90 LAT NA LINII PRODUKCYJNEJ

July 25, 2019
G艂贸wnym powodem, dla kt贸rego samochody nie s膮 tylko bogactwem, jest produkcja przeno艣nik贸w ta艣mowych, czyli system, kt贸ry radykalnie zmniejsza koszty procesu monta偶u samochodu. Fabryka Mlad谩 Boleslav wdro偶y艂a sw贸j pierwszy taki system 90 lat temu. Dowiedz si臋, jak to wtedy wygl膮da艂o i jak si臋 zmieni艂o.

Proces monta偶u samochodu z poszczeg贸lnych element贸w to fantastyczny spektakl, w kt贸rym ka偶da maszyna ma jasno okre艣lon膮 rol臋. Samochody by艂y pocz膮tkowo montowane r臋cznie i by艂y bardzo drogie. W pierwszych dziesi臋cioleciach XX wieku producenci zacz臋li poszukiwa膰 sposob贸w na obni偶enie cen samochod贸w w celu zwi臋kszenia liczby klient贸w.

Niekt贸rzy s膮dzili, 偶e rozwi膮zaniem by艂oby wynalezienie genialnie taniej konstrukcji in偶ynierskiej. Ostatecznie jednak kluczem by艂a jedna z podstawowych zasad ekonomii - du偶e ilo艣ci produkcji sprawiaj膮, 偶e produkty s膮 ta艅sze. Odpowiedzi膮 by艂a wi臋c produkcja ta艣m przeno艣nikowych, a fabryka Mlad谩 Boleslav uruchomi艂a sw贸j pierwszy system ta艣m przeno艣nikowych 90 lat temu.

W por贸wnaniu do obecnych, liczba samochod贸w sprzedawanych w dzisiejszej Republice Czeskiej by艂a bardzo niska. Na przyk艂ad w ci膮gu pierwszych trzech miesi臋cy 1925 roku, kiedy Laurin & Klement sta艂 si臋 cz臋艣ci膮 grupy 艩koda Plze艌, samochody sprzedawane w Pradze obejmowa艂y 17 Laurin & Klements, 59 Pragas i 31 Tatr, gdzie wymienia si臋 tylko najlepiej sprzedaj膮ce si臋 marki. Pod koniec 1925 r. zarejestrowano 12 580 samochod贸w osobowych w dzisiejszej Republice Czeskiej, zgodnie z raportami badawczymi Uniwersytetu Masaryka w Brnie. Dzi艣 liczba ta wynosi ponad 5,6 miliona.

Utrzymanie produkcji motoryzacyjnej przy tak niskich obrotach by艂o mo偶liwe tylko dzi臋ki polityce ochronnej rz膮du ograniczaj膮cej import zagranicznych samochod贸w do 贸wczesnej Czechos艂owacji. Jednak V谩clav Klement, jeden z za艂o偶ycieli firmy, wiedzia艂, jak rozwin膮膰 dzia艂alno艣膰. Uwa偶nie monitoruj膮c mi臋dzynarodowych konkurent贸w, zauwa偶y艂, 偶e niekt贸rzy z nich zacz臋li u偶ywa膰 system贸w przeno艣nik贸w ta艣mowych. Aby to zrobi膰, firma L&K potrzebowa艂a du偶ych inwestycji i by艂 to jeden z powod贸w, dla kt贸rych marka po艂膮czy艂a si艂y ze 艩KOD膭.

Pierwszym krokiem w kierunku produkcji seryjnej by艂 nowy czteropi臋trowy warsztat blacharski zbudowany w miejscowo艣ci Mlad谩 Boleslav. Uko艅czone w 1926 r. nowe centrum sk艂ada艂o si臋 z magazynu w piwnicy, produkcji drewnianych element贸w nadwozia na parterze oraz warsztat贸w tapicerskich i rymarskich na pierwszym pi臋trze. Na drugim pi臋trze drewniane elementy by艂y montowane w celu utworzenia ca艂ych karoserii samochodu, kt贸re zosta艂y nast臋pnie pokryte metalem na trzecim pi臋trze i pomalowane na czwartym.

Ten system da艂 jednak przedsmak mo偶liwo艣ci przeno艣nika ta艣mowego. W kwietniu 1928 r. firma po艂o偶y艂a podwaliny pod kolejny budynek. Nazwano j膮 Mechanika, by艂a to hala o d艂ugo艣ci 200 metr贸w i szeroko艣ci 130 metr贸w. Budowa zosta艂a uko艅czona na kr贸tko przed ko艅cem 1928 r., a plac贸wk臋 uruchomiono w 1929 r. Budynek s艂u偶y艂 do monta偶u podwozia oraz produkcji silnik贸w i skrzy艅 bieg贸w. Dwa budynki zosta艂y nast臋pnie po艂膮czone - nadwozia wyko艅czone na czwartym pi臋trze warsztatu blacharskiego zosta艂y przetransportowane mostem do budynku Mechaniki, gdzie montowano silniki i podwozie. Oznacza艂o to, 偶e system produkcji przeno艣nika ta艣mowego by艂 kompletny, dzi臋ki czemu 艩KODA jest jednym z pierwszych na 艣wiecie producent贸w samochod贸w, kt贸rzy produkuj膮 samochody precyzyjnie, ale tanio. By艂 to ci臋偶ki cios dla wszystkich lokalnych konkurent贸w, a firma wkr贸tce uzyska艂a absolutn膮 dominacj臋 na rynku. W 1930 r. Linia produkcyjna mog艂a produkowa膰 25 pojazd贸w dziennie. 艩KODA dokona艂a kilku poprawek i rozpocz臋艂a prac臋 na trzy zmiany, aby zwi臋kszy膰 dzienn膮 produkcj臋 do 85 pojazd贸w. Fundamenty dzisiejszego sukcesu zosta艂y zatem okre艣lone 90 lat temu.

Jak wa偶ne s膮 dzisiejsze systemy przeno艣nik贸w ta艣mowych w produkcji samochod贸w? Dlaczego nie mo偶emy si臋 bez nich obej艣膰?

Masz racj臋 m贸wi膮c, 偶e nie ma prawdziwego substytutu dla produkcji przeno艣nik贸w ta艣mowych. Jest to pe艂noprawny mechanizm, kt贸ry pozwala nam produkowa膰 du偶e ilo艣ci samochod贸w w kr贸tkim czasie, nawet przy stosunkowo ma艂o wykwalifikowanym personelu. Kolejno艣膰 ustawiania samochod贸w na linii monta偶owej jest ustalona i przechodz膮 one przez znormalizowane punkty, w kt贸rych przechodz膮 identyczne operacje w艂a艣ciwe dla danego modelu. W ten spos贸b ca艂y proces monta偶u samochodu jest podzielony na kilka ma艂ych czynno艣ci, z kt贸rych ka偶da wykonywana jest przez te same osoby i te same maszyny. Gwarantuje to, 偶e ka偶dy samoch贸d jest produkowany zgodnie z tym samym standardem. Produkcja przeno艣nika ta艣mowego to co艣 wi臋cej ni偶 tylko monta偶 - jest to zasadniczo system logistyczny, w kt贸rym materia艂y i cz臋艣ci s膮 zawsze dostarczane w to samo miejsce i dok艂adnie wtedy, gdy jest potrzebne na linii.

Co robisz, aby uniemo偶liwi膰 personelowi powtarzanie przez ca艂e 偶ycie pojedynczego monotonna zgromadzenia na linii?

Produkcja przeno艣nika ta艣mowego zmniejsza z jednej strony wymagania dotycz膮ce umiej臋tno艣ci pracownik贸w, z drugiej za艣 stwarza ryzyko monotonnej pracy i jednostronnego obci膮偶enia. Poniewa偶 nie le偶y to w naszym interesie, stawiamy na elastyczno艣膰 i odpowiedni膮 ergonomi臋. Nasi pracownicy s膮 przeszkoleni w zakresie wielu operacji i regularnie rotuj膮 w swoim zespole, aby unikn膮膰 negatywnych stereotyp贸w. Zapobieganie jest jednym z kluczowych aspekt贸w ergonomii, a w naszej trudniejszej pracy u偶ywamy r贸wnie偶 mechanicznych manipulator贸w, kt贸re pomagaj膮 nam przy du偶ych komponentach, takich jak ko艂a i deski rozdzielcze. Automatyczne systemy pomagaj膮 nam w najtrudniejszych operacjach.

Czy personel mo偶e zrobi膰 sobie przerw臋 podczas pracy na linii? Co dzieje si臋 w takiej sytuacji?

Mamy zespo艂y z艂o偶one z dziesi臋ciu os贸b i wyszkolonego koordynatora. Kiedy taka sytuacja si臋 zdarza i jeden z cz艂onk贸w zespo艂u musi na przyk艂ad wyskoczy膰 do toalety, zast臋puje ich koordynator zespo艂u, kt贸ry jest odpowiednio przeszkolony we wszystkich wymaganych operacjach.

Patrz膮c w przysz艂o艣膰, co czeka na produkcj臋 przeno艣nik贸w ta艣mowych? Szersze wykorzystanie robot贸w?

Tutaj wszystko rozwija si臋 szybko. Spawalnia jest dobrym przyk艂adem - dzisiaj w naszym systemie produkcyjnym prawie nie znajdziesz r臋cznych operacji spawania punktowego. Nowy warsztat spawalniczy, kt贸ry budujemy obecnie dla samochod贸w elektrycznych, b臋dzie wyposa偶ony w ponad 1000 robot贸w, z automatyzacj膮 do 85%. Proces ten polega nie tylko na wyeliminowaniu ci臋偶kiej pracy fizycznej. Wdra偶amy r贸wnie偶 systemy automatycznego sterowania, a sztuczna inteligencja ju偶 puka do naszych drzwi. Pierwszy obszar, kt贸ry ma zosta膰 tym obj臋ty, to czynno艣ci kontrolne - na przyk艂ad powierzchnia karoserii pomalowanych w naszej lakierni jest ju偶 sprawdzana przez automatyczne skanery. U偶ywamy system贸w Augmented Reality i system贸w prognozowania awarii do prac konserwacyjnych. Jednak zawsze b臋dziemy potrzebowa膰 ludzi. Wiara, 偶e produkcja samochod贸w obejdzie si臋 bez ludzi, jest jak zaufanie, 偶e w pewnym momencie artyku艂y podobne do tego zostan膮 wygenerowane przez automatyczny system.

Ostatnie newsy