Škoda dostarczyła 37 tys. aut, zdobywając 11% rynku w Polsce

10. listopadu 2023

Pierwsze trzy kwartały 2023 roku Škoda zakończyła z pozytywnymi wynikami w kluczowych wskaźnikach finansowych. W Polsce marka dostarczyła ponad 37 tysięcy nowych pojazdów (+24,94% r/r), co pozwoliło utrzymać 11-procentowy udział w krajowym rynku motoryzacyjnym. Na świecie producent sprzedał 642 200 pojazdów (+17,9% r/r). Zysk operacyjny wyniósł 1,26 mld euro, co oznacza wzrost o 47,2% w porównaniu z rokiem ubiegłym. Rentowność sprzedaży wzrosła do 6,4% (2022: 5,6%). Škoda rozwija także plan internacjonalizacji, a we wrześniu weszła na rynek wietnamski, otwierając drogę do całego regionu ASEAN.

Wzrost sprzedaży na polskim rynku

– Škoda w Polsce wraca do pełni sił. Stabilizacja produkcji przekłada się na skracanie terminów dostaw, co pozwala nam lepiej zaspokajać potrzeby naszych klientów – a oni to zdecydowanie doceniają. Od stycznia do końca września dostarczyliśmy w kraju ponad 37 tysięcy samochodów, o 25% więcej niż przed rokiem, uzyskując 11-procentowy udział w rynku. Notujemy wzrosty sprzedaży we wszystkich segmentach i mamy ambicje oraz narzędzia, by osiągać jeszcze lepsze wyniki. Škoda dysponuje doskonałą gamą modelową, a szybsze terminy dostaw pozwolą nam skuteczniej wykorzystywać jej potencjał. O tym, jak silne są nasze produkty, przekonuje choćby skok popularności ustępujących generacji modeli Superb i Kodiaq – oba odnotowały dwucyfrowe wzrosty popularności. A już wkrótce naszą ofertę wzmocnią rynkowe debiuty licznych nowości: najpierw w salonach pojawią się odświeżone wydania Škody Kamiq i Scala, a później nowiutkie odsłony modelu Superb i Kodiaq oraz zmodernizowany Enyaq – Tomasz Porawski, Dyrektor Marki Škoda w Polsce.

Najpopularniejszym modelem wciąż pozostaje Škoda Octavia – w okresie pierwszych trzech kwartałów 2023 roku sprzedano aż 9 997 sztuk (+46,76% r/r). Na drugim miejscu tym razem znalazła się Škoda Superb z wynikiem 4 234 egzemplarzy, a tuż za nią – popularny model Fabia (3 599 sztuk).

Wzrost zysku operacyjnego i sprzedaży Škody Enyaq na całym świecie

Pierwsze dziewięć miesięcy 2023 roku potwierdziły pozycję finansową Škody. Zwrot ze sprzedaży utrzymał się na stabilnym poziomie 6,4%, mimo zaprzestania działalności w Rosji. Zysk operacyjny w tym okresie wyniósł 1,26 mld euro, odnotowując wzrost o 47,2% r/r.

– Zauważalny rozwój w pierwszych dziewięciu miesiącach 2023 roku jest efektem oddanej i wytrwałej pracy naszego zespołu, w tym naszej organizacji dealerskiej, będącej twarzą marki dla klientów. Pomimo naszej pewności siebie, pozostajemy czujni i konsekwentnie kierujemy działania tak, aby zapewniły naszej firmie wysoką pozycję na arenie międzynarodowej – Klaus Zellmer, CEO Škoda Auto.

Całkowicie elektryczna seria Škody Enyaq była kluczowym czynnikiem przyczyniającym się do tego sukcesu. Model zyskał znaczną popularność w takich krajach jak: Czechy, Słowacja, Finlandia, Austria i Szwajcaria, gdzie stanął na podium najlepiej sprzedających się samochodów elektrycznych w okresie od stycznia do sierpnia 2023 roku.

Wyniki sprzedażowe w ujęciu globalnym

W okresie pierwszych trzech kwartałów 2023 roku Škoda dostarczyła klientom na całym świecie 642 200 pojazdów, czyli o 17,9% więcej niż w analogicznym okresie zeszłego roku (2022: 544 500).

W Europie Zachodniej marka odnotowała łącznie 355 100 dostaw (2022: 281 100; +26,3% r/r), z czego w samych Niemczech 115 300 (2022: 100 700; +14,6% r/r).

W Europie Środkowej dostarczono klientom 136 400 pojazdów, co względem tego samego okresu ubiegłego roku odznacza się wzrostem o 28,3% (2022: 106 300). Na czeskim rynku wynik ten wynosił 64 300 dostaw, czyli o 25,7% więcej r/r (2022: 51 200).

W Europie Wschodniej marka odnotowała łącznie 34 400 sprzedanych pojazdów (2022: 39 900; -13,7%), w Indiach 35 600 (2022: 38 300; -7,1%), a w Chinach 18 100 (2022: 36 300; -50,1%).

Najpopularniejsze modele w ujęciu globalnym

W pierwszych trzech kwartałach 2023 roku najlepiej sprzedającym się pojazdem Škody na całym świecie pozostał model Octavia (145 000; +35,8%). Tuż za nim na podium ponownie pojawił się SUV Kamiq (85 300; +16,7%) oraz Škoda Kodiaq (81 200; +13,9%).

Wkroczenie na rynek wietnamski

Škoda rozszerza swoją działalność i intensyfikuje dystrybucję międzynarodową, a we wrześniu weszła na rynek wietnamski. Strategiczny ruch marki ma na celu wykorzystanie potencjału regionu ASEAN, zaczynając od sprzedaży modeli Karoq i Kodiaq.

Producent samochodów planuje stopniowy rozwój na tym obszarze, co początkowo nie przełoży się znacznie na wyniki, jednak Škoda przewiduje, iż sprzedaż po 2030 roku może wynosić ponad 40 000 sztuk rocznie. Marka postrzega Wietnam jako furtkę do regionu ASEAN, za który przejęła strategiczną odpowiedzialność w ramach Brand Group Core Grupy Volkswagen.