MIKOŁAJ MARCZYK O PROWADZENIU RAJDOWEJ ŠKODY FABIA R5 CZ.2

February 11, 2019
Jak prowadzi si─Ö takie auto rajdowe, jak ┼áKODA Fabia R5? Przede wszystkim samoch├│d jest bardzo precyzyjny w prowadzeniu na asfalcie. Najwi─Öksza r├│┼╝nica w por├│wnaniu do zwyk┼éego auta to k─ůt skr─Ötu kierownicy. Mi─Ödzy jej skrajnymi pozycjami mamy 510 stopni. Zach─Öcam do sprawdzenia tej warto┼Ťci w Waszych autach, zwykle jest to du┼╝o wi─Öcej. Bardzo dobrze wida─ç to na onboardach ÔÇô w R5 kierowcy niespecjalnie zastanawiaj─ů si─Ö, jak─ů technik─Ö przek┼éadania r─ůk stosowa─ç, bo raczej nie ma takiej potrzeby.

Szybszy znaczy lepszy?

Je┼Ťli chodzi o parametry, z technicznego punktu widzenia 1230 kilogram├│w i 300 koni nie brzmi mo┼╝e porywaj─ůco. Na rallysprintach i ulicach zdarzaj─ů si─Ö samochody z lepszym wsp├│┼éczynnikiem mocy do masy, ale od razu powiem, ┼╝e to jest inne 300 koni, ni┼╝ spotykane w samochodach cywilnych.

My┼Ťl─Ö, ┼╝e r├│┼╝nica bierze si─Ö ze skonfigurowania prze┼éo┼╝e┼ä, mapy silnika i podtrzymania turbo, kt├│re daj─ů moc w pe┼énym zakresie ju┼╝ od najni┼╝szych obrot├│w. Przyrost jest bardzo liniowy i auto kr─Öci si─Ö wysoko, skrzynia bieg├│w jest do oko┼éo 195 km/h. Prowadz─ůc R5, odnosi si─Ö wra┼╝enie, ┼╝e do ko┼äca 4 biegu (czyli do oko┼éo 145 km/h) auto jest naprawd─Ö szybkie. Gdybym nie wiedzia┼é, to zgadywa┼ébym, ┼╝e jego moc jest raczej zbli┼╝ona do 350-400 koni. To pokazuje te┼╝, ┼╝e bardziej ni┼╝ wykres i moc maksymalna liczy si─Ö dostrojenie prze┼éo┼╝e┼ä i mapy silnika. Ten samoch├│d mo┼╝e nie jest demonem pr─Ödko┼Ťci, ale pami─Ötajmy, ┼╝e w rajdach nie je┼║dzimy po autostradach ÔÇô gdy na liczniku pojawia si─Ö 150ÔÇô160 km/h, to zazwyczaj jeste┼Ťmy na w─ůskiej le┼Ťnej drodze i nawet je┼Ťli przyspieszenie lekko wtedy s┼éabnie, nie jest to problem ­čśŐ

As w r─Ökawie

W mojej opinii najwi─Öksza magia R5 jest widoczna przy zakr─Ötach ┼Ťrednio szybkich. W mojej skali to co┼Ť pomi─Ödzy 4 a 5 (czyli pr─Ödko┼Ť─ç oko┼éo 100ÔÇô150 km/h). Je┼╝eli jeste┼Ťmy pewni tego, co chcemy zrobi─ç, r├│┼╝nica mi─Ödzy tym autem a innymi jest kolosalna. Czasem trudno zrozumie─ç, jak mocn─ů przyczepno┼Ť─ç ma ten samoch├│d na takim zakr─Öcie. Specjalnie podkre┼Ťlam, ┼╝e musimy by─ç pewni tego manewru, poniewa┼╝ je┼╝eli w trakcie zakr─Ötu wykonamy fa┼észywy ruch, ca┼éy czar R5 znika i bardzo szybko tracimy przyczepno┼Ť─ç. Wszystko, co dzieje si─Ö nie tak, dzieje si─Ö szybciej ni┼╝ w zwyk┼éym aucie. Powiedzia┼ébym, ┼╝e Fabia R5 ma charakterystyk─Ö profesjonalnego auta wy┼Ťcigowego, kt├│re je┼╝eli jest w┼éa┼Ťciwie u┼╝ywane i dobrze ustawione, osi─ůga niesamowite wyniki. Je┼╝eli natomiast kierowca jest niepewny lub/i setup auta jest nietrafiony, nie jest ani szybko, ani bezpiecznie. Przy odpowiednim ustawieniu zawieszenia auto jest neutralne, a setupem mo┼╝emy ┼éatwo osi─ůgn─ů─ç bardziej podsterown─ů lub nadsterown─ů charakterystyk─Ö. Wszystkie ruchy, kt├│re wykonujemy w trakcie jazdy, s─ů mechanicznie wyczuwalne i faktycznie wp┼éywaj─ů mocno na jazd─Ö. Nie ma op├│┼║nie┼ä.

Elementy, kt├│re przy w┼éa┼Ťciwym wykorzystaniu s─ů wielk─ů zalet─ů, staj─ů si─Ö mocn─ů wad─ů, gdy co┼Ť jest nie tak. W┼éa┼Ťnie dlatego ja definiuj─Ö ten samoch├│d jako urz─ůdzenie. Jest to, mo┼╝na powiedzie─ç, pewnego rodzaju bro┼ä. Je┼╝eli u┼╝ywasz jej umiej─Ötnie, efekty s─ů niesamowite. Je┼╝eli jednak nie jeste┼Ť pewien, mo┼╝esz sobie mocno zaszkodzi─ç. Jazda takim samochodem to co┼Ť pi─Öknego. Je┼Ťli prowadzisz tak─ů rajd├│wk─Ö i kto┼Ť proponuje przeja┼╝d┼╝k─Ö swoim supersamochodem, patrzysz na niego z sympatycznym u┼Ťmiechem. Zawsze przyjemnie jest usi─ů┼Ť─ç za k├│┼ékiem dobrego auta, owszem. R├│┼╝nica jest taka, ┼╝e Ty po je┼║dzie R5 ju┼╝ wiesz, ┼╝e Twoje emocje i ┼Ťwiadomo┼Ť─ç tego, co mo┼╝e potrafi─ç samoch├│d, przekraczaj─ů granice nieosi─ůgalne dla ┼╝adnego cywilnego auta, nawet tego bardzo sportowego.

Prezentowany materia┼é dotyczy samochodu rajdowego i ma charakter wy┼é─ůcznie wizerunkowy. Samoch├│d ten nie jest dost─Öpny w sprzeda┼╝y na rynku polskim.

Ostatnie newsy