Samochód elektryczny można ładować na kilka sposobów, które różnią się przede wszystkim czasem i miejscem ładowania. Zależnie od sytuacji każdy z nich ma jednak swoje plusy i oferuje użytkownikowi wygodę.
Prąd: zmienny (AC)
Moc: 2 kW
Ładowanie: długo
Gdzie: wszędzie
Prąd: zmienny (AC)
Moc: 11 kW
Czas ładowania: średni
Gdzie: w domu
Prąd: zmienny (AC)
Moc: 11 kW
Czas ładowania: średni
Gdzie: w pracy, na zakupach
Prąd: stały (DC)
Moc: 135 kW
Czas ładowania: krótki
Gdzie: w trasie
Ładowanie w domu to najwygodniejsze rozwiązanie, a zasięg maksymalny Škody Enyaq, przekraczający 500 km, pozwala na jazdę przez wiele dni i pokonywanie znacznych dystansów. W długich trasach trzeba jednak czasem skorzystać z publicznych ładowarek.
Na szczęście ich liczba stale rośnie, a fabryczna nawigacja pozwala w łatwy sposób wytyczać trasy z uwzględnieniem przerw na uzupełnienie energii (i samochodu, i Twojej).
Aby akumulator w samochodzie elektrycznym jak najdłużej zachowywał optymalne właściwości, warto przestrzegać czterech elementarnych zasad:
Gdy poziom naładowania spada do 20%, czas podłączyć samochód do źródła prądu.
Najkorzystniejszy dla akumulatora poziom naładowania to przedział 20–80%. Do 100% ładuj baterię tylko przed długą trasą.
Ładowanie prądem stałym obciąża akumulator, więc warto decydować się na nie tylko w długich podróżach.
Jeśli przez dłuższy czas nie będziesz używał elektryka, zostaw go podłączonego do zasilania, ustawiając wcześniej poziom maksymalnego ładowania na 80%.