MARCZYK O WYGRANEJ NA RAJDZIE ŚLĄSKA

September 13, 2019
Cze┼Ť─ç ­čśŐ Emocje po Rajdzie ┼Ül─ůska powoli opadaj─ů. 6 runda Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski przynios┼éa nam wiele wra┼╝e┼ä. Jak ju┼╝ si─Ö jednak przyzwyczai┼éem, ka┼╝dy rajd, w kt├│rym startujemy, pisze swoj─ů histori─Ö i zawsze wyst─Öpuj─ů sytuacje, w kt├│rych trzeba improwizowa─ç, podejmowa─ç w┼éa┼Ťciwe decyzje w u┼éamkach sekund i mie─ç troch─Ö szcz─Ö┼Ťcia.

Pomimo sprinterskiego charakteru imprezy (108 km oesowych) i odcink├│w, na kt├│rych w wi─Ökszo┼Ťci ┼Ťcigali┼Ťmy si─Ö ju┼╝ w przesz┼éo┼Ťci, na Rajdzie ┼Ül─ůska dzia┼éo si─Ö du┼╝o ­čśŐ Dodatkowo ten rajd ma dla mnie walor sentymentalny. W kwietniu 2016 roku, kiedy debiutowa┼éem w rajdach okr─Ögowych, pierwszym odcinkiem w ┼╝yciu, w kt├│rym wystartowa┼éem, by┼é OS Miko┼é├│w. Rok p├│┼║niej, we wrze┼Ťniu 2017, to w┼éa┼Ťnie na tym OS Miko┼é├│w wygrali┼Ťmy z Szymonem nasz pierwszy odcinek specjalny w klasyfikacji generalnej rajdu. To by┼é du┼╝y sukces, poniewa┼╝ startowali┼Ťmy wtedy autem N grupowym w┼Ťr├│d wielu R5.

W tym roku rywalizacj─Ö r├│wnie┼╝ rozpocz─Öli┼Ťmy od OS Miko┼é├│w. Wygrali┼Ťmy ten mierz─ůcy 1,9 km odcinek z przewag─ů 3,5 sekundy nad Ma─çkiem Lubiakiem i Micha┼éem Trel─ů. Taka przewaga by┼éa dla nas zaskoczeniem, ale cieszyli┼Ťmy si─Ö z Szymonem, ┼╝e nasze przygotowania do miejskich odcink├│w r├│wnie┼╝ przynosz─ů efekty.

Skupienie jednak nie spada┼éo, poniewa┼╝ od razu wybrali┼Ťmy si─Ö na OS2 Kryterium 100-lecia Powsta┼ä ┼Ül─ůskich. Odcinek mia┼é charakter bardzo KJS-owy. Wielokrotnie zawracali┼Ťmy na r─Öcznym, kr─Öcili┼Ťmy si─Ö dooko┼éa beczek i wykonywali┼Ťmy techniczne elementy. Ten 1,5-kilometrowy odcinek zako┼äczyli┼Ťmy 2,1 sekundy przed Kacprem Wr├│blewskim i Jackiem Spentanym, co r├│wnie┼╝ by┼éo dla nas dobrym wynikiem, cho─ç my┼Ťl─Ö, ┼╝e w tej pr├│bie mieli┼Ťmy pewne pole do optymalizacji. Te dwa odcinki da┼éy nam po pierwszym dniu przewag─Ö na poziomie 6,8 sekundy. To by┼éa naprawd─Ö solidna zaliczka przed w┼éa┼Ťciwym dniem rywalizacji, bior─ůc pod uwag─Ö, ┼╝e przejechali┼Ťmy dopiero 3,5 kilometra rajdu.

W tym miejscu chcia┼ébym podzieli─ç si─Ö z Wami ciekawostk─ů. Z perspektywy kibica ostatni pi─ůtkowy odcinek przejechali┼Ťmy oko┼éo 21:30, a nast─Öpnego dnia rano startowali┼Ťmy o 8:25, wi─Öc ÔÇ×na okoÔÇŁ mieli┼Ťmy sporo czasu. Rzeczywisto┼Ť─ç wygl─ůda jednak tak, ┼╝e po przejechaniu wieczornego odcinka wje┼╝d┼╝amy przez punkty kontroli czasu do serwisu, a nast─Öpnie odstawiamy rajd├│wk─Ö do parku zamkni─Ötego, co oznacza, ┼╝e serwis opuszczamy oko┼éo 23. W hotelu pojawiamy si─Ö chwil─Ö p├│┼║niej i oko┼éo p├│┼énocy mo┼╝na pr├│bowa─ç po┼éo┼╝y─ç si─Ö spa─ç, co wcale nie jest proste, gdy jeszcze 2 godziny temu je┼║dzili┼Ťmy rajd├│wk─ů. Pobudk─Ö ustawiamy na 5:30 rano, poniewa┼╝ ju┼╝ oko┼éo 6:30 wchodzimy do parku zamkni─Ötego, ┼╝eby nast─Öpnie wjecha─ç na poranny serwis i wyruszy─ç na pierwszy odcinek, do kt├│rego mamy oko┼éo godziny jazdy. W ten spos├│b zostaje nam oko┼éo 5 godzin na sen. W przypadku Rajdu ┼Ül─ůska to tylko jedna taka noc, natomiast czasami w rajdach zawodnicy 3 dni z rz─Ödu maj─ů w┼éa┼Ťnie takie maratony.

Wszyscy zawodnicy oczekiwali, jakie warunki pogodowe zastan─ů nas w sobot─Ö. Przez ca┼éy tydzie┼ä prognozy wskazywa┼éy na za┼éamanie pogody w kluczowym dniu rajdu, natomiast z ka┼╝d─ů godzin─ů przed startem okazywa┼éo si─Ö, ┼╝e opady si─Ö przesuwaj─ů. W nocy jednak spad┼é deszcz. Musieli┼Ťmy oko┼éo 7 rano podj─ů─ç decyzj─Ö, na jakich oponach wyje┼╝d┼╝amy na odcinki, kt├│re odb─Öd─ů si─Ö pomi─Ödzy 8:25 a 11:40 w r├│┼╝nych miejscach. Nasze poranne decyzje nie by┼éy do ko┼äca trafione. Okaza┼éo si─Ö, ┼╝e ca┼éa poranna p─Ötla by┼éa po prostu sucha. Mieli┼Ťmy jednak dobry setup i do┼Ť─ç szybko uda┼éo nam si─Ö opanowa─ç jazd─Ö na troch─Ö za mi─Ökkich oponach z ty┼éu i w┼éa┼Ťciwie dobranych oponach z przodu. P─Ötl─Ö zako┼äczyli┼Ťmy na 1 miejscu w klasyfikacji generalnej, jednak z przewagi 6,8 sekundy pozosta┼éy nam tylko 3 sekundy.

Decyzja, na jakich oponach powinni┼Ťmy pojecha─ç w drugiej p─Ötli, by┼éa jeszcze trudniejsza. Niebo nad Chorzowem oko┼éo 14 by┼éo przejrzyste, s┼éoneczne i nie zapowiada┼éo opad├│w, natomiast prognozy wskazywa┼éy na ich mo┼╝liwo┼Ť─ç. My z Szymonem, korzystaj─ůc z do┼Ťwiadczenia I p─Ötli, postanowili┼Ťmy zabra─ç ze sob─ů 4 mi─Ökkie sliki rajdowe Michelin Pilot Sport R11, kt├│re dobrze spisuj─ů si─Ö na nawierzchni przesychaj─ůcej i lekko wilgotnej, oraz 2 ┼Ťrednie sliki Michelin Pilot Sport R21, kt├│re s─ů idealnym wyborem na such─ů nawierzchni─Ö.

OS7 Suszec by┼é w ca┼éo┼Ťci suchy, wi─Öc wykorzystali┼Ťmy do┼Ťwiadczenie z pierwszej p─Ötli, jad─ůc na 2 ├Ś R21 i 2 ├Ś R11, natomiast nie by┼éo to idealne rozwi─ůzanie. Nast─Öpnie pojechali┼Ťmy na OS8 Kiczyce. I tam w┼éa┼Ťnie rozpocz─Ö┼éa si─Ö prawdziwa ruletka oponiarska. Gdy doje┼╝d┼╝ali┼Ťmy do odcinka, pojawi┼éa si─Ö lekka m┼╝awka, kt├│ra nie sugerowa┼éa, ┼╝e odcinek b─Ödzie mokry. Byli┼Ťmy w kontakcie z naszymi kibicami na odcinku, kt├│rzy to raportowali nam przer├│┼╝ne komunikaty. Na starcie delikatnie pada┼éo, w ┼Ťrodku odcinka pada┼éo, ale nie robi┼éo si─Ö mokro, a na mecie w og├│le nie by┼éo deszczu. W ostatnim momencie z Szymonem podj─Öli┼Ťmy decyzj─Ö, ┼╝e jedziemy na 4 mi─Ökkich oponach. Stwierdzi┼éem, ┼╝e wol─Ö je przegrza─ç, ni┼╝ by─ç zmuszonym jecha─ç w deszczu na ┼Ťrednich slikach. I to by┼éa dobra decyzja. Kiedy stali┼Ťmy na starcie, pada┼é bardzo du┼╝y deszcz, wycieraczki chodzi┼éy na maksa i by┼éo niesamowicie ┼Ťlisko. Warunki nie by┼éy ju┼╝ idealne pod mi─Ökkiego slika, a bardziej pod opon─Ö deszczow─ů, cho─ç, jak si─Ö okaza┼éo, w ┼Ťrodkowej cz─Ö┼Ťci odcinka zaczyna┼éo by─ç tylko wilgotno, a w ko┼äc├│wce by┼éo sucho. Zrobi┼éo si─Ö nam ma┼ée Monte Carlo ­čśŐ

Ju┼╝ w trzecim zakr─Öcie tego odcinka pope┼éni┼éem b┼é─ůd na hamowaniu i musieli┼Ťmy cofa─ç. Potem by┼éo niesamowicie ┼Ťlisko i by┼éem przekonany, ┼╝e w┼éa┼Ťnie na tym odcinku przegramy rajd, notuj─ůc du┼╝─ů strat─Ö. Jak si─Ö okaza┼éo, Tomek z Damianem mieli przygod─Ö dok┼éadnie w tym samym zakr─Öcie, w kt├│rym my cofali┼Ťmy. Dojechali┼Ťmy 10 sekund przed Tigerami. To po raz kolejny pokaza┼éo mi, ┼╝e rajdy s─ů niesamowicie przewrotne i trzeba walczy─ç ca┼éy czas, do samego ko┼äca.

Na kolejnym odcinku nie z┼éapa┼éem odpowiedniego rytmu i Tomek z Damianem zbli┼╝yli si─Ö do nas a┼╝ o 8,3 sekundy. Skupili┼Ťmy si─Ö jednak na dw├│ch ostatnich odcinkach, wygrywaj─ůc OS11 Warszowice, a tak┼╝e dodatkowo punktowany Power Stage z do┼Ť─ç du┼╝─ů przewag─ů.

W ten spos├│b ten przewrotny i trudny pogodowo Rajd ┼Ül─ůska wygrali┼Ťmy w klasyfikacji generalnej, co mia┼éo decyduj─ůcy wp┼éyw w walce o tytu┼é Mistrz├│w Polski. Tym wynikiem wraz z Szymonem i ca┼éym zespo┼éem ┼áKODA Polska Motorsport zostali┼Ťmy Mistrzami Polski w klasyfikacji generalnej, a ja ÔÇô najm┼éodszym Mistrzem Polski w historii ca┼éego cyklu, maj─ůc 23 lata. Histori─Ö zwi─ůzan─ů z naszym tytu┼éem chcia┼ébym przedstawi─ç Wam ju┼╝ niebawem w osobnym wpisie.

To by┼é dla nas wyj─ůtkowy rajd, ciesz─Ö si─Ö, ┼╝e na ┼Ül─ůsku zadebiutowa┼éem, zdoby┼éem pierwszy tytu┼é Mistrza Polski OPEN N 2017, a w tej chwili tytu┼é w klasyfikacji generalnej.

Pozdrawiam Was serdecznie i jak zawsze dzi─Ökuj─Ö za nieocenione wsparcie i wiar─Ö! Niezmiennie ÔÇô jeste┼Ťcie najlepsi!

MikoMarczyk

Ostatnie newsy