GORĄCE FAKTY NA TEMAT CHŁODZENIA

KLIMATYZACJA: GORĄCE FAKTY NA TEMAT CHŁODZENIA

KLIMATYZACJA: GORĄCE FAKTY NA TEMAT CHŁODZENIA

13. 6. 2019

Czy wiesz, że eksperci w dziedzinie aerodynamiki są zaangażowani w projektowanie klimatyzacji? Czy wiesz, że ŠKODA ma komorę klimatyczną, która może odtworzyć warunki panujące w Arizonie? Eksperci ds. rozwoju przedstawili nam kilka interesujących faktów na temat systemu wentylacji.

Naciśnij przycisk, a upalne wnętrze samochodu ostygnie w ciągu kilku minut. Niegdyś luksus, klimatyzacja jest dziś na równi z większością nowych właścicieli ŠKODY. Jednak nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego, ile rozwoju nadal zajmuje rutyna.

Konfiguracja wentylacji jest skomplikowanym systemem, który jest ciągle doskonalony. I nie każda klimatyzacja jest taka sama. Najnowszy system Climatronic może zaskoczyć nawet doświadczonych kierowców, zapewniając nieoczekiwane, takie jak wykrywanie zanieczyszczeń w powietrzu i automatyczne zamykanie wlotu powietrza na zewnątrz. Nic dziwnego - każda innowacja jest wynikiem tysięcy godzin opracowywania i testowania w normalnych warunkach drogowych. Najnowocześniejsze techniki i symulacje komputerowe są również stosowane przy projektowaniu systemu wentylacji. Jednym z powodów jest to, że klimatyzacja w ŠKODZIE musi zapewniać komfort we wszystkich kształtach i rozmiarach - kwadratowi w ramionach mężczyźni, szczupłe kobiety, zgrabna młodzież i drobni seniorzy - we wszystkich strefach klimatycznych od północy Europy do odległych Chin.

PUSTYNIA W ŚRODKU MLADÁ BOLESLAV

Dział rozwoju ŠKODA posiada najwyższej klasy urządzenia do opracowania kompletnych systemów klimatyzacyjnych. Od maja 2019 r. firma ma cztery komory klimatyczne wytwarzające temperatury od -40°C do +60°C. „Dla naszych celów zwykle ustawiamy temperaturę w komorze na 40 stopni”, wyjaśnia koordynator rozwoju klimatyzacji Jan Hrnčíř. „Wydajność klimatyzacji jest weryfikowana przy użyciu standardowych testów rozwijania. Możemy ustawić lampy fluorescencyjne, aby symulowały płonące słońce o mocy 1000 W na m2, co jest zgodne z warunkami panującymi na pustyni Arizona. Monitorujemy komfort pasażerów w celu osiągnięcia temperatury około 25°C na poziomie głowy pasażera w ciągu 20 minut.” Aby wszystko działało naprawdę automatycznie, bez potrzeby poprawiania sterowników, czy to w umiarkowanym klimacie Republiki Czeskiej, czy w upalnej Australii, niezbędne są dokładne obliczenia, duże doświadczenie i testy. Poszczególne modele ŠKODA są wyposażone w ten sam system klimatyzacji, niezależnie od rynku. Tylko oprogramowanie jest specyficzne dla regionu.

„Rozróżniamy kraje o łagodnym klimacie i kraje o klimacie tropikalnym, takie jak Indie czy Chiny. Tutaj krzywe rozruchu wentylatora są wyższe, aby wygenerować intensywniejszą wymianę powietrza. Samochody w Europie reagują wolniej”, wyjaśnia Jan Hrnčíř.

NAWET WNĘTRZE MA AERODYNAMIKĘ

Dział rozwoju aerodynamiki i jego specjaliści zajmujący się wyłącznie aerodynamiką wewnętrzną również wnoszą znaczący wkład w projektowanie nowej klimatyzacji. Większość osób prawdopodobnie widziała zdjęcia z testów, w których usprawnienia przepływają wokół nadwozia samochodu mniej więcej w uporządkowany sposób. Być może nie wiedzą, że coraz większą uwagę zwraca się na aerodynamikę wewnętrzną. Tutaj przepływ powietrza w kabinie jest monitorowany, ponieważ wpływa nie tylko na komfort pasażerów, ale także, co może być zaskakujące, na bezpieczeństwo i akustykę.

„Właściwy przepływ powietrza zapewnia dobrą widoczność z samochodu, rozmraża szyby w zimie i zapobiega zaparowywaniu przez cały rok”, wyjaśnia wewnętrzny koordynator aerodynamiki David Svítil. Komputery pomagają również wykryć, czy przepływ powietrza spowoduje nieprzyjemny dźwięk świstów. Obliczenia mogą poprawić projekt i skrócić czas opracowywania oraz koszty testów. To, co kiedyś zajmowało ekspertom miesiące, można teraz obsłużyć w ciągu kilku dni. „Projektując nowy samochód, współpracujemy z działem projektowym w zakresie dystrybucji różnych komponentów systemu wentylacji”, mówi David Svítil. „Na przykład SCALA i KAMIQ mają wbudowane ekrany informacyjno-rozrywkowe, więc dmuchawy na środku deski rozdzielczej musiały zostać opuszczone. Korzystając z symulacji komputerowych, możemy je natychmiast kształtować i projektować, aby przepływ powietrza w kabinie był jak najbardziej komfortowy”, wyjaśnia ekspert w dziedzinie aerodynamiki. W wirtualnej kabinie przyszłego samochodu głównymi monitorowanymi czynnikami są kierunek i prędkość powietrza, biorąc pod uwagę ilość dostarczanego powietrza i akustykę. „Nie tylko fani mogą być źródłem hałasu. Powietrze może być również słyszalne, gdy przechodzi przez wąskie szczeliny”, zauważa David Svítil. Cały projekt systemu, w tym kształt elementów dystrybucji i otworów wentylacyjnych, jest do tego dostosowany. Obliczenia są następnie weryfikowane za pomocą testów w komorze klimatycznej i na zwykłych drogach. Nawet najlepsza komora klimatyczna nie może zastąpić praktycznych testów. „Komora pokaże nam ogólną wydajność i wydajność systemu wentylacji, ale nie może symulować warunków konfiguracji oprogramowania. Jest to coś, co musimy zbadać na tysiącach kilometrów w chłodne poranki, upalne dni oraz przy zmiennej i deszczowej pogodzie”- dodaje Jan Hrnčíř.

PIERWSZA KLIMATYZACJA, NASTĘPNIE PROTOTYP

W praktyce nowy system wentylacji jest testowany jeszcze przed stworzeniem pierwszego prototypu. Testy te są przeprowadzane przy użyciu samochodów, które z zewnątrz są praktycznie nie do odróżnienia od samochodu produkcyjnego, ale wewnątrz kryją opracowywaną technologię. „Jedziemy w regionach polarnych i na pustyni. Oczywiście są to skrajności”, mówi Jan Hrnčíř. „Wiosenne i jesienne środowiska alpejskie są idealnymi polami testowymi dla trybu automatycznego. Możesz być w sytuacji, gdy na zewnątrz jest mroźno, ale ostre promienie słońca ocieplają wnętrze. To najbardziej skomplikowana sytuacja dla systemu sterowania. Korzystając z szeregu czujników, system wentylacji musi poprawnie regulować natężenie przepływu i temperaturę zarówno stóp, jak i głowy, aby pasażerowie samochodu czuli się komfortowo i nie musieli zmieniać ustawień”.

KOMFORT NA PIERWSZYM MIEJSCU

Klimatyzacja dawno temu przestała być luksusem. Na przykład, jeśli chodzi o ŠKODĘ, wszystkie modele ŠKODA FABIA są standardowo wyposażone w klimatyzację, a styl wykończenia nowego hatchbacka ŠKODA SCALA obejmuje automatyczną dwustrefową klimatyzację Climatronic. W modelach wyższej klasy, takich jak KODIAQ i SUPERB, dostaniesz nawet trzy strefy Climatronic, z osobnym sterowaniem dla pasażerów na tylnym siedzeniu. Nie jest to zbyteczny luksus, o czym świadczy każdy, kto doświadczył nieporozumień dotyczących temperatury wewnętrznej w drodze nad morze na letnie wakacje. Trzystrefowa kontrola klimatu pomaga chronić rodziców przed spoceniem się przez dużą przednią szybę, bez powodowania przez dzieci z tyłu kichania z zimna. Nowoczesna automatyczna klimatyzacja automatycznie włącza i wyłącza wewnętrzną recyrkulację w odpowiedzi na zanieczyszczenie powietrza. Mało kto wie, że Climatronic jest w trybie recyrkulacji przez większość czasu. Modele ŠKODA, takie jak OCTAVIA i KAROQ, oferują Air Care, funkcję, która automatycznie zapobiega przedostawaniu się do samochodu zanieczyszczonego powietrza w aglomeracjach lub w zapylonym otoczeniu. Drugą zaletą jest ponowne filtrowanie kabiny, ponieważ powietrze przepływa przez filtr kabinowy, nawet gdy włączony jest tryb recyrkulacji. Czujnik wilgotności zatrzymuje nagłe zaparowanie szyb. System bierze również pod uwagę potrzebę wentylacji świeżym powietrzem, aby pasażerowie nie znaleźli się zbyt długo w dusznym otoczeniu. Miesza powietrze zewnętrzne i wewnętrzne, gdy pozwalają na to warunki. W nowoczesnej automatycznej klimatyzacji działa znacznie więcej czujników. Monitorują temperaturę i wilgotność na zewnątrz i wewnątrz, ciśnienie w systemie oraz ustawienia sprężarki. Czujnik światła słonecznego jest również ważny, ponieważ może wykryć nie tylko intensywność, ale także kierunek promieni słonecznych. Odpowiednio dostosowuje temperaturę powietrza dla lewej i prawej strony samochodu. Automatyczna kontrola klimatu jest znacznie bardziej korzystna dla użytkowników niż się wydaje.

NOWE MOŻLIWOŚCI Z SAMOCHODAMI ELEKTRYCZNYMI

Innym powodem, dla którego systemy projektowania i testowania systemów wentylacyjnych ŠKODA mają tak wysoki standard, jest to, że od 2019 roku ŠKODA nie używa już zmontowanych urządzeń Grupy. W ramach projektu INDIE 2.0 opracowuje zmodyfikowaną platformę, która obejmuje nie tylko podwozie i zespół napędowy, ale także system wentylacji. To stawia nowe wymagania Departamentowi Rozwoju. „Z punktu widzenia projektanta przy opracowywaniu istnieje różnica między dostosowaniem gotowej części, a opracowaniem czegoś zupełnie nowego”, podkreśla Jan Hrnčíř. Kolejną ważną zmianą jest rozwój samochodów elektrycznych. Jak dotąd wentylacja stanowi marginalną kwestię w zarządzaniu energią, ponieważ wykorzystuje ciepło odpadowe silnika do ogrzewania i zasadniczo zapewnia chłodzenie przez klimatyzację latem. Wraz z pojawieniem się pojazdów z napędem elektrycznym system wentylacji stał się jednym z najważniejszych urządzeń elektrycznych w pojeździe. Wywiera to tym bardziej presję na wydajność ogrzewania i chłodzenia.

CHŁODZENIE PRZED ROZPOCZĘCIEM JAZDY

Rozwój ma ogromne znaczenie, a zmiana paradygmatu rzuca nowe możliwości. Ponieważ samochód elektryczny eliminuje potrzebę uruchamiania silnika w celu uruchomienia klimatyzacji, przyszli użytkownicy pojazdów elektrycznych mogą spodziewać się dobrze dobranej temperatury wnętrza, gdy tylko wsiądą. Idealną sytuacją byłoby ochłodzenie wnętrza, gdy samochód jest podłączony do punktu ładowania. W samochodach elektrycznych projektanci zwracają większą uwagę na akustykę. Do tej pory główny hałas w kabinie pochodził z silnika i aerodynamiki. W wyjątkowo cichych pojazdach elektrycznych na pierwszy plan wysuwają się takie szczegóły, jak szmer przepływu powietrza i buczenie wentylatora. „Modele komputerowe są dla nas dużą pomocą, ponieważ dokładnie wiedzą, gdzie mogą wystąpić niepożądane zawirowania. Uzbrojeni w tę wiedzę, możemy zmienić projekt otworów wentylacyjnych”- mówi Jan Hrnčíř. Właśnie nad tym pracuje obecnie Dział Rozwoju. Pierwsze wyniki w ŠKODA VISION iV zobaczymy w 2020 roku.


Ostatnie newsy

Wszystkie newsy