Kategorie w rajdach: jak je rozróżnić?

Kategorie w rajdach: jak je rozróżnić?

Kategorie w rajdach: jak je rozróżnić?

19. 12. 2018

Samochody są oczywiście bardzo ważne w rajdach – ale równie istotne są zasady, które definiują ich specyfikacje. Reguły te stosuje się z kilku powodów, od bezpieczeństwa po ograniczanie kosztów i zapewnienie uczciwej konkurencji. Rzecz jasna, nie może istnieć jeden ich zestaw, który pasowałby do wszystkich wyścigów. Potrzeby i możliwości początkującego kierowcy rajdowego z prywatnym autem znacznie różnią się od potrzeb zespołu, który reprezentuje producenta samochodów. Właśnie dlatego rajdowe mistrzostwa świata (WRC) mają kilka kategorii, które są odpowiedzią na wszystkie te potrzeby.

Samochody są oczywiście bardzo ważne w rajdach – ale równie istotne są zasady, które definiują ich specyfikacje. Reguły te stosuje się z kilku powodów, od bezpieczeństwa po ograniczanie kosztów i zapewnienie uczciwej konkurencji. Rzecz jasna, nie może istnieć jeden ich zestaw, który pasowałby do wszystkich wyścigów. Potrzeby i możliwości początkującego kierowcy rajdowego z prywatnym autem znacznie różnią się od potrzeb zespołu, który reprezentuje producenta samochodów. Właśnie dlatego rajdowe mistrzostwa świata (WRC) mają kilka kategorii, które są odpowiedzią na wszystkie te potrzeby.

Dla początkujących fanów rajdowych mogą być one nieco mylące, więc rzućmy okiem na każdą z nich!

WRC

Najlepsze samochody rajdowe należą do klasy technicznej RC1, powszechnie określanej jako „World Rally Cars”. Auta te są najszybsze, najpotężniejsze i oczywiście najdroższe ze wszystkich. Napęd na cztery koła z aktywnym mechanizmem różnicowym i sześciobiegową skrzynią biegów z przekładnią z łopatkami – oto czym dysponują. Silniki są ograniczone do 1,6 litra pojemności skokowej, a blok ich cylindrów i głowica muszą być oparte na samochodzie produkcyjnym. Aby ograniczyć ich moc, wlot jest wyposażony w 36 mm zwężkę dolotową – ale mimo to są w stanie wyprodukować około 380 KM, co pozwala im na rozpędzenie się od 0 do 100 KM w mniej niż 4 sekundy i na osiągnięcie prędkości ponad 200 km/h.

WRC 2

Druga kategoria napędu na cztery koła, czyli WRC 2, to dział, w którym rzeczy stają się nieco bardziej skomplikowane. Podczas gdy najlepsza klasa WRC zawiera tylko jedną specyfikację, klasa RC2 jest dostępna dla samochodów zbudowanych według jednego z czterech zestawów reguł.

Dla nas najważniejsza jest oczywiście R5, która jest najnowszą, najszybszą i najmocniejszą klasą w WRC 2. Większość samochodów na najwyższych pozycjach należy do tej kategorii, a wśród nich jest oczywiście ŠKODA FABIA R5, która obecnie dominuje w tym dziale.

Samochody R5 są napędzane przez silnik z turbodoładowaniem o pojemności 1,6 litra, tak jak „duże” WRC, ale używają mniejszej zwężki dolotowej (32 mm) i dozwolone są mniejsze modyfikacje, więc moc wyjściowa nie przekracza 300 KM. Kolejnym ograniczeniem jest limit ceny wynoszący 190 000 euro na samochód.

Dozwolone są również starsze auta S2000 z silnikiem z turbodoładowaniem o pojemności 1,6 litra ze zwężką dolotową 30 mm lub jednostką wolnossącą o pojemności 2,0 l, regionalne samochody rajdowe, które są podobne do WRC, ale z mniejszymi zwężkami, oraz R4, znane również jako „produkcyjne samochody rajdowe” – są to tańsze, mniej zmodyfikowane alternatywy dla R5 i mają one własny Production Car Cup („Puchar Samochodów Produkcyjnych”).

WRC 3

Ograniczona do samochodów z napędem na obie osie kategoria WRC 3 jest jeszcze tańsza i bardziej dostępna niż WRC 2, dzięki czemu stanowi świetny punkt wyjścia dla młodych talentów i mniejszych zespołów. Podstawową kategorią jest R3, pozwalająca na zastosowanie 1,6-litrowych silników z turbodoładowaniem lub 2,0-litrowych silników wolnossących, a samochody używają sześciobiegowej przekładni sekwencyjnej. Uprawnione są również mniejsze samochody R2, a także znacznie starsze samochody Super 1600 lub z napędem na obie osie w grupie A.

Prezentowany materiał dotyczy samochodu rajdowego i ma charakter wyłącznie wizerunkowy. Samochód ten nie jest dostępny w sprzedaży na rynku polskim.

A co ze skrzynią biegów? Podczas gdy Twoja ŠKODA prawdopodobnie używa zarówno standardowej, ręcznej skrzyni biegów, jak i jej automatycznej wersji z podwójnym sprzęgłem DSG, FABIA R5 wykorzystuje sekwencyjną skrzynię biegów zaprojektowaną specjalnie do rajdów.

Skupia się ona całkowicie na prędkości i, oczywiście, wytrzymałości na trudnych odcinkach specjalnych. Może mieć tylko pięć biegów, w przeciwieństwie do sześciobiegowej manualnej skrzyni lub nawet siedmiobiegowej DSG w typowym aucie ŠKODA. Mimo to układ ten pozwala kierowcy zmieniać biegi w ciągu zaledwie kilku milisekund, lekkim ruchem dźwigni. Kolejna ciekawostka – samochód ma sprzęgło, ale służy ono tylko do powolnej jazdy, parkowania i innych manewrów. Przy dużej prędkości zmiana biegów następuje bez wysprzęglania.

Przełożenia pozwalają na osiągnięcie prędkości maksymalnej do 200 km/h. Być może wydaje się, że to nieduży wynik – nowa ŠKODA FABIA 1.0 TSI ma prędkość maksymalną 199 km/h – ale w rajdach nie chodzi o rozwijanie maksymalnej prędkości. Na ciasnych, krętych trasach przyspieszenie jest o wiele ważniejsze, dlatego wybrano stosunkowo krótkie przełożenia.

Tak więc jeśli prawie wszystko jest podyktowane regułami, jaki wpływ mają inżynierowie? Cóż, w przypadku ŠKODAY FABIA R5 ich wkład jest widoczny na przykład w niezawodności. Czy pamiętasz te czasy, kiedy O.C. Veiby musiał jechać bez jednej półosi po niefortunnym wypadku? Tak trwały jest nasz samochód!

Zachęcamy do wyczekiwania naszego najnowszego cyklu o historii i technologii napędów na wszystkie koła, a także do czytania wszystkich innych artykułów technicznych, które dla Was przygotowaliśmy!

Prezentowany materiał dotyczy samochodu rajdowego i ma charakter wyłącznie wizerunkowy. Samochód ten nie jest dostępny w sprzedaży na rynku polskim.

Ostatnie newsy

Wszystkie newsy