BERNHARD MAIER: KSZTA艁TOWANIE PRZYSZ艁O艢CI PRZEMYS艁U

March 1, 2019
Ile nowych modeli jest w przygotowaniu przez koncern 艩KODA? Kiedy pierwsza 艩KODA z nap臋dem elektrycznym ujrzy 艣wiat艂o dzienne? Bernhard Maier, dyrektor generalny 艩KODA AUTO, om贸wi艂 w wywiadzie dla Storyboard 艩KODA model OCTAVII nowej generacji i jej mo偶liwo艣ci produkcyjne.

JAK JEDNYM S艁OWEM PODSUMOWA艁BY艢 2018 ROK?

Niew膮tpliwie ekscytuj膮cy! (艣miech)


2018 BY艁 KOLEJNYM REKORDOWYM ROKIEM DLA 艩KODY. CO PODKRE艢LA TEN TRWA艁Y SPRZYJAJ膭CY TREND?

Dostarczaj膮c 1 253 700 pojazd贸w, osi膮gn臋li艣my rekordowe wyniki ju偶 pi膮ty rok z rz臋du. Sukces ten pokazuje, 偶e 艩KODA rozwija si臋 w stabilnym i zr贸wnowa偶onym tempie, mimo 偶e 2018 r. postawi艂 nam liczne wymagania w ca艂ej bran偶y, w tym zmian臋 na nowy standard emisji WLTP. Nasza strategia 艩KODY 2025 dzia艂a, a nasza kampania produktowa nabiera rozp臋du na ca艂ym 艣wiecie.


WYMAGANIA 艩KODA OBECNIE PRZEWY呕SZAJ膭 PODA呕. JAK PLANUJESZ ZWI臉KSZY膯 WYDAJNO艢膯 PRODUKCYJN膭?

Tak, ten brak zdolno艣ci jest rzeczywi艣cie naszym w膮skim gard艂em. Jeste艣my wi臋c w sytuacji, w kt贸rej musimy jak najwi臋cej wycisn膮膰 z naszych obecnych mocy przerobowych w ka偶dym z naszych zak艂ad贸w, aby wype艂ni膰 luk臋 do czasu budowy nowej fabryki. Zarz膮d Grupy da艂 nam ju偶 zielone 艣wiat艂o, aby znale藕膰 teren i sporz膮dzi膰 plany powstania nowego kombinatu. Je艣li wszystko p贸jdzie zgodnie z planem, od 2023 r. mogliby艣my tam na przyk艂ad produkowa膰 艩KODA KAROQ i ATECA. Ale nie podj臋to jeszcze ostatecznej decyzji.


JAKIE FAKTY Z PRZESZ艁EGO ROKU MO呕NA POWIEDZIE膯, 呕E ZOSTAN膭 OKRZYKNI臉TE KAMIENIEM MILOWYM W HISTORII 艩KODY?

Przypomina mi si臋 wiele wydarze艅. W ramach Grupy wzi臋li艣my odpowiedzialno艣膰 za rynek w Indiach i w regionie rosyjskim. Grupa powierzy艂a nam r贸wnie偶 opracowanie nowej generacji Volkswagena PASSAT i 艩KODY SUPERB. Od 2023 roku oba modele b臋d膮 produkowane w naszym zak艂adzie w Kvasinach. Jednocze艣nie wprowadzili艣my siedem nowych produkt贸w, w tym now膮 艩KOD臉 SCALA i sportowy KODIAQ RS. Kolejnym wa偶nym kamieniem milowym jest z pewno艣ci膮 nasz najwi臋kszy w historii program inwestycyjny - w ci膮gu najbli偶szych czterech lat zainwestujemy 2 miliardy euro w rozw贸j alternatywnych nap臋d贸w i nowych us艂ug mobilno艣ci.


PRZYJRZYJMY SI臉 TEMU CO B臉DZIE SI臉 DZIA艁O W PRZYSZ艁O艢CI. CO B臉DZIE PRZEDSTAWIA膯 艩KODA NA TARGACH W GENEWIE W TYM ROKU, KT脫RE ROZPOCZYNAJ膭 SI臉 NA DNIACH?

Nasz nowy kompaktowy model, 艩KODA SCALA, 艣wi臋tuje sw贸j debiut motoryzacyjny. 艢wiatowa premiera w Tel Awiwie na pocz膮tku grudnia ubieg艂ego roku by艂a wyj膮tkowym momentem, kt贸ry zyska艂 bardzo pozytywn膮 reakcj臋 艣wiatowych medi贸w. Opr贸cz SCALA zaprezentujemy globalnej publiczno艣ci nasz nowy miejski SUV - 艩KODA KAMIQ,. To kolejny krok naprz贸d w naszej ofensywie SUV-贸w, kt贸ry dope艂nia nasz膮 ofert臋 w niszowym obszarze rynku. Daje to programowi SUV wyra藕n膮 hierarchi臋 z wyra藕n膮 to偶samo艣ci膮 produktu i marki. B臋d膮 te偶 inne atrakcje, kt贸re b臋dziemy prezentowa膰 w Genewie - b膮d藕cie czujni!


A JAKIE INNOWACJE PRODUKTOWE 艩KODA B臉DZIE WPROWADZA膯 W CI膭GU ROKU?

Nie chc臋 w tej chwili zdradza膰 zbyt wiele, ale jedno jest pewne - ponad 30 nowych modeli trafi na rynek do ko艅ca 2022 r. Ponad 10 z nich b臋dzie cz臋艣ciowo lub ca艂kowicie pojazdami elektrycznymi. Jednym z tych nowych modeli b臋dzie nowa generacja kultowej marki OCTAVIA. W tym roku obchodzi 60. urodziny. Dzi臋ki nowej wersji dokonujemy ogromnego skoku w zakresie projektowania, 艂膮czno艣ci i system贸w wspomagania kierowcy. W tym roku wprowadzamy e-mobilno艣膰. To naprawd臋 wyj膮tkowy moment w 124-letniej historii naszej firmy. Na tym tle zaprezentujemy nasz pierwszy samoch贸d hybrydowy typu plug-in i pierwszy samoch贸d elektryczny.


JAKIE WYZWANIA STOJ膭 PRZED WAMI W TYM ROKU?

Dla ca艂ego przemys艂u motoryzacyjnego 2019 b臋dzie rokiem prze艂omowym - intensywnie przygotowujemy si臋 sami do nowych unijnych norm emisji, kt贸re b臋d膮 obowi膮zkowe od 2020 r. Nowa norma emisji WLTP r贸wnie偶 obejmie moce produkcyjne. Wszystko to komplikuje niepewno艣膰 na rynkach 艣wiatowych, cz臋艣ciowo spowodowana Brexitem i dalsz膮 eskalacj膮 konfliktu handlowego mi臋dzy USA i Chinami. Problemy te powa偶nie os艂abi膮 艣wiatow膮 gospodark臋, dop贸ki nie zostan膮 rozwi膮zane. W rezultacie prognozy na naszym najwi臋kszym jednolitym rynku w Chinach pozostaj膮 bardzo zmienne. Grupa powierzy艂a nam r贸wnie偶 nowe zadania. Na przyk艂ad jeste艣my odpowiedzialni za projekt INDIA 2.0 i przej臋li艣my odpowiedzialno艣膰 za region rosyjski w przygotowaniach do produkcji nowej generacji PASSAT i SUPERB, a ich ca艂e rodziny produkt贸w b臋d膮 wytwarzane w fabryce w Kvasinach od 2023 r. Inne wa偶ne kamienie milowe obejm膮 cyfrow膮 transformacj臋 i ekspansj臋 na nowe rynki. Najwyra藕niej nie b臋dziemy w tym roku zbytnio si臋 nudzi膰. (u艣miecha si臋)


CO OZNACZA INTEGRALNO艢膯, ZGODNO艢膯 I KULTURA KORPORACYJNA DLA 艩KODY?

Zasadniczo chodzi o to, aby by膰 otwartym, uczciwym i godnym zaufania oraz komunikowa膰 si臋 z innymi na poziomie obserwacji. Chodzi o nasze my艣lenie, dzia艂anie, podej艣cie i zachowanie. Wszystko to jest zawarte w programie Together4integrity zainicjowanym przez Grup臋 Volkswagen. Celem jest, aby Grupa i jej marki mia艂y programy wspieraj膮ce wysoki stopie艅 uczciwo艣ci i zgodno艣ci, z naciskiem na kultur臋 korporacyjn膮 i fundamenty zorientowane na warto艣膰. Programy te wyra藕nie okre艣laj膮 wysokie standardy post臋powania i ch臋tnie z nimi konkurujemy. Post臋powanie zgodnie ze statutem zagwarantuje nasz膮 reputacj臋, dobrobyt gospodarczy, a przede wszystkim miejsca pracy. W艂a艣nie dlatego ten obszar jest dla nas tak wa偶ny.


CZEGO OCZEKUJESZ NAJBARDZIEJ W TYM ROKU?

Wspomnia艂em ju偶 o naszej kampanii produktowej. W tym roku po艂o偶yli艣my podwaliny pod wzmocnienie naszych fundament贸w, dzi臋ki czemu 艩KODA jest jeszcze bardziej stabilna i mocno zakotwiczona w 艣wiecie motoryzacyjnym poprzez budowanie nowych pozycji sprzeda偶y i poszerzanie bazy klient贸w dzi臋ki nowym produktom i us艂ugom. Patrz膮c w przysz艂o艣膰, proces transformacji rozpocznie si臋 w tym roku. Jest to trudne, wszechogarniaj膮ce i stresuj膮ce dla wszystkich zaanga偶owanych os贸b. Jednak to wszystko niespodziewanie przyniesie nam wiele przyjemno艣ci, poniewa偶 jest to dla nas wyj膮tkowa okazja do aktywnego i wsp贸lnego kszta艂towania przysz艂o艣ci naszej bran偶y. I z tego jestem bardzo szcz臋艣liwy.

Ostatnie newsy