ODSZYFROWYWANIE TABLIC REJESTRACYJNYCH W CHINACH

June 25, 2019
Ciekawe, jakie zasady rz─ůdz─ů systemem numer├│w rejestracyjnych w najbardziej zaludnionym kraju na ┼Ťwiecie? Dlaczego mieszka┼äcy Szanghaju cz─Östo p┼éac─ů wi─Öcej za numer rejestracyjny ni┼╝ za sam samoch├│d? Jak dzia┼éa loteria z numerami w Pekinie? Dowiedz si─Ö w tym artykule!

W tej cz─Ö┼Ťci naszej serii odszyfrowywania tablic rejestracyjnych odwiedzamy Chi┼äsk─ů Republik─Ö Ludow─ů, najbardziej zaludniony kraj na ┼Ťwiecie. ONZ szacuje, ┼╝e Chiny maj─ů obecnie populacj─Ö 1,42 miliarda. Wraz ze wzrostem gospodarki i popraw─ů poziomu ┼╝ycia ro┼Ťnie tak┼╝e popyt na samochody. Mimo to chi┼äski system numer├│w rejestracyjnych zarz─ůdza zaledwie siedmioma znakami, takimi samymi numerami, na przyk┼éad jak Republika Czeska. Zastanawiasz si─Ö, jak to mo┼╝liwe? Jest to troch─Ö myl─ůce, poniewa┼╝ pierwszy jest znak chi┼äski i mo┼╝e przyj─ů─ç dowoln─ů z ponad 30 r├│┼╝nych postaci. G┼é├│wny pow├│d le┼╝y jednak gdzie indziej: ograniczenie liczby tablic wydanych w najwi─Ökszych miastach.

W 2004 r. zarejestrowano oko┼éo dw├│ch milion├│w samochod├│w w Pekinie i Szanghaju. Jednak do 2010 roku w Pekinie by┼éo 4,8 miliona samochod├│w, a w Szanghaju ÔÇ×zaledwieÔÇŁ 3,1 miliona. Wynika to z faktu, ┼╝e od 1994 r. Szanghaj - podobnie jak Singapur - ogranicza liczb─Ö dost─Öpnych tablic rejestracyjnych i wydaje je za po┼Ťrednictwem systemu licytacji. Poniewa┼╝ popyt wielokrotnie przewy┼╝sza poda┼╝, ceny blach gwa┼étownie rosn─ů. Na pocz─ůtku 2018 r. 11 000 oferowanych tablic przyci─ůgn─Ö┼éo ponad 220 000 ofert, a cena aukcyjna wynios┼éa ┼Ťrednio 14 000 USD, co stanowi wi─Ökszy koszt niekt├│rych wyprodukowanych lokalnie samochod├│w. Pekin r├│wnie┼╝ ogranicza liczb─Ö wydanych tablic rejestracyjnych, ale czeka┼é do 2011 r. na wprowadzenie tej polityki. Ograniczenie to wprowadzono przede wszystkim w odpowiedzi na zat┼éoczone drogi i dusz─ůcy smog, kt├│ry jeszcze w 2013 roku dr─Öczy┼é miasto przez ponad p├│┼é dnia. Jednak w przeciwie┼ästwie do Szanghaju Pekin zdecydowa┼é si─Ö organizowa─ç loteri─Ö publiczn─ů co dwa miesi─ůce. W ramach tego systemu tablice w Pekinie s─ů ta┼äsze ni┼╝ w Szanghaju. Jednak prawdopodobie┼ästwo uzyskania jednego maleje z ka┼╝dym rokiem, poniewa┼╝ rosn─ůca liczba kandydat├│w ┼Ťciga dost─Öpn─ů pul─Ö tablic, kt├│ra z ka┼╝dym rokiem maleje. Podczas gdy r├│┼╝ne ┼║r├│d┼éa podaj─ů r├│┼╝ne liczby, The Economist opar┼é si─Ö bezpo┼Ťrednio na statystykach rz─ůdowych, aby odkry─ç, ┼╝e na pocz─ůtku 2018 r. ka┼╝da osoba prywatna chc─ůca posiada─ç samoch├│d z silnikiem spalinowym mia┼éa 0,2% prawdopodobie┼ästwa wygranej w loterii z tablic─ů rejestracyjn─ů (w lutym udost─Öpniono 6460 tablic oko┼éo 2,8 miliona wnioskodawc├│w, ┼Ťrednio jedna tablica na prawie 450 os├│b).

Sytuacja jest nieco lepsza w przypadku samochod├│w zelektryfikowanych (NEV - nowe pojazdy energetyczne), kt├│re obejmuj─ů przede wszystkim pojazdy hybrydowe typu plug-in, pojazdy elektryczne z akumulatorem (BEV) i pojazdy elektryczne z ogniwami wodorowymi (FCEV). Wydawane s─ů specjalne tablice rejestracyjne dla NEV, z kt├│rych 54 000 udost─Öpniono do dystrybucji w┼Ťr├│d oko┼éo 390 000 prywatnych wnioskodawc├│w w 2019 r. (firmy stanowi─ů oddzieln─ů grup─Ö i przydzielono 6000 tablic rejestracyjnych). W odr├│┼╝nieniu od sytuacji z pojazdami ICE, tablice te s─ů wydawane wed┼éug kolejno┼Ťci zg┼éosze┼ä. Obecnie oczekuje si─Ö oko┼éo o┼Ťmiu lat na tablice rejestracyjne na zelektryfikowany samoch├│d. Niekt├│re miasta wybra┼éy trzeci─ů tras─Ö, kt├│ra ┼é─ůczy loteri─Ö z aukcj─ů. W praktyce oznacza to, ┼╝e niekt├│re tablice s─ů licytowane, a pozosta┼ée losowane. Kanton jest pionierem tej metody, kt├│ra odt─ůd rozprzestrzeni┼éa si─Ö na inne miasta. We wszystkich tych miastach ka┼╝dy, kto chce kupi─ç samoch├│d, musi najpierw posiada─ç tablice rejestracyjne. Poniewa┼╝ tablice rejestracyjne s─ů zbywalne (i do┼╝ywotnie), w po┼é─ůczeniu z powy┼╝szymi okoliczno┼Ťciami powsta┼é czarny rynek tablic rejestracyjnych. Niekt├│rzy ludzie wypo┼╝yczaj─ů swoje blachy (nielegalnie). Pozorne ma┼é┼╝e┼ästwa za got├│wk─Ö to kolejne zjawisko, poniewa┼╝ ma┼é┼╝onkowie mog─ů przenosi─ç mi─Ödzy sob─ů tablice rejestracyjne. A jak faktycznie wygl─ůdaj─ů chi┼äskie tablice? Obecny format zosta┼é po raz pierwszy wprowadzony w 1992 r. i zaktualizowany w 2007 r. Tablice rejestracyjne samochod├│w osobowych zawieraj─ů bia┼ée litery - zwykle siedem znak├│w - na jasnoniebieskim tle. Jak ju┼╝ zauwa┼╝yli┼Ťmy, pierwszym oznaczeniem jest znak chi┼äski i oznacza jedn─ů z prowincji. Po nim nast─Öpuje litera ┼éaci┼äska oznaczaj─ůca jeden z obszar├│w w prowincji. Alternatywnie, niekt├│re prowincje (takie jak Pekin) u┼╝ywaj─ů tutaj specjalnego listu, aby wyr├│┼╝ni─ç, na przyk┼éad taks├│wki, samochody policyjne i pracownik├│w niekt├│rych instytucji pa┼ästwowych. Jest wtedy pi─Ö─ç znak├│w tworz─ůcych unikalny identyfikator pojazdu. Pocz─ůtkowo u┼╝ywano tylko liczb, ale w niekt├│rych prowincjach zu┼╝yto wszystkie kombinacje liczbowe, wi─Öc litery wprowadzono obok liczb. Kombinacja znak├│w jest generowana losowo przez komputer.

W 2002 r. nowy system personalizacji tablic zosta┼é przetestowany w niekt├│rych miastach, ale by┼é bardzo kr├│tkotrwa┼éy. Dostosowane tablice mog─ů mie─ç jedn─ů z trzech postaci unikatowego identyfikatora pojazdu (nie mo┼╝na zmieni─ç znaku prowincji i litery dla podregionu): DDD-DDD, DDD-LLL lub LLL-DDD (z pozycj─ů D i L odpowiednio dla cyfr i liter). Chocia┼╝ niekt├│re kombinacje zosta┼éy zakazane (np. ÔÇ×CHNÔÇŁ dla Chin), wiele innych - takich jak ChRL, USA i SEX - by┼éo dozwolonych. Rzeczywi┼Ťcie, takie kombinacje trafi┼éy na ulice, a niekt├│re z nich wywo┼éa┼éy wzburzenie w┼Ťr├│d w┼éadz (na przyk┼éad USA-911, kt├│re mo┼╝e zdradzi─ç mi┼éo┼Ť─ç Ameryki i kultowego modelu Porsche, ale r├│wnie dobrze mo┼╝e odnosi─ç si─Ö do wydarzenia z wrze┼Ťnia 2001 r.). System ten zosta┼é wkr├│tce zniesiony i zast─ůpiony oryginalnym z 1992 roku. Jak ju┼╝ wspomniano, NEV u┼╝ywaj─ů specjalnie sformatowanej tablicy rejestracyjnej z czarnym napisem na zielonym tle. Identyfikator pojazdu to D lub F - litera D oznacza pojazd elektryczny z akumulatorem, podczas gdy F symbolizuje inne NEV, zw┼éaszcza hybrydy plug-in i FCEV. Hongkong i Makau, jako specjalne regiony administracyjne, wyr├│┼╝niaj─ů si─Ö w chi┼äskim systemie tablic rejestracyjnych. Oba maj─ů sw├│j w┼éasny system numer├│w rejestracyjnych, odzwierciedlaj─ůcy ich kolonialn─ů przesz┼éo┼Ť─ç (Hongkong nale┼╝a┼é do Wielkiej Brytanii, a Makau do Portugalii). Obywatele tych prowincji, kt├│rzy chc─ů pojecha─ç samochodem do Chin kontynentalnych, musz─ů z┼éo┼╝y─ç wniosek o chi┼äsk─ů tablic─Ö rejestracyjn─ů. Podobnie, gdy obywatele Chin kontynentalnych chc─ů odwiedzi─ç Hongkong lub Makau, musz─ů z┼éo┼╝y─ç wniosek o lokaln─ů tablic─Ö. Chi┼äskie tablice rejestracyjne samochod├│w z Hongkongu i Makau maj─ů r├│wnie┼╝ sw├│j w┼éasny specyficzny format - bia┼ée litery na czarnym tle.

PYTANIA IMPORTERA Odpowiedzi udzielił: Jiyong Wen, Rzecznik prasowy ŠKODA China

Jak podsumowa┼éby┼Ť historyczn─ů obecno┼Ť─ç ┼áKODY na chi┼äskim rynku?

┼áKODA jest znana w Chinach od wielu lat. Pierwszy pojazd tej marki, POPULAR, zacz─ů┼é by─ç importowany do Chin w 1935 roku. Wsp├│┼éczesna historia sukcesu ┼áKODY si─Öga 2007 roku, kiedy powsta┼éa sp├│┼éka joint venture z SAIC Volkswagen. To by┼é rok, w kt├│rym uruchomiono produkcj─Ö ┼áKODY OCTAVIA w Chinach. Od tego czasu w Chinach sprzedano ponad 2,6 miliona samochod├│w ┼áKODA. Chiny s─ů najwi─Ökszym jednolitym rynkiem dla ┼áKODY od 2010 r. i stanowi─ů znaczn─ů cz─Ö┼Ť─ç jej globalnej sprzeda┼╝y. Tylko w 2018 roku ┼áKODA dostarczy┼éa tutaj 341 000 pojazd├│w.

Jak Chi┼äczycy postrzegaj─ů dzi┼Ť mark─Ö ┼áKODA?

Chiny s─ů obecnie najwi─Ökszym rynkiem motoryzacyjnym na ┼Ťwiecie i zapewne maj─ů te┼╝ koncentracj─Ö konkurencji niespotykan─ů nigdzie indziej. Opr├│cz praktycznie ka┼╝dego wiod─ůcego ┼Ťwiatowego producenta samochod├│w, rynek jest tak┼╝e pe┼éen dziesi─ůtek marek krajowych, kt├│rych si┼éa i pozycja ro┼Ťnie z ka┼╝dym rokiem. To powiedziawszy, ┼Ťwiadomo┼Ť─ç marki ┼áKODA w┼Ťr├│d chi┼äskich klient├│w jest stosunkowo dobra, cho─ç wci─ů┼╝ mamy wiele do zrobienia. Od czasu wej┼Ťcia na chi┼äski rynek 12 lat temu, ┼áKODA stara si─Ö r├│wnie┼╝ dostarcza─ç chi┼äskim klientom samochody, kt├│re nie tylko zapewniaj─ů im w┼éa┼Ťciwe wra┼╝enia z jazdy, ale tak┼╝e uprzyjemniaj─ů ich ┼╝ycie dzi─Öki licznym funkcjom Simply Clever. Chiny odgrywaj─ů kluczow─ů rol─Ö w strategii rozwoju ┼áKODY. Producent samochod├│w jest gotowy do rozpocz─Öcia najwi─Ökszego pi─Öcioletniego planu inwestycyjnego w swojej historii, kt├│ry ma przekroczy─ç 15 miliard├│w juan├│w chi┼äskich. ┼áKODA ma nadziej─Ö, ┼╝e z pomoc─ů partner├│w umocni swoj─ů pozycj─Ö na rynku chi┼äskim. Chce to osi─ůgn─ů─ç przede wszystkim poprzez rozw├│j nowych produkt├│w i technologii, rozw├│j nowych pojazd├│w energetycznych (NEV) oraz zaanga┼╝owanie w marketingowe wsparcie dla marki.

Kt├│re modele najlepiej sprzedaj─ů si─Ö na rynku chi┼äskim i jak wypadaj─ů na tle konkurencji w swojej klasie?

┼áKODA posiada obecnie 467 biur sprzeda┼╝y w ca┼éych Chinach. Kluczowym modelem dla rynku chi┼äskiego jest OCTAVIA. Kiedy ten model zacz─ů┼é by─ç produkowany w Chinach w 2007 roku, po raz pierwszy w swojej nowoczesnej historii ┼áKODA rozpocz─Ö┼éa ca┼ékowicie lokaln─ů produkcj─Ö dowolnego modelu. Od samego pocz─ůtku OCTAVIA by┼éa bestsellerem. W 2017 r. wprowadzono OCTAVIA COMBI, kt├│ra sta┼éa si─Ö natychmiastowym hitem. Z 6,5 miliona wyprodukowanych OCTAVIA, licz─ůc od pierwszych samochod├│w, kt├│re zjecha┼éy z linii produkcyjnej dok┼éadnie 60 lat temu, ponad 1,3 miliona wyprodukowano w Chinach. Zapas SUV-├│w r├│wnie┼╝ ro┼Ťnie. W 2018 roku ┼áKODA sprzeda┼éa ponad 117.700 SUV-├│w, co stanowi wzrost o 189% w stosunku do 2017 roku. Si┼é─ů nap─Ödow─ů w┼Ťr├│d SUV-├│w jest KODIAQ, z 51.230 sztuk sprzedanych.

Czy jest co┼Ť specyficznego dla chi┼äskiego rynku?

Udana ofensywa SUV-├│w by┼éa centralnym elementem rozwoju marki ┼áKODA na rynku chi┼äskim. Od 2017 roku ┼áKODA oferuje na tym rynku cztery SUV-y: chi┼äsk─ů wersj─Ö KAMIQ, KAROQ, KODIAQ i KODIAQ GT. Pierwszym modelem, kt├│ry zosta┼é wprowadzony w naszej kampanii SUV, by┼é KODIAQ. Wprowadzony na rynek w kwietniu 2017 roku, wprowadzi┼é mark─Ö do nowego segmentu na tym rynku. Nast─Öpnie wprowadzono dwa modele przeznaczone wy┼é─ůcznie na rynek chi┼äski. Chi┼äska KAMIQ mia┼éa swoj─ů premier─Ö na targach motoryzacyjnych w Pekinie w 2018 r., a KODIAQ GT zosta┼é zaprezentowany w Kantonie w listopadzie tego samego roku. KODIAQ GT to pierwsze coup├ę SUV ┼áKODA, kt├│re oferuje po┼╝─ůdane wra┼╝enia z jazdy. Jest atrakcyjny dla nowych klient├│w zorientowanych na styl ┼╝ycia. Co ciekawe, Chiny s─ů jedynym rynkiem, na kt├│rym dost─Öpne s─ů cztery SUV-y ┼áKODA.W Chinach ┼áKODA aktywnie promuje jazd─Ö na rowerze i hokej na lodzie. Od 2017 roku popularyzuje tutaj Tour de France. W 2018 r. Tour de France sponsorowa┼é ┼áKODA Shanghai Crit├ęrium. W zwi─ůzku ze zbli┼╝aj─ůcymi si─Ö Zimowymi Igrzyskami Olimpijskimi w Pekinie w 2022 roku, ┼áKODA planuje dalej promowa─ç hokej na lodzie i inne sporty zimowe w Chinach.


Ostatnie newsy