Wróć do strony.
PrzejdźIstnieje kilka powodów, dla których tworzy się samochód koncepcyjny. Najważniejszy z nich to spojrzenie w przyszłość: każdy taki projekt rozwija markę i zapowiada nadchodzące zmiany. Koncepty są także sposobem na zbadanie publicznej reakcji i pokazanie klientom, czego mogą się spodziewać w ciągu najbliższych lat. Intensywna praca i współpraca między zespołami zapewnia możliwość dalszego rozwoju.
Kiedy zapadnie decyzja o nowym modelu, marka najpierw bada potrzeby i oczekiwania obecnych oraz potencjalnych klientów. Następnie decyduje, jaki rodzaj samochodu powinna wprowadzić – kompaktowy, rodzinny, sportowy czy może SUV. Zaraz po tym, jak dział badań i rozwoju ustali właściwości techniczne nowego pojazdu, do pracy zabierają się projektanci. Muszą połączyć emocje z funkcjonalności i naszkicować pierwsze linie nowego samochodu.
Nowy projekt wnętrza i nadwozia wybiera się zazwyczaj poprzez twórczą rywalizację pomiędzy projektantami. Muszą oni nie tylko doskonale zrozumieć potrzeby kierowców, ale również przewidzieć, co uznają za wartościowe w odległej przyszłości. Na początku wybiera się od 4 do 6 projektów do dalszego rozwinięcia. Następnie projektanci pracują nad szczegółami.
Równolegle z rozwojem projektu, inżynierowie określają wszystkie nowe komponenty samochodu. Ich praca i praca projektantów są następnie łączone w jedną całość w programach komputerowych. W ten sposób ewentualne zmiany w designie i ich wpływ na aerodynamikę, komfort czy bezpieczeństwo pojazdu mogą być badane i rozwijane wirtualnie.
Chociaż projektanci i inżynierowie mogą wizualizować koncepcję samochodu w 3D, to powstaje również pełnowymiarowy model koncepcyjny wykonany z gliny. Tylko w ten sposób można najdokładniej zbadać sylwetkę przyszłego samochodu oraz jak będzie odbijało się od niego światło.
Po przetestowaniu modeli glinianych w zakresie aerodynamiki i ergonomii, potwierdza się ostateczny projekt. Inżynierowie następnie skanują modele gliniane w celu uzyskania grafiki komputerowej, która posłuży do produkcji części nowego samochodu. Na tym etapie produkowany jest prototyp samochodu. Poprzez wystawienie go na ekstremalne warunki pogodowe i drogowe, producent zapewnia, że przyszły model będzie zgodny z oczekiwaniami klientów.
Tuż przed produkcją inżynierowie dokonują drobnych, końcowych poprawek. Choć trudno to zauważyć, te modyfikacje umożliwiają płynniejszą i bardziej opłacalną produkcję samochodu, ponieważ od pierwszego szkicu upłynęło od 3 do 5 lat.