Tablice rejestracyjne

ODSZYFROWYWANIE TABLIC REJESTRACYJNYCH W CHINACH

ODSZYFROWYWANIE TABLIC REJESTRACYJNYCH W CHINACH

25. 6. 2019

Ciekawe, jakie zasady rządzą systemem numerów rejestracyjnych w najbardziej zaludnionym kraju na świecie? Dlaczego mieszkańcy Szanghaju często płacą więcej za numer rejestracyjny niż za sam samochód? Jak działa loteria z numerami w Pekinie? Dowiedz się w tym artykule!

W tej części naszej serii odszyfrowywania tablic rejestracyjnych odwiedzamy Chińską Republikę Ludową, najbardziej zaludniony kraj na świecie. ONZ szacuje, że Chiny mają obecnie populację 1,42 miliarda. Wraz ze wzrostem gospodarki i poprawą poziomu życia rośnie także popyt na samochody. Mimo to chiński system numerów rejestracyjnych zarządza zaledwie siedmioma znakami, takimi samymi numerami, na przykład jak Republika Czeska. Zastanawiasz się, jak to możliwe? Jest to trochę mylące, ponieważ pierwszy jest znak chiński i może przyjąć dowolną z ponad 30 różnych postaci. Główny powód leży jednak gdzie indziej: ograniczenie liczby tablic wydanych w największych miastach.

W 2004 r. zarejestrowano około dwóch milionów samochodów w Pekinie i Szanghaju. Jednak do 2010 roku w Pekinie było 4,8 miliona samochodów, a w Szanghaju „zaledwie” 3,1 miliona. Wynika to z faktu, że od 1994 r. Szanghaj - podobnie jak Singapur - ogranicza liczbę dostępnych tablic rejestracyjnych i wydaje je za pośrednictwem systemu licytacji. Ponieważ popyt wielokrotnie przewyższa podaż, ceny blach gwałtownie rosną. Na początku 2018 r. 11 000 oferowanych tablic przyciągnęło ponad 220 000 ofert, a cena aukcyjna wyniosła średnio 14 000 USD, co stanowi większy koszt niektórych wyprodukowanych lokalnie samochodów. Pekin również ogranicza liczbę wydanych tablic rejestracyjnych, ale czekał do 2011 r. na wprowadzenie tej polityki. Ograniczenie to wprowadzono przede wszystkim w odpowiedzi na zatłoczone drogi i duszący smog, który jeszcze w 2013 roku dręczył miasto przez ponad pół dnia. Jednak w przeciwieństwie do Szanghaju Pekin zdecydował się organizować loterię publiczną co dwa miesiące. W ramach tego systemu tablice w Pekinie są tańsze niż w Szanghaju. Jednak prawdopodobieństwo uzyskania jednego maleje z każdym rokiem, ponieważ rosnąca liczba kandydatów ściga dostępną pulę tablic, która z każdym rokiem maleje. Podczas gdy różne źródła podają różne liczby, The Economist oparł się bezpośrednio na statystykach rządowych, aby odkryć, że na początku 2018 r. każda osoba prywatna chcąca posiadać samochód z silnikiem spalinowym miała 0,2% prawdopodobieństwa wygranej w loterii z tablicą rejestracyjną (w lutym udostępniono 6460 tablic około 2,8 miliona wnioskodawców, średnio jedna tablica na prawie 450 osób).

Sytuacja jest nieco lepsza w przypadku samochodów zelektryfikowanych (NEV - nowe pojazdy energetyczne), które obejmują przede wszystkim pojazdy hybrydowe typu plug-in, pojazdy elektryczne z akumulatorem (BEV) i pojazdy elektryczne z ogniwami wodorowymi (FCEV). Wydawane są specjalne tablice rejestracyjne dla NEV, z których 54 000 udostępniono do dystrybucji wśród około 390 000 prywatnych wnioskodawców w 2019 r. (firmy stanowią oddzielną grupę i przydzielono 6000 tablic rejestracyjnych). W odróżnieniu od sytuacji z pojazdami ICE, tablice te są wydawane według kolejności zgłoszeń. Obecnie oczekuje się około ośmiu lat na tablice rejestracyjne na zelektryfikowany samochód. Niektóre miasta wybrały trzecią trasę, która łączy loterię z aukcją. W praktyce oznacza to, że niektóre tablice są licytowane, a pozostałe losowane. Kanton jest pionierem tej metody, która odtąd rozprzestrzeniła się na inne miasta. We wszystkich tych miastach każdy, kto chce kupić samochód, musi najpierw posiadać tablice rejestracyjne. Ponieważ tablice rejestracyjne są zbywalne (i dożywotnie), w połączeniu z powyższymi okolicznościami powstał czarny rynek tablic rejestracyjnych. Niektórzy ludzie wypożyczają swoje blachy (nielegalnie). Pozorne małżeństwa za gotówkę to kolejne zjawisko, ponieważ małżonkowie mogą przenosić między sobą tablice rejestracyjne. A jak faktycznie wyglądają chińskie tablice? Obecny format został po raz pierwszy wprowadzony w 1992 r. i zaktualizowany w 2007 r. Tablice rejestracyjne samochodów osobowych zawierają białe litery - zwykle siedem znaków - na jasnoniebieskim tle. Jak już zauważyliśmy, pierwszym oznaczeniem jest znak chiński i oznacza jedną z prowincji. Po nim następuje litera łacińska oznaczająca jeden z obszarów w prowincji. Alternatywnie, niektóre prowincje (takie jak Pekin) używają tutaj specjalnego listu, aby wyróżnić, na przykład taksówki, samochody policyjne i pracowników niektórych instytucji państwowych. Jest wtedy pięć znaków tworzących unikalny identyfikator pojazdu. Początkowo używano tylko liczb, ale w niektórych prowincjach zużyto wszystkie kombinacje liczbowe, więc litery wprowadzono obok liczb. Kombinacja znaków jest generowana losowo przez komputer.

W 2002 r. nowy system personalizacji tablic został przetestowany w niektórych miastach, ale był bardzo krótkotrwały. Dostosowane tablice mogą mieć jedną z trzech postaci unikatowego identyfikatora pojazdu (nie można zmienić znaku prowincji i litery dla podregionu): DDD-DDD, DDD-LLL lub LLL-DDD (z pozycją D i L odpowiednio dla cyfr i liter). Chociaż niektóre kombinacje zostały zakazane (np. „CHN” dla Chin), wiele innych - takich jak ChRL, USA i SEX - było dozwolonych. Rzeczywiście, takie kombinacje trafiły na ulice, a niektóre z nich wywołały wzburzenie wśród władz (na przykład USA-911, które może zdradzić miłość Ameryki i kultowego modelu Porsche, ale równie dobrze może odnosić się do wydarzenia z września 2001 r.). System ten został wkrótce zniesiony i zastąpiony oryginalnym z 1992 roku. Jak już wspomniano, NEV używają specjalnie sformatowanej tablicy rejestracyjnej z czarnym napisem na zielonym tle. Identyfikator pojazdu to D lub F - litera D oznacza pojazd elektryczny z akumulatorem, podczas gdy F symbolizuje inne NEV, zwłaszcza hybrydy plug-in i FCEV. Hongkong i Makau, jako specjalne regiony administracyjne, wyróżniają się w chińskim systemie tablic rejestracyjnych. Oba mają swój własny system numerów rejestracyjnych, odzwierciedlający ich kolonialną przeszłość (Hongkong należał do Wielkiej Brytanii, a Makau do Portugalii). Obywatele tych prowincji, którzy chcą pojechać samochodem do Chin kontynentalnych, muszą złożyć wniosek o chińską tablicę rejestracyjną. Podobnie, gdy obywatele Chin kontynentalnych chcą odwiedzić Hongkong lub Makau, muszą złożyć wniosek o lokalną tablicę. Chińskie tablice rejestracyjne samochodów z Hongkongu i Makau mają również swój własny specyficzny format - białe litery na czarnym tle.

PYTANIA IMPORTERA Odpowiedzi udzielił: Jiyong Wen, Rzecznik prasowy ŠKODA China

Jak podsumowałbyś historyczną obecność ŠKODY na chińskim rynku?

ŠKODA jest znana w Chinach od wielu lat. Pierwszy pojazd tej marki, POPULAR, zaczął być importowany do Chin w 1935 roku. Współczesna historia sukcesu ŠKODY sięga 2007 roku, kiedy powstała spółka joint venture z SAIC Volkswagen. To był rok, w którym uruchomiono produkcję ŠKODY OCTAVIA w Chinach. Od tego czasu w Chinach sprzedano ponad 2,6 miliona samochodów ŠKODA. Chiny są największym jednolitym rynkiem dla ŠKODY od 2010 r. i stanowią znaczną część jej globalnej sprzedaży. Tylko w 2018 roku ŠKODA dostarczyła tutaj 341 000 pojazdów.

Jak Chińczycy postrzegają dziś markę ŠKODA?

Chiny są obecnie największym rynkiem motoryzacyjnym na świecie i zapewne mają też koncentrację konkurencji niespotykaną nigdzie indziej. Oprócz praktycznie każdego wiodącego światowego producenta samochodów, rynek jest także pełen dziesiątek marek krajowych, których siła i pozycja rośnie z każdym rokiem. To powiedziawszy, świadomość marki ŠKODA wśród chińskich klientów jest stosunkowo dobra, choć wciąż mamy wiele do zrobienia. Od czasu wejścia na chiński rynek 12 lat temu, ŠKODA stara się również dostarczać chińskim klientom samochody, które nie tylko zapewniają im właściwe wrażenia z jazdy, ale także uprzyjemniają ich życie dzięki licznym funkcjom Simply Clever. Chiny odgrywają kluczową rolę w strategii rozwoju ŠKODY. Producent samochodów jest gotowy do rozpoczęcia największego pięcioletniego planu inwestycyjnego w swojej historii, który ma przekroczyć 15 miliardów juanów chińskich. ŠKODA ma nadzieję, że z pomocą partnerów umocni swoją pozycję na rynku chińskim. Chce to osiągnąć przede wszystkim poprzez rozwój nowych produktów i technologii, rozwój nowych pojazdów energetycznych (NEV) oraz zaangażowanie w marketingowe wsparcie dla marki.

Które modele najlepiej sprzedają się na rynku chińskim i jak wypadają na tle konkurencji w swojej klasie?

ŠKODA posiada obecnie 467 biur sprzedaży w całych Chinach. Kluczowym modelem dla rynku chińskiego jest OCTAVIA. Kiedy ten model zaczął być produkowany w Chinach w 2007 roku, po raz pierwszy w swojej nowoczesnej historii ŠKODA rozpoczęła całkowicie lokalną produkcję dowolnego modelu. Od samego początku OCTAVIA była bestsellerem. W 2017 r. wprowadzono OCTAVIA COMBI, która stała się natychmiastowym hitem. Z 6,5 miliona wyprodukowanych OCTAVIA, licząc od pierwszych samochodów, które zjechały z linii produkcyjnej dokładnie 60 lat temu, ponad 1,3 miliona wyprodukowano w Chinach. Zapas SUV-ów również rośnie. W 2018 roku ŠKODA sprzedała ponad 117.700 SUV-ów, co stanowi wzrost o 189% w stosunku do 2017 roku. Siłą napędową wśród SUV-ów jest KODIAQ, z 51.230 sztuk sprzedanych.

Czy jest coś specyficznego dla chińskiego rynku?

Udana ofensywa SUV-ów była centralnym elementem rozwoju marki ŠKODA na rynku chińskim. Od 2017 roku ŠKODA oferuje na tym rynku cztery SUV-y: chińską wersję KAMIQ, KAROQ, KODIAQ i KODIAQ GT. Pierwszym modelem, który został wprowadzony w naszej kampanii SUV, był KODIAQ. Wprowadzony na rynek w kwietniu 2017 roku, wprowadził markę do nowego segmentu na tym rynku. Następnie wprowadzono dwa modele przeznaczone wyłącznie na rynek chiński. Chińska KAMIQ miała swoją premierę na targach motoryzacyjnych w Pekinie w 2018 r., a KODIAQ GT został zaprezentowany w Kantonie w listopadzie tego samego roku. KODIAQ GT to pierwsze coupé SUV ŠKODA, które oferuje pożądane wrażenia z jazdy. Jest atrakcyjny dla nowych klientów zorientowanych na styl życia. Co ciekawe, Chiny są jedynym rynkiem, na którym dostępne są cztery SUV-y ŠKODA.W Chinach ŠKODA aktywnie promuje jazdę na rowerze i hokej na lodzie. Od 2017 roku popularyzuje tutaj Tour de France. W 2018 r. Tour de France sponsorował ŠKODA Shanghai Critérium. W związku ze zbliżającymi się Zimowymi Igrzyskami Olimpijskimi w Pekinie w 2022 roku, ŠKODA planuje dalej promować hokej na lodzie i inne sporty zimowe w Chinach.


Ostatnie newsy

Wszystkie newsy