MIKO┼üAJ MARCZYK PO SEZONIE 2019: NIE WYSTARCZY BY─ć TYLKO SZYBKIM

October 18, 2019
ÔÇ×Teraz moim marzeniem s─ů starty w mistrzostwach Europy, bo czuj─Ö, ┼╝e w Polsce jeste┼Ťmy mocni, a w Europie jeste┼Ťmy w stanie dostarczy─ç naszym partnerom odpowiednie wyniki sportowe, np. w klasyfikacji juniorskiejÔÇŁ ÔÇô m├│wi Miko┼éaj Marczyk, rajdowy mistrz Polski w sezonie 2019. Sezon 2019 by┼é dla zespo┼éu ┼áKODA Polska Motorsport bardzo udany. Jeszcze przed fina┼éow─ů rund─ů sezonu mieli┼Ťcie zapewnione mistrzostwo Polski, a to robi wra┼╝enie. Jaki to by┼é sezon dla Ciebie?

ÔÇ×Teraz moim marzeniem s─ů starty w mistrzostwach Europy, bo czuj─Ö, ┼╝e w Polsce jeste┼Ťmy mocni, a w Europie jeste┼Ťmy w stanie dostarczy─ç naszym partnerom odpowiednie wyniki sportowe, np. w klasyfikacji juniorskiejÔÇŁ ÔÇô m├│wi Miko┼éaj Marczyk, rajdowy mistrz Polski w sezonie 2019.

Sezon 2019 by┼é dla zespo┼éu ┼áKODA Polska Motorsport bardzo udany. Jeszcze przed fina┼éow─ů rund─ů sezonu mieli┼Ťcie zapewnione mistrzostwo Polski, a to robi wra┼╝enie. Jaki to by┼é sezon dla Ciebie?

Wygrali┼Ťmy trzy rajdy, zapewnili┼Ťmy sobie tytu┼é ju┼╝ po Rajdzie ┼Ül─ůska i ÔÇô patrz─ůc z boku ÔÇô mo┼╝na pomy┼Ťle─ç, ┼╝e przysz┼éo nam to ┼éatwo. Jednak nic bardziej mylnego. Konkurencja by┼éa mocna. Nawet w z┼éotych czasach rajd├│w nie zdarza┼éo si─Ö, aby na starcie regularnie stawia┼éo si─Ö oko┼éo 10 rajd├│wek najwy┼╝szej klasy. A tak by┼éo w tym roku. W bardzo dobrej formie byli Tomasz Kasperczyk i Damian Syty, kt├│rzy zdobyli wicemistrzostwo, i z nimi walczyli┼Ťmy w ka┼╝dej rundzie do samego ko┼äca.

Sezon zacz─ů┼ée┼Ť od zwyci─Östwa w 47. Rajdzie ┼Üwidnickim-Krause i na pozycji lidera klasyfikacji generalnej utrzyma┼ée┼Ť si─Ö do ko┼äca sezonu. Dobrze czu┼ée┼Ť si─Ö, uciekaj─ůc przed rywalami?

Moja pozycja w polskich rajdach szybko si─Ö zmieni┼éa. Przed rokiem by┼éem nowicjuszem w autach klasy R5. Przejecha┼éem dos┼éownie kilka rajd├│w, a w tym sezonie od pierwszej rundy startowali┼Ťmy z numerem jeden. Zacz─ů┼éem te┼╝ odpowiada─ç na pytania, jak czuj─Ö si─Ö w roli faworyta, jak sobie radz─Ö z presj─ů. Bez w─ůtpienia ┼éatwiej jest atakowa─ç z zaskoczenia ni┼╝ przewodzi─ç stawce.

Dobrze jest by─ç liderem?

Jako zesp├│┼é poradzili┼Ťmy sobie w tej sytuacji. Na pocz─ůtku sezonu miejsca by┼éy dobre ÔÇô wygrali┼Ťmy w ┼Üwidnicy, byli┼Ťmy drudzy w Rajdzie Nadwi┼Ťla┼äskim. Stara┼éem si─Ö by─ç szybki, ale nie wystrzega┼éem si─Ö b┼é─Öd├│w, bo chcia┼éem stanowi─ç poziom dla samego siebie. Od trzeciego rajdu zmieni┼éem strategi─Ö jazdy na tak─ů, kt├│ra pozwala┼éa na regularne doje┼╝d┼╝anie do mety, zdobywanie punkt├│w i kontrolowanie rywalizacji. Chcieli┼Ťmy jecha─ç tak, ┼╝eby mie─ç wystarczaj─ůc─ů liczb─Ö punkt├│w do zdobycia tytu┼éu. Nie warto walczy─ç o jak najwi─Öksz─ů przewag─Ö, zwi─Ökszaj─ůc ryzyko niedojechania do mety. Rajd Rzeszowski, kt├│ry by┼é podw├│jnie punktowany, rozegrali┼Ťmy strategicznie. Zaj─Öli┼Ťmy drugie miejsce, walka o zwyci─Östwo za wszelk─ů cen─Ö nie by┼éaby dobra. Wygrali┼Ťmy Rajd Elektrenai i Rajd ┼Ül─ůska. Przez ca┼éy sezon byli┼Ťmy gotowi do walki o najwy┼╝sze pozycje. Tylko w Rajdzie Polski to si─Ö nie uda┼éo, poniewa┼╝ z┼éapali┼Ťmy kapcia.

Strategiczna jazda jest bardziej wymagaj─ůca?

I tak, i nie. Rajd├│wk─ů jedziemy i tak bardzo szybko. To s─ů bardzo niewielkie korekty, czasem pojedyncze zakr─Öty, w kt├│rych m├│g┼ébym zaryzykowa─ç, a w przypadku strategicznej jazdy zachowam ostro┼╝no┼Ť─ç, co nie oznacza, ┼╝e pojad─Ö du┼╝o wolniej. Czasem przejedziemy dany zakr─Öt np. 2 km/h wolniej i to ju┼╝ mo┼╝e zdecydowanie ograniczy─ç ryzyko.

Czyli zwyci─Östwo nie jest najwa┼╝niejsze?

W pewnym sensie tak. Mam tak─ů dusz─Ö i psychik─Ö, ┼╝e wola┼ébym by─ç np. na 10. miejscu, ale w stawce 1000 zawodnik├│w, ni┼╝ wygrywa─ç z jednym czy dwoma du┼╝o s┼éabszymi rywalami. Staram si─Ö szuka─ç jak najwi─Ökszej konkurencji. Wygrana jest jednak zwie┼äczeniem ci─Ö┼╝kiej pracy. W tym roku pierwsze miejsce w mistrzostwach Polski by┼éo czym┼Ť, co mnie satysfakcjonowa┼éo. Tempo by┼éo odpowiednie. Ale strategiczna jazda jest wymagaj─ůca i powoduje du┼╝e zm─Öczenie. W zesz┼éym roku po prostu si─Ö ┼Ťciga┼éem, jechali┼Ťmy miejscami bardzo szybko jak na tamte mo┼╝liwo┼Ťci, nie ograniczali┼Ťmy si─Ö, ale na innych odcinkach ze wzgl─Ödu na brak do┼Ťwiadczenia tracili┼Ťmy. W tym roku, ┼╝eby┼Ťmy zostali mistrzami Polski, trzeba by┼éo ci─ůgle my┼Ťle─ç w kontek┼Ťcie ca┼éego sezonu. Nie wystarczy by─ç tylko szybkim. Pr─Ödko┼Ť─ç nale┼╝y po┼é─ůczy─ç z rozs─ůdkiem i w┼éa┼Ťciw─ů taktyk─ů. To nam si─Ö uda┼éo.

Oprócz startów w mistrzostwach Polski, były też starty w mistrzostwach Europy. Czego to Cię nauczyło?

Rajd Polski wspominam bardzo dobrze, cho─ç przez przebit─ů opon─Ö nie mogli┼Ťmy walczy─ç do samego ko┼äca w czo┼é├│wce. Ale jestem z tego startu bardzo dumny. By┼é to nasz trzeci rajd na szutrze, a ju┼╝ na odcinku kwalifikacyjnym byli┼Ťmy w czo┼éowej tr├│jce mi─Ödzy aktualnym mistrzem Europy Aleksiejem ┼üukjaniukiem i Jarim Huttunemen, kt├│ry aspiruje do WRC. Wygra┼éem te┼╝ sw├│j pierwszy odcinek specjalny w mistrzostwach Europy ÔÇô to dla mnie du┼╝e wydarzenie. Mieli┼Ťmy bardzo dobre tempo, odpowiadaj─ůce pi─ůtej lokacie w ME i drugiej pozycji w┼Ťr├│d junior├│w. To by┼é bardzo dobry wyst─Öp, tym bardziej ┼╝e mia┼éem dziewi─Ö─ç miesi─Öcy przerwy w startach na szutrze, a rywale z ERC mieli ju┼╝ za sob─ů dwa szutrowe starty w tym roku.

Z kolei Rajd Barum by┼é wielkim wyzwaniem i ju┼╝ przed startem zdawali┼Ťmy sobie z tego spraw─Ö. Nasze tempo nie by┼éo imponuj─ůce, ale satysfakcjonuj─ůce. Do momentu, gdy jechali┼Ťmy w rajdzie, do zwyci─Özcy Jana KopeckyÔÇÖego tracili┼Ťmy 1,35 s/km. Je┼╝eli uda┼éoby nam si─Ö ten rajd sko┼äczy─ç w tym tempie, da┼éoby nam to ├│sme miejsce w stawce niespe┼éna 30 aut R5, kt├│re stan─Ö┼éy na starcie. Do mety jednak nie dojechali┼Ťmy. Pope┼éni┼éem b┼é─ůd w opisie trasy. Szcz─Ö┼Ťliwie jednak to by┼é nasz jedyny nieuko┼äczony rajd w sezonie. Jako za┼éoga rajdowa jeste┼Ťmy nara┼╝eni na wypadki. W ko┼äcu, jad─ůc czasami oko┼éo 190 km/h, przeje┼╝d┼╝amy na centymetry od r├│┼╝nych przeszk├│d, nieraz ryzykujemy ┼╝ycie i zawsze co┼Ť mo┼╝e si─Ö wydarzy─ç. My w ostatnich dw├│ch latach mieli┼Ťmy dwa wypadki. To ca┼ékiem przyzwoita ┼Ťrednia.

Opr├│cz dw├│ch start├│w w ERC by┼ée┼Ť te┼╝ na innych rundach. W jakim celu?

Na innych rundach pojawia┼éem si─Ö po to, by wykona─ç opis. Ca┼éy czas trenuj─Ö t─Ö umiej─Ötno┼Ť─ç, szkol─Ö swoj─ů wizj─Ö drogi. Chc─Ö zapozna─ç si─Ö z trasami jak najlepiej. Chcia┼ébym w przysz┼éym roku wystartowa─ç w mistrzostwach Europy.

I jakie s─ů na to szanse?

Z ca┼éym zespo┼éem naszych partner├│w pracujemy, ┼╝eby to by┼éo mo┼╝liwe. Nie tylko mi na tym zale┼╝y. Jest wi─Öksza grupa ludzi, kt├│ra we mnie wierzy, nasi partnerzy chc─ů kontynuowa─ç wsp├│┼éprac─Ö, za co jestem im wdzi─Öczny. Poszukujemy jednak dodatkowego wsparcia, ┼╝eby wystartowa─ç w pe┼énym cyklu ERC.

Po dw├│ch latach w ┼áKODZIE FABIA R5 czujesz ju┼╝ pewno┼Ť─ç za kierownic─ů tego auta?

Tak, ale wiem, ┼╝e nie wykorzystuj─Ö tego auta w pe┼éni. S─ů odcinki specjalne, w kt├│rych zbli┼╝am si─Ö do granic jego mo┼╝liwo┼Ťci, natomiast uwa┼╝am, ┼╝e da si─Ö nim je┼║dzi─ç szybciej. Pewno┼Ť─ç jest, bezpiecze┼ästwo i komfort te┼╝, ale wiem, ┼╝e mo┼╝na z niego wycisn─ů─ç jeszcze wi─Öcej.

Wi─Öksze rezerwy s─ů w aucie czy w kierowcy?

┼áKODA FABIA R5 jest bardzo dopracowanym modelem. Teraz wysz┼éa jej nast─Öpna wersja ÔÇô Evo. To jest maksimum, kt├│re da si─Ö uzyska─ç w aucie klasy R5 w ramach obecnych przepis├│w. Ja startuj─Ö tym autem drugi sezon, przejecha┼éem nim kilkana┼Ťcie rajd├│w, nie wiem o nim jeszcze wszystkiego. U┼Ťredniaj─ůc, szacuj─Ö, ┼╝e ┼áKODA FABIA R5 mo┼╝e jecha─ç o sekund─Ö szybciej na kilometrze ni┼╝ tempo, kt├│re ja prezentuj─Ö w tej chwili. Mam nadziej─Ö, ┼╝e wraz ze wzrostem do┼Ťwiadczenia b─Öd─Ö zbli┼╝a┼é si─Ö do limit├│w naszej rajd├│wki.

Tw├│j pilot, Szymon Gospodarczyk, podkre┼Ťla, ┼╝e jeste┼Ť nad wyraz dojrza┼éy jak na sw├│j wiek. Sk─ůd si─Ö to bierze?

Do ┼Ťwiata motorsportu wchodzi┼éem krok po kroku, ale zawsze sam. Nikt nigdy mi nie zapewni┼é mo┼╝liwo┼Ťci start├│w. Dzi─Öki swojej pasji, determinacj─ů i konsekwencji mog┼éem je┼║dzi─ç w gokartach, potem w rajdach amatorskich, a teraz w RSMP. Poza tym czuj─Ö odpowiedzialno┼Ť─ç za nasz zesp├│┼é. Niewiele os├│b wie, ┼╝e czasami jestem r├│wnie┼╝ organizatorem. To ja odpowiadam za wiele aktywno┼Ťci zespo┼éu rajdowego ┼áKODA Polska Motorsport, za wyniki sportowe, za osoby, kt├│re w nim pracuj─ů. Wsp├│┼épracuj─Ö z powa┼╝nymi partnerami, kt├│rzy wymagaj─ů ode mnie odpowiedniej etyki pracy. Je┼Ťli chce si─Ö je┼║dzi─ç autem najwy┼╝szej klasy, trzeba zaoferowa─ç swoje mocne strony tym, kt├│rzy daj─ů tak─ů mo┼╝liwo┼Ť─ç. Staram si─Ö osi─ůga─ç dobre wyniki i profesjonalnie podchodzi─ç do tego, co robimy. Mo┼╝e to sprawia, ┼╝e jak na 23-latka do┼Ť─ç powa┼╝nie podchodz─Ö do zada┼ä, kt├│re s─ů mi powierzane, to jest zwi─ůzane tak┼╝e z odpowiedzialno┼Ťci─ů. Musz─Ö taki by─ç, bo samoch├│d o warto┼Ťci ponad miliona z┼éotych przewo┼╝─Ö kilka centymetr├│w od drzew. Gdy pojad─Ö troch─Ö wolniej, to przestan─Ö by─ç atrakcyjnym kierowc─ů, bo b─Öd─Ö za wolny. A je┼Ťli rozbij─Ö auto, to konsekwencje finansowe s─ů ogromne i mog─ů zaburzy─ç dzia┼éanie ca┼éego projektu. Taki rodzaj dojrza┼éo┼Ťci jest konieczny.

Du┼╝o m├│wisz o planach i celach. A jakie masz rajdowe marzenia?

Staram si─Ö, ┼╝eby marzenia by┼éy do┼Ť─ç daleko od mojej wyci─ůgni─Ötej r─Öki, ale na tyle blisko, ┼╝eby by┼éo je wida─ç jako cele. Nie lubi─Ö marzy─ç o rzeczach nierzeczywistych. Mam tak naprawd─Ö jedno niezmienne marzenie ÔÇô chcia┼ébym je┼║dzi─ç w rajdach samochodowych na poziomie adekwatnym do umiej─Ötno┼Ťci. A to oznacza, ┼╝e w tej chwili wcale nie mam tak, ┼╝e chcia┼ébym np. by─ç kierowc─ů WRC ÔÇô co nie oznacza, ┼╝e nie wierz─Ö w tak─ů mo┼╝liwo┼Ť─ç. Najpierw musz─Ö odpowiedzie─ç sobie na pytanie, czy m├│j talent i zaanga┼╝owanie pozwalaj─ů na to, by tam startowa─ç i walczy─ç o wysokie cele.

Teraz moim marzeniem s─ů starty w mistrzostwach Europy, bo czuj─Ö, ┼╝e w Polsce jeste┼Ťmy mocni, a w Europie jeste┼Ťmy w stanie dostarczy─ç naszym partnerom odpowiednie wyniki sportowe, np. w klasyfikacji juniorskiej. Do tego m├│g┼ébym si─Ö rozwija─ç, bo jest wielu kierowc├│w szybszych ode mnie, od kt├│rych m├│g┼ébym si─Ö uczy─ç, i wiele nowych dla mnie rajd├│w. To jest moje obecne marzenie, ale chcia┼ébym, ┼╝eby za jaki┼Ť czas to si─Ö zmieni┼éo ÔÇô ┼╝eby m├│j potencja┼é by┼é jeszcze wy┼╝szy.

Ostatnie newsy