Škoda ponownie prowadzi peleton Tour de France

10. července 2024

Škoda i Tour de France współpracują od ponad dwóch dekad. W tym roku wyścig po raz pierwszy w historii odbywa się z dala od Paryża. Kolejną nowością jest nowy czerwony samochód dyrektora wyścigu.

Tegoroczna 111. edycja Tour de France rozpoczęła się 29 czerwca we włoskiej Florencji. Po raz pierwszy w historii wyścig nie zakończy się w Paryżu, gdzie właśnie rozpoczynają się Igrzyska Olimpijskie. Po 21 etapach i 3 492 kilometrach, tegoroczny Tour zakończy się w Nicei na Lazurowym Wybrzeżu 21 lipca.

Kolejną nowością jest Superb iV czwartej generacji, który po przejściu kilku modyfikacji zastąpi Enyaqa na niektórych odcinkach, pełniąc rolę mobilnego centrum dowodzenia dyrektora wyścigu Christiana Prudhomme. Modyfikacje te obejmują lodówkę, system radiowy Kenwood, czerwoną lampę ostrzegawczą i anteny.

Konstrukcyjne wyzwanie

Największym wyzwaniem dla zespołu, który przekształcił Skodę Superb w samochód dla dyrektora wyścigu, był montaż panoramicznego składanego dachu. W przeciwieństwie do konwencjonalnych samochodów, dach otwiera się od tyłu do przodu, aby umożliwić zarządzanie wyścigiem z samochodu, tj. gdy dyrektor wyścigu Christian Prudhomme musi stać z tyłu samochodu, aby kontrolować wyścig i obserwować akcję.

"Wycięliśmy oryginalny pełny dach, przyspawaliśmy inny z odpowiednim wycięciem na okno zamontowane tyłem do przodu, zaprojektowaliśmy i wyprodukowaliśmy nową ramę, zamontowaliśmy okno, a następnie musieliśmy dopasować je do profilu dachu. Aby idealnie zintegrować odwrócony szyberdach z wnętrzem samochodu, musieliśmy również wyprodukować nowy panel sufitowy" - wyjaśniają Viktor Görög i Miroslav Finkous w imieniu zespołu Test Car Construction, który zwykle buduje prototypy do testów drogowych.

"Musieliśmy również zmodyfikować kanały odpływu wody. Nasi specjaliści od elektryki zaprogramowali opóźnienie czasowe otwierania dachu, co zapewnia, że cała woda deszczowa najpierw spływa w kontrolowany sposób, zanim okno otworzy się w pełnym zakresie" - dodaje Jan Novák, odpowiedzialny za produkcję modeli i samochodów testowych.

Nie tylko samochody

Partnerstwo Škody z Tour de France to oczywiście coś więcej niż tylko samochody wspierające. Czeski producent samochodów po raz kolejny będzie sponsorem zielonej koszulki dla lidera klasyfikacji punktowej, a Škoda Design ponownie zaprojektowała i dostarczyła kryształowe trofea dla zwycięzców - robi to dla najsłynniejszego wyścigu kolarskiego na świecie od 2011 roku.

Przeszło dwie dekady współpracy

Škoda jest nierozerwalnie związana z kolarstwem i dlatego stara się wspierać wydarzenia związane z zawodowym, ale też amatorskim kolarstwem. Wspieranie Tour de France jest jednym z fundamentów działań Škody w partnerstwie sportowym od 2004 r. Wtedy też dyrektor wyścigu, Christian Prudhomme, otrzymał Škodę Superb pierwszej generacji jako mobilne biuro. W tym roku rolę centrum dowodzenia pełni już czwarta generacja samochodu.

Škoda przedłużyła swoje partnerstwo z Tour de France do co najmniej 2028 roku. Nowa umowa z organizatorem TdF, Amaury Sport Organisation (ASO), obejmuje również 20 innych międzynarodowych imprez kolarskich, w tym pięć oddzielnych wyścigów kobiet, hiszpańską La Vueltę i dwie belgijskie imprezy, Walloon Arrow i Lutych-Bastogne-Lutych.