KLIMATYZACJA: GORĄCE FAKTY NA TEMAT CHŁODZENIA

June 13, 2019
Czy wiesz, ┼╝e eksperci w dziedzinie aerodynamiki s─ů zaanga┼╝owani w projektowanie klimatyzacji? Czy wiesz, ┼╝e ┼áKODA ma komor─Ö klimatyczn─ů, kt├│ra mo┼╝e odtworzy─ç warunki panuj─ůce w Arizonie? Eksperci ds. rozwoju przedstawili nam kilka interesuj─ůcych fakt├│w na temat systemu wentylacji.

Naci┼Ťnij przycisk, a upalne wn─Ötrze samochodu ostygnie w ci─ůgu kilku minut. Niegdy┼Ť luksus, klimatyzacja jest dzi┼Ť na r├│wni z wi─Ökszo┼Ťci─ů nowych w┼éa┼Ťcicieli ┼áKODY. Jednak nie wszyscy zdaj─ů sobie spraw─Ö z tego, ile rozwoju nadal zajmuje rutyna.

Konfiguracja wentylacji jest skomplikowanym systemem, kt├│ry jest ci─ůgle doskonalony. I nie ka┼╝da klimatyzacja jest taka sama. Najnowszy system Climatronic mo┼╝e zaskoczy─ç nawet do┼Ťwiadczonych kierowc├│w, zapewniaj─ůc nieoczekiwane, takie jak wykrywanie zanieczyszcze┼ä w powietrzu i automatyczne zamykanie wlotu powietrza na zewn─ůtrz. Nic dziwnego - ka┼╝da innowacja jest wynikiem tysi─Öcy godzin opracowywania i testowania w normalnych warunkach drogowych. Najnowocze┼Ťniejsze techniki i symulacje komputerowe s─ů r├│wnie┼╝ stosowane przy projektowaniu systemu wentylacji. Jednym z powod├│w jest to, ┼╝e klimatyzacja w ┼áKODZIE musi zapewnia─ç komfort we wszystkich kszta┼étach i rozmiarach - kwadratowi w ramionach m─Ö┼╝czy┼║ni, szczup┼ée kobiety, zgrabna m┼éodzie┼╝ i drobni seniorzy - we wszystkich strefach klimatycznych od p├│┼énocy Europy do odleg┼éych Chin.

PUSTYNIA W ŚRODKU MLADÁ BOLESLAV

Dzia┼é rozwoju ┼áKODA posiada najwy┼╝szej klasy urz─ůdzenia do opracowania kompletnych system├│w klimatyzacyjnych. Od maja 2019 r. firma ma cztery komory klimatyczne wytwarzaj─ůce temperatury od -40┬░C do +60┬░C. ÔÇ×Dla naszych cel├│w zwykle ustawiamy temperatur─Ö w komorze na 40 stopniÔÇŁ, wyja┼Ťnia koordynator rozwoju klimatyzacji Jan Hrn─Ź├ş┼Ö. ÔÇ×Wydajno┼Ť─ç klimatyzacji jest weryfikowana przy u┼╝yciu standardowych test├│w rozwijania. Mo┼╝emy ustawi─ç lampy fluorescencyjne, aby symulowa┼éy p┼éon─ůce s┼éo┼äce o mocy 1000 W na m2, co jest zgodne z warunkami panuj─ůcymi na pustyni Arizona. Monitorujemy komfort pasa┼╝er├│w w celu osi─ůgni─Öcia temperatury oko┼éo 25┬░C na poziomie g┼éowy pasa┼╝era w ci─ůgu 20 minut.ÔÇŁ Aby wszystko dzia┼éa┼éo naprawd─Ö automatycznie, bez potrzeby poprawiania sterownik├│w, czy to w umiarkowanym klimacie Republiki Czeskiej, czy w upalnej Australii, niezb─Ödne s─ů dok┼éadne obliczenia, du┼╝e do┼Ťwiadczenie i testy. Poszczeg├│lne modele ┼áKODA s─ů wyposa┼╝one w ten sam system klimatyzacji, niezale┼╝nie od rynku. Tylko oprogramowanie jest specyficzne dla regionu.

ÔÇ×Rozr├│┼╝niamy kraje o ┼éagodnym klimacie i kraje o klimacie tropikalnym, takie jak Indie czy Chiny. Tutaj krzywe rozruchu wentylatora s─ů wy┼╝sze, aby wygenerowa─ç intensywniejsz─ů wymian─Ö powietrza. Samochody w Europie reaguj─ů wolniejÔÇŁ, wyja┼Ťnia Jan Hrn─Ź├ş┼Ö.

NAWET WN─śTRZE MA AERODYNAMIK─ś

Dzia┼é rozwoju aerodynamiki i jego specjali┼Ťci zajmuj─ůcy si─Ö wy┼é─ůcznie aerodynamik─ů wewn─Ötrzn─ů r├│wnie┼╝ wnosz─ů znacz─ůcy wk┼éad w projektowanie nowej klimatyzacji. Wi─Ökszo┼Ť─ç os├│b prawdopodobnie widzia┼éa zdj─Öcia z test├│w, w kt├│rych usprawnienia przep┼éywaj─ů wok├│┼é nadwozia samochodu mniej wi─Öcej w uporz─ůdkowany spos├│b. By─ç mo┼╝e nie wiedz─ů, ┼╝e coraz wi─Öksz─ů uwag─Ö zwraca si─Ö na aerodynamik─Ö wewn─Ötrzn─ů. Tutaj przep┼éyw powietrza w kabinie jest monitorowany, poniewa┼╝ wp┼éywa nie tylko na komfort pasa┼╝er├│w, ale tak┼╝e, co mo┼╝e by─ç zaskakuj─ůce, na bezpiecze┼ästwo i akustyk─Ö.

ÔÇ×W┼éa┼Ťciwy przep┼éyw powietrza zapewnia dobr─ů widoczno┼Ť─ç z samochodu, rozmra┼╝a szyby w zimie i zapobiega zaparowywaniu przez ca┼éy rokÔÇŁ, wyja┼Ťnia wewn─Ötrzny koordynator aerodynamiki David Sv├ştil. Komputery pomagaj─ů r├│wnie┼╝ wykry─ç, czy przep┼éyw powietrza spowoduje nieprzyjemny d┼║wi─Ök ┼Ťwist├│w. Obliczenia mog─ů poprawi─ç projekt i skr├│ci─ç czas opracowywania oraz koszty test├│w. To, co kiedy┼Ť zajmowa┼éo ekspertom miesi─ůce, mo┼╝na teraz obs┼éu┼╝y─ç w ci─ůgu kilku dni. ÔÇ×Projektuj─ůc nowy samoch├│d, wsp├│┼épracujemy z dzia┼éem projektowym w zakresie dystrybucji r├│┼╝nych komponent├│w systemu wentylacjiÔÇŁ, m├│wi David Sv├ştil. ÔÇ×Na przyk┼éad SCALA i KAMIQ maj─ů wbudowane ekrany informacyjno-rozrywkowe, wi─Öc dmuchawy na ┼Ťrodku deski rozdzielczej musia┼éy zosta─ç opuszczone. Korzystaj─ůc z symulacji komputerowych, mo┼╝emy je natychmiast kszta┼étowa─ç i projektowa─ç, aby przep┼éyw powietrza w kabinie by┼é jak najbardziej komfortowyÔÇŁ, wyja┼Ťnia ekspert w dziedzinie aerodynamiki. W wirtualnej kabinie przysz┼éego samochodu g┼é├│wnymi monitorowanymi czynnikami s─ů kierunek i pr─Ödko┼Ť─ç powietrza, bior─ůc pod uwag─Ö ilo┼Ť─ç dostarczanego powietrza i akustyk─Ö. ÔÇ×Nie tylko fani mog─ů by─ç ┼║r├│d┼éem ha┼éasu. Powietrze mo┼╝e by─ç r├│wnie┼╝ s┼éyszalne, gdy przechodzi przez w─ůskie szczelinyÔÇŁ, zauwa┼╝a David Sv├ştil. Ca┼éy projekt systemu, w tym kszta┼ét element├│w dystrybucji i otwor├│w wentylacyjnych, jest do tego dostosowany. Obliczenia s─ů nast─Öpnie weryfikowane za pomoc─ů test├│w w komorze klimatycznej i na zwyk┼éych drogach. Nawet najlepsza komora klimatyczna nie mo┼╝e zast─ůpi─ç praktycznych test├│w. ÔÇ×Komora poka┼╝e nam og├│ln─ů wydajno┼Ť─ç i wydajno┼Ť─ç systemu wentylacji, ale nie mo┼╝e symulowa─ç warunk├│w konfiguracji oprogramowania. Jest to co┼Ť, co musimy zbada─ç na tysi─ůcach kilometr├│w w ch┼éodne poranki, upalne dni oraz przy zmiennej i deszczowej pogodzieÔÇŁ- dodaje Jan Hrn─Ź├ş┼Ö.

PIERWSZA KLIMATYZACJA, NAST─śPNIE PROTOTYP

W praktyce nowy system wentylacji jest testowany jeszcze przed stworzeniem pierwszego prototypu. Testy te s─ů przeprowadzane przy u┼╝yciu samochod├│w, kt├│re z zewn─ůtrz s─ů praktycznie nie do odr├│┼╝nienia od samochodu produkcyjnego, ale wewn─ůtrz kryj─ů opracowywan─ů technologi─Ö. ÔÇ×Jedziemy w regionach polarnych i na pustyni. Oczywi┼Ťcie s─ů to skrajno┼ŤciÔÇŁ, m├│wi Jan Hrn─Ź├ş┼Ö. ÔÇ×Wiosenne i jesienne ┼Ťrodowiska alpejskie s─ů idealnymi polami testowymi dla trybu automatycznego. Mo┼╝esz by─ç w sytuacji, gdy na zewn─ůtrz jest mro┼║no, ale ostre promienie s┼éo┼äca ocieplaj─ů wn─Ötrze. To najbardziej skomplikowana sytuacja dla systemu sterowania. Korzystaj─ůc z szeregu czujnik├│w, system wentylacji musi poprawnie regulowa─ç nat─Ö┼╝enie przep┼éywu i temperatur─Ö zar├│wno st├│p, jak i g┼éowy, aby pasa┼╝erowie samochodu czuli si─Ö komfortowo i nie musieli zmienia─ç ustawie┼äÔÇŁ.

KOMFORT NA PIERWSZYM MIEJSCU

Klimatyzacja dawno temu przesta┼éa by─ç luksusem. Na przyk┼éad, je┼Ťli chodzi o ┼áKOD─ś, wszystkie modele ┼áKODA FABIA s─ů standardowo wyposa┼╝one w klimatyzacj─Ö, a styl wyko┼äczenia nowego hatchbacka ┼áKODA SCALA obejmuje automatyczn─ů dwustrefow─ů klimatyzacj─Ö Climatronic. W modelach wy┼╝szej klasy, takich jak KODIAQ i SUPERB, dostaniesz nawet trzy strefy Climatronic, z osobnym sterowaniem dla pasa┼╝er├│w na tylnym siedzeniu. Nie jest to zbyteczny luksus, o czym ┼Ťwiadczy ka┼╝dy, kto do┼Ťwiadczy┼é nieporozumie┼ä dotycz─ůcych temperatury wewn─Ötrznej w drodze nad morze na letnie wakacje. Trzystrefowa kontrola klimatu pomaga chroni─ç rodzic├│w przed spoceniem si─Ö przez du┼╝─ů przedni─ů szyb─Ö, bez powodowania przez dzieci z ty┼éu kichania z zimna. Nowoczesna automatyczna klimatyzacja automatycznie w┼é─ůcza i wy┼é─ůcza wewn─Ötrzn─ů recyrkulacj─Ö w odpowiedzi na zanieczyszczenie powietrza. Ma┼éo kto wie, ┼╝e Climatronic jest w trybie recyrkulacji przez wi─Ökszo┼Ť─ç czasu. Modele ┼áKODA, takie jak OCTAVIA i KAROQ, oferuj─ů Air Care, funkcj─Ö, kt├│ra automatycznie zapobiega przedostawaniu si─Ö do samochodu zanieczyszczonego powietrza w aglomeracjach lub w zapylonym otoczeniu. Drug─ů zalet─ů jest ponowne filtrowanie kabiny, poniewa┼╝ powietrze przep┼éywa przez filtr kabinowy, nawet gdy w┼é─ůczony jest tryb recyrkulacji. Czujnik wilgotno┼Ťci zatrzymuje nag┼ée zaparowanie szyb. System bierze r├│wnie┼╝ pod uwag─Ö potrzeb─Ö wentylacji ┼Ťwie┼╝ym powietrzem, aby pasa┼╝erowie nie znale┼║li si─Ö zbyt d┼éugo w dusznym otoczeniu. Miesza powietrze zewn─Ötrzne i wewn─Ötrzne, gdy pozwalaj─ů na to warunki. W nowoczesnej automatycznej klimatyzacji dzia┼éa znacznie wi─Öcej czujnik├│w. Monitoruj─ů temperatur─Ö i wilgotno┼Ť─ç na zewn─ůtrz i wewn─ůtrz, ci┼Ťnienie w systemie oraz ustawienia spr─Ö┼╝arki. Czujnik ┼Ťwiat┼éa s┼éonecznego jest r├│wnie┼╝ wa┼╝ny, poniewa┼╝ mo┼╝e wykry─ç nie tylko intensywno┼Ť─ç, ale tak┼╝e kierunek promieni s┼éonecznych. Odpowiednio dostosowuje temperatur─Ö powietrza dla lewej i prawej strony samochodu. Automatyczna kontrola klimatu jest znacznie bardziej korzystna dla u┼╝ytkownik├│w ni┼╝ si─Ö wydaje.

NOWE MOŻLIWOŚCI Z SAMOCHODAMI ELEKTRYCZNYMI

Innym powodem, dla kt├│rego systemy projektowania i testowania system├│w wentylacyjnych ┼áKODA maj─ů tak wysoki standard, jest to, ┼╝e od 2019 roku ┼áKODA nie u┼╝ywa ju┼╝ zmontowanych urz─ůdze┼ä Grupy. W ramach projektu INDIE 2.0 opracowuje zmodyfikowan─ů platform─Ö, kt├│ra obejmuje nie tylko podwozie i zesp├│┼é nap─Ödowy, ale tak┼╝e system wentylacji. To stawia nowe wymagania Departamentowi Rozwoju. ÔÇ×Z punktu widzenia projektanta przy opracowywaniu istnieje r├│┼╝nica mi─Ödzy dostosowaniem gotowej cz─Ö┼Ťci, a opracowaniem czego┼Ť zupe┼énie nowegoÔÇŁ, podkre┼Ťla Jan Hrn─Ź├ş┼Ö. Kolejn─ů wa┼╝n─ů zmian─ů jest rozw├│j samochod├│w elektrycznych. Jak dot─ůd wentylacja stanowi marginaln─ů kwesti─Ö w zarz─ůdzaniu energi─ů, poniewa┼╝ wykorzystuje ciep┼éo odpadowe silnika do ogrzewania i zasadniczo zapewnia ch┼éodzenie przez klimatyzacj─Ö latem. Wraz z pojawieniem si─Ö pojazd├│w z nap─Ödem elektrycznym system wentylacji sta┼é si─Ö jednym z najwa┼╝niejszych urz─ůdze┼ä elektrycznych w poje┼║dzie. Wywiera to tym bardziej presj─Ö na wydajno┼Ť─ç ogrzewania i ch┼éodzenia.

CH┼üODZENIE PRZED ROZPOCZ─śCIEM JAZDY

Rozw├│j ma ogromne znaczenie, a zmiana paradygmatu rzuca nowe mo┼╝liwo┼Ťci. Poniewa┼╝ samoch├│d elektryczny eliminuje potrzeb─Ö uruchamiania silnika w celu uruchomienia klimatyzacji, przyszli u┼╝ytkownicy pojazd├│w elektrycznych mog─ů spodziewa─ç si─Ö dobrze dobranej temperatury wn─Ötrza, gdy tylko wsi─ůd─ů. Idealn─ů sytuacj─ů by┼éoby och┼éodzenie wn─Ötrza, gdy samoch├│d jest pod┼é─ůczony do punktu ┼éadowania. W samochodach elektrycznych projektanci zwracaj─ů wi─Öksz─ů uwag─Ö na akustyk─Ö. Do tej pory g┼é├│wny ha┼éas w kabinie pochodzi┼é z silnika i aerodynamiki. W wyj─ůtkowo cichych pojazdach elektrycznych na pierwszy plan wysuwaj─ů si─Ö takie szczeg├│┼éy, jak szmer przep┼éywu powietrza i buczenie wentylatora. ÔÇ×Modele komputerowe s─ů dla nas du┼╝─ů pomoc─ů, poniewa┼╝ dok┼éadnie wiedz─ů, gdzie mog─ů wyst─ůpi─ç niepo┼╝─ůdane zawirowania. Uzbrojeni w t─Ö wiedz─Ö, mo┼╝emy zmieni─ç projekt otwor├│w wentylacyjnychÔÇŁ- m├│wi Jan Hrn─Ź├ş┼Ö. W┼éa┼Ťnie nad tym pracuje obecnie Dzia┼é Rozwoju. Pierwsze wyniki w ┼áKODA VISION iV zobaczymy w 2020 roku.


Ostatnie newsy