5 PORAD DLA CYKLIST├ôW I KIEROWC├ôW, BY WSP├ô┼üPRACOWALI W IMI─ś WSP├ôLNEGO BEZPIECZE┼âSTWA

June 14, 2019
Jazda na rowerze jest ┼Ťwietna, ale mo┼╝e r├│wnie┼╝ sta─ç si─Ö niebezpieczna. Zw┼éaszcza na drodze, w miejscu, gdzie katastrofa mo┼╝e czai─ç si─Ö tuz za rogiem. Trzej eksperci - od transportu, profesjonalny rowerzysta i mistrz rajdowy ┼Ťwiata doradzaj─ů, jak ich unikn─ů─ç.

1. PRZECIWDZIAŁANIE W BEZPIECZNEJ ODLEGŁOŚCI

Wyprzedzanie wydaje si─Ö do┼Ť─ç proste: samoch├│d podje┼╝d┼╝a za rowerzyst─Ö, czeka na w┼éa┼Ťciwy moment i wyprzedza. Jednak w tym momencie obie strony zaczynaj─ů czu─ç si─Ö troch─Ö nieswojo. Podczas gdy kierowcy my┼Ťl─ů, ┼╝e rowerzy┼Ťci si─Ö utrzymuj─ů, rowerzy┼Ťci czuj─ů si─Ö niebezpiecznie. Wed┼éug statystyk ┼áKODA 40% rowerzyst├│w uwa┼╝a, ┼╝e wyprzedzanie jest niebezpiecznym manewrem. Gdy wyprzedzaj─ů ci─Ö ci─Ö┼╝ar├│wki lub autobusy, boi si─Ö 61% lub prawie dwie trzecie kieruj─ůcych.

Jednak wielu kierowc├│w nie zdaje sobie sprawy, ┼╝e rowerzy┼Ťci mog─ů czu─ç si─Ö niebezpiecznie. Isabelle Beckers, belgijska zawodowa rowerzystka, podsumowuje: ÔÇ×Zdaj─Ö sobie spraw─Ö z tego, ┼╝e niebezpiecze┼ästwo czai si─Ö za ka┼╝dym rogiem. W ruchu drogowym nie podejmuj─Ö ┼╝adnego ryzyka, po prostu dlatego, ┼╝e nie ufam kierowcom. Nigdy nie mo┼╝esz by─ç ca┼ékowicie pewien, ┼╝e kierowca ci─Ö zobaczy. Poza tym, kiedy je┼╝d┼╝─Ö na rowerze szosowym, zawsze jad─Ö znacznie szybciej, ni┼╝ kierowcy tego oczekuj─ů ÔÇŁ.

Na szcz─Ö┼Ťcie wci─ů┼╝ s─ů kierowcy, kt├│rzy sami je┼╝d┼╝─ů od czasu do czasu na rowerze, wi─Öc rozumiej─ů sytuacje, w kt├│rych cz─Östo znajduj─ů si─Ö rowerzy┼Ťci. Jednym z nich jest Jan Kopeck├Ż z zespo┼éu rajdowego ┼áKODA Motorsport. ÔÇ×Widz─Ö wszystkich rowerzyst├│w jako cz─Ö┼Ť─ç ruchu, wi─Öc zawsze upewniam si─Ö, ┼╝e nie nara┼╝am ich na niebezpiecze┼ästwo. Zawsze lepiej jest poczeka─ç i jecha─ç nieco za rowerzyst─ů, abym m├│g┼é bezpiecznie ich wyprzedzi─ç, ni┼╝ radzi─ç sobie z niepotrzebnymi problemami kontuzjowanego rowerzysty - m├│wi najszybszy czeski kierowca rajdowy, kt├│ry w ubieg┼éym roku wygra┼é WRC 2. Zasadniczo kierowcy nie mog─ů wyprzedza─ç, je┼Ťli zagra┼╝a┼éoby to bezpiecze┼ästwu innych u┼╝ytkownik├│w drogi. Poniewa┼╝ mo┼╝na to interpretowa─ç na r├│┼╝ne sposoby, niekt├│re kraje, takie jak Hiszpania, Belgia, Francja i Australia, maj─ů przepisy ustawowe i wykonawcze ustalaj─ůce minimaln─ů odleg┼éo┼Ť─ç 1,5 metra, kt├│r─ů nale┼╝y zachowa─ç podczas wyprzedzania.

Robert ┼á┼ąastn├Ż, cz┼éonek ┼áKODA Traffic Safety Research, uwa┼╝a, ┼╝e odleg┼éo┼Ť─ç ta jest dok┼éadna. Jego zdaniem, wyprzedzaj─ůc rowerzyst├│w, kierowcy powinni zachowywa─ç si─Ö tak, jakby wyprzedzali samoch├│d, wchodz─ůc ca┼ékowicie na przeciwny pas ruchu drogowego. Zaleca szczeg├│ln─ů ostro┼╝no┼Ť─ç, je┼Ťli samoch├│d holuje przyczep─Ö szersz─ů ni┼╝ sam samoch├│d - na przyk┼éad przyczep─Ö kempingow─ů. Podczas skr─Ötu tylny r├│g przyczepy znacznie przesuwa si─Ö na bok, stanowi─ůc powa┼╝ne zagro┼╝enie dla rowerzyst├│w. Zachowuj─ůc si─Ö odpowiedzialnie, rowerzy┼Ťci mog─ů r├│wnie┼╝ przyczyni─ç si─Ö do w┼éasnego bezpiecze┼ästwa, podobnie jak kierowca Jan Kopeck├Ż: ÔÇ×Kiedy je┼╝d┼╝─Ö rowerem g├│rskim po drodze, staram si─Ö by─ç bardzo ostro┼╝ny. B─Öd─ůc wyprzedzanym przez samochody, zawsze staram si─Ö trzyma─ç z boku drogi. Je┼Ťli musz─Ö skr─Öci─ç, macham r─Ök─ů i patrz─Ö wstecz na kierowc─Ö auta, aby upewni─ç si─Ö, ┼╝e mnie zauwa┼╝y┼é.ÔÇŁ

2. B─äD┼╣ WIDOCZNY

Wed┼éug analiz Centrum Badawczego Bezpiecze┼ästwa Ruchu ┼áKODA wypadki nocne mi─Ödzy samochodami i rowerzystami maj─ů powa┼╝niejsze konsekwencje, kt├│re mo┼╝na przypisa─ç s┼éabej widoczno┼Ťci. ÔÇ×Co zaskakuj─ůce, kolizje wyst─Öpuj─ů g┼é├│wnie na prostych drogach poza miastami. Przyczyn─ů jest zwykle du┼╝a pr─Ödko┼Ť─ç. Kolejnym czynnikiem jest s┼éaby blask ┼Ťwiate┼é rowerowychÔÇŁ- m├│wi Ji┼Ö├ş Polomis z czeskiej agencji BESIP, kt├│ra d─ů┼╝y do poprawy bezpiecze┼ästwa na drodze. Radzi kierowcom przyciemni─ç o┼Ťwietlenie wy┼Ťwietlaczy na desce rozdzielczej, aby nie byli przez nie o┼Ťlepieni. Ale du┼╝a odpowiedzialno┼Ť─ç spoczywa r├│wnie┼╝ na rowerzystach. Co wi─Öc rowerzy┼Ťci mog─ů zrobi─ç dla w┼éasnego bezpiecze┼ästwa? Ji┼Ö├ş Polomis radzi, aby zawsze zabiera─ç ze sob─ů oba ┼Ťwiat┼éa, nawet w ci─ůgu dnia. Tylne ┼Ťwiat┼éo powinno mie─ç co najmniej 100 lumen├│w, a przednie ┼Ťwiat┼éo powinno by─ç jeszcze wi─Öksze, je┼Ťli to mo┼╝liwe. Podczas gdy na nocnych przeja┼╝d┼╝kach zalecane jest sta┼ée ┼Ťwiat┼éo przednie, w ci─ůgu dnia zaleca si─Ö stosowanie trybu migania, poniewa┼╝ szybko odr├│┼╝nia rowerzyst─Ö od otoczenia. Mimo, ┼╝e o┼Ťwietlenie jest wa┼╝ne, ubrania r├│wnie┼╝ maj─ů kluczowe znaczenie. W ┼Ťwietle dziennym kolory fluorescencyjne s─ů najlepszym wyborem. W nocy najlepsz─ů opcj─ů by┼éyby komponenty o wysokiej widoczno┼Ťci, kt├│re odzwierciedlaj─ů reflektory samochodowe. Odblaskowe pasy na kostkach rowerzyst├│w okaza┼éy si─Ö najbardziej udanym elementem, poniewa┼╝ poruszaj─ů si─Ö w g├│r─Ö i w d├│┼é i ┼éatwo przyci─ůgaj─ů uwag─Ö kierowcy.

3. UWA┼╗AJ NA DRZWI SAMOCHODOWE

Rowerzysta mija rz─ůd zaparkowanych samochod├│w, gdy nagle kierowca ma zamiar wyj┼Ť─ç z jednego z nich. Nie sprawdzaj─ůc w lusterkach, otwiera drzwi i stwarza nag┼é─ů przeszkod─Ö, kt├│rej rowerzysta nie mo┼╝e unikn─ů─ç. W 2011 r. w Chicago zarejestrowano 344 takich wypadk├│w. Ta tak zwana ÔÇ×jazda za drzwiamiÔÇŁ stanowi┼éa 19,7% wszystkich wypadk├│w zwi─ůzanych z jazd─ů na rowerze odnotowanych w tym roku w Chicago.

Jan Straka z czeskiej policji ma jedn─ů rad─Ö dla odpowiedzialnych kierowc├│w. Opr├│cz tradycyjnego ÔÇ×sprawdzania lusterka przed otwarciem drzwiÔÇŁ, zaleca stosowanie ÔÇ×holenderskiego zasi─ÖguÔÇŁ. Wychodz─ůc z samochodu, kierowcy powinni zawsze otwiera─ç drzwi d┼éoni─ů. W Europie kontynentalnej oznacza to praw─ů r─Ök─Ö, w Wielkiej Brytanii, Japonii i Australii lew─ů r─Ök─Ö. Ten ruch zmusza kierowc├│w do odwr├│cenia g┼éowy i sprawdzenia sytuacji bezpo┼Ťrednio za samochodem. Ji┼Ö├ş Polomis z BESIP dodaje, ┼╝e kierowcy powinni poinformowa─ç pasa┼╝er├│w o tym obowi─ůzku i sprawdzi─ç, w uzasadnionych przypadkach, w jaki spos├│b pasa┼╝erowie wysiadaj─ů z samochodu.

Sami rowerzy┼Ťci mog─ů znale┼║─ç sposoby na unikni─Öcie ryzyka nag┼éego otwarcia drzwi. Je┼Ťli zobaczysz samoch├│d zatrzymuj─ůcy si─Ö na poboczu drogi, istnieje du┼╝e prawdopodobie┼ästwo, ┼╝e kto┼Ť wyjdzie. Eksperci zalecaj─ů uwa┼╝anie na parkingowe samochody, a mijaj─ůc rz─ůd zaparkowanych samochod├│w, korzystaj─ůc z ca┼éego pasa, zachowuj─ůc najwy┼╝sz─ů ostro┼╝no┼Ť─ç.

4. UWAŻAJ NA WŁAŚCIWY HAK

Tutaj eksperci zapo┼╝yczyli terminologi─Ö sztuk walki. Prawy hak jest powszechnym zjawiskiem, kt├│re, podobnie jak uderzenie w pier┼Ťcie┼ä bokserski, mo┼╝e powali─ç rowerzyst─Ö. Sytuacja wygl─ůda nast─Öpuj─ůco - rowerzysta jad─ůcy na ┼Ťcie┼╝ce rowerowej lub na poboczu drogi zostaje wyprzedzony po lewej stronie przez samoch├│d zamierzaj─ůcy skr─Öci─ç w prawo. Nieuchronnie samoch├│d przecina ┼Ťcie┼╝k─Ö roweru. Je┼Ťli kierowca nagle skr─Öci tu┼╝ przed kierownic─ů rowerzysty (tym samym daj─ůc mu odpowiedni hak), rowerzysta nieuchronnie znajdzie si─Ö przy prawych drzwiach samochodu. Oczywi┼Ťcie w Wielkiej Brytanii, Irlandii, Australii, Indiach i wszystkich innych krajach, w kt├│rych je┼║dzisz po lewej stronie drogi, nale┼╝y uwa┼╝a─ç na lewy hak. Isabelle Beckers opisuje sytuacj─Ö, w kt├│rej samoch├│d nie ust─ůpi┼é jej, jako najgorszy koszmar. ÔÇ×Najbardziej przera┼╝aj─ůc─ů sytuacj─ů, jak─ů spotka┼éam, by┼éa jazda na dwukierunkowym pasie rowerowym po lewej stronie drogi. Kierowca, kt├│ry mnie nie zauwa┼╝y┼é, rzuci┼é si─Ö z bocznej drogi po lewej stronie i odci─ů┼é mnie. To by┼é u┼éamek sekundy. Gdyby mnie uderzy┼é, by┼éabym martwa - wspomina Isabelle. A jednak wszystko, co musimy zrobi─ç, to rozejrze─ç si─Ö i przesta─ç tak bardzo si─Ö spieszy─ç. Jak radzisz sobie z sytuacj─ů, w kt├│rej Tw├│j samoch├│d mo┼╝e stanowi─ç ryzyko dla rowerzysty? ÔÇ×Kiedy zamierzam skr─Öci─ç w prawo, zbli┼╝am si─Ö do rowerzysty od ty┼éu, zwalniam do pr─Ödko┼Ťci i ustawiam si─Ö za nimi, aby wykona─ç manewr skr─Ötu w chwili, gdy rowerzysta ju┼╝ bezpiecznie przeje┼╝d┼╝a przez skrzy┼╝owanieÔÇŁ, wyja┼Ťnia Jan Kopeck├Ż , zawodowy kierowca.

5. ROWER JEST BEZPIECZNIEJSZY

Pomimo rosn─ůcej liczby kierowc├│w na drogach i og├│lnie g─Östszego ruchu, jazda na rowerze staje si─Ö coraz bezpieczniejsza. Bardziej naukowy wgl─ůd w to oferuj─ů du┼äskie badania uniwersyteckie. Zgodnie z wynikami liczba rowerzyst├│w w Danii wzros┼éa o 10% w ci─ůgu ostatnich dwudziestu lat. Jednocze┼Ťnie liczba kontuzji na rowerze jest o 55% ni┼╝sza. Trend ten jest jeszcze bardziej widoczny w stolicy Kopenhagi, gdzie ruch rowerowy wzr├│s┼é o 30%, ale liczba obra┼╝e┼ä spad┼éa o 33%. Jednym z czynnik├│w jest szybki rozw├│j infrastruktury rowerowej w wielu krajach. ÔÇ×Mieszkam w Belgii, imperium rowerowym. Kierowcy s─ů przyzwyczajeni do rowerzyst├│w na drodze. Co wi─Öcej, powstaje wiele nowych ┼Ťcie┼╝ek rowerowych. Mamy nawet autostrady rowerowe do jazdy. Pochodz─Ö z Limburgii, miasta znanego z turystyki rowerowej, wi─Öc nie mog─Ö narzeka─ç. Ale czasami wyst─Öpuje problem z nieodpowiednimi ┼Ťcie┼╝kami rowerowymi, kt├│re nie nadaj─ů si─Ö do jazdy. W takich przypadkach jeste┼Ťmy zmuszeni korzysta─ç z normalnej drogi, a kierowcy tego szczeg├│lnie nie lubi─ůÔÇŁ, wyja┼Ťnia Isabelle Beckers. Ji┼Ö├ş Polomis, ekspert w dziedzinie ruchu drogowego, uwa┼╝a, ┼╝e jednym ze sposob├│w zwi─Ökszenia bezpiecze┼ästwa na rowerze jest okazjonalna wymiana r├│l. Jego zdaniem kierowcy powinni czasem wsi─ů┼Ť─ç na rower, a rowerzy┼Ťci wsi─ů┼Ť─ç do samochodu. Na szcz─Ö┼Ťcie dla wi─Ökszo┼Ťci u┼╝ytkownik├│w dr├│g powszechne jest korzystanie z r├│┼╝nych ┼Ťrodk├│w transportu, co prowadzi do wi─Ökszej uwagi podczas jazdy. Isabelle Beckers opisuje zalety zamiany r├│l. Jako kierowca wielokrotnie sprawdza lusterko, aby upewni─ç si─Ö, ┼╝e nie zbli┼╝a si─Ö ┼╝aden rowerzysta. Co wi─Öcej, nie podejmuje ┼╝adnego ryzyka podczas jazdy na rowerze. ÔÇ×Zawsze staram si─Ö nawi─ůza─ç kontakt wzrokowy z kierowc─ů, aby mie─ç absolutn─ů pewno┼Ť─ç, ┼╝e mnie widzi. Chodzi o wzajemny szacunek. Je┼Ťli kierowca zatrzyma si─Ö lub zwolni, aby ust─ůpi─ç miejsca rowerzystom, zawsze powinno si─Ö podzi─Ökowa─ç. Nikomu to nie zaszkodzi. Wr─Öcz przeciwnie: jest to przyjemny gest - m├│wi Isabelle. Im bardziej staramy si─Ö zrozumie─ç potrzeby i motywy ludzi wok├│┼é nas, tym bezpieczniejsze s─ů drogi.

Ostatnie newsy