MIKO MARCZYK O WYST─śPIE NA 76. RAJDZIE POLSKI

July 4, 2019
Cze┼Ť─ç! W miniony weekend wraz z zespo┼éem ┼áKODA Polska Motorsport mieli┼Ťmy przyjemno┼Ť─ç wystartowa─ç w 76. Rajdzie Polski. To wyj─ůtkowa impreza, drugi najstarszy rajd na ┼Ťwiecie (pierwszy to Rajd Monte Carlo), ┼é─ůczona runda mistrzostw Europy ERC i mistrzostw Polski.

Rajd odbywa┼é si─Ö na Mazurach w okolicach Miko┼éajek. W tych rejonach jest wiele wspania┼éych odcink├│w specjalnych, kt├│re charakteryzuj─ů si─Ö sporym zr├│┼╝nicowaniem ÔÇô cz─Ö┼Ť─ç z nich to piaszczyste w─ůskie partie, inne prowadz─ů przez przyczepny twardy i szeroki szuter. Natomiast ich wsp├│lnym mianownikiem s─ů wysokie pr─Ödko┼Ťci ÔÇô na niekt├│rych z nich nasza ┼Ťrednia wynosi┼éa oko┼éo 130 km/h.

W zesz┼éym roku to w┼éa┼Ťnie debiutancki start w Rajdzie Polski i wygrana w klasyfikacji RSMP wywindowa┼éa nas na drugie miejsce w klasyfikacji generalnej i pierwsze w klasie sezonu 2018. Wspomnienia by┼éy bardzo dobre. Zesz┼éoroczne przygotowania do tego startu by┼éy zwi─ůzane z Rajdem Elektrenai, a ostatnim szutrowym elementem sezonu by┼é Rajd Polski. Teraz sytuacji by┼éa odwrotna. Pierwszym rajdem szutrowym (po dziewi─Öciu miesi─ůcach przerwy) by┼é Rajd Polski. To stanowi┼éo dla mnie du┼╝e wyzwanie. Zgodnie z regulaminem ERC mogli┼Ťmy testowa─ç tylko jeden dzie┼ä przed rajdem na terenie kraju, w kt├│rym odbywa si─Ö rajd. Na pocz─ůtku czerwca mia┼éem jeszcze jedn─ů mo┼╝liwo┼Ť─ç poje┼╝d┼╝enia po szutrze, jednak ca┼ée przygotowanie do rajdu to by┼éo 170 kilometr├│w test├│w na dw├│ch drogach. To z jednej strony solidne testy, z drugiej ÔÇô aby walczy─ç z zawodnikami ERC, kt├│rzy startuj─ů ca┼éy czas w rajdach szutrowych, to niezbyt du┼╝o.

Mia┼éem pozytywne nastawienie. W pierwszych dw├│ch startach sezonu nie wystrzeg┼éem si─Ö b┼é─Öd├│w, kt├│re mia┼éy miejsce na pierwszych odcinkach specjalnych g┼é├│wnego dnia rywalizacji. Na Rajdzie Polski rozpocz─Öli┼Ťmy rywalizacj─Ö mocnym tempem i bez przyg├│d. Ju┼╝ na odcinku kwalifikacyjnym zaj─Öli┼Ťmy trzecie miejsce w stawce 25 aut klasy R5, a pierwszy pi─ůtkowy dzie┼ä rywalizacji sko┼äczyli┼Ťmy na pierwszym miejscu w RSMP i trzecim w stawce ERC. Drugi dzie┼ä oceniam r├│wnie┼╝ bardzo pozytywnie. W pierwszej p─Ötli poznali┼Ťmy nowe fragmenty odcink├│w i nie generowali┼Ťmy du┼╝ych strat, a OS5 Arena Miko┼éajki wygrali┼Ťmy w klasyfikacji generalnej mistrzostw Europy. Druga p─Ötla by┼éa jeszcze bardziej udana i pozwoli┼éa nam zako┼äczy─ç dzie┼ä rywalizacji na pierwszym miejscu w RSMP i czwartym w ERC ÔÇô byli┼Ťmy 25 sekund od podium i dwie sekundy przed ┼üukaszem Habajem.

My┼Ťl─Ö, ┼╝e ten moment rajdu jest dobrym wska┼║nikiem tempa, kt├│rym jechali┼Ťmy w por├│wnaniu z zesz┼éym sezonem. Po sobotniej rywalizacji w 2018 roku byli┼Ťmy 1 minut─Ö 48 sekund za Jarim Huttunenem (kierowca fabryczny, kt├│ry ma du┼╝e szanse na zostanie jednym z kierowc├│w WRC), a w tym roku by┼éo to 38 sekund. W zesz┼éym roku tracili┼Ťmy ┼Ťrednio 1 s/km do pierwszego miejsca, podczas gdy w tym roku do momentu z┼éapania kapcia byli┼Ťmy 0,55 s/km za liderem. W mojej opinii ca┼ée tempo mistrzostw przyspieszy┼éo wzgl─Ödem zesz┼éego roku.

Zwyci─Özcy s─ů jednak na mecie i ka┼╝dy zmaga si─Ö z trudno┼Ťciami rajdu ÔÇô nie tylko z szybko┼Ťci─ů, ale r├│wnie┼╝ z dojechaniem bez problemu do mety. W naszym przypadku rywalizacja o wspania┼ée pozycje zosta┼éa przerwana na OS12 U┼╝ranki. Mocno liczyli┼Ťmy na ten odcinek (bardzo podobny do zesz┼éorocznego odcinka Baranowo), natomiast ju┼╝ po oko┼éo siedmiu kilometrach 22-kilometrowej trasy byli┼Ťmy zmuszeni do zmiany ko┼éa. Mieli┼Ťmy tzw. wolnego kapcia, czyli z naszej prawej tylnej opony powoli ucieka┼éo powietrze. Liczba kilometr├│w do mety odcinka by┼éa jednak za du┼╝a, ┼╝eby kontynuowa─ç jazd─Ö na feldze. Nie wydarzy┼éa si─Ö na tym odcinku ┼╝adna wyj─ůtkowa sytuacja, nie wysun─Öli┼Ťmy si─Ö z drogi, nie uderzyli┼Ťmy konkretnie w kamie┼ä, kt├│ry mo┼╝na obwini─ç za usterk─Ö. Z drugiej strony podczas ca┼éego rajdu co najmniej kilkadziesi─ůt razy naje┼╝d┼╝a si─Ö na r├│┼╝ne ostre kamienie, kt├│re wychodz─ů, oraz opiera si─Ö o zewn─Ötrzne cz─Ö┼Ťci drogi. To taki sport. Po analizie trasy znalaz┼éem jedno potencjalne miejsce, w kt├│rym mog┼éo doj┼Ť─ç do uszkodzenia opony, i postaram si─Ö wykorzysta─ç t─Ö wiedz─Ö w przysz┼éo┼Ťci ÔÇô nie lubi─Ö okre┼Ťlenia pech. Uwa┼╝am, ┼╝e nawet w takim sporcie jak rajdy samochodowe, w kt├│rych sztuka improwizacji jest na wysokim poziomie, jeste┼Ťmy w stanie przewidywa─ç r├│┼╝ne zdarzenia, przyjmowa─ç w┼éa┼Ťciwe strategi─Ö i wystrzega─ç si─Ö takich b┼é─Öd├│w.

Strata, kt├│r─ů zanotowali┼Ťmy, nie pozwoli┼éa nam ju┼╝ walczy─ç o najwy┼╝sze pozycje, ale w ostatniej p─Ötli nie odpuszczali┼Ťmy. Przejechali┼Ťmy solidne odcinki, zdobywaj─ůc na Power Stage cztery punkty do klasyfikacji sezonu. Nie poddali┼Ťmy si─Ö i z tego jestem dumny.

Powiem Wam, ┼╝e moja satysfakcja z wykonania za┼éo┼╝e┼ä nie jest powi─ůzana bezpo┼Ťrednio z wynikiem. To oznacza, ┼╝e mog─ů by─ç rajdy, w kt├│rych wygrywamy, a ja wiem, ┼╝e by┼éo du┼╝e pole do optymalizacji. I w drug─ů stron─Ö ÔÇô s─ů rajdy, w kt├│rych ostateczny wynik nie jest imponuj─ůcy, ale moje zadowolenie z wykonania zada┼ä sportowych jest du┼╝e. To jest w┼éa┼Ťnie ten rajd. Ciesz─Ö si─Ö, ┼╝e znalaz┼éem nastawienie w g┼éowie, kt├│re pozwoli┼éo unikn─ů─ç du┼╝ych b┼é─Öd├│w, a z drugiej strony przez wi─Ökszo┼Ť─ç rajdu wyci─ůgn─ů┼éem maksimum z mojego pakietu do┼Ťwiadczenia i predyspozycji. Oczywi┼Ťcie by┼éo te┼╝ wiele rzeczy, kt├│re da┼éo si─Ö zrobi─ç lepiej. Ale reasumuj─ůc ÔÇô ciesz─Ö si─Ö, poniewa┼╝ w moim trzecim rajdzie po szutrze ┼áKOD─ä Fabia R5 w┼é─ůczyli┼Ťmy si─Ö do walki w mistrzostwach Europy. Nie ukrywam, ┼╝e dalsze starty w tym najstarszym na ┼Ťwiecie cyklu rajdowym to moje sportowe marzenie.

Na tym rajdzie otrzymali┼Ťmy niesamowite wsparcie od kibic├│w. A┼╝ troch─Ö nie mie┼Ťci mi si─Ö w g┼éowie, ilu Was by┼éo na ┼╝ywo i ile otrzymali┼Ťmy wsparcia w internecie. To dla nas co┼Ť wyj─ůtkowego i uwierzcie mi ÔÇô to naprawd─Ö troch─Ö przyspiesza ­čśŐ Jeste┼Ťcie dla mnie dodatkow─ů motywacj─ů do wyt─Ö┼╝onej pracy, aby┼Ťmy mogli cieszy─ç Was wraz z ca┼éym zespo┼éem wspania┼éymi wynikami w przysz┼éo┼Ťci. Dzi─Ökuj─Ö za zaufanie i wiar─Ö.

Pozdrawiam serdecznie

MikoMarczyk


Prezentowany materia┼é dotyczy samochodu rajdowego i ma charakter wy┼é─ůcznie wizerunkowy. Samoch├│d ten nie jest dost─Öpny w sprzeda┼╝y na rynku polskim.

Ostatnie newsy