MIKOŁAJ MARCZYK O PROWADZENIU RAJDOWEJ ŠKODY FABIA R5 CZ.1

February 6, 2019
Do┼Ť─ç cz─Östo s┼éysz─Ö pytanie, kt├│re nurtuje wielu fan├│w rajd├│w samochodowych ÔÇô jak je┼║dzi si─Ö profesjonaln─ů rajd├│wk─ů, tak─ů jak ┼áKODA Fabia R5? Sam pami─Ötam, gdy jeszcze niewiele ponad 2 lata temu sta┼éem na otwarciu Toru ┼ü├│d┼║ ko┼éo tego modelu i marzy┼éem, ┼╝eby kiedykolwiek cho─ç raz przejecha─ç si─Ö takim autem i zrozumie─ç t─Ö magi─Ö. Teraz, kiedy mam ju┼╝ za sob─ů takie do┼Ťwiadczenie, postaram si─Ö je opisa─ç. W tym tek┼Ťcie skupi─Ö si─Ö na tym, co najwa┼╝niejsze, czyli wn─Ötrzu.

Skrzynia bieg├│w

5-biegowa, sekwencyjna. Wajcha zmiany bieg├│w znajduje si─Ö bardzo blisko kierownicy, bo zaledwie oko┼éo 10 cm od niej. Poci─ůgaj─ůc j─ů do siebie, zmieniamy bieg na wy┼╝szy, odpychaj─ůc ÔÇô redukujemy. Gdy ruszamy w odcinku specjalnym, wciskam sprz─Ög┼éo, wbijam pierwszy bieg, klikam tryb STAGE, a nast─Öpnie na kierownicy LAUNCH CONTROL, potem wciskam gaz do oporu, a obroty ustawiaj─ů si─Ö na wybranym przeze mnie wcze┼Ťniej poziomie. Zazwyczaj (w zale┼╝no┼Ťci od przyczepno┼Ťci) startuj─Ö spomi─Ödzy 5500ÔÇô7400 obr./min. Puszczam sprz─Ög┼éo do┼Ť─ç p┼éynnie i od tego momentu ju┼╝ raczej nie musz─Ö z niego korzysta─ç. Gdy zmieniam biegi na wy┼╝sze, gaz utrzymuje wci┼Ťni─Öty do pod┼éogi. Je┼Ťli nawierzchnia jest ┼Ťliska, a ko┼éa kr─Öc─ů si─Ö w miejscu, przepinaj─ůc bieg z 1 na 2, czasami delikatnie u┼╝ywam sprz─Ög┼éa lub lekko odpuszczam gaz. Redukuj─ůc biegi, zazwyczaj hamuje, nigdy nie wciskam gazu. Skrzynia zredukuje bieg w ka┼╝dym momencie, trzeba wi─Öc uwa┼╝a─ç, poniewa┼╝ je┼╝eli si─Ö pomylimy, mo┼╝emy bardzo ┼éatwo przekr─Öci─ç silnik i j─ů zniszczy─ç. Graniczny poziom maksymalnych obrot├│w dla ┼áKODY Fabia to oko┼éo 8300 na minut─Ö. Biegi nale┼╝y zmienia─ç pewnym ruchem, raczej mocniejszym ni┼╝ s┼éabszym. Jest to bardzo intuicyjne i dzia┼éa powtarzalnie. Lew─ů nog─Ö trzymam na hamulcu (najszerszym z trzech peda┼é├│w), praw─ů na gazie. Na odcinku specjalnym ze sprz─Ög┼éa korzystam sporadycznie ÔÇô ewentualnie tylko przy nawrotach, beczkach i tego typu ciasnych i wolnych elementach technicznych. W pozosta┼éych sytuacjach, zaci─ůgaj─ůc r─Öczny, nie musimy wciska─ç sprz─Ög┼éa, a silnik ma tak mocny d├│┼é, ┼╝e naprawd─Ö rzadko trzeba to robi─ç. Jedn─ů z najwi─Ökszych zalet tej rajd├│wki jest powtarzalne i bezawaryjne dzia┼éanie wszystkich element├│w, a to klucz do osi─ůgania stabilnych i dobrych efekt├│w w rajdach.

Hamulce

W R5 nie ma ABS-u. Nie oznacza to jednak, ┼╝e uk┼éad hamulcowy przypomina ten z cywilnego auta po wyj─Öciu systemu. Zaciski, klocki, tarcza i pompa hamulcowa s─ů skonstruowane z my┼Ťl─ů o maksymalnym skr├│ceniu drogi hamowania oraz ÔÇô co w rajdach r├│wnie wa┼╝ne ÔÇô umo┼╝liwieniu maksymalnego wyczucia do hamowania na limicie. Taki uk┼éad po┼é─ůczony z w┼éa┼Ťciwie dobranymi oponami daje ┼Ťwietny feeling i doskonale czu─ç, czy jeste┼Ťmy na granicy zblokowania k├│┼é, czy te┼╝ hamujemy za s┼éabo. Peda┼é jest raczej twardy, klocki co prawda nie daj─ů wyczucia, gdy s─ů zimne, ale po rozgrzaniu wszystko zaczyna dzia┼éa─ç w┼éa┼Ťciwie. Hamowanie z odpowiedni─ů si┼é─ů nie sprawia wi─Ökszych trudno┼Ťci. Taki uk┼éad daje ogromn─ů przewag─Ö, poniewa┼╝ wiem, ┼╝e hamulec jest powtarzalny, mocny i bardzo ┼éatwo wyczuwalny. Wajcha hamulca r─Öcznego znajduje si─Ö oko┼éo 7 cm od skrzyni bieg├│w. Jej skok jest bardzo kr├│tki, ale daje dobre wyczucie. Tak naprawd─Ö ugina si─Ö minimalnie i zaci─ůgni─Öcie r─Öcznego nawet przy ma┼éej pr─Ödko┼Ťci i przyczepnych oponach nie jest problemem.

Zawieszenie i konstrukcja samochodu

Czyli tak naprawd─Ö najwi─Öksza magia R5. Gdy je┼║dzi┼éem w Mistrzostwach ┼Ül─ůska zwyk┼éym autem z dobrym zawieszeniem Proflex, na dojazd├│wkach wszystko szwankowa┼éo, tak jakby zawieszenie nie dzia┼éa┼éo w og├│le. Odnosi┼éem wra┼╝enie, ┼╝e dopiero na odcinku specjalnym zaczyna┼éo dobrze pracowa─ç, ale mia┼éo swoje ograniczenia zwi─ůzane m.in. z wysoko┼Ťci─ů skoku. W ubieg┼éym roku w aucie N-grupowym, gdy rano wyje┼╝d┼╝ali┼Ťmy z serwisu, nic nie dzia┼éa┼éo poprawnie. Dopiero gdy amortyzatory si─Ö ju┼╝ rozgrza┼éy na dojazd├│wce, komfort by┼é przyzwoity, a na odcinku specjalnym problemy si─Ö ko┼äczy┼éy i granica mo┼╝liwo┼Ťci by┼éa wy┼╝ej. Objawia┼éo si─Ö to, gdy wpadali┼Ťmy na bardzo podbijaj─ůcy fragment drogi z du┼╝─ů pr─Ödko┼Ťci─ů ÔÇô zawieszenie pozwala┼éo nam sterowa─ç autem lub zaczyna┼éo podskakiwa─ç we wszystkie strony, stawiaj─ůc nas przed wyborem: albo zwolnimy, albo liczymy na szcz─Ö┼Ťcie ­čśŐ W naszej R5 ju┼╝ gdy rano wyje┼╝d┼╝amy z serwisu, jest komfortowo, na dojazd├│wce r├│wnie┼╝, a granice mo┼╝liwo┼Ťci zawieszenia zobaczy┼éem tylko raz w ┼╝yciu, i to dlatego, ┼╝e grubo przesadzi┼éem z pomys┼éem na skok na hopie (Rajd Polski, OS ┼Üwi─Ötajno, hopa Rosachackie ­čśë).

Skok amortyzatora jest bardzo du┼╝y, zawieszenie regulowane jest w wielu wymiarach i nie spotka┼éem na asfalcie nier├│wno┼Ťci, kt├│re stanowi┼éyby realn─ů przeszkod─Ö dla ┼áKODY Fabia R5. Nale┼╝y jednak uwa┼╝a─ç przy wysokich pr─Ödko┼Ťciach na du┼╝e poprzeczne wybicia, jak np. wjazd na mostek. Tam mo┼╝liwa jest destabilizacja, jak w ka┼╝dym aucie. My┼Ťl─Ö, ┼╝e mo┼╝e autem WRC mo┼╝na pojecha─ç w takich miejscach szybciej, ale i ono ma granice.


Prezentowany materia┼é dotyczy samochodu rajdowego i ma charakter wy┼é─ůcznie wizerunkowy. Samoch├│d ten nie jest dost─Öpny w sprzeda┼╝y na rynku polskim.

Ostatnie newsy