ELEKTRYCZNE ┼üADOWANIE ZAMIAST TANKOWANIA PALIWA. W JAKI SPOS├ôB ZMIENIA SI─ś ┼╗YCIE?

February 12, 2019
E-Mobilno┼Ť─ç to nie tylko samochody elektryczne. Budowa powi─ůzanej infrastruktury ma kluczowe znaczenie dla jej rozwoju. Kierowcy samochod├│w elektrycznych wk┼éadaj─ů wi─Öcej wysi┼éku w zaplanowanie d┼éu┼╝szych podr├│┼╝y, co stopniowo zmienia ich nawyki jazdy.

Masowa ekspansja samochod├│w elektrycznych jest jeszcze odleg┼éa, ale zainteresowanie nimi ro┼Ťnie i coraz wi─Öcej os├│b zdaje sobie spraw─Ö z e-mobilno┼Ťci. Aby jednak e-mobilno┼Ť─ç mog┼éa si─Ö rozwin─ů─ç, musi stawi─ç czo┼éa wielu wyzwaniom zwi─ůzanym z infrastruktur─ů i op┼éatami.

ÔÇ×Cz─Östo m├│wi─Ö, ┼╝e rozw├│j pojazd├│w elektrycznych jest rodzajem defektu dla ca┼éego przemys┼éu motoryzacyjnego. M├│wimy tutaj nie tylko o uk┼éadzie nap─Ödowym i modyfikacji samych pojazd├│w, ale tak┼╝e o zwyczajach u┼╝ytkownik├│w i sposobie my┼Ťlenia o tym, jak si─Ö porusza─çÔÇŁ- m├│wi Mari├ín Ni─Ź, kierownik projektu eMobility w ┼áKODA AUTO DigiLab. Wyja┼Ťnia, ┼╝e ÔÇőÔÇőu┼╝ytkownicy samochod├│w elektrycznych stopniowo przyzwyczaj─ů si─Ö do faktu, ┼╝e ┼éadowanie pr─ůdem dzia┼éa inaczej ni┼╝ nape┼énianie paliwem zbiornika silnika spalinowego. Podczas planowania podr├│┼╝y kierowcy samochod├│w elektrycznych zaczynaj─ů si─Ö zastanawia─ç, kiedy i gdzie mo┼╝na na┼éadowa─ç sw├│j pojazd. Zdaniem Mari├ína Ni─Źa przyzwyczaimy si─Ö do tego w taki sam spos├│b, jak musieli┼Ťmy nauczy─ç si─Ö u┼╝ywania telefon├│w kom├│rkowych i laptop├│w poza domem lub biurem. ÔÇ×Kiedy wpadam, ┼╝eby kupi─ç co┼Ť w centrum handlowym i dost─Öpna jest elektryczna ┼éadowarka samochodowa, to natychmiast daj─Ö mojemu elektrykowi co najmniej kilka kropel dodatkowego do┼éadowania, co zwi─Ökszy jego obecny zasi─ÖgÔÇŁ.

Mari├ín Ni─Ź uwa┼╝a, ┼╝e wraz ze wzrostem liczby samochod├│w elektrycznych na drogach wzro┼Ťnie liczba punkt├│w ┼éadowania, a sie─ç ┼éadowania b─Ödzie g─Östsza. Patrz─ůc dalej w przysz┼éo┼Ť─ç, nie b─Ödziemy musieli martwi─ç si─Ö, czy w naszym miejscu docelowym b─Ödzie dost─Öpna publiczna ┼éadowarka, czy b─Ödzie dzia┼éa─ç, czy te┼╝ b─Ödzie bezp┼éatna.

GDZIE B─śDZIE MO┼╗LIWE ┼üADOWANIE?

Zak┼éada si─Ö, ┼╝e wi─Ökszo┼Ť─ç ludzi b─Ödzie ┼éadowa─ç swoje samochody elektryczne w domu w gara┼╝u. Ale co z tymi, kt├│rzy nie maj─ů gara┼╝u? Musimy pomy┼Ťle─ç o budowie ┼éatwo dost─Öpnej publicznej infrastruktury ┼éadowania. Mari├ín Ni─Ź nakre┼Ťli┼é r├│┼╝ne podej┼Ťcia do jej budowy. ÔÇ×Je┼Ťli spojrzymy za granic─Ö, zobaczymy, ┼╝e jedn─ů z opcji jest zbudowanie ÔÇ×hub├│w ┼éadunkowychÔÇŁ czyli wielu stacji szybkiego ┼éadowania w jednym punkcie z wystarczaj─ůc─ů moc─ů zarezerwowan─ů dla nich. Mog─ů by─ç konfigurowane przez r├│┼╝nych dostawc├│w. Te huby oferuj─ů wiele optymalnie dostrojonych punkt├│w ┼éadowania. Inn─ů opcj─ů dla niekt├│rych obszar├│w miasta mo┼╝e by─ç wi─Öksza liczba mniej wydajnych punkt├│w ┼éadowania, w kt├│rych mo┼╝na ┼éadowa─ç samoch├│d przez d┼éu┼╝szy czas, by─ç mo┼╝e nawet przez noc. Niekt├│re firmy energetyczne ju┼╝ oferuj─ů ┼éadowanie w ÔÇ×inteligentnychÔÇŁ publicznych lampach ulicznychÔÇŁ.

Wed┼éug Mari├ína Ni─Źa wa┼╝ne jest, aby kupuj─ůc samochody elektryczne, nawet osoby nieposiadaj─ůce w┼éasnego gara┼╝u lub miejsca parkingowego na w┼éasnym terenie mia┼éy pewno┼Ť─ç, ┼╝e znajd─ů miejsce na ich na┼éadowanie. ÔÇ×Wierz─Ö, ┼╝e w mniejszych miastach wkr├│tce zobaczymy infrastruktur─Ö ┼éadowania budowan─ů g┼é├│wnie u autoryzowanych dealer├│w samochodowych, w centrach serwisowych i na parkingach centr├│w handlowych. Budowa publicznie dost─Öpnej infrastruktury szybkiego ┼éadowania z dala od wi─Ökszych miejscowo┼Ťci i g┼é├│wnych szlak├│w transportowych mo┼╝e zaj─ů─ç jeszcze troch─Ö czasuÔÇŁ, m├│wi Mari├ín Ni─Ź, zastanawiaj─ůc si─Ö nad mo┼╝liwymi przysz┼éymi zmianami.

JAKIE SĄ MOŻLIWE METODY ŁADOWANIA?

W skr├│cie, wi─Ökszo┼Ť─ç obecnie dost─Öpnych publicznie ┼éadowarek mo┼╝na podzieli─ç na dwie g┼é├│wne kategorie w zale┼╝no┼Ťci od pr─Ödko┼Ťci ┼éadowania - wolniejszy pr─ůd przemienny, kt├│ry zwykle trwa kilka godzin oraz szybsze zasilanie pr─ůdem sta┼éym. W zale┼╝no┼Ťci od takich czynnik├│w, jaka jest pojemno┼Ť─ç ┼éadowarki i parametry samego samochodu elektrycznego, stacje ÔÇ×szybkiego ┼éadowaniaÔÇŁ pr─ůdem sta┼éym mog─ů w niekt├│rych przypadkach na┼éadowa─ç akumulator w ci─ůgu kilku minut. Mari├ín Ni─Ź ilustruje r├│┼╝nic─Ö na przyk┼éadzie nowszego typu Volkswagena e-Golfa o pojemno┼Ťci akumulatora 36 kWh. Dzi─Öki ┼éadowarce pr─ůdu przemiennego i mocy 22 kW samoch├│d potrzebuje oko┼éo czterech godzin na na┼éadowanie, a przy szybszym zasilaniu pr─ůdem sta┼éym o mocy 50 kW zajmuje tylko oko┼éo 40 minut.

W przeciwie┼ästwie do kierowc├│w samochod├│w wy┼é─ůcznie elektrycznych zasilanych akumulatorowo (BEV), w┼éa┼Ťciciele hybryd plug-in (PHEV) nie b─Öd─ů musieli polega─ç ca┼ékowicie na jako┼Ťci i g─Östo┼Ťci sieci szybkiego ┼éadowania. Pojazdy PHEV maj─ů zar├│wno silnik spalinowy, jak i silnik elektryczny, wi─Öc ich akumulatory nie musz─ů by─ç ┼éadowane tak cz─Östo - mo┼╝e tylko raz w tygodniu. Silnik elektryczny mo┼╝e by─ç wykorzystywany do kr├│tkich podr├│┼╝y w ruchu miejskim, podczas gdy tradycyjny nap─Öd uruchamia si─Ö na d┼éu┼╝szych trasach. W zwi─ůzku z tym asortyment hybryd plug-in b─Ödzie na r├│wni z pojazdami ICE.

Przewiduje si─Ö tak┼╝e inne metody ┼éadowania samochod├│w elektrycznych. W listopadzie 2018 roku ┼áKODA AUTO DigiLab rozpocz─Ö┼éa testowanie mobilnej stacji ┼éadowania o nazwie E-MONA. Ta alternatywna opcja ┼éadowania zapewnia u┼╝ytkownikom samochod├│w elektrycznych wi─Öksz─ů pewno┼Ť─ç i elastyczno┼Ť─ç planowania podr├│┼╝y. Stacj─Ö mo┼╝na zarezerwowa─ç przez internetowy czat, SMS lub telefon. ÔÇ×Obecnie testujemy zasi─Ög, aby dowiedzie─ç si─Ö, gdzie i jak d┼éugo zajmie dotarcie do lokalizacji przy r├│┼╝nych scenariuszach pogodowychÔÇŁ, m├│wi Mari├ín Ni─Ź. W przysz┼éo┼Ťci mo┼╝liwe b─Ödzie ┼Ťledzenie poszczeg├│lnych punkt├│w na mapie i odpowiednie szacowanie czasu ich przebycia. Plan obejmuje r├│wnie┼╝ ┼éadowanie pr─ůdem sta┼éym zamiast pr─ůdu przemiennego, poniewa┼╝ skr├│ci to czas ┼éadowania i zwi─Ökszy wygod─Ö u┼╝ytkownika. ÔÇ×Ograniczeniem tej mobilnej metody ┼éadowania jest oczywi┼Ťcie odleg┼éo┼Ť─ç jazdy, poniewa┼╝ dostawca holuje mobiln─ů ┼éadowark─Ö na rowerze elektrycznymÔÇŁ, m├│wi Ni─Ź. ÔÇ×Dlatego planujemy E-MONA jako rozwi─ůzanie do mobilnego ┼éadowania w miastachÔÇŁ.

ROZWÓJ INFRASTRUKTURY

Budowa infrastruktury ┼éadowania polega na modyfikacji i rozwoju stacji ┼éadowania na parkingach samochodowych, parkingach, restauracjach, stacjach benzynowych i powi─ůzanych us┼éugach przy g┼é├│wnych drogach. Oznacza to, ┼╝e podczas ┼éadowania pojazdu w pobli┼╝u jest miejsce do jedzenia i picia lub pobliski plac zabaw, aby dzieci mog┼éy pobawi─ç si─Ö. Mari├ín Ni─Ź odrzuca r├│wnie┼╝ obawy, ┼╝e potencjalny szybki rozw├│j e-mobilno┼Ťci w niekt├│rych krajach negatywnie wp┼éynie na systemy dystrybucji energii elektrycznej. ÔÇ×Wi─Ökszo┼Ť─ç firm energetycznych i ekspert├│w w Czechach i krajach s─ůsiednich stwierdzi┼éo, ┼╝e plany budowy infrastruktury ┼éadowania stanowi─ů brak realnego ryzyka, ┼╝e systemy dystrybucyjne zostan─ů przeci─ů┼╝one lub wyst─ůpi─ů przerwy w dostawie energiiÔÇŁ.

Zapewne Republika Czeska i Polska to kraje Europy ┼Ürodkowej, kt├│re osi─ůgn─Ö┼éy najwi─Ökszy post─Öp w budowie infrastruktury ┼éadowania. ÔÇ×Jednak w por├│wnaniu z Holandi─ů lub Niemcami kraje Europy ┼Ürodkowej wci─ů┼╝ pozostaj─ů w tyle pod wzgl─Ödem g─Östo┼Ťci sieci punkt├│w ┼éadowania, kt├│ra jest ju┼╝ uruchomiona i dzia┼éa oraz pod wzgl─Ödem budowy nowych ┼éadowarekÔÇŁ, m├│wi Mari├ín Ni─Ź, dodaj─ůc, ┼╝e jest to szczeg├│lnie widoczne na autostradach.

Wraz ze zwi─Ökszon─ů g─Östo┼Ťci─ů publicznych stacji ┼éadowania, podr├│┼╝owanie samochodem elektrycznym stanie si─Ö znacznie ┼éatwiejsze. Wkr├│tce elektryczne punkty ┼éadowania stan─ů si─Ö tak powszechne jak obecnie stacje benzynowe. A wtedy stan─ů si─Ö jeszcze bardziej wszechobecne.

WYZWANIA DLA TERAŹNIEJSZOŚCI I PRZYSZŁOŚCI

Mari├ín Ni─Ź m├│wi, ┼╝e powinno by─ç mn├│stwo os├│b zainteresowanych ┼éadowaniem. ÔÇ×Oczekujemy, ┼╝e liczba u┼╝ytkownik├│w samochod├│w elektrycznych zasadniczo wzro┼Ťnie, cho─ç niekt├│rzy s─ů bardziej sceptyczni i twierdz─ů, ┼╝e wzrost nie b─Ödzie a┼╝ tak szokuj─ůcyÔÇŁ. Na wzrost liczby samochod├│w elektrycznych i rozw├│j infrastruktury mog─ů wp┼éywa─ç r├│┼╝ne schematy. Nie dotyczy to tylko kraj├│w UE. R├│┼╝ne sposoby promowania sprzeda┼╝y samochod├│w elektrycznych i rozwijania infrastruktury stacji ┼éadowania mo┼╝na znale┼║─ç np. w Australii, Stanach Zjednoczonych i rozwini─Ötych krajach Azji Po┼éudniowej.

Przy ogromnej presji na przyjazno┼Ť─ç dla u┼╝ytkownika mo┼╝emy za┼éo┼╝y─ç, ┼╝e pr─Ödko┼Ť─ç istniej─ůca obecnie w niekt├│rych miejscach ┼éadowania wysokiej klasy samochod├│w elektrycznych wkr├│tce stanie si─Ö norm─ů technologiczn─ů. Pytanie brzmi, czy to szybkie ┼éadowanie b─Ödzie traktowane jako us┼éuga premium w por├│wnaniu z innymi metodami ┼éadowania, kt├│re cz─Östo trwaj─ů d┼éu┼╝ej, ale nie s─ů tak energoch┼éonne. Projekt IONITY, kt├│ry obejmuje r├│wnie┼╝ marki Grupy Volkswagen, jest jednym z program├│w ukierunkowanych na superszybkie sieci ┼éadowania. Projekt ma na celu budow─Ö ponad 400 szybkich ┼éadowarek o mocy do 350 kWh na g┼é├│wnych europejskich autostradach. Te ┼éadowarki powinny zapewnia─ç naprawd─Ö szybkie ┼éadowanie, zajmuj─ůc mniej wi─Öcej tyle samo czasu, co obecnie potrzebujemy nape┼éni─ç zbiornik samochodu tradycyjnym paliwem z silnikiem spalinowym.

Wed┼éug niekt├│rych scenariuszy przysz┼ée samochody elektryczne mog─ů zast─ůpi─ç magazyny energii o du┼╝ej pojemno┼Ťci, kt├│re dzi┼Ť nie s─ů a┼╝ tak wyj─ůtkowe. Wr─Öcz przeciwnie - samochody elektryczne mog─ů sta─ç si─Ö ┼║r├│d┼éem energii elektrycznej dla domu lub biura, a je┼Ťli nast─ůpi przerwa w zasilaniu w godzinach szczytowego obci─ů┼╝enia, ta┼äsza energia elektryczna mo┼╝e zosta─ç pobrana z ich akumulator├│w. ÔÇ×Jeste┼Ťmy na etapie, w kt├│rym testujemy i modelujemy oszcz─Ödno┼Ťci cenowe. Prowadzone s─ů eksperymenty maj─ůce na celu zmniejszenie ca┼ékowitej utraty energii w tym cyklu. Kilka optymistycznych modeli szybkiego rozwoju samochod├│w elektrycznych i wzrostu pojemno┼Ťci akumulator├│w zmierza do idei, ┼╝e samochody elektryczne stan─ů si─Ö najwi─Ökszym elastycznym ┼║r├│d┼éem energiiÔÇŁ, m├│wi na zako┼äczenie Mari├ín Ni─Ź.

Mi─Ödzynarodowa Agencja Energii (IEA) informuje, ┼╝e liczba pojazd├│w elektrycznych dzia┼éaj─ůcych w 2017 r. wzros┼éa o 54% na ca┼éym ┼Ťwiecie do oko┼éo 3,1 mln. Wed┼éug agencji liczba ta wzro┼Ťnie do 125 milion├│w do 2030 roku. Najwy┼╝szego wzrostu oczekuje si─Ö w Europie i Chinach, gdzie udzia┼é samochod├│w elektrycznych mo┼╝e wynosi─ç nawet 25% w 2030 roku.

 

 

Ostatnie newsy