Odkryj więcej odcinków z serii Elektrominuta

Ładowanie elektryka – prostota
i komfort

Samochód elektryczny można ładować na kilka sposobów, które różnią się przede wszystkim czasem i miejscem ładowania. Zależnie od sytuacji każdy z nich ma jednak swoje plusy i oferuje użytkownikowi wygodę.

Gniazdko

Prąd: zmienny (AC)

Moc: 2 kW

Ładowanie: długo

Gdzie: wszędzie

Wallbox

Prąd: zmienny (AC)

Moc: 11 kW

Czas ładowania: średni

Gdzie: w domu

Publiczna stacja

Prąd: zmienny (AC)

Moc: 11 kW

Czas ładowania: średni

Gdzie: w pracy, na zakupach

Publiczna stacja szybkiego ładowania

Prąd: stały (DC)

Moc: 135 kW

Czas ładowania: krótki

Gdzie: w trasie

Publiczne ładowarki

Ładowanie w domu to najwygodniejsze rozwiązanie, a zasięg maksymalny Škody Enyaq, przekraczający 500 km, pozwala na jazdę przez wiele dni i pokonywanie znacznych dystansów. W długich trasach trzeba jednak czasem skorzystać z publicznych ładowarek.


Na szczęście ich liczba stale rośnie, a fabryczna nawigacja pozwala w łatwy sposób wytyczać trasy z uwzględnieniem przerw na uzupełnienie energii (i samochodu, i Twojej).

Jak wydłużyć żywotność baterii?

 

Aby akumulator w samochodzie elektrycznym jak najdłużej zachowywał optymalne właściwości, warto przestrzegać czterech elementarnych zasad:


Zasada 1 

Unikaj rozładowania baterii

Gdy poziom naładowania spada do 20%, czas podłączyć samochód do źródła prądu. 

 

Zasada 2

Ładuj do 80%

Najkorzystniejszy dla akumulatora poziom naładowania to przedział 20–80%. Do 100% ładuj baterię tylko przed długą trasą.

 

Zasada 3

Ogranicz szybkie ładowanie

Ładowanie prądem stałym obciąża akumulator, więc warto decydować się na nie tylko w długich podróżach.

 

Zasada 4

Nie odłączaj

Jeśli przez dłuższy czas nie będziesz używał elektryka, zostaw go podłączonego do zasilania, ustawiając wcześniej poziom maksymalnego ładowania na 80%.