Napęd alternatywny – co to takiego?

Napędy alternatywne to wszystkie napędy, które mają na celu ograniczenie spalania paliw kopalnych. Dawniej ich wprowadzanie miało uniezależnić świat od dostępności ropy naftowej. Dziś cel jest jednak bardziej ambitny: samochody z napędami alternatywnymi generalnie emitują mniej szkodliwych spalin, a co za tym idzie – są bardziej przyjazne środowisku i w mniejszym stopniu przyczyniają się do postępujących zmian klimatycznych. Dotyczy to nie tylko ograniczonej emisji dwutlenku węgla, ale również np. tlenków azotu, które mogą przyczyniać się do rozwoju poważnych schorzeń, takich jak choroby układu sercowo-naczyniowego czy nowotwory.

Generalnie napędy alternatywne to takie, które nie opierają się wyłącznie na silnikach spalinowych – benzynowych lub wysokoprężnych. Należą do nich m.in.:

• napędy hybrydowe (czyli łączące dwa źródła napędu, np. jednostkę benzynową i elektryczną)

• elektryczne (zasilane energią z zewnętrznego źródła prądu lub wodorem, czyli energią z ogniw paliwowych)

• zasilane gazem LPG lub CNG

• na energię słoneczną

Współczesne samochody z napędami alternatywnymi – przede wszystkim hybrydowe i elektryczne – często mają już przystępne ceny, a do tego okazują się tanie w eksploatacji i obsłudze. Chodzi tu zarówno o wydatki na paliwo czy prąd, jak i przeglądy oraz serwis. Przykładowo, hybryda plug-in, która jest regularnie eksploatowana w trybie elektrycznym, wymaga rzadszych wymian oleju w silniku spalinowym, a pojazd elektryczny jest całkowicie pozbawiony niektórych podzespołów.

ŠKODA odpowiada na wyzwania współczesnego świata i kształtuje przyszłość mobilności, wprowadzając do swojej oferty zelektryfikowane modele z oznaczeniem „iV”. Producent opiera się przy tym na wszechstronnej koncepcji, łączącej tzw. miękkie hybrydy (np. nowa OCTAVIA), hybrydowe modele plug-in (SUPERB iV, nowa OCTAVIA iV) oraz pojazdy stricte elektryczne (CITIGOe iV). Równocześnie producent na bieżąco sięga po najnowsze rozwiązania techniczne pozwalające zwiększać wydajność tradycyjnych napędów spalinowych – już dziś benzynowe i wysokoprężne wersje modeli ŠKODY spełniają najbardziej restrykcyjne normy przewidziane prawem UE.