IVET to skrót od inovační veletrh, czyli corocznych wewnętrznych targów innowacji Škody, podczas których firma prezentuje swoim pracownikom nowe pomysły i innowacje, które ostatecznie mogą trafić do produkcji. Zrównoważony rozwój jest tradycyjnie jednym z tematów targów, a wiele pojawiających się na nich pomysłów jest już wykorzystywanych w standardowych samochodach. Czeski producent samochodów publicznie zaprezentował niektóre z tych pomysłów w 2022 roku, prezentując pierwszy tak zwany IVET Show Car, który był samochodem opartym na Octavii. Drugi samochód pokazowy IVET oparty na modelu Enyaq został zaprezentowany pracownikom firmy pod koniec 2023 roku i jest obecnie pokazywany publicznie. "Tym razem skupiamy się głównie na zwiększeniu zawartości materiałów pochodzących z recyklingu i zwiększeniu możliwości recyklingu samych części" - mówi Petr Kraus z działu rozwoju technicznego Škody.
Škoda już teraz wykorzystuje w swoich samochodach materiały pochodzące z recyklingu i nadające się do ponownego przetworzenia. Nieustannie pracuje jednak nad zastosowaniem większej ich ilości, nie tylko w celu zapewnienia zgodności z przyszłym prawodawstwem europejskim, ale także w celu bycia pionierem zrównoważonego rozwoju w branży motoryzacyjnej i osiągnięcia jak największej redukcji śladu węglowego i zużycia paliw kopalnych. Drugie badanie IVET Show Car pokazuje pewne kroki podjęte w tym kierunku.
"To z pewnością nie jest nierealna wizja. Wręcz przeciwnie, większość z zaprezentowanych pomysłów ma realną szansę trafić do produkcji seryjnej. Spośród dwudziestu zaprezentowanych innowacji, dwanaście już trafiło do przyszłych samochodów Škody, a kolejne są w planach" - mówi Petr Kraus, szef działu rozwoju systemów nadwozia w Škoda Technical Development, podkreślając znaczenie konceptu. Samochód koncepcyjny prezentuje wykorzystanie materiałów w miejscach, które zwykle nie są widoczne dla klienta, dlatego wnętrze zostało stworzone w sposób otwarty, z widoczną strukturą niektórych części.
W porównaniu do seryjnie produkowanego modelu Enyaq, samochód koncepcyjny zawiera ponad dwukrotnie więcej tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu. "Obecne przepisy wymagają od nas stosowania co najmniej 25% plastiku pochodzącego z recyklingu w samochodzie po 2030 roku, ale z pewnością nie odkładamy tego na ostatnią chwilę i zamierzamy osiągnąć jeszcze wyższe proporcje" - mówi Kraus. Głównym powodem stosowania materiałów pochodzących z recyklingu jest redukcja śladu węglowego samochodu.