Światła LED MATRIX

KIEDY ŚWIATŁA SĄ KONTROLOWANE PRZEZ KAMERĘ I GPS

KIEDY ŚWIATŁA SĄ KONTROLOWANE PRZEZ KAMERĘ I GPS

1. 7. 2019

Jaka jest technologia świateł LED Matrix, która została wprowadzona w zmienionym SUPERB - po raz pierwszy w ŠKODZIE? Jakie są jego zalety w porównaniu z poprzednią generacją reflektorów? Przeczytaj nasz wywiad z ekspertem!

Nowa ŠKODA SUPERB będzie wyposażona w matrycowe reflektory LED. Do czego dokładnie służą te reflektory?

Technologia reflektorów LED Matrix zasadniczo umożliwia korzystanie ze świateł drogowych bez oślepiania nadjeżdżających pojazdów lub pojazdów jadących z przodu.

Jaka jest ich główna zaleta w porównaniu do poprzednich reflektorów?

Reflektory matrycowe są ulepszeniem technologii MDF, którą znamy w obecnej wersji ŠKODA SUPERB. Przewagą nad obecną technologią MDF i jej lampami ksenonowymi jest to, że stożek światła drogowego składa się z kilku mniejszych segmentów, które można włączać i wyłączać w razie potrzeby w czasie rzeczywistym. Umożliwia to systemowi wyłączenie tylko tych lekkich stożków, które mogłyby oślepić innych użytkowników drogi. Pozostałe odcinki pozostają włączone i oświetlają drogę. System może wykrywać wiele obiektów jednocześnie. Było to niemożliwe w poprzednim systemie MDF, który za pomocą ekranu mógł przyciąć tylko całą szerokość stożka światła.

Jakie są korzyści dla kierowcy?

Najważniejszą zaletą technologii światła matrycowego jest to, że system automatycznie reaguje na sytuacje na drodze i wyłącza tylko niektóre segmenty stożka światła. Pozostałe odcinki pozostają włączone i oświetlają drogę. W rezultacie kierowca czuje się znacznie bezpieczniej.

Czy potrafisz opisać podstawowe części reflektora w prosty sposób?

Sercem reflektora jest dwufunkcyjny moduł LED. To jest źródło świateł mijania i pełnych. Obok modułu znajdują się trzy reflektory. Stanowią one część funkcji świateł drogowych i zwiększają jej moc. Oprócz głównych funkcji, reflektor zawiera również funkcje sygnalizacyjne, tj. światło dzienne, światło pozycyjne i kierunkowskaz. Te trzy funkcje opierają się na precyzyjnej technologii światłowodowej i nadają pojazdowi charakterystyczny wygląd zarówno w dzień, jak i w nocy. Funkcja pozycjonowania obejmuje również podświetlane igły, które tworzą efekt animacji podczas zamykania i odblokowywania samochodu.

Do jakich świateł są podłączone reflektory w samochodzie?

Aby technologia matrycowa działała, reflektory wymagają danych uzyskanych z kamery umieszczonej za przednią szybą. Sygnały są następnie przetwarzane przez jednostki sterujące, które wysyłają polecenia do reflektora zgodnie ze złożonym algorytmem. Oprócz przedniej kamery system reaguje również na informacje z danych mapy nawigacyjnej. Oznacza to na przykład, że pełna wiązka automatycznie włącza się dopiero po opuszczeniu przez pojazd obszaru zabudowanego.

Ile osób pracowało - i jak długo - nad opracowaniem, testowaniem i wdrożeniem reflektorów matrycowych dla SUPERB nowej generacji?

Rozwój reflektorów to wspólny wysiłek zespołu około 20 osób. Są to inżynierowie ds. rozwoju, inżynierowie optyczni, osoby tworzące dane powierzchniowe, projektanci, inżynierowie elektronicy, inżynierowie testowi i wiele innych. Opracowanie zajmuje około czterech lat, przy czym zdecydowana większość prac koncentruje się na znalezieniu i zatwierdzeniu koncepcji technicznej.

Jakie inne plany ma dla reflektorów matrycowych ŠKODA?

Technologia Matrix jest zdecydowanie jednym z najnowszych trendów w oświetleniu samochodowym i oferuje wiele korzyści. Właśnie dlatego rozważamy to w przypadku innych projektów ŠKODA. Technologia Matrix wciąż ewoluuje i staje się coraz bardziej wyrafinowana, więc możliwości jej wykorzystania rozszerzają się. Chcemy zapewnić klientom najnowszą dostępną technologię, a tym samym zagwarantować maksymalny komfort i bezpieczeństwo podczas jazdy w nocy.



Ostatnie newsy

Wszystkie newsy