JAK JEDNYM SŁOWEM PODSUMOWAŁBYŚ 2018 ROK?
Niewątpliwie ekscytujący! (śmiech)
2018 BYŁ KOLEJNYM REKORDOWYM ROKIEM DLA ŠKODY. CO PODKREŚLA TEN TRWAŁY SPRZYJAJĄCY TREND?
Dostarczając 1 253 700 pojazdów, osiągnęliśmy rekordowe wyniki już piąty rok z rzędu. Sukces ten pokazuje, że ŠKODA rozwija się w stabilnym i zrównoważonym tempie, mimo że 2018 r. postawił nam liczne wymagania w całej branży, w tym zmianę na nowy standard emisji WLTP. Nasza strategia ŠKODY 2025 działa, a nasza kampania produktowa nabiera rozpędu na całym świecie.
WYMAGANIA ŠKODA OBECNIE PRZEWYŻSZAJĄ PODAŻ. JAK PLANUJESZ ZWIĘKSZYĆ WYDAJNOŚĆ PRODUKCYJNĄ?
Tak, ten brak zdolności jest rzeczywiście naszym wąskim gardłem. Jesteśmy więc w sytuacji, w której musimy jak najwięcej wycisnąć z naszych obecnych mocy przerobowych w każdym z naszych zakładów, aby wypełnić lukę do czasu budowy nowej fabryki. Zarząd Grupy dał nam już zielone światło, aby znaleźć teren i sporządzić plany powstania nowego kombinatu. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, od 2023 r. moglibyśmy tam na przykład produkować ŠKODA KAROQ i ATECA. Ale nie podjęto jeszcze ostatecznej decyzji.
JAKIE FAKTY Z PRZESZŁEGO ROKU MOŻNA POWIEDZIEĆ, ŻE ZOSTANĄ OKRZYKNIĘTE KAMIENIEM MILOWYM W HISTORII ŠKODY?
Przypomina mi się wiele wydarzeń. W ramach Grupy wzięliśmy odpowiedzialność za rynek w Indiach i w regionie rosyjskim. Grupa powierzyła nam również opracowanie nowej generacji Volkswagena PASSAT i ŠKODY SUPERB. Od 2023 roku oba modele będą produkowane w naszym zakładzie w Kvasinach. Jednocześnie wprowadziliśmy siedem nowych produktów, w tym nową ŠKODĘ SCALA i sportowy KODIAQ RS. Kolejnym ważnym kamieniem milowym jest z pewnością nasz największy w historii program inwestycyjny - w ciągu najbliższych czterech lat zainwestujemy 2 miliardy euro w rozwój alternatywnych napędów i nowych usług mobilności.
PRZYJRZYJMY SIĘ TEMU CO BĘDZIE SIĘ DZIAŁO W PRZYSZŁOŚCI. CO BĘDZIE PRZEDSTAWIAĆ ŠKODA NA TARGACH W GENEWIE W TYM ROKU, KTÓRE ROZPOCZYNAJĄ SIĘ NA DNIACH?
Nasz nowy kompaktowy model, ŠKODA SCALA, świętuje swój debiut motoryzacyjny. Światowa premiera w Tel Awiwie na początku grudnia ubiegłego roku była wyjątkowym momentem, który zyskał bardzo pozytywną reakcję światowych mediów. Oprócz SCALA zaprezentujemy globalnej publiczności nasz nowy miejski SUV - ŠKODA KAMIQ,. To kolejny krok naprzód w naszej ofensywie SUV-ów, który dopełnia naszą ofertę w niszowym obszarze rynku. Daje to programowi SUV wyraźną hierarchię z wyraźną tożsamością produktu i marki. Będą też inne atrakcje, które będziemy prezentować w Genewie - bądźcie czujni!
A JAKIE INNOWACJE PRODUKTOWE ŠKODA BĘDZIE WPROWADZAĆ W CIĄGU ROKU?
Nie chcę w tej chwili zdradzać zbyt wiele, ale jedno jest pewne - ponad 30 nowych modeli trafi na rynek do końca 2022 r. Ponad 10 z nich będzie częściowo lub całkowicie pojazdami elektrycznymi. Jednym z tych nowych modeli będzie nowa generacja kultowej marki OCTAVIA. W tym roku obchodzi 60. urodziny. Dzięki nowej wersji dokonujemy ogromnego skoku w zakresie projektowania, łączności i systemów wspomagania kierowcy. W tym roku wprowadzamy e-mobilność. To naprawdę wyjątkowy moment w 124-letniej historii naszej firmy. Na tym tle zaprezentujemy nasz pierwszy samochód hybrydowy typu plug-in i pierwszy samochód elektryczny.
JAKIE WYZWANIA STOJĄ PRZED WAMI W TYM ROKU?
Dla całego przemysłu motoryzacyjnego 2019 będzie rokiem przełomowym - intensywnie przygotowujemy się sami do nowych unijnych norm emisji, które będą obowiązkowe od 2020 r. Nowa norma emisji WLTP również obejmie moce produkcyjne. Wszystko to komplikuje niepewność na rynkach światowych, częściowo spowodowana Brexitem i dalszą eskalacją konfliktu handlowego między USA i Chinami. Problemy te poważnie osłabią światową gospodarkę, dopóki nie zostaną rozwiązane. W rezultacie prognozy na naszym największym jednolitym rynku w Chinach pozostają bardzo zmienne. Grupa powierzyła nam również nowe zadania. Na przykład jesteśmy odpowiedzialni za projekt INDIA 2.0 i przejęliśmy odpowiedzialność za region rosyjski w przygotowaniach do produkcji nowej generacji PASSAT i SUPERB, a ich całe rodziny produktów będą wytwarzane w fabryce w Kvasinach od 2023 r. Inne ważne kamienie milowe obejmą cyfrową transformację i ekspansję na nowe rynki. Najwyraźniej nie będziemy w tym roku zbytnio się nudzić. (uśmiecha się)
CO OZNACZA INTEGRALNOŚĆ, ZGODNOŚĆ I KULTURA KORPORACYJNA DLA ŠKODY?
Zasadniczo chodzi o to, aby być otwartym, uczciwym i godnym zaufania oraz komunikować się z innymi na poziomie obserwacji. Chodzi o nasze myślenie, działanie, podejście i zachowanie. Wszystko to jest zawarte w programie Together4integrity zainicjowanym przez Grupę Volkswagen. Celem jest, aby Grupa i jej marki miały programy wspierające wysoki stopień uczciwości i zgodności, z naciskiem na kulturę korporacyjną i fundamenty zorientowane na wartość. Programy te wyraźnie określają wysokie standardy postępowania i chętnie z nimi konkurujemy. Postępowanie zgodnie ze statutem zagwarantuje naszą reputację, dobrobyt gospodarczy, a przede wszystkim miejsca pracy. Właśnie dlatego ten obszar jest dla nas tak ważny.
CZEGO OCZEKUJESZ NAJBARDZIEJ W TYM ROKU?
Wspomniałem już o naszej kampanii produktowej. W tym roku położyliśmy podwaliny pod wzmocnienie naszych fundamentów, dzięki czemu ŠKODA jest jeszcze bardziej stabilna i mocno zakotwiczona w świecie motoryzacyjnym poprzez budowanie nowych pozycji sprzedaży i poszerzanie bazy klientów dzięki nowym produktom i usługom. Patrząc w przyszłość, proces transformacji rozpocznie się w tym roku. Jest to trudne, wszechogarniające i stresujące dla wszystkich zaangażowanych osób. Jednak to wszystko niespodziewanie przyniesie nam wiele przyjemności, ponieważ jest to dla nas wyjątkowa okazja do aktywnego i wspólnego kształtowania przyszłości naszej branży. I z tego jestem bardzo szczęśliwy.