30 lat innowacji: Hala M13 jako filar produkcji Škody

21. února 2025

Po dołączeniu Škody Auto do Grupy Volkswagen w 1991 roku rozpoczęto szeroko zakrojony program inwestycyjny. Kluczowym kamieniem milowym było wprowadzenie serii modelowej Škoda Octavia, wymagającej budowy nowej linii produkcyjnej w Mladá Boleslav. Inwestycja wyniosła 11 mld CZK, a we wrześniu 1996 roku ruszyła produkcja w hali M13. Dziś ta nowoczesna, elastyczna linia dostosowuje się do potrzeb rynku, produkując obok Octavii z silnikami spalinowymi także w pełni elektryczne modele Enyaq i Elroq.

– Dzięki najnowocześniejszym technologiom, innowacyjnemu modułowemu systemowi produkcji i silnemu naciskowi na zrównoważony rozwój, inwestycja w linię montażową wciąż przynosi korzyści marce Škoda. Z linii M13 wciąż zjeżdża model Octavia, również w wersji mild hybrid, a obok niej także w pełni elektryczne Elroq i Enyaq. Ta elastyczność sprawia, że zakład Škody w Mladá Boleslav pozostaje jednym z najwydajniejszych zakładów produkcyjnych w Europie, z roczną wydajnością wynoszącą około 330 000 pojazdów – powiedział Andreas Dick, członek zarządu Škoda Auto ds. produkcji i logistyki.

Nowoczesny zakład produkcyjny zbudowany w zaledwie 18 miesięcy

Budowa hali została ukończona w zaledwie 18 miesięcy, a oficjalne otwarcie zakładu nastąpiło 3 września 1996 roku. Był to wówczas jeden z najnowocześniejszych zakładów produkcyjnych w Europie i pozostaje w czołówce do dziś, dzięki kolejnym znaczącym inwestycjom oraz transformacji w kierunku e-mobilności.

Dzięki modułowemu podejściu do produkcji proces montażu zoptymalizowano poprzez transport nadwozi na taśmie przenośnikowej przez główną część hali, gdzie na wyznaczonych stacjach – zgodnie z zasadą just-in-time – instalowano kompletne podzespoły i komponenty, takie jak silniki, fotele czy koła. System znacząco zwiększył wydajność i jednocześnie obniżył koszty. Oprócz nowej linii produkcyjnej Škoda zainwestowała również w modernizację tłoczni i spawalni oraz budowę nowej lakierni. Produkując także zespoły akumulatorów w pobliżu – zarówno dla swoich elektrycznych modeli, jak i pojazdów Grupy Volkswagen – Škoda wzmacnia synergie, które przynoszą korzyści klientom i całemu modelowi biznesowemu.

Škoda Octavia – model, który otworzył drogę do globalnego sukcesu

Od samego początku było jasne, że potencjał Škody można osiągnąć tylko poprzez stworzenie całkowicie nowego, nowoczesnego modelu. Przełomem stał się rok 1996, gdy zadebiutowała Škoda Octavia. Produkcja pierwszej generacji modelu rozpoczęła się w nowo wybudowanym zakładzie o powierzchni 32 000 m², którego początkowa roczna wydajność wynosiła 90 000 pojazdów. Jako zupełnie nowy model, Octavia wyznaczyła nowy kierunek dla marki, otwierając drogę do globalnego sukcesu.

Octavia, zbudowana na platformie PQ34 Grupy Volkswagen, korzystała z najnowocześniejszych komponentów, w tym zaawansowanych układów napędowych, doskonałego wyposażenia i nowatorskich systemów bezpieczeństwa. Był to pierwszy model Škody wyposażony w boczne poduszki powietrzne – wcześniej dostępne wyłącznie w pojazdach wyższych segmentów – oraz elektroniczny system stabilizacji toru jazdy (ESP).

Dziś, w swojej zmodernizowanej czwartej generacji, Octavia pozostaje najlepiej sprzedającym się modelem Škody. To wyjątkowy jubileuszowy rok – firma świętuje bowiem 130 lat istnienia, a Octavia nadal jest symbolem jej globalnego sukcesu.