KO┼üO PRZYCZEPNO┼ÜCI, CZYLI JAK NIE WPA┼Ü─ć W PO┼ÜLIZG

January 24, 2019
W motosportowej rywalizacji trakcja jest kluczem do wszystkiego. Przyczepno┼Ť─ç okre┼Ťla przyspieszenie, hamowanie i zdolno┼Ť─ç skr─Ötu. Innymi s┼éowy wszystko, co pozwala szybko prowadzi─ç auto.

Jak cz─Östo my┼Ťlisz o oponach samochodu i ci─Ö┼╝kiej pracy, kt├│r─ů wykonuj─ů? Raczej rzadko, prawda? Zacznijmy razem ÔÇô teraz. Wystarczy wyobrazi─ç sobie, i┼╝ powierzchnia, jak─ů styka si─Ö opona z nawierzchni─ů, to wielko┼Ť─ç kartki A4. Jest to jedyna rzecz ┼é─ůcz─ůca samoch├│d z drog─ů. Jedna lub dwie tony p─Ödz─ůcego metalu stabilizowane, przyspieszane, hamowane i kierowane wy┼é─ůcznie gum─ů.

To fascynuj─ůce, ┼╝e co┼Ť tak ma┼éego mo┼╝e okie┼ézna─ç takie si┼éy. Wspania┼ée zdolno┼Ťci nowoczesnych opon i zawieszenia nie s─ů jednak tym, o czym chcemy rozmawia─ç. Dzisiaj pragniemy przypomnie─ç, ┼╝e mo┼╝liwo┼Ť─ç przyczepno┼Ťci i trakcji, jak─ů posiadasz, ma swoje ograniczenia ÔÇô i ┼╝e wszystko, co robisz, dzieje si─Ö w wyniku korzystania z jednego, tego samego ┼║r├│d┼éa.

Oznacza to, ┼╝e mo┼╝esz wykorzysta─ç przyczepno┼Ť─ç do przyspieszania, hamowania lub skr─Öcania. Kiedy hamujesz lub przyspieszasz na progu przyczepno┼Ťci, to nie wystarczy Ci jej, by wykona─ç skr─Öt. I na odwr├│t ÔÇô je┼Ťli jeste┼Ť na granicy przyczepno┼Ťci na zakr─Öcie, nie mo┼╝esz hamowa─ç ani przyspiesza─ç, bo mo┼╝esz j─ů straci─ç i wpa┼Ť─ç w po┼Ťlizg.

Aby u┼éatwi─ç zrozumienie tego zagadnienia, u┼╝yjmy ÔÇ×ko┼éa trakcjiÔÇŁ, kt├│re mo┼╝na zobaczy─ç na naszej infografice. Na osi pionowej masz przyspieszanie (w g├│r─Ö) i hamowanie (w d├│┼é). Na osi poziomej masz skr─Öty w lewo lub w prawo. Okr─ůg stanowi granic─Ö twojej przyczepno┼Ťci. Je┼Ťli wyjdziesz poza niego, wypadniesz z obranego toru jazdy.

Dzi─Öki tej grafice b─Ödziesz pami─Öta┼é, ┼╝e mo┼╝esz jednocze┼Ťnie skr─Öca─ç i hamowa─ç albo skr─Öca─ç i przyspiesza─ç, ale nigdy nie tak skutecznie jak gdyby┼Ť robi┼é tylko jedn─ů z tych rzeczy. Zawsze musisz my┼Ťle─ç o tym, jak prawid┼éowo roz┼éo┼╝y─ç dost─Öpn─ů przyczepno┼Ť─ç pomi─Ödzy manewry, kt├│re zamierzasz wykona─ç.

Oczywi┼Ťcie ten wykres jest bardzo uproszczony ÔÇô w rzeczywisto┼Ťci ko┼éo przyczepno┼Ťci nigdy nie b─Ödzie symetrycznym okr─Ögiem. Prawdopodobnie b─Ödzie raczej wygl─ůda─ç jak zdeformowana elipsa lub jeszcze bardziej skomplikowany kszta┼ét ÔÇô w zale┼╝no┼Ťci od opon, zawieszenia, wagi samochodu i innych czynnik├│w. Jest to jednak ┼Ťwietny spos├│b, by pokaza─ç, na czym w og├│le polega kwestia przyczepno┼Ťci.

W kolejnej ods┼éonie przyjrzymy si─Ö nadsterowno┼Ťci, podsterowno┼Ťci i temu, jak ich unikn─ů─ç ÔÇô lub jak nauczy─ç si─Ö wykorzystywa─ç je na swoj─ů korzy┼Ť─ç!

Ostatnie newsy