10 NAJWAŻNIEJSZYCH ZMIAN W ŠKODZIE FABIA R5 EVO

July 25, 2019
R├│┼╝nice mi─Ödzy pierwsz─ů ┼áKOD─ä FABIA R5 a jej zmodernizowan─ů wersj─ů zwan─ů evo mo┼╝na dostrzec w samym jej wygl─ůdzie, ale najwa┼╝niejsze zmiany s─ů ukryte pod mask─ů. Wp┼éywaj─ů one na silnik, skrzyni─Ö bieg├│w, ch┼éodzenie i zawieszenie. ÔÇ×Podoba mi si─Ö konstrukcja samochodu, ale og├│lnie nie obchodzi mnie, czy jest zielony, z┼éoty, czy r├│┼╝owy. Wa┼╝ne jest, jak dzia┼éaÔÇŁ, stwierdzi┼é ubieg┼éoroczny mistrz WRC 2 Jan Kopeck├Ż po swoim pierwszym rajdzie w odnowionym samochodzie.

Prace nad ┼áKOD─ä FABIA R5 evo rozpocz─Ö┼éy si─Ö pod koniec 2017 roku, a homologacja trwa┼éa oko┼éo p├│┼étora roku. To nie by┼é przypadek. FABIA R5 pojawi┼éa si─Ö po raz pierwszy w 2015 roku, a przepisy FIA zezwalaj─ů na homologacj─Ö nowego auta rajdowego opartego na tym samym samochodzie produkcyjnym dopiero po czterech latach. Pierwsza generacja u┼╝ywa┼éa ju┼╝ wszystkich 12 ÔÇ×joker├│wÔÇŁ, kt├│re pozwalaj─ů producentom na zmian─Ö jednego komponentu z oryginalnej specyfikacji. Nowa homologacja by┼éa najlepszym (i jedynym) rozwi─ůzaniem pozwalaj─ůcym na dalsz─ů popraw─Ö osi─ůg├│w, niezawodno┼Ťci i bezpiecze┼ästwa samochodu i utrzymanie go w czo┼é├│wce kategorii R5.

W trakcie prac samoch├│d przejecha┼é oko┼éo 10 000 kilometr├│w testowych. Do test├│w szutrowych wykorzystano znane tory we Francji, Niemczech, Grecji i Finlandii. Asfaltowe mo┼╝liwo┼Ťci by┼éy testowane g┼é├│wnie w Czechach, ale r├│wnie┼╝ na niemieckich, w┼éoskich i francuskich drogach.

Co więc się zmieniło?

1. Zwi─Ökszony skok zawieszenia

W obu ustawieniach, na asfalcie i żwirze, zwiększono skok zawieszenia o 30 milimetrów zarówno z przodu, jak i z tyłu. Zmiana ta przyczyniła się do poprawy trakcji samochodu, co jest szczególnie pomocne w ekstremalnych warunkach.

2. Obni┼╝ony ┼Ťrodek ci─Ö┼╝ko┼Ťci

W ca┼éym samochodzie in┼╝ynierowie d─ů┼╝yli do tego, aby wybrane cz─Ö┼Ťci by┼éy l┼╝ejsze, i przenie┼Ťli zaoszcz─Ödzon─ů wag─Ö do miejsc, w kt├│rych ÔÇô wed┼éug modeli komputerowych ÔÇô jest to najbardziej korzystne. Pomog┼éo to obni┼╝y─ç ┼Ťrodek ci─Ö┼╝ko┼Ťci i znale┼║─ç lepsz─ů r├│wnowag─Ö na obu typach powierzchni.

3. Bardziej wydajna chłodnica

W por├│wnaniu z poprzedni─ů wersj─ů system ch┼éodzenia ┼áKODY FABIA R5 evo ma now─ů ch┼éodnic─Ö, kt├│ra wraz z bardziej wydajnym wentylatorem ch┼éodz─ůcym zapewnia efekt ch┼éodzenia wymuszonego. Jest on o 15% silniejszy i jednocze┼Ťnie zmniejsza zu┼╝ycie energii elektrycznej o jedn─ů trzeci─ů. Wentylator jest r├│wnie┼╝ l┼╝ejszy i mniejszy, dzi─Öki czemu mechanicy maj─ů wi─Öcej miejsca do pracy w komorze silnika. Nowy zbiornik p┼éynu ch┼éodz─ůcego pozwala tak┼╝e zwi─Ökszy─ç ci┼Ťnienie w uk┼éadzie ch┼éodzenia do 1,6 bara, co z kolei zwi─Öksza temperatur─Ö wrzenia p┼éynu ch┼éodz─ůcego. Ponadto p┼éukanie uk┼éadu jest teraz znacznie szybsze.

4. Pompa elektryczna

Zastosowanie elektrycznej pompy wodnej w ca┼ékowicie przerobionym systemie ch┼éodzenia pomaga zoptymalizowa─ç przep┼éyw p┼éynu ch┼éodz─ůcego, utrzymuj─ůc bardziej stabilny cykl temperaturowy silnika w r├│┼╝nych warunkach. Jest to wa┼╝ne dla optymalnego przygotowania mieszanki paliwowo-powietrznej, zmniejszonej tendencji do stukania przy niskich pr─Ödko┼Ťciach obrotowych silnika i stabilizacji tarcia silnika. Jednocze┼Ťnie pompa elektryczna umo┼╝liwia zmniejszenie strat tarcia w silniku.

5. Zwi─Ökszona moc

Celem wielu cz─Ö┼Ťciowych zmian by┼éo zwi─Ökszenie mocy silnika zar├│wno w pracy statycznej, jak i dynamicznej. Na przyk┼éad nowe elektryczne sterowanie zaworem wastegate w turbospr─Ö┼╝arce pozwala na szybkie reagowanie na zmiany warunk├│w pracy, szczeg├│lnie po zmianie bieg├│w. Regulacja ci┼Ťnienia powietrza w kolektorze dolotowym jest teraz znacznie bardziej efektywna. Samoch├│d ma r├│wnie┼╝ nowy ECU (Electronic Control Unit) o zwi─Ökszonej mocy obliczeniowej, dwurdzeniowy procesor i nowe oprogramowanie. W zale┼╝no┼Ťci od warunk├│w maksymalna moc wyj┼Ťciowa jest zwi─Ökszona o oko┼éo 2 kW ÔÇô ale to nie jest zbyt wymowna liczba w samochodzie rajdowym. Znacznie wa┼╝niejsza jest dynamiczna moc wyj┼Ťciowa k├│┼é, kt├│ra opisuje ca┼ékowit─ů moc uk┼éadu nap─Ödowego. Testy por├│wnawcze pokazuj─ů, ┼╝e ┼áKODA FABIA R5 evo jest szybsza ni┼╝ jej poprzedniczka w warunkach rzeczywistych, co cz─Ö┼Ťciowo osi─ůgni─Öto dzi─Öki nowej skrzyni bieg├│w. Zmiana bieg├│w jest r├│wnie┼╝ szybsza.

6. Łatwiejsza obsługa

Uk┼éad kierowniczy ma teraz szybsz─ů przek┼éadni─Ö, co pozwala na szybsz─ů reakcj─Ö. Nowo zaprojektowany hamulec r─Öczny nie wymaga tak du┼╝ej si┼éy, a nacisk potrzebny do sterowania peda┼éem gazu r├│wnie┼╝ zosta┼é zoptymalizowany. Wszystko to sprawia, ┼╝e prowadzenie samochodu jest ┼éatwiejsze. Nowy kokpit jest wyposa┼╝ony w wi─Ökszy wy┼Ťwietlacz, kt├│ry ma lepsz─ů rozdzielczo┼Ť─ç i wyra┼║niejszy uk┼éad wa┼╝nych informacji.

7. Nowe hamulce

Uk┼éad hamulcowy Brembo zosta┼é zast─ůpiony nowym, produkowanym przez Alcon. Celem nowego ustawienia jest zaoferowanie idealnego stosunku najlepszych osi─ůg├│w i d┼éugoterminowej wydajno┼Ťci.

8. Lepsze smarowanie

Dzi─Öki nowej regulacji pomp olejowych osi─ůgni─Öto znaczn─ů popraw─Ö stabilno┼Ťci ci┼Ťnienia oleju i zmniejszenie zu┼╝ycia energii przez pomp─Ö olejow─ů. Powoduje to stabilniejsze ci┼Ťnienie w uk┼éadach smarowania podczas rajdu.

9. Zwi─Ökszona trwa┼éo┼Ť─ç

W ca┼éym samochodzie wprowadzono zmiany, aby uczyni─ç go bardziej wytrzyma┼éym. Wzmocnione elementy obejmuj─ů p├│┼éwa┼éki i mocniejszy kolektor wydechowy, kt├│ry jest mniej podatny na odkszta┼écenia termiczne. Silnik zosta┼é wyposa┼╝ony w nowe czujniki, kt├│re ┼é─ůcz─ů w sobie d┼éu┼╝sz─ů ┼╝ywotno┼Ť─ç i ni┼╝sze koszty (np. czujniki temperatury oleju i p┼éynu ch┼éodz─ůcego, czujnik pr─Ödko┼Ťci obrotowej turbospr─Ö┼╝arki). Przerobiono r├│wnie┼╝ elementy monta┼╝owe w tunelu ┼Ťrodkowym i podwozia. Bezpiecze┼ästwo poprawi┼éa nowa klatka wzmacniaj─ůca zaprojektowana zgodnie z normami FIA na rok 2019, solidniejsze mocowania siedze┼ä, przeprojektowany zbiornik paliwa i wi─Öksze panele drzwi wykonane z nowych materia┼é├│w.

10. Zmniejszone straty

Na podstawie analizy pracy przek┼éadni rozrz─ůdu zaprojektowano now─ů spr─Ö┼╝yn─Ö zaworow─ů o zmniejszonych si┼éach roboczych. Jej progresywne ustawienie redukuje si┼éy w przek┼éadni rozrz─ůdu, zmniejszaj─ůc tym samym straty tarcia silnika. Zredukowano r├│wnie┼╝ moment obrotowy i tarcie w sprz─Ögle i kole zamachowym. Zoptymalizowana kalibracja map silnika na etapie transportu pomaga zmniejszy─ç zu┼╝ycie paliwa, a tym samym tak┼╝e ilo┼Ť─ç paliwa potrzebnego na etapach transportu.


Pomoc merytoryczna: Ale┼í Rada, dyrektor ds. in┼╝ynierii samochodowej odpowiedzialny za testy i rozw├│j, oraz Andrea Hlav├í─Źek, szef ds. rozwoju i jako┼Ťci silnik├│w rajdowych.


Prezentowany materia┼é dotyczy samochodu rajdowego i ma charakter wy┼é─ůcznie wizerunkowy. Samoch├│d ten nie jest dost─Öpny w sprzeda┼╝y na rynku polskim

Ostatnie newsy