This page is a supplementary page of the opening page. Click the button to get back.

SAMOCHODY ELEKTRYCZNE FAQ

Jaki jest sens kupowania samochodu elektrycznego, jeśli nie śledzę najnowszych trendów?

Ważne jest, żeby sobie uświadomić, że za sprawą silnika elektrycznego, nie będziesz obciążać swojego otoczenia emisjami hałasu czy spalin. Cicha praca i zero lokalnych emisji są przyjazne środowisku. W przyszłości eMobility będzie oferować więcej nowych usług ponad te, nad którymi pracujemy już teraz. Na przykład ładowanie samochodu z domu jest nie tylko wygodnym rozwiązaniem, ale jest również tańsze, ponieważ specjalne taryfy dla samochodów elektrycznych oznaczają, że pobierasz tańszą energię dla swojego samochodu i dla swojego domu.

Ile stacji dealerskich będzie sprzedawać samochody elektryczne?

Docelowo wszyscy nasi dealerzy będą posiadać samochody elektryczne w swojej ofercie. Każdy z naszych partnerów dostarczy Ci szczegółowych informacji na temat eMobility i będzie miał do dyspozycji co najmniej jeden model w salonie. Dealerzy będą też mogli zaproponować Ci jazdę próbną elektrycznym samochodem. 

Czy samochody elektryczne są niebezpieczne podczas wypadku samochodowego?

Tak samo, jak tradycyjne samochody, również samochody elektryczne poddawane są standardowym testom zderzeniowym, osiągając w nich dobre wyniki. Podczas wypadku, akumulatory nie ulegają eksplozji. Co więcej, samochody elektryczne mogą działać bez sprzęgła, przekładni czy oleju silnikowego, które są typowymi przyczynami pożarów towarzyszących wypadkom samochodowym. Ogólnie mówiąc, zawierają one znacznie mniej komponentów, co jeszcze bardziej zmniejsza prawdopodobieństwo awarii. Akumulatory są całkowicie odizolowane od reszty samochodu, a w momencie wypadku system ulega deaktywacji.

Czy mój samochód elektryczny będzie emitował jakiekolwiek dźwięki?

Ten aspekt jest już objęty wymogami prawnymi, zgodnie z którymi nasze modele SUPERB iV, OCTAVIA iV oraz ENYAQ iV emitują e-dźwięki.

Czy mój samochód elektryczny stanowi zagrożenie dla pieszych?

Nowe europejskie normy prawne przewidują, że samochody elektryczne muszą emitować e-dźwięki, dzięki którym są słyszalne, zwłaszcza w strefach dla pieszych.

Jaka jest ogólna długość życia samochodu elektrycznego?

Wpływ na to mają liczne czynniki, zwłaszcza styl jazdy, pielęgnacja samochodu i przestrzeganie wyznaczonych terminów przeglądów. Możemy Cię zapewnić, że długość życia akumulatora ŠKODY wyniesie co najmniej 8 lat lub 160,000 km.

Co to jest MyŠKODA i jaki ma związek z eMobility?

MyŠKODA to aplikacja, która zapewnia Ci pełną kontrolę nad samochodem. Dzięki niej możesz sprawdzić stan akumulatora, dane dotyczące jazdy, lub ustalić, gdzie zaparkowałeś swój samochód. Możesz nawet sprawdzić, czy zakluczyłeś pojazd. Całkiem niezłe, prawda?

Gdzie są produkowane samochody elektryczne?

• OCTAVIA iV jest produkowana w Mladá Boleslav.
• SUPERB iV jest produkowany w Kvasinach.
• ENYAQ iV jest produkowany w Mladá Boleslav.

Czy wszystkie komponenty są produkowane w Czechach?

ŠKODA AUTO zainwestowała znaczące środki w budowę nowej infrastruktury dla produkcji samochodów elektrycznych w naszych fabrykach oraz w wytwarzanie akumulatorów litowo-jonowych bezpośrednio w Mladá Boleslav. Poza samochodami elektrycznymi, od 2019 roku fabryka w Mladá Boleslav produkuje również komponenty elektryczne dla modeli hybrydowych kilku marek wchodzących w skład Volkswagen Group. Tak, jak to robimy w przypadku modeli tradycyjnych, poszczególne części będą pochodzić od zewnętrznych dostawców należących do naszej sieci dostaw.

Jaka jest różnica pomiędzy hybrydą typu plug-in, hybrydą, a samochodem elektrycznym?

Samochody będące hybrydą plug-in (PHEV) łączą pracę klasycznego silnika spalinowego z silnikiem elektrycznym, który może być naładowany za pomocą zewnętrznego gniazdka elektrycznego. Pojazdy PHEV, jeśli jazda odbywa się w pełni w trybie elektrycznym, mają zasięg około 50-70 km. Z kolei pojazd hybrydowy (HEV) łączy pracę silnika spalinowego z silnikiem elektrycznym, który jednak nie może być naładowany z sieci zewnętrznej. Akumulator zasilający silnik elektryczny ładuje się wyłącznie podczas jazdy i jest przeznaczony na krótkie dystanse, zwłaszcza podczas rozpoczynania podróży. Samochód elektryczny (BEV) nie posiada silnika spalinowego. Zamiast niego, samochód napędzany jest wyłącznie poprzez akumulator, który jest ładowany za pomocą zewnętrznego źródła energii.

Jaka jest różnica między samochodem elektrycznym, a samochodem hybrydowym typu plug-in?

Elementem wspólnym dla obu rodzajów samochodów jest posiadanie gniazdka elektrycznego, a praktycznie w każdym innym aspekcie oba typy pojazdów różnią się diametralnie. Samochody będące hybrydą plug-in (PHEV) łączą pracę klasycznego silnika spalinowego z silnikiem elektrycznym, który może być naładowany za pomocą zewnętrznego gniazdka elektrycznego. Pojazdy PHEV, jeśli jazda odbywa się w pełni w trybie elektrycznym, mają zasięg około 50-70 km.

Jaka jest różnica między cyklem życia samochodów elektrycznych, a samochodów hybrydowych?

Nie ma znaczącej różnicy, jeśli chodzi o cykl życia tych samochodów, i nie ma znaczenia, czy są to hybrydy typu plug-in, hybrydy, czy pojazdy całkowicie elektryczne. Główną różnicą jest fakt, że samochody hybrydowe typu plug-in i samochody hybrydowe wciąż posiadają silniki, których praca opiera się na spalaniu paliwa, podczas gdy samochody całkowicie elektryczne nie emitują żadnych spalin, gdyż w całości są napędzane akumulatorem.

Czy samochody elektryczne są niezawodne?

Jak już na pewno wiesz, wszystkie modele ŠKODY są niezawodne, i to samo dotyczy naszych modeli elektrycznych. Przywiązujemy dużą wagę do tego, by produkowane przez nas pojazdy miały najwyższą jakość i były zbudowane ze sprawdzonych, niezawodnych części spełniających najwyższe standardy.

Czy jest jakakolwiek różnica dotycząca poziomu niezawodności pomiędzy samochodami elektrycznymi, a samochodami konwencjonalnymi?

Ogólnie mówiąc, samochody elektryczne, hybrydy i hybrydy typu plug-in cechują się taką samą niezawodnością, jak każdy inny samochód marki ŠKODA. W pełni elektryczne pojazdy posiadają mniej ruchomych części i gwarantują niższe koszty eksploatacji, co jest dużą korzyścią, a na dodatek w żaden sposób nie wpływa na niezawodność Twojego auta.

Czy samochód elektryczny wymaga dodatkowych przeglądów?

Samochód elektryczny nie wymaga większej atencji niż jakikolwiek inny samochód, poza regularnymi przeglądami, które są ważnym aspektem niezawodności i bezpieczeństwa każdego pojazdu. Warto tu przy okazji podkreślić, że pojazdy elektryczne nie potrzebują oleju lub płynów przekładniowych, które trzeba wymieniać, a ponadto posiadają mniej ruchomych części.

Jak znaleźć serwis samochodowy obsługujący samochody elektryczne?

Każdy serwis samochodowy ŠKODA AUTO będzie mógł obsługiwać samochody elektryczne i hybrydy. Jednak specjalistyczne naprawy akumulatorów mogą być dokonywane tylko przez wybrane centra serwisowe. Obecnie pracujemy nad rozwojem i certyfikacją centrów serwisowych, aby oferować standard usług zgodny z tym, do czego przyzwyczajeni są nasi klienci.

Co należy serwisować?

Pojazdy elektryczne nie wymagają bardzo intensywnej obsługi. Mają mniej części, które się zużywają. Nie posiadają świec zapłonowych, cylindrów, wtrysków, turbosprężarek, zbiorników oleju itp. Dlatego usługi skupiają się głównie na sprawdzeniu układu hamulcowego i napięcia, a także na pomiarze pojemności akumulatora, czyli instalacji elektrycznej pojazdu. Szczegóły serwisowania pojazdu elektrycznego zależą od modelu i jego wyposażenia.

Jak często muszę wymieniać części?

Podobnie jak w przypadku każdej innej ŠKODY, jeśli będziesz dbać o swoją elektryczną ŠKODĘ, istnieje niskie prawdopodobieństwo, że często będziesz wymieniać części.

Jak często mój samochód elektryczny będzie wymagał przeglądu serwisowego i konserwacyjnego?

W ŠKODA zalecamy naszym klientom wykonanie ogólnego serwisu po osiągnięciu określonego przebiegu. Asystent głosowy Laura będzie dostępny w Twojej ŠKODZIE i poinformuje Cię, kiedy będzie konieczna kontrola. Laura pomoże Ci nawet zarezerwować usługę w jednym z naszych zaufanych serwisów.

Jakie są regularne interwały serwisowe?

Przegląd serwisowy ENYAQ iV jest wymagany po 2 latach. W przypadku innych modeli iV, ten okres wynosi 2 lata lub 30 000 km*. Elastyczny serwis wymiany oleju jest wymagany po 2 latach lub 30 000 km*. Po 1 roku lub 15 000 km* wymagana jest stała wymiana oleju. Wyżej wymienione odstępy dotyczą większości krajów, jednak w niektórych krajach mogą się one różnić, w zależności od lokalnych przepisów.

*w zależności od tego, co nastąpi najpierw

Czy mogę samodzielnie wykonać rutynową konserwację, biorąc pod uwagę ilość elektroniki w aucie?

Ponieważ pojazd jest wyposażony w instalację elektryczną, konieczne jest zdefiniowanie konkretnych czynności, które kierowcy mogą wykonać samodzielnie (a do których są przyzwyczajeni w konwencjonalnych samochodach ŠKODA). Póki co, ich zakres będzie ograniczony, gdyż dopiero z czasem silniki staną się prostsze. Oczywiście podstawowe zadania związane z eksploatacją pojazdu, takie jak sprawdzanie ciśnienia w oponach i uzupełnianie płynów eksploatacyjnych można wykonać samemu. Wszystkie pozostałe czynności polecamy pozostawić autoryzowanym centrom serwisowym.

Czy mogę holować samochód na linie?

Samochód z napędem elektrycznym nie może być holowany na linie ani za pomocą wózka holowniczego. Gdy wymagane jest holowanie, zawsze należy użyć ramienia hydraulicznego by umieścić samochód na platformie. Na krótkich dystansach możesz pchać pojazd pamiętając o tym, żeby był on w trybie neutralnym, z wyłączonym zapłonem.

Gdzie lepiej zaparkować pojazd elektryczny: w cieniu, czy na słońcu?

Do akumulatora nie dociera bezpośrednie światło słoneczne, ponieważ znajduje się on w podłodze pojazdu. Jednak chłodzenie pojazdu po nagrzaniu będzie konsumować energię akumulatora, co w efekcie zmniejszy jego zasięg.

Co się stanie, jeśli w samochód uderzy piorun?

Samochód zachowa się jak konwencjonalny samochód. Uderzenie pioruna nie jest krytyczne. Jeśli pojazd jest ładowany, zadziała bezpiecznik. W najgorszym przypadku ładowarka ulegnie zniszczeniu.

Co się dzieje, gdy samochód przejeżdża przez głębszą wodę?

Pojazd elektryczny zachowuje się jak konwencjonalny samochód. Akumulator wysokiego napięcia jest uszczelniony, aby zapobiec przenikaniu wody.

Czy mój samochód elektryczny może eksplodować w wodzie?

Pojazd elektryczny zachowuje się jak każdy konwencjonalny pojazd przejeżdżający przez kałużę lub głęboką wodę. Akumulator wysokiego napięcia jest uszczelniony, aby zapobiec przenikaniu wody i na pewno nie musisz się martwić o nieoczekiwane eksplozje.

Czy przedmioty magnetyczne, urządzenia mobilne lub wysokie napięcie w aucie uszkadzają akumulator lub zmniejszają jego wydajność?

Ponieważ akumulator jest ekranowany elektromagnetycznie, elementy te nie mają na niego negatywnego wpływu.

Jak daleko mogę jechać zimą?

Z każdą generacją pojazdów elektrycznych zasięg na jednym ładowaniu jest coraz lepszy. Tak, jak samochody z silnikiem spalinowym zużywają nieco więcej energii zimą, tak samochody elektryczne również muszą zużywać więcej energii w chłodne dni.

*dotyczy samochodu standardowo wyposażonego

Czy pojazdy elektryczne marki ŠKODA są warte swojej ceny?

Wprowadzając na rynek hybrydy, hybrydy typu plug-in oraz samochody w pełni elektryczne, chcemy sprawić, by mobilność elektryczna była dostępna dla wszystkich. Uważamy, że nasze pojazdy elektryczne są świetną, opłacalną alternatywą, która albo generuje niską emisję spalin, albo jest całkowicie bezemisyjna.

Czy pojazdy elektryczne są droższe?

To zależy od kraju, w którym chcesz kupić samochód elektryczny.

Czy istnieją inne opcje zakupu pojazdów elektrycznych?

Opcje zależą od kraju, w którym chcesz sfinansować lub wynająć pojazd elektryczny. Jesteśmy pewni, że istnieje wiele opcji, a w znalezieniu najlepszej opcji dla Ciebie pomoże Ci lokalny dealer.

Czy kupując samochód elektryczny mogę zaoszczędzić pieniądze?

Pojazdy elektryczne mogą zdecydowanie zaoszczędzić pieniądze na dłuższą metę, ponieważ średnie koszty eksploatacji są znacznie niższe niż w przypadku pojazdów konwencjonalnych. W zależności od kraju, w którym mieszkasz, możesz nawet skorzystać z ulg podatkowych lub innych zachęt rządowych. Aby uzyskać więcej informacji, zachęcamy do skontaktowania się z lokalnym sprzedawcą.

Jak wypada porównanie ceny samochodu elektrycznego lub hybrydowego z konwencjonalnym pojazdem?

Przedziały cenowe generalnie zależą od kraju, w którym chcesz kupić pojazd, ponieważ istnieje wiele czynników, które wpływają na rzeczywiste ceny. Ogólnie rzecz biorąc, koszty eksploatacji pojazdów elektrycznych są znacznie niższe, ale ich zakup może być droższy niż zakup ich konwencjonalnych odpowiedników.

Jakie korzyści oferuje ŠKODA AUTO (nie rząd) osobom zainteresowanym zakupem samochodu elektrycznego w porównaniu z osobami, które chcą kupić samochód z silnikiem spalinowym?

Dla naszych klientów przygotowujemy bardzo ciekawą ofertę cen nowych samochodów i usług towarzyszących. Szczegółowe informacje będziemy publikować w miarę wprowadzania poszczególnych modeli samochodów elektrycznych ŠKODA. Całkowita cena będzie również zależeć od zachęt rządowych przygotowanych dla osób fizycznych. Obecnie wszystko jest na etapie negocjacji.

Ile kosztuje eksploatacja auta elektrycznego w przeliczeniu na 100 km (czysto teoretycznie i średnio, mając na uwadze fakt, że kolejnym czynnikiem są ceny dostawców), z pominięciem kosztów amortyzacji?

Pewną wskazówką jest szacunkowa cena „paliwa” w eksploatacji pojazdu elektrycznego. Przy średniej cenie 1,25 euro za litr benzyny i zużyciu około 6 litrów na 100 km daje to około 7,50 euro. Z kolei przejechanie 100 km samochodem elektrycznym zużywa około 17 kWh. Przy cenie 0,12 euro za kWh, przejechanie 100 km samochodem elektrycznym kosztuje 2,00 euro. Cena za kWh zależy jednak od Twojej taryfy, którą będziesz musiał optymalizować pod eksploatację auta elektrycznego – by w ten sposób móc korzystać z najlepszych cen energii. Kolejnym czynnikiem wpływającym na koszty eksploatacji jest obsługa i konserwacja pojazdów. W przypadku samochodu elektrycznego, nie będzie konieczna np. wymiana oleju, filtrów i innych części związanych ze złożonym układem silnika spalinowego.

Silnik elektryczny, a spalinowy – różnice

Zakresy mocy i momenty obrotowe w obydwóch silnikach zupełnie się różnią. W momencie, gdy moc i moment obrotowy w silniku spalinowym wzrastają z każdym obrotem, aż do osiągnięcia jego maksimum, w silniku elektrycznym szczytowy moment obrotowy występuje prawie przy zerowych obrotach i maleje, jak tylko osiągnie najwyższe obroty. W praktyce oznacza to, że już na starcie samochód elektryczny ma największą przyczepność, co czyni go dosyć dynamicznym. Ponadto bardzo szeroki zakres obrotów silnika elektrycznego oznacza, że nie potrzebuje on wielobiegowej skrzyni biegów ze sprzęgłem. Dzięki temu przeciętny samochód elektryczny może przejechać dystans z jednym biegiem – lub reduktorem – od zatrzymania do osiągnięcia prędkości maksymalnej.

Jak trzeba mierzyć zużycie?

W samochodach elektrycznych zużycie oznacza spożytkowanie energii w kilowatogodzinach na 100 kilometrów podróży (kWh/100 km). Podobnie jak w konwencjonalnych samochodach, zestaw kontrolek wyświetla informacje zarówno o natychmiastowym, jak i średnim zużyciu. Ponadto informuje również o ilości odzyskanej energii, która jest odsyłana do akumulatorów.

Serwisowanie i żywotność silników elektrycznych

Główną i właściwie jedyną ruchomą częścią silnika elektrycznego jest rotor. W związku z tym wymagania serwisowe są minimalne w porównaniu z silnikiem spalinowym. Nie ma konieczności wymiany oleju ani wymiany filtra z paliwem i powietrzem. Zazwyczaj są to maszyny wysokoobrotowe, więc muszą być dobrze zaprojektowane (zwłaszcza łożyska). Napęd elektryczny wymaga mniej konserwacji niż konwencjonalny silnik.

Czy jest różnica między silnikami elektrycznymi w hybrydach typu plug-in, a samochodami wyłącznie elektrycznymi?

Zdecydowanie jest różnica. Przy projektowaniu samochodu typowo elektrycznego zakłada się, że nie będzie tam innego rodzaju napędu, dlatego nie trzeba brać tego pod uwagę. W rezultacie silnik można optymalnie przygotować do wymaganego momentu obrotowego i mocy, obrotów, a także typu pojazdu. Z drugiej strony, konstrukcja silnika hybrydowego musi uwzględniać charakterystykę silnika spalinowego, który ma współpracować z silnikiem elektrycznym, skupiając się na możliwościach połączeń mechanicznych, temperaturach pracy, obrotach i zakresie mocy. System sterowania napędem jest bardziej złożony. Samochód musi być w stanie poruszać się wyłącznie na napędzie elektrycznym, z silnikiem spalinowym lub w trybie łączonym i zawsze przy optymalnym zużyciu energii.