W dzisiejszym odcinku z serii odszyfrowanie tablic rejestracyjnych odwiedzamy Hiszpanię, krainę sjest i fiesty, walki byków i miejsce narodzin Hispano-Suiza, luksusowej marki samochodów z pierwszej połowy XX wieku. W rzeczywistości w 1924 roku ŠKODA zakupiła licencję na wykonanie H6B Hispano-Suiza, a pierwsza w historii ŠKODA Hispano-Suiza była używana przez ówczesnego prezydenta Czechosłowacji Tomáša Garrigue Masaryka.
Hiszpania przyjęła swój pierwszy system tablic rejestracyjnych w 1900 r., dzięki czemu jest pierwszym krajem na świecie, który wprowadził ogólnokrajowe alfanumeryczne numery rejestracyjne samochodów. Pierwszy na świecie alfanumeryczny numer rejestracyjny, PM-1, został przypisany francuskiemu samochodowi, Clément, który - być może zaskakująco - został zarejestrowany w stolicy wyspy - Majorce.
Hiszpania prowadzi teraz trzeci system, który wprowadzono w 2000 roku do czasu obecnego. Przejście z drugiego na trzeci system było konieczne, dlatego że numeryczne zamiany liczb skończyły się, co miało miejsce szczególnie w Madrycie i Barcelonie.
Pierwsze dwa systemy tablic rejestracyjnych były oparte na nazwie prowincji, z której pochodził samochód. Spowodowało to kilka problemów. Na przykład samochody z Kraju Basków, autonomicznego regionu o burzliwej historii, były częściej wybierane do kontroli ruchu niż pojazdy zarejestrowane w innych prowincjach Hiszpanii. Geograficzna identyfikacja samochodów w połączeniu z wrogością panującą między niektórymi miastami i prowincjami spowodowała również problemy na rynku samochodów używanych. Czasami sprzedaż samochodu w jednej prowincji była prawie niemożliwa, jeśli wcześniej była zarejestrowana w innej prowincji. Ponowna rejestracja pojazdów była jednak niemożliwa - samochody zachowały (i nadal tak jest) jeden i ten sam numer rejestracyjny od momentu ich pierwszej rejestracji do momentu złomowania. To przede wszystkim z tych powodów trzeci hiszpański system tablic rejestracyjnych zrezygnował z oznaczeń terytorialnych. Teraz kombinacja znaków jest czysto chronologiczna.
A jak faktycznie wyglądają hiszpańskie blachy? Po lewej stronie znajduje się klasyczny niebieski pasek z gwiazdkami UE, które znajdują się nad międzynarodowym kodem dla Hiszpanii (E). Sam numer rejestracyjny składa się z czterech cyfr, po których następują trzy litery. Znaki są czarne na białym tle. Używane są tylko spółgłoski jako litery (w tym litera Y, która w języku hiszpańskim - w przeciwieństwie do innych języków - jest ogólnie uważana za spółgłoskę). Ma to na celu zapobieganie pojawianiu się na tablicach wulgaryzmów i innych niepożądanych słów. Ponadto litery Q (z powodu możliwego pomylenia z literą O i cyfrą 0) i Ñ (ze względu na ryzyko pomylenia z literą N) nie są używane.
Istnieje kilka specjalnych formatów numerów rejestracyjnych i tablic rejestracyjnych w Hiszpanii. Możesz je zidentyfikować na podstawie ich odmiennej kolorystyki, albo na podstawie faktu, że zaczynają się od liter, a nie cyfr, lub kombinacji tych dwóch. Jeśli chodzi o różne kolory to od 2018 r. taksówki i samochody używane do komercyjnego transportu pasażerskiego (np. samochody licencjonowane przez Uber, Cabify i inne) musiały mieć tylną tablicę rejestracyjną z białymi literami na niebieskim tle. Przednia tablica rejestracyjna pozostaje w oryginalnej formie. Środek ten wprowadzono w celu rozwiązania problemu nielegalnych dostawców usług transportowych i dotyczy on zarówno nowo zarejestrowanych samochodów, jak i samochodów już eksploatowanych (kierowcy mieli rok na wymianę tylnej tablicy rejestracyjnej).
Numery rejestracyjne zaczynające się na litery to pojazdy policji, wojska i niektórych samochodów rządowych. Litery są zawsze skrótami dla określonego autorytetu. Na przykład hiszpańska policja stanowa ma skrót CNP (Cuerpo Nacional de Policía), naziemne jednostki wojskowe używają ET (Ejército de Tierra), a FN jest używany do oznaczenia (Fuerzas Navales). Samochody zabytkowe mają również swój specjalny format i można je rozpoznać po tym, że ich numer rejestracyjny zaczyna się na literę H (histórico).
Tablice dyplomatyczne łączą oba specjalne formaty opisane powyżej. Istnieją cztery rodzaje tablic dyplomatycznych w Hiszpanii - na tablicach rejestracyjnych korpusu dyplomatycznego znajduje się biały napis na czerwonym tle z napisem CD (Cuerpo Diplomático), a pojazdy korpusu konsularnego można rozpoznać po skrócie CC (Cuerpo Consular) i białym napisem na zielonym tle. Następnie jest OI (Organismos Internacionales) z białymi literami na niebieskim tle dla pojazdów organizacji międzynarodowych, podczas gdy skrót TA (Técnicos Administrativos) z żółtymi literami na czarnym tle oznacza personel administracyjny i techniczny.
Ostatni rodzaj tablic rejestracyjnych stosowany jest w samochodach rodziny królewskiej. Chociaż na próżno szukać liczby, ponieważ tablica jest po prostu królewską koroną na monolitycznym tle.
93 centra sprzedaży samochodów ŠKODA, mające na celu podniesienie ich liczby do 100 punktów do 2021 roku
PYTANIA IMPORTERA Odpowiedzi na pytania udziela Daniel Barro, dyrektor ds. Komunikacji i stosunków zewnętrznych ŠKODA, Volkswagen Group España Distribución
Jak podsumowałbyś historyczną obecność ŠKODY na rynku hiszpańskim?
Pomimo długiej historii ŠKODY, która w przyszłym roku obchodzi 125. rocznicę, pozostaje stosunkowo młodą marką w Hiszpanii. Do 1991 roku samochody ŠKODA były importowane przez prywatnego importera o nazwie Montalban. W latach 1992-1996, po fuzji z Grupą Volkswagen, SEAT był odpowiedzialny za komercjalizację samochodów ŠKODA. Sprzedaż wyniosła około 3500 samochodów rocznie.
Współczesna historia marki ŠKODA na rynku hiszpańskim rozpoczęła się w 1997 roku, kiedy ŠKODA została włączona do Volkswagen Group España, która dystrybuuje samochody dostawcze Audi, Volkswagen i Volkswagen w Hiszpanii. Od tego czasu sprzedaż stale rośnie, a w ubiegłym roku dostarczyliśmy ponad 27 000 pojazdów. Obecnie posiadamy 93 punkty sprzedaży i stale zwiększamy liczbę obiektów, dążąc do osiągnięcia około 100 obiektów w 2021 r.
Jaki jest obecny status ŠKODY na rynku hiszpańskim?
W 2018 roku mieliśmy bardzo udany rok, odnotowując rekordową sprzedaż. Dostarczyliśmy klientom ponad 27 000 pojazdów, co oznacza wzrost o 19% w stosunku do 2017 r. W związku z tym ŠKODA była marką wiodącą w Hiszpanii, z najwyższym wzrostem procentowym w 2018 r. Mimo to wciąż istnieje duża przestrzeń do zagospodarowania na rynku, ponieważ nasz udział w rynku w Hiszpanii wynosi 2,2%, a marka kieruje reklamy na 3%.
Które modele najlepiej sprzedają się na rynku hiszpańskim i jak radzą sobie w porównaniu z konkurencją w swojej klasie?
Nasze najlepiej sprzedające się modele ŠKODY to FABIA i OCTAVIA, chociaż nasze SUV-y z roku na rok zwiększają swój udział w rynku, a KAROQ i KODIAQ stanowią 27% naszej sprzedaży w 2018 roku. Wraz z wprowadzeniem nowego KAMIQ planowanego na koniec tego roku obejmie 90% rynku i oczekujemy, że oferta modeli SUV będzie stanowić około 40% naszej sprzedaży w przyszłym roku.
Jakie trendy zaobserwowałeś na rynku hiszpańskim?
Jak możesz sobie wyobrazić, klimatyzacja jest koniecznością w samochodach w Hiszpanii ze względu na warunki atmosferyczne. Nikt nie kupiłby samochodu bez przynajmniej ręcznej klimatyzacji w standardzie. Wersje sportowe są również bardzo popularne, ale tylko ze względu na ich konstrukcję - pojemność silnika bywa przypadkowa. Do 2017 r. silniki diesla były najpopularniejsze w Hiszpanii (70% rynku), ale obecnie sprzedaż silników benzynowych rośnie, do tego stopnia, że 60% wszystkich nowych samochodów napędzanych jest benzyną. Wreszcie na ulicach dużych hiszpańskich miast, takich jak Madryt i Barcelona, można zobaczyć wiele OCTAVIA i SUPERB, ponieważ są one używane jako taksówki i inne komercyjne firmy transportu pasażerskiego (Uber i Cabify).