Nowa ŠKODA FABIA

August 12, 2021

┼áKODA FABIA czwartej generacji charakteryzuje si─Ö poziomem aerodynamiki wy┼╝szym ni┼╝ kiedykolwiek wcze┼Ťniej i nie ma sobie r├│wnych w swojej klasie. Nowa FABIA o emocjonuj─ůcym designie osi─ůga wsp├│┼éczynnik oporu powietrza wynosz─ůcy zaledwie Cd 0,28, tym samym znacznie poprawia parametry poprzedniej generacji. Ta wyj─ůtkowa aerodynamika jest wynikiem wprowadzenia licznych innowacyjnych rozwi─ůza┼ä, takich jak ┼╝aluzje z regulowanymi ruchomymi listwami w przednim zderzaku, kt├│re pomagaj─ů przy okazji zmniejszy─ç zu┼╝ycie paliwa i emisj─Ö CO2. 

Rozw├│j w┼éa┼Ťciwo┼Ťci aerodynamicznych dla modelu FABIA wymaga┼é ponad 3000 symulacji CFD, kt├│rych wyniki zosta┼éy nast─Öpnie zweryfikowane i dopracowane podczas jazd testowych.

- Pomimo tego, i┼╝ nowa FABIA jest wi─Öksza ni┼╝ jej poprzedniczka ÔÇô jej wielko┼Ť─ç w przedniej cz─Ö┼Ťci wzros┼éa o oko┼éo 3% ÔÇô ÔÇőÔÇőzmniejszyli┼Ťmy jej wsp├│┼éczynnik oporu powietrza o prawie 10%. Ju┼╝ samo to ogranicza emisj─Ö CO2 o prawie trzy gramy na kilometr w cyklu WLTP. Aby to osi─ůgn─ů─ç, przeprowadzili┼Ťmy ponad 3000 test├│w aerodynamicznych. Oko┼éo 80% z nich odby┼éo si─Ö wirtualnie przy wykorzystaniu symulacje CFD na superkomputerze. Zwyk┼éy komputer osobisty potrzebowa┼éby ponad 2000 lat, aby wykona─ç t─Ö sam─ů prac─Ö ÔÇô m├│wi V├şt Hub├í─Źek, odpowiedzialny za rozw├│j aerodynamiki ┼áKODY FABIA.

Efektem prac nad rozwojem aerodynamiki nowego modelu FABIA jest wsp├│┼éczynnik oporu powietrza Cd 0,28. Czwarta generacja tego modelu znacznie poprawia wynik swojego poprzednika i jednocze┼Ťnie ustanawia nowy punkt odniesienia dla swojego segmentu w kategorii aerodynamiki. W┼éa┼Ťciwo┼Ťci te w znacznym stopniu przek┼éadaj─ů si─Ö tak┼╝e na zmniejszenie zu┼╝ycia paliwa i emisji spalin. Rozw├│j aerodynamiki wymaga┼é wsp├│┼épracy pomi─Ödzy ekspertami z zakresu projektowania, aeroakustyki, a tak┼╝e z in┼╝ynierami odpowiedzialnymi za nadwozie, podwozie i silniki. Co wi─Öcej, ┼áKODA po┼é─ůczy┼éa testy wirtualne wykorzystuj─ůce symulacje komputerowe z fizycznymi jazdami testowymi, przy czym te ostatnie wykorzystywane by┼éy g┼é├│wnie do weryfikacji i potwierdzania wynik├│w symulacji.

Dziesi─ůtki tysi─Öcy godzin pracy superkomputera

Dzia┼é aerodynamiki ┼áKODA AUTO pracowa┼é w du┼╝ej mierze w przestrzeni wirtualnej podczas opracowywania nowego modelu FABIA. Jako ┼╝e optymalizacja aerodynamiki pojazdu jest niezwykle wymagaj─ůcym zadaniem, a nawet niewielka zmiana mo┼╝e wywo┼éa─ç liczne konsekwencje w innych obszarach, in┼╝ynierowie wykorzystali superkomputery, aby wykona─ç jak najwi─Öcej test├│w za pomoc─ů symulacji CFD (Computational Fluid Dynamics). W ci─ůgu oko┼éo trzech i p├│┼é roku wykonali ponad 3000 symulacji dynamiki p┼éyn├│w, co wymaga┼éo dziesi─ůtek tysi─Öcy godzin czasu obliczeniowego. Rola aerodynamiki w przemy┼Ťle motoryzacyjnym znacznie wzros┼éa w ostatnich latach i trend ten b─Ödzie si─Ö utrzymywa┼é, poniewa┼╝ przepisy dotycz─ůce emisji b─Öd─ů coraz bardziej rygorystyczne. ┼áKODA AUTO stawia sobie kwesti─Ö ograniczenia CO2 za priorytet i znacznie zwi─Ökszy┼éa swoje mo┼╝liwo┼Ťci i kompetencje personelu w tej dziedzinie.

Specjalne ┼╝aluzje obni┼╝aj─ůce zu┼╝ycie paliwa

Rezultatem licznych inteligentnych rozwi─ůza┼ä wprowadzonych w nowej ┼áKODZIE FABIA jest najlepsza w swojej klasie aerodynamika. Wa┼╝nym czynnikiem wp┼éywaj─ůcym na ten wynik s─ů innowacyjne ┼╝aluzje umieszczone we wlocie powietrza w przednim zderzaku. ┼áKODA zdecydowa┼éa si─Ö wprowadzi─ç t─ů technologi─Ö po raz pierwszy w tej klasie pojazd├│w. Ruchome listwy zamykaj─ů si─Ö, gdy ch┼éodzenie nie jest wymagane, przez co aerodynamika samochodu wzrasta. Gdy uk┼éad nap─Ödowy wymaga ch┼éodzenia lub podczas kr├│tkich postoj├│w, system otworzy listwy, aby umo┼╝liwi─ç maksymalny przep┼éyw powietrza. Przy sta┼éej pr─Ödko┼Ťci 120 km/h pozwala to na oszcz─Ödno┼Ť─ç paliwa do 0,2 l/100 km i zu┼╝ycie do pi─Öciu gram├│w CO2 mniej na kilometr. Ponadto samoch├│d jest wyposa┼╝ony w inne rozwi─ůzania minimalizuj─ůce op├│r powietrza, takie jak: wloty w przednim zderzaku, kt├│re w kontrolowany spos├│b kieruj─ů strumie┼ä powietrza na boczne panele nadwozia i nadkola, zapewniaj─ůc optymaln─ů aerodynamik─Ö. Przep┼éyw powietrza pod samochodem zosta┼é tak┼╝e udoskonalony przez dwana┼Ťcie paneli podwozia, kt├│re w po┼é─ůczeniu z d┼éugim tylnym spojlerem i bocznymi wlotami zmniejszaj─ů op├│r i turbulencje powietrza z ty┼éu samochodu, a kszta┼ét lusterek zewn─Ötrznych kieruje powietrze prosto w kierunku tylnych kraw─Ödzi auta. Poniewa┼╝ same ko┼éa odpowiadaj─ů za generowanie oko┼éo 25% oporu powietrza w samochodzie, ┼áKODA po raz pierwszy dla modelu FABIA, wprowadzi┼éa specjalne plastikowe wk┼éadki, kt├│re sprawiaj─ů, ┼╝e obr─Öcze k├│┼é s─ů bardziej aerodynamiczne.

Ostatnie newsy