sobie na kr─Ötych drogach i by─ç wygodne na d┼éugich trasach. Skuteczne hamulce to podstawa. Nap─Öd na cztery ko┼éa powoli staje si─Ö norm─ů nawet w mniejszych autach, bo przecie┼╝ pomaga nam radzi─ç sobie w trudniejszych warunkach i jest kolejnym czynnikiem zwi─Ökszaj─ůcym bezpiecze┼ästwo. To, co w obecnych czasach bierzemy za standard, jeszcze wiele lat temu by┼éo zarezerwowane dla nielicznych.

Przez lata rozw├│j technologiczny nap─Ödza┼éo wojsko. W motoryzacji by┼éo podobnie. Od drugiej po┼éowy XX wieku rol─Ö poligonu do┼Ťwiadczalnego przej─ů┼é motorsport. Czo┼éowi producenci ┼Ťwiata startuj─ů w przer├│┼╝nych dyscyplinach sportu samochodowego, by testowa─ç najnowocze┼Ťniejsze rozwi─ůzania. ┼áKODA od lat stawia na rajdy ÔÇô i to na najwy┼╝szym poziomie, bo w ko┼äcu uczestniczy w mistrzostwach ┼Ťwiata. ┼áKODA FABIA R5, kt├│r─ů Miko Marczyk z Szymonem Gospodarczykiem podbijaj─ů trasy Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski, to auto, kt├│re w ostatnich latach zdominowa┼éo rywalizacj─Ö na odcinkach specjalnych WRC2, mistrzostwach Europy i krajowych czempionatach. Auto zdobywa┼éo kolejne trofea, a w mi─Ödzyczasie w rajdowych warunkach sprawdzano wiele element├│w, kt├│re potem trafi─ů do naszych aut.

Szybko i ekonomicznie

Niska pojemno┼Ť─ç, wielka moc? Bez turbospr─Ö┼╝arki nie by┼éoby to mo┼╝liwe. Jeszcze do niedawna trzeba by┼éo wybiera─ç: albo du┼╝a moc, albo niskie spalanie. Dzi─Öki turbodo┼éadowanym silnikom mo┼╝liwe jest po┼é─ůczenie obu ┼Ťwiat├│w. W ┼áKODZIE FABIA R5 mamy silnik o pojemno┼Ťci 1,6, kt├│ry generuje blisko 300 KM, czyli o blisko 30 KM mocniejszy ni┼╝ 2,0 TSI montowany w ┼áKODZIE SUBERB. Wszystko dzi─Öki turbospr─Ö┼╝arce, kt├│ra pochodzi z innego auta koncernu VAG, Audi S3. Ale to nie jest rozwi─ůzanie zarezerwowane tylko dla sportowych modeli ÔÇô niemal wszystkie samochody ┼áKODY maj─ů wersje z silnikami z turbodo┼éadowaniem. Wytrzyma┼éo┼Ť─ç tego rozwi─ůzania sprawdzana jest nie tylko w laboratoriach, ale przede wszystkim w motorsporcie. St─ůd mo┼╝esz mie─ç pewno┼Ť─ç, ┼╝e silnik 1,0 TSI o mocy od 95 do 110 KM w cywilnej ┼áKODZIE FABIA sprosta d┼éugiej i bezawaryjnej eksploatacji, zapewniaj─ůc odpowiednie przyspieszenie bez konieczno┼Ťci cz─Östego odwiedzania stacji benzynowych.

Jak si─Ö zatrzyma─ç?

Samochody s─ů coraz szybsze, chocia┼╝ odwiecznym wyzwaniem nie by┼éo rozp─Ödzenie maszyny, ale jej wyhamowanie. Hamulce b─Öbnowe powoli przechodz─ů do lamusa, w autach dominuj─ů hamulce tarczowe. ┼áKODA FABIA R5 ma z przodu tarcze o ┼Ťrednicy 355 mm w specyfikacji asfaltowej i 300 mm w specyfikacji szutrowej, czyli o blisko 100 mm wi─Öksze ni┼╝ w cywilnej ┼áKODZIE FABII. W rajd├│wce materia┼éy poddawane s─ů najwy┼╝szej pr├│bie i pracy pod niesamowitymi obci─ů┼╝eniami. 300 km odcink├│w specjalnych i ponad dwa razy tyle dojazd├│wek w trzy dni potrafi da─ç hamulcom w ko┼Ť─ç. A chodzi o to, by zachowywa┼éy ten sam poziom skuteczno┼Ťci przez ca┼é─ů rywalizacj─Ö, przy okazji sprawdzaj─ůc materia┼éy, kt├│re potem sprawdz─ů si─Ö w autach drogowych.

Odpowiednia mieszanka

Silniki w motorsporcie pracuj─ů pod ogromnymi obci─ů┼╝eniami. Samochody ┼Ťcigaj─ů si─Ö w zimnej Szwecji, na gor─ůcej Sardynii czy na ogromnych wysoko┼Ťciach w Meksyku. To wszystko wp┼éywa na to, jak zachowuje si─Ö jednostka nap─Ödowa. W┼éa┼Ťciwa mieszanka paliwa i powietrza w komorze spalania gwarantuje efektywn─ů prac─Ö ca┼éego uk┼éadu. Kluczem jest odpowiedni system wtrysku paliwa. W ┼áKODZIE FABIA R5 mamy system bezpo┼Ťredniego wtrysku paliwa znany m.in. z jednostek TSI wykorzystywanych w cywilnych ┼áKODACH.

Na cztery łapy

Nap─Öd 4├Ś4 kojarzy si─Ö przede wszystkim z autami terenowymi, ale w sporcie samochodowym jest obecny od lat 80. XX wieku. Zacz─Ö┼éo si─Ö od Audi Quattro, kt├│re wywr├│ci┼éo rywalizacj─Ö na trasach mistrzostw ┼Ťwiata do g├│ry nogami. Inni producenci nie pozostali w tyle i zacz─Öli korzysta─ç z tego rozwi─ůzania. W rajdowych ┼áKODACH nap─Öd na cztery ko┼éa zadebiutowa┼é ponad dwie dekady temu w ┼áKODZIE OCTAVIA WRC i pozosta┼é w rajd├│wkach czeskiego producenta do dzi┼Ť w ┼áKODZIE FABIA R5. To, co sprawdzi┼éo si─Ö w sporcie, teraz ┼Ťwietnie spisuje si─Ö w autach cywilnych. ┼áKODY OCTAVIA, SUBERB, KAROQ, KODIAQ maj─ů wersje z nap─Ödem na wszystkie ko┼éa, a Miko Marczyk i Szymon Gospodarczyk z takich aut korzystaj─ů podczas tworzenia opisu tras rajdowych.

Prezentowany materia┼é dotyczy samochodu rajdowego i ma charakter wy┼é─ůcznie wizerunkowy. Samoch├│d ten nie jest dost─Öpny w sprzeda┼╝y na rynku polskim

Ostatnie newsy