CZESKI RYS: FERDINAND PORSCHE

CZESKI RYS: FERDINAND PORSCHE

CZESKI RYS: FERDINAND PORSCHE

27. 11. 2018

Ferdinand Porsche ustanowił wiele ważnych precedensów w historii motoryzacji. Samochody noszące jego imię należą do najbardziej podziwianych na świecie. Jednak nie wszyscy są świadomi czeskich korzeni Ferdinanda Porsche.

Korzenie te znajdują się w Vratislavice nad Nisou, w północnej części Czech, gdzie w domu, w którym urodził się Porsche, obecnie znajduje się wystawa zarządzana przez Muzeum ŠKODA. Główny nacisk kładziony jest na ducha inżynierii i projektowania Ferdinanda Porsche.

CZESKI ODCIEŃ

W tym roku Republika Czeska obchodzi stulecie czeskiej państwowości, a Czechosłowacja została założona jako niezależne państwo 28 października 1918 r. Marka ŠKODA - jej historia ściśle związana z historią Czech i Czechosłowacji - również upamiętnia tę rocznicę . Z tej okazji ŠKODA Storyboard przedstawia serię artykułów zatytułowanych Czeskie ślady. Ta seria śledzi wpływy czeskie, które zdobyły światową sławę, a niektóre z nich nie są powszechnie znane w Republice Czeskiej.

Większość ludzi piszących o Ferdynandzie Porsche zaczyna od historii, gdy jako młody człowiek wyjechał do Wiednia, gdzie rozpoczął udaną karierę w Vereinigten Elektrizitätswerke. Doprowadziło go to do zaprojektowania pierwszych silników i samochodów. Prototyp, który wystawił na Paris Motor Show w 1900 roku, zaskoczył zwiedzających. Był to pierwszy samochód z napędem na wszystkie koła i zasadniczo pierwszy samochód hybrydowy w historii motoryzacji. W tym czasie Porsche wiedział już, że jego fascynacja elektrycznością i ogólnie technologią była tylko krokiem naprzód w kierunku projektowania samochodów.

PRZYSZŁOŚĆ POMIARU W VOLTACH

Porsche urodził się w rodzinie niemieckojęzycznej w Vratislavice nad Nisou lub Maffersdorf (niemiecka nazwa tego, co jest obecnie częścią Liberca). Jego ojciec, Anton Porsche, był mistrzem w nagrywaniu rozmów i wcale nie był zainteresowany obsesją Ferdynanda na punkcie elektryczności. Najstarszy syn Antona zginął w wypadku, dlatego Ferdynand odziedziczył wszystko. Ojciec nie zmienił zdania, nawet gdy młody Ferdynand zelektryfikował łyżwy, wyposażając je w małe żarówki, dzięki czemu stał się gwiazdą wśród miejscowych dzieci bawiących się na zamarzniętej rzece Nysie. Anton nawet nie ustąpił, gdy jego syn zelektryfikował dom rodziny Porsche, dzięki czemu jako pierwsi w wiosce nie musieli polegać na migoczącym świetle lamp naftowych. Ferdynand musiał więc zostać praktykantem blacharzem. Starannie rozpoczął naukę zawodu, ale także potajemnie uczęszczał na wykłady w miejscowej szkole elektrycznej i elektryfikował fabrykę dywanów braci Ginzkey.

W wieku osiemnastu lat wyjechał do Wiednia, gdzie wykorzystał swoje doświadczenie w Vereinigten Elektrizitätswerke, lokalnej firmie elektrycznej. Zaczynał od niczego, ale to tutaj poznał miłość swojego życia, Louise, pochodzącą z Wiednia, a także wzbogacił swoją edukację, uczęszczając w wolnym czasie na wykłady odbywające się na uniwersytecie w Wiedniu. Przełom nastąpił, gdy wiedeńska firma Lohner zleciła Elektrizitätswerke wykonanie silnika elektrycznego do nowego modelu samochodu. Porsche zaczął współpracować z Lohnerem tak blisko, że wkrótce zaproponowano mu tam pracę.

Tutaj Porsche opracował swój wyjątkowy napęd na wszystkie koła z silnikiem elektrycznym wbudowanym w koła samochodu. Porsche odniósł sukces dzięki temu projektowi na wystawie Universelle w Paryżu. To właśnie w tym samochodzie Lohnera, pod nazwą Porsche-Lohner Semper Vivus (tj. „na zawsze żywy”, ponieważ łączył silniki elektryczne i akumulatory z silnikiem spalinowym, który był używany jako generator) wywiózł swoją przyszłą żonę z Wiednia Vratislavice, aby przedstawić ją rodzicom. Minie trzydzieści lat, zanim zdecyduje się stanąć na nogi i założyć firmę samochodową Porsche.

Porsche był projektantem, który maczał palce w wielu dziedzinach i myślał nieszablonowo. Właśnie z powodu tych cech w latach 30. XX wieku zlecono mu opracowanie niedrogiego samochodu dla ludzi (Volks-Wagen). Po wzlotach i upadkach wojny narodził się legendarny VW Beetle. Dom, w którym urodził się Ferdinand Porsche, jest teraz w rękach ŠKODY, która zrekonstruowała go tak, jak wyglądał w 1875 roku (rok jego urodzenia), na podstawie oryginalnych planów.

Dom Porsche jest teraz domem dla nowoczesnej wystawy multimedialnej przedstawiającej życie słynnego syna miasta i rzucającej światło na postęp w przemyśle. Jest on podzielony na trzy części - sztukę inżynierii, mobilność i rodzinę. Oprócz hybrydowego Sempera Vivusa, odwiedzający mogą zobaczyć pierwsze wynalazki Porsche jako młodego mężczyzny i pamiątki rodzinne Ferdinanda Porsche. I to jest autentyczny czeski ślad, który dowodzi, że narodziły się tutaj marzenia o niezrównanych samochodach.

Ostatnie newsy

Wszystkie newsy