Wróć do strony

AKUMULATORY FAQ

Jaką pojemność akumulatorów będą miały pojazdy ŠKODA AUTO?

Jaki jest szacowany zasięg? Pierwszy całkowicie elektryczny SUV ŠKODY, ENYAQ iV, ma zasięg do 520* kilometrów w cyklu pomiarowym WLTP.

*dane dla standardowo wyposażonego samochodu

Jakie korzyści oferuje akumulator litowo-jonowy?

W porównaniu z innymi akumulatorami, akumulator litowo-jonowy charakteryzuje się dużą gęstością energii, wysoką jakością dźwięku i dobrymi parametrami bezpieczeństwa (szybkie przyspieszenie) przy minimalnym efekcie pamięci, długim okresie eksploatacji i dostępnych kosztach rynkowych, które w ciągu najbliższych lat będą jeszcze niższe. Akumulator litowo-jonowy spełnia zatem wszystkie kryteria ŠKODY w zakresie przydatności do użytku na co dzień, żywotności i bezpieczeństwa.

Czy akumulatory w elektrycznych samochodach ŠKODY są wystarczająco mocne?

Możesz być pewien, że wszystkie elektryczne samochody ŠKODY są wyposażone w wysokonapięciowe akumulatory litowo-jonowe i najnowocześniejszą technologię, aby zapewnić możliwie najwyższą gęstość energii.

Jak długo działają akumulatory?

ŠKODA gwarantuje żywotność akumulatorów 8 lat lub 160 000 km.

Czy można wymienić akumulator, gdy jego pojemność się zmniejszy?

W przypadkach objętych gwarancją, akumulator można wymienić. Jednak postawiliśmy sobie bardzo ambitny cel, aby po 10 latach akumulator nadal miał 80% swojej mocy, zakładając przebieg 15 000 km rocznie. Jeśli wystąpią nieoczekiwane usterki, poszczególne elementy akumulatora będzie można wymienić.

Jak utylizuje się akumulatory samochodów elektrycznych marki ŠKODA?

Na szczęście z akumulatorów poddanych recyklingowi można odzyskać do 96% materiałów. Kiedy akumulator trafia do recyklingu i jest całkowicie rozładowany, można go po prostu rozmontować, aby oddzielić metalowe elementy, takie jak miedź i stal. Z kolei jeśli akumulator przeznaczony do recyklingu jest nadal naładowany, wówczas jest rozbijany na kawałki, po uprzednim zamrożeniu w ciekłym azocie (po to, by podczas rozbijania na kawałki nie dochodziło do żadnych reakcji).

Czy akumulatory samochodów elektrycznych można poddać recyklingowi?

Recykling akumulatorów ma kluczowe znaczenie dla naszej branży. Akumulatory litowo-jonowe można poddać recyklingowi, ale koszty są niezwykle wysokie. Ponieważ eMobility staje się coraz bardziej popularna, produkcja akumulatorów litowo-jonowych będzie wzrastać, zwiększając popyt na surowce i powodując, że więcej akumulatorów osiągnie koniec swojego okresu eksploatacji. Efekty te będą bodźcem do rozwoju tańszych i bardziej efektywnych metod recyklingu.

Czy lit zawarty w akumulatorach samochodów elektrycznych można poddać recyklingowi?

Proces wydobywania i recyklingu litu jest bardzo złożony, więc mówiąc w dużym skrócie: tak, najnowocześniejsze technologie separacji umożliwiają recykling do 96% naszych akumulatorów litowo-jonowych; stale prowadzimy badania nad tym, jak w najwyższym stopniu odzyskiwać cenne materiały.

Czy lit zawarty w akumulatorach samochodów elektrycznych można poddać recyklingowi?

Proces wydobywania i recyklingu litu jest bardzo złożony, więc mówiąc w dużym skrócie: tak, najnowocześniejsze technologie separacji umożliwiają recykling do 96% naszych akumulatorów litowo-jonowych; stale prowadzimy badania nad tym, jak w najwyższym stopniu odzyskiwać cenne materiały.

Jakie jest podejście ŠKODY AUTO do utylizacji akumulatorów, która jest przyjazna środowisku?

ŠKODA AUTO przygotowała program wtórnego wykorzystania akumulatorów z samochodów bezpośrednio u naszych dealerów oraz w działalności ŠKODY AUTO. Pozostała pojemność akumulatora, który przestał być wystarczająco sprawny dla eksploatacji pojazdu, zostanie wykorzystana do magazynowania energii w technicznej eksploatacji serwisów i zakładów produkcyjnych.

Jak bezpieczne są akumulatory w samochodach elektrycznych?

Akumulatory w pojazdach elektrycznych marki ŠKODA zapewniają najwyższy poziom bezpieczeństwa w razie wypadku, przegrzania lub zwarcia. Samochody te, podobnie jak inne pojazdy, przechodzą wymagające testy jakościowe i zderzeniowe i spełniają najsurowsze normy bezpieczeństwa.

Jak waga akumulatora wpływa na właściwości jezdne?

Akumulator montowany jest w podłodze pojazdu centralnie pomiędzy osiami. Skutkuje to nisko położonym środkiem ciężkości z optymalnym rozkładem masy na przedniej i tylnej osi, co zapewnia bardzo dobre właściwości jezdne podczas sportowej jazdy czy pokonywania zakrętów.

Czy akumulatory zajmują dużo miejsca w samochodzie?

Wręcz przeciwnie – jedną z największych zalet pojazdów elektrycznych jest ich przestronność i zmienność wnętrza. Co prawda do zapewnienia odpowiedniego dystansu jazdy potrzeba bardzo dużo akumulatorów, ale te znajdują się w podłodze auta. Nie tylko nie stanowią one żadnej przeszkody, ale także zapewniają nisko położony środek ciężkości, co zapewnia doskonałe prowadzenie. Sam napęd elektryczny zajmuje znacznie mniej miejsca niż konwencjonalne konstrukcje silników. Nie ma też potrzeby stosowania dużej przekładni, a silniki elektryczne są znacznie mniejsze niż silniki spalinowe.

Jak drogie są akumulatory?

Ogólnie rzecz biorąc, głównym czynnikiem wpływającym na cenę pojazdu elektrycznego jest akumulator. Jest on droższy w mniejszych modelach i tańszy w większych modelach. Z upływem czasu, kiedy popularność samochodów elektrycznych będzie wzrastać, ceny akumulatorów będą spadać, tym samym samochody elektryczne staną się bardziej przystępne cenowo.

Czy jest jakaś różnica między akumulatorami do samochodów PHEV (hybrydowych) a czysto elektrycznych BEV?

Tak, istnieją fundamentalne różnice w ich pojemności i konstrukcji. Akumulatory PHEV mają mniejszą pojemność i zwykle znajdują się z tyłu samochodu, pod drugim rzędem siedzeń, ponieważ pojazd musi również pomieścić silnik spalinowy. Konstrukcja akumulatorów BEV, ogólnie przypominająca deskorolkę, wywodzi się z ich umiejscowienia w podłodze. Ponieważ pojazdy typu BEV nie mają silnika spalinowego, to logiczne, że akumulator będzie miał większą pojemność.