ODSZYFROWYWANIE TABLIC REJESTRACYJNYCH W HISZPANII

September 24, 2019
Je艣li chodzi o system tablic rejestracyjnych, hiszpa艅ska metoda jest wyj膮tkowa. Czy wiesz dlaczego tak jest? Czy chcia艂by艣 wiedzie膰, dlaczego w hiszpa艅skich numerach rejestracyjnych nie ma samog艂osek? Ten artyku艂 zawiera wszystkie odpowiedzi!

W dzisiejszym odcinku z serii odszyfrowanie tablic rejestracyjnych odwiedzamy Hiszpani臋, krain臋 sjest i fiesty, walki byk贸w i miejsce narodzin Hispano-Suiza, luksusowej marki samochod贸w z pierwszej po艂owy XX wieku. W rzeczywisto艣ci w 1924 roku 艩KODA zakupi艂a licencj臋 na wykonanie H6B Hispano-Suiza, a pierwsza w historii 艩KODA Hispano-Suiza by艂a u偶ywana przez 贸wczesnego prezydenta Czechos艂owacji Tom谩拧a Garrigue Masaryka.

Hiszpania przyj臋艂a sw贸j pierwszy system tablic rejestracyjnych w 1900 r., dzi臋ki czemu jest pierwszym krajem na 艣wiecie, kt贸ry wprowadzi艂 og贸lnokrajowe alfanumeryczne numery rejestracyjne samochod贸w. Pierwszy na 艣wiecie alfanumeryczny numer rejestracyjny, PM-1, zosta艂 przypisany francuskiemu samochodowi, Cl茅ment, kt贸ry - by膰 mo偶e zaskakuj膮co - zosta艂 zarejestrowany w stolicy wyspy - Majorce.

Hiszpania prowadzi teraz trzeci system, kt贸ry wprowadzono w 2000 roku do czasu obecnego. Przej艣cie z drugiego na trzeci system by艂o konieczne, dlatego 偶e numeryczne zamiany liczb sko艅czy艂y si臋, co mia艂o miejsce szczeg贸lnie w Madrycie i Barcelonie.

Pierwsze dwa systemy tablic rejestracyjnych by艂y oparte na nazwie prowincji, z kt贸rej pochodzi艂 samoch贸d. Spowodowa艂o to kilka problem贸w. Na przyk艂ad samochody z Kraju Bask贸w, autonomicznego regionu o burzliwej historii, by艂y cz臋艣ciej wybierane do kontroli ruchu ni偶 pojazdy zarejestrowane w innych prowincjach Hiszpanii. Geograficzna identyfikacja samochod贸w w po艂膮czeniu z wrogo艣ci膮 panuj膮c膮 mi臋dzy niekt贸rymi miastami i prowincjami spowodowa艂a r贸wnie偶 problemy na rynku samochod贸w u偶ywanych. Czasami sprzeda偶 samochodu w jednej prowincji by艂a prawie niemo偶liwa, je艣li wcze艣niej by艂a zarejestrowana w innej prowincji. Ponowna rejestracja pojazd贸w by艂a jednak niemo偶liwa - samochody zachowa艂y (i nadal tak jest) jeden i ten sam numer rejestracyjny od momentu ich pierwszej rejestracji do momentu z艂omowania. To przede wszystkim z tych powod贸w trzeci hiszpa艅ski system tablic rejestracyjnych zrezygnowa艂 z oznacze艅 terytorialnych. Teraz kombinacja znak贸w jest czysto chronologiczna.

A jak faktycznie wygl膮daj膮 hiszpa艅skie blachy? Po lewej stronie znajduje si臋 klasyczny niebieski pasek z gwiazdkami UE, kt贸re znajduj膮 si臋 nad mi臋dzynarodowym kodem dla Hiszpanii (E). Sam numer rejestracyjny sk艂ada si臋 z czterech cyfr, po kt贸rych nast臋puj膮 trzy litery. Znaki s膮 czarne na bia艂ym tle. U偶ywane s膮 tylko sp贸艂g艂oski jako litery (w tym litera Y, kt贸ra w j臋zyku hiszpa艅skim - w przeciwie艅stwie do innych j臋zyk贸w - jest og贸lnie uwa偶ana za sp贸艂g艂osk臋). Ma to na celu zapobieganie pojawianiu si臋 na tablicach wulgaryzm贸w i innych niepo偶膮danych s艂贸w. Ponadto litery Q (z powodu mo偶liwego pomylenia z liter膮 O i cyfr膮 0) i 脩 (ze wzgl臋du na ryzyko pomylenia z liter膮 N) nie s膮 u偶ywane.

Istnieje kilka specjalnych format贸w numer贸w rejestracyjnych i tablic rejestracyjnych w Hiszpanii. Mo偶esz je zidentyfikowa膰 na podstawie ich odmiennej kolorystyki, albo na podstawie faktu, 偶e zaczynaj膮 si臋 od liter, a nie cyfr, lub kombinacji tych dw贸ch. Je艣li chodzi o r贸偶ne kolory to od 2018 r. taks贸wki i samochody u偶ywane do komercyjnego transportu pasa偶erskiego (np. samochody licencjonowane przez Uber, Cabify i inne) musia艂y mie膰 tyln膮 tablic臋 rejestracyjn膮 z bia艂ymi literami na niebieskim tle. Przednia tablica rejestracyjna pozostaje w oryginalnej formie. 艢rodek ten wprowadzono w celu rozwi膮zania problemu nielegalnych dostawc贸w us艂ug transportowych i dotyczy on zar贸wno nowo zarejestrowanych samochod贸w, jak i samochod贸w ju偶 eksploatowanych (kierowcy mieli rok na wymian臋 tylnej tablicy rejestracyjnej).

Numery rejestracyjne zaczynaj膮ce si臋 na litery to pojazdy policji, wojska i niekt贸rych samochod贸w rz膮dowych. Litery s膮 zawsze skr贸tami dla okre艣lonego autorytetu. Na przyk艂ad hiszpa艅ska policja stanowa ma skr贸t CNP (Cuerpo Nacional de Polic铆a), naziemne jednostki wojskowe u偶ywaj膮 ET (Ej茅rcito de Tierra), a FN jest u偶ywany do oznaczenia (Fuerzas Navales). Samochody zabytkowe maj膮 r贸wnie偶 sw贸j specjalny format i mo偶na je rozpozna膰 po tym, 偶e ich numer rejestracyjny zaczyna si臋 na liter臋 H (hist贸rico).

Tablice dyplomatyczne 艂膮cz膮 oba specjalne formaty opisane powy偶ej. Istniej膮 cztery rodzaje tablic dyplomatycznych w Hiszpanii - na tablicach rejestracyjnych korpusu dyplomatycznego znajduje si臋 bia艂y napis na czerwonym tle z napisem CD (Cuerpo Diplom谩tico), a pojazdy korpusu konsularnego mo偶na rozpozna膰 po skr贸cie CC (Cuerpo Consular) i bia艂ym napisem na zielonym tle. Nast臋pnie jest OI (Organismos Internacionales) z bia艂ymi literami na niebieskim tle dla pojazd贸w organizacji mi臋dzynarodowych, podczas gdy skr贸t TA (T茅cnicos Administrativos) z 偶贸艂tymi literami na czarnym tle oznacza personel administracyjny i techniczny.

Ostatni rodzaj tablic rejestracyjnych stosowany jest w samochodach rodziny kr贸lewskiej. Chocia偶 na pr贸偶no szuka膰 liczby, poniewa偶 tablica jest po prostu kr贸lewsk膮 koron膮 na monolitycznym tle.

93 centra sprzeda偶y samochod贸w 艩KODA, maj膮ce na celu podniesienie ich liczby do 100 punkt贸w do 2021 roku

PYTANIA IMPORTERA Odpowiedzi na pytania udziela Daniel Barro, dyrektor ds. Komunikacji i stosunk贸w zewn臋trznych 艩KODA, Volkswagen Group Espa帽a Distribuci贸n

Jak podsumowa艂by艣 historyczn膮 obecno艣膰 艩KODY na rynku hiszpa艅skim?

Pomimo d艂ugiej historii 艩KODY, kt贸ra w przysz艂ym roku obchodzi 125. rocznic臋, pozostaje stosunkowo m艂od膮 mark膮 w Hiszpanii. Do 1991 roku samochody 艩KODA by艂y importowane przez prywatnego importera o nazwie Montalban. W latach 1992-1996, po fuzji z Grup膮 Volkswagen, SEAT by艂 odpowiedzialny za komercjalizacj臋 samochod贸w 艩KODA. Sprzeda偶 wynios艂a oko艂o 3500 samochod贸w rocznie.

Wsp贸艂czesna historia marki 艩KODA na rynku hiszpa艅skim rozpocz臋艂a si臋 w 1997 roku, kiedy 艩KODA zosta艂a w艂膮czona do Volkswagen Group Espa帽a, kt贸ra dystrybuuje samochody dostawcze Audi, Volkswagen i Volkswagen w Hiszpanii. Od tego czasu sprzeda偶 stale ro艣nie, a w ubieg艂ym roku dostarczyli艣my ponad 27 000 pojazd贸w. Obecnie posiadamy 93 punkty sprzeda偶y i stale zwi臋kszamy liczb臋 obiekt贸w, d膮偶膮c do osi膮gni臋cia oko艂o 100 obiekt贸w w 2021 r.

Jaki jest obecny status 艩KODY na rynku hiszpa艅skim?

W 2018 roku mieli艣my bardzo udany rok, odnotowuj膮c rekordow膮 sprzeda偶. Dostarczyli艣my klientom ponad 27 000 pojazd贸w, co oznacza wzrost o 19% w stosunku do 2017 r. W zwi膮zku z tym 艩KODA by艂a mark膮 wiod膮c膮 w Hiszpanii, z najwy偶szym wzrostem procentowym w 2018 r. Mimo to wci膮偶 istnieje du偶a przestrze艅 do zagospodarowania na rynku, poniewa偶 nasz udzia艂 w rynku w Hiszpanii wynosi 2,2%, a marka kieruje reklamy na 3%.

Kt贸re modele najlepiej sprzedaj膮 si臋 na rynku hiszpa艅skim i jak radz膮 sobie w por贸wnaniu z konkurencj膮 w swojej klasie?

Nasze najlepiej sprzedaj膮ce si臋 modele 艩KODY to FABIA i OCTAVIA, chocia偶 nasze SUV-y z roku na rok zwi臋kszaj膮 sw贸j udzia艂 w rynku, a KAROQ i KODIAQ stanowi膮 27% naszej sprzeda偶y w 2018 roku. Wraz z wprowadzeniem nowego KAMIQ planowanego na koniec tego roku obejmie 90% rynku i oczekujemy, 偶e oferta modeli SUV b臋dzie stanowi膰 oko艂o 40% naszej sprzeda偶y w przysz艂ym roku.

Jakie trendy zaobserwowa艂e艣 na rynku hiszpa艅skim?

Jak mo偶esz sobie wyobrazi膰, klimatyzacja jest konieczno艣ci膮 w samochodach w Hiszpanii ze wzgl臋du na warunki atmosferyczne. Nikt nie kupi艂by samochodu bez przynajmniej r臋cznej klimatyzacji w standardzie. Wersje sportowe s膮 r贸wnie偶 bardzo popularne, ale tylko ze wzgl臋du na ich konstrukcj臋 - pojemno艣膰 silnika bywa przypadkowa. Do 2017 r. silniki diesla by艂y najpopularniejsze w Hiszpanii (70% rynku), ale obecnie sprzeda偶 silnik贸w benzynowych ro艣nie, do tego stopnia, 偶e 60% wszystkich nowych samochod贸w nap臋dzanych jest benzyn膮. Wreszcie na ulicach du偶ych hiszpa艅skich miast, takich jak Madryt i Barcelona, mo偶na zobaczy膰 wiele OCTAVIA i SUPERB, poniewa偶 s膮 one u偶ywane jako taks贸wki i inne komercyjne firmy transportu pasa偶erskiego (Uber i Cabify).

Ostatnie newsy