CO POWINIEN JE┼Ü─ć KIEROWCA RAJDOWY?

February 7, 2019
Ka┼╝da dyscyplina stawia przed sportowcami unikatowe wymagania i rajdy nie s─ů wyj─ůtkiem. Kierowcy musz─ů by─ç silni, by kontrolowa─ç auto, gdy wspomaganie kierownicy zawiedzie. Musz─ů by─ç te┼╝ szczupli i lekcy, bo waga za┼éogi ma kluczowe znaczenie dla osi─ůg├│w samochodu. Oczywi┼Ťcie musz─ů r├│wnie┼╝ prowadzi─ç zdrowy tryb ┼╝ycia, by wytrzyma─ç trudy sezonu i pozostawa─ç stale w najwy┼╝szej formie. Jak w osi─ůgni─Öciu tych cel├│w pomaga zdrowe od┼╝ywianie?

Bia┼éko dla zwi─Ökszenia wytrzyma┼éo┼Ťci

Organizm potrzebuje bia┼éka, aby utrzyma─ç mas─Ö mi─Ö┼Ťniow─ů. Wysokiej jako┼Ťci bia┼éko jest ┼éatwe do wch┼éaniania i zawiera odpowiednie proporcje aminokwas├│w b─Öd─ůcych budulcem mi─Ö┼Ťni. R├│┼╝ne rodzaje mi─Ösa, ryby, owoce morza i jaja s─ů ┼Ťwietnym ┼║r├│d┼éem protein.

Węglowodany i tłuszcze dla jasnego umysłu

Organizm potrzebuje tak┼╝e w─Öglowodan├│w i t┼éuszcz├│w, kt├│re zasilaj─ů m├│zg i mi─Ö┼Ťnie. Powiniene┼Ť zdecydowa─ç si─Ö na wolno trawi─ůce si─Ö w─Öglowodany, takie jak ziemniaki, ry┼╝, owies lub pe┼énoziarnisty chleb, aby unikn─ů─ç waha┼ä energii i koncentracji. Zdrowe t┼éuszcze s─ů r├│wnie┼╝ dobrym ┼║r├│d┼éem powolnego uwalniania energii, a tak┼╝e pomog─ů w prawid┼éowym funkcjonowaniu uk┼éadu nerwowego. Dobrymi przyk┼éadami zdrowych t┼éuszcz├│w mog─ů by─ç awokado, jajka, orzechy, nasiona, oliwa z oliwek lub mas┼éo.

Błonnik dla utrzymania wagi startowej

Aby utrzyma─ç idealn─ů wag─Ö, musisz je┼Ť─ç tylko tyle, aby pokry─ç swoje potrzeby energetyczne. ┼╗eby unikn─ů─ç przejadania si─Ö, mo┼╝na albo liczy─ç ka┼╝d─ů kalori─Ö i ka┼╝dy k─Ös, albo dowiedzie─ç si─Ö, kt├│re pokarmy b─Öd─ů trzyma─ç g┼é├│d na dystans, a nast─Öpnie w┼é─ůczy─ç je do wszystkich posi┼ék├│w. Badania pokazuj─ů, ┼╝e pokarmy pe┼éne b┼éonnika, bia┼éka i wody s─ů najlepsze w utrzymaniu syto┼Ťci. Dodaj troch─Ö warzyw, owoc├│w, ca┼éych ziaren lub ro┼Ťlin str─ůczkowych do wybranego przez Ciebie bia┼éka, a otrzymasz mistrzowski zestaw.

Warzywa, by by─ç zdrowym

Je┼Ťli chcesz zachowa─ç zdrowie i odzyska─ç si┼éy po treningu, nie mo┼╝esz zapomnie─ç o witaminach, minera┼éach, przeciwutleniaczach i innych fitosk┼éadnikach. Owoce i warzywa s─ů jednymi z najlepszych ┼║r├│de┼é wielu wa┼╝nych mikrosk┼éadnik├│w od┼╝ywczych, ale prawie ka┼╝da naprawd─Ö zdrowa ┼╝ywno┼Ť─ç b─Ödzie pomocna.

NIE dla ┼Ťmieciowego jedzenia i napoj├│w gazowanych

Jedn─ů z rzeczy, kt├│ra na pewno nie pomo┼╝e w utrzymaniu formy, jest fast food. Rzeczy takie jak napoje gazowane, batony czekoladowe, ciasta, lody czy ciasteczka sprzyjaj─ů przejadaniu si─Ö, kt├│re jest Twoim wielkim wrogiem, je┼Ťli chcesz zachowa─ç smuk┼éo┼Ť─ç i lekko┼Ť─ç. Zawieraj─ů one r├│wnie┼╝ bardzo ma┼éo u┼╝ytecznych sk┼éadnik├│w od┼╝ywczych ÔÇô bia┼éka, witamin i minera┼é├│w, dlatego te┼╝ nie pomog─ů Ci zachowa─ç zdrowia i si┼éy. Tyle teorii. Teraz zbierzmy to wszystko razem i zobaczmy, jak powinno wygl─ůda─ç przyk┼éadowe ca┼éodniowe menu kierowcy rajdowego.

Śniadanie

Kluczem jest zapewnienie organizmowi du┼╝ej porcji bia┼éka ju┼╝ w pierwszym posi┼éku dnia. Dzi─Öki temu zmniejszysz pokus─Ö objadania si─Ö i oszukiwania diety. Jajka nadadz─ů si─Ö do tego celu doskonale. Dodaj troch─Ö wolno uwalniaj─ůcej si─Ö energii w postaci owsa, niekt├│rych witamin i przeciwutleniaczy obecnych w jagodach oraz minera┼é├│w, takich jak magnez i potas z orzech├│w ÔÇô i masz doskona┼éy posi┼éek na pocz─ůtek dnia.

Omlet z dw├│ch jaj, miseczka owsianki z orzechami i jagodami

Obiad

Lunch powinien by─ç lekki, ale po┼╝ywny. Kawa┼éek kurczaka dostarczy Ci bia┼éka, ry┼╝ to wolno trawi─ůce si─Ö w─Öglowodany, kt├│re daj─ů energi─Ö, a niekt├│re warzywa zapewni─ů b┼éonnik i du┼╝o witamin. To wszystko, czego potrzebujesz na popo┼éudniow─ů sesj─Ö treningow─ů.

Kurczak stir-fry z brokułami, grzybami i ryżem

Przek─ůska

Przek─ůski s─ů zawsze opcjonalne. Dodawaj lub usuwaj je w zale┼╝no┼Ťci od tego, jak ci─Ö┼╝ko pracujesz w danym dniu. Musz─ů by─ç zawsze po┼╝ywne i przygotowane z warto┼Ťciowych pokarm├│w. Unikaj s┼éodyczy tak bardzo, jak mo┼╝esz. Jogurt grecki jest dobrym wyborem, poniewa┼╝ daje Ci bia┼éko, wap┼ä i witaminy rozpuszczalne w t┼éuszczach. Po┼é─ůcz go z bananem lub jab┼ékiem, aby doda─ç troch─Ö energii i witaminy C.

Jogurt grecki z kawałkami owoców

Kolacja

Chyba już wiesz, jak to działa: trochę białka, zdrowe tłuszcze i dużo warzyw, żeby Twoje ciało miało wszystko, czego potrzebuje do zregenerowania się po aktywnie spędzonym dniu.

Pieczony ┼éoso┼Ť i du┼╝a porcja sa┼éatki (szpinak, awokado, papryka, pomidory, oliwki)

Ostatnie newsy