Kampania Diesel EA189

Cz─Östo zadawane pytania

1. Sk─ůd mam wiedzie─ç, czy problem dotyczy mojego samochodu


Wszyscy klienci, kt├│rych sprawa dotyczy, wiosn─ů 2016 roku otrzymali ustalone z w┼éa┼Ťciwymi organami nadzoru pismo, w kt├│rym zostali poinformowani o konieczno┼Ťci wdro┼╝enia w ich pojazdach ┼Ťrodka technicznego. W momencie, kiedy niezb─Ödne ┼Ťrodki techniczne zosta┼éy zaakceptowane i gotowe do implementacji, klienci otrzymali drugie pismo, w kt├│rym zostali poproszeni o um├│wienie spotkania z wybran─ů przez nich firm─ů partnersk─ů.

Ponadto, od pa┼║dziernika 2015 roku, ka┼╝dy klient w Europie mia┼é dost─Öp do informacji na temat tego, czy zosta┼é dotkni─Öty spraw─ů, zar├│wno w formie tre┼Ťci on-line lub poprzez swojego dilera/ partnera serwisowego. Baza danych zawiera wszystkie standardy emisji, kt├│re s─ů obj─Öte spraw─ů. Wszystkie pozosta┼ée marki wchodz─ůce w sk┼éad Grupy r├│wnie┼╝ zamie┼Ťci┼éy na swoich stronach internetowych odpowiednie informacje.

Kwestia emisji NOx nie dotyczy silnik├│w benzynowych, poniewa┼╝ zar├│wno silniki, jak i systemy obr├│bki spalin w silnikach diesla znacz─ůco si─Ö od nich r├│┼╝ni─ů.

┼╗aden z samochod├│w marki ┼áKODA, kt├│re s─ů teraz rejestrowane w Europie, nie jest dotkni─Öty spraw─ů NOx.


2. M├│j samoch├│d zosta┼é dotkni─Öty t─ů spraw─ů. Czy wci─ů┼╝ mog─Ö nim je┼║dzi─ç?


Tak. Kwestia emisji odnosi si─Ö do charakterystyki tlenk├│w azotu (NOx) w warunkach testowych.

Kwestia emisji NOx nie zmienia faktu, ┼╝e Tw├│j samoch├│d pozostaje bezpieczny i zdatny do jazdy. Nic nie wskazuje na to, ┼╝e obj─Öte spraw─ů samochody wyposa┼╝one w silnik diesla EA189, w wyniku emisji NOx stanowi─ů jakiekolwiek zagro┼╝enie dla zdrowia czy bezpiecze┼ästwa.


3. M├│j samoch├│d zosta┼é dotkni─Öty t─ů spraw─ů. Czy b─Öd─Ö pokrywa┼é koszty naprawy?


Nie, za implementacj─Ö ┼Ťrodk├│w technicznych nie zostaniesz obci─ů┼╝ony finansowo.

┼áKODA zrobi wszystko co w jej mocy, by zminimalizowa─ç wszelkie niedogodno┼Ťci, ┼é─ůcznie ÔÇô je┼Ťli to konieczne - z zapewnieniem Ci ┼Ťrodka transportu na czas wykonywania prac. ┼áKODA mo┼╝e to zrobi─ç podczas jakiejkolwiek zaplanowanej us┼éugi serwisowej (cho─ç zalecamy, by zarezerwowa─ç termin najszybciej jak to mo┼╝liwe, kiedy tylko ta us┼éuga b─Ödzie dost─Öpna dla Twojego samochodu). Praca ta mo┼╝e by─ç wykonana r├│wnie┼╝ u jakiegokolwiek partnera serwisowego ┼áKODY.


4. Jakiego typu techniczne ┼Ťrodki zaradcze zostan─ů zastosowane


W przypadku wi─Ökszo┼Ťci wariant├│w silnika obj─Ötego spraw─ů, zastosowanie ┼Ťrodka technicznego oznacza aktualizacj─Ö oprogramowania zawieraj─ůcego najnowsze osi─ůgni─Öcia w zakresie ci─ůgle rozwijaj─ůcego si─Ö procesu spalania w silnikach diesla, poprzez wprowadzenie do niego zmian, takich jak udoskonalona faza wtrysku. Czas pracy potrzebny dla implementacji tego ┼Ťrodka to oko┼éo p├│┼é godziny.

Wy┼é─ůcznie dla silnik├│w o pojemno┼Ťci 1.6 l konieczne jest r├│wnie┼╝ wyposa┼╝enie ich w tzw. transformator przep┼éywu. Czas potrzebny na wdro┼╝enie tego ┼Ťrodka technicznego wynosi niespe┼éna godzin─Ö.


5. Kt├│re paramentry s─ů zmieniane przez oprogramowanie?


Pierwszym konkretnym ┼Ťrodkiem stwarzaj─ůcym wi─Öksze pole dla zmniejszenia emisji NOx jest dodanie tzw. wtrysku dopalaj─ůcego do fazy wtrysku (znanego pod nazw─ů split main). Wtrysk dopalaj─ůcy wykorzystuje porcj─Ö paliwa z wtrysku w┼éa┼Ťciwego, co oznacza, ┼╝e nie ma niekorzystnego wp┼éywu na poziom zu┼╝ycia paliwa. Wtrysk dopalaj─ůcy nast─Öpuje kr├│tko po wtrysku w┼éa┼Ťciwym, tworz─ůc moment obrotowy i utleniaj─ůc sadz─Ö powsta┼é─ů podczas spalania bezpo┼Ťrednio w komorze spalania.

Je┼Ťli chodzi o drugi ┼Ťrodek, jest nim udoskonalona technologia diesla, umo┼╝liwiaj─ůca wstrzykiwanie paliwa pod wy┼╝szym ci┼Ťnieniem i przy sta┼éej pr─Ödko┼Ťci. Zwi─Ökszone ci┼Ťnienie wtrysku atomizuje paliwo efektywniej, co od samego pocz─ůtku prowadzi do obni┼╝enia poziomu sadzy podczas spalania.


6. Czy kwestia testowania emisji NOx dotyczy r├│wnie┼╝ silnik├│w diesla EU6?


Nie, kwestia emisji NOx nie dotyczy naszych silnik├│w diesla.

Samochody wyposa┼╝one w silniki diesla EA288 oferowane przez Grup─Ö Volkswagen w krajach Unii Europejskiej, certyfikowane zgodnie z norm─ů emisji EU6 lub EU 5, nie wymagaj─ů usuni─Öcia lub wymiany oprogramowania. Zosta┼éo to potwierdzone przez w┼éa┼Ťciwe organy sprawuj─ůce nadz├│r.

7. Czy aktualizacja mo┼╝e spowodowa─ç jakiekolwiek uszkodzenie samochodu?


Nie, aktualizacja nie mo┼╝e spowodowa─ç ┼╝adnego uszkodzenia samochodu.


8. Czy musz─Ö zgodzi─ç si─Ö na zastosowanie ┼Ťrodka naprawczego wobec mojego samochodu, kt├│ry jest obj─Öty spraw─ů (niekt├│re firmy prawnicze sk┼éadaj─ůce petycje rekomenduj─ů, by tego nie robi─ç)? Jakie s─ů konsekwencje w przypadku mojej odmowy?

Prosimy zauwa┼╝y─ç, ┼╝e w krajach, w kt├│rych odpowiednie w┼éadze uzna┼éy stawienie si─Ö klient├│w za obowi─ůzkowe, w przypadku odmowy udzia┼éu w akcji naprawczej w okre┼Ťlonym przedziale czasowym, klienci tacy mog─ů zosta─ç ukarani przez w┼éa┼Ťciwe organy pa┼ästwowe, np. poprzez wycofanie z eksploatacji lub wyrejestrowanie pojazd├│w obj─Ötych spraw─ů.


9. Czy ┼Ťrodki techniczne w ramach akcji naprawczej mog─ů by─ç przeprowadzone przez niezale┼╝ne warsztaty samochodowe?


Kampania serwisowa powinna by─ç przeprowadzona bez ┼╝adnych koszt├│w po stronie klienta. W zwi─ůzku z tym, a tak┼╝e ze wzgl─Ödu na fakt, ┼╝e Volkswagen AG musi rozliczy─ç si─Ö z prawid┼éowo przeprowadzonej akcji naprawczej z organami rz─ůdowymi, wymagane prace zostan─ů przeprowadzone zgodnie z wymogami prawnymi, przez sie─ç serwisow─ů autoryzowan─ů przez ┼áKOD─ś. Poszczeg├│lne rynki wci─ů┼╝ sprawdzaj─ů dodatkowe rozwi─ůzania, np. mo┼╝liwo┼Ť─ç wsp├│┼épracy z innymi partnerami lub ÔÇťmobilne rozwi─ůzaniaÔÇŁ dla du┼╝ych klient├│w oraz klient├│w flotowych.

10. Co musz─ů zrobi─ç klienci, kt├│rzy zakupili samoch├│d u┼╝ywany, w kt├│rym do tej pory nie wykonano aktualizacji oprogramowania?

Klienci powinni się skontaktować z partnerem ŠKODA.

11. Czego klienci mog─ů oczekiwa─ç w ramach programu wspieraj─ůcego budowanie zaufania. (TBM)?

Za pomoc─ů TBM marka Skoda chce poinformowa─ç swoich klient├│w, ┼╝e rozpatrzy wszelkie reklamacje zwi─ůzane z wdro┼╝eniem czynno┼Ťci serwisowych w samochodach z silnikami wysokopr─Ö┼╝nymi typu EA189, kt├│re b─Öd─ů dotyczy─ç okre┼Ťlonych podzespo┼é├│w silnika oraz uk┼éadu oczyszczania spalin. TBM odnosi si─Ö w sumie do 11 podzespo┼é├│w uk┼éadu recyrkulacji spalin, uk┼éadu wtrysku paliwa i uk┼éadu oczyszczania spalin, s─ů to: sonda lambda, czujnik temperatury, zaw├│r prze┼é─ůczaj─ůcy recyrkulacji spalin, zaw├│r recyrkulacji spalin, czujnik r├│┼╝nicy ci┼Ťnienia, wtryskiwacz, pompa wysokiego ci┼Ťnienia, zasobnik paliwa, zaw├│r regulacji ci┼Ťnienia, czujnik ci┼Ťnienia, przew├│d wtryskowy.

Bezp┼éatne TBM obowi─ůzuje zasadniczo przez 24 miesi─ůce od chwili wykonania akcji serwisowej, do ┼é─ůcznego przebiegu samochodu maks. 250 000 km w chwili skorzystania z niego (w zale┼╝no┼Ťci od tego, kt├│re kryterium zostanie spe┼énione wcze┼Ťniej). Oczywi┼Ťcie obejmuje ono tak┼╝e samochody, w kt├│rych akcja serwisowa zosta┼éa wykonana w przesz┼éo┼Ťci.

TBM nie ma ┼╝adnego zwi─ůzku z wyja┼Ťnieniami producenta, ┼╝e akcja serwisowa nie wp┼éywa negatywnie na ┼╝ywotno┼Ť─ç silnika i uk┼éadu oczyszczania spalin. Odpowiednie urz─Ödy potwierdzi┼éy, ┼╝e akcja serwisowa spe┼énia wszelkie wymogi prawne, a jej wykonanie nie ma ┼╝adnego wp┼éywu na pogorszenie warto┼Ťci zu┼╝ycia paliwa, emisji CO2, mocy silnika i maksymalnego momentu obrotowego, jak r├│wnie┼╝ emisji ha┼éasu. TBM to informacja ze strony producenta, ┼╝e aktualizacja nie ma negatywnego wp┼éywu na ┼╝ywotno┼Ť─ç samochodu. Celem tego ┼Ťwiadczenia jest zwi─Ökszenie zaufania wszystkich klient├│w do niezawodno┼Ťci akcji serwisowej oraz dodatkowe zmotywowanie klient├│w do zlecenia jej wykonywania.

Szczeg├│┼éowe informacje na temat warunk├│w i zakresu TBM dost─Öpne s─ů u wszystkich partner├│w serwisowych marki oraz online.

Oczywi┼Ťcie klienci mog─ů si─Ö r├│wnie┼╝ skontaktowa─ç z biurem obs┼éugi klienta listownie, przez e-mail lub telefonicznie.

12. Jak wygl─ůda pierwszy kontakt klienta b─Öd─ůcego w┼éa┼Ťcicielem samochodu obj─Ötego akcj─ů?

Klienci powinni się skontaktować z partnerem ŠKODA.

13. Jestem w┼éa┼Ťcicielem samochodu obj─Ötego akcj─ů i mieszkam w kraju nale┼╝─ůcym do UE. Nie chc─Ö, aby w moim samochodzie zosta┼éa wykonana aktualizacja oprogramowania. Czy nadal mog─Ö si─Ö porusza─ç moim samochodem po niemieckich drogach? (np. b─Öd─ůc przejazdem, w drodze na wakacje)

Tak.

14. Z kim mam si─Ö skontaktowa─ç, je┼Ťli po wykonaniu akcji serwisowej w moim samochodzie pojawi si─Ö problem?

W┼éa┼Ťciciele samochod├│w obj─Ötych akcj─ů mog─ů by─ç pewni, ┼╝e czynno┼Ťci techniczne wykonane w ramach akcji nie b─Öd─ů mia┼éy ┼╝adnego negatywnego wp┼éywu na zu┼╝ycie paliwa w samochodzie, emisj─Ö CO2, moc silnika, moment obrotowy, czy poziom emitowanego ha┼éasu. By┼é to najwa┼╝niejszy warunek stawiany przez w┼éadze przed uzyskaniem akceptacji dla akcji serwisowej. Je┼Ťli jednak w samochodzie pojawi┼é si─Ö jaki┼Ť problem, prosimy o kontakt z Autoryzowanym Serwisem ┼ákody lub z Biurem Obs┼éugi Klienta - 801 989 971.

15. Czy po wykonaniu akcji serwisowej otrzymam potwierdzenie od Autoryzowanego Partnera ┼ákoda i co mam zrobi─ç, je┼Ťli je zgubi─Ö?

Tak, Autoryzowany Partner ┼ákody przeka┼╝e potwierdzenie o wykonaniu akcji serwisowej. Je┼Ťli je zgubisz lub je┼Ťli go nie otrzymasz, skontaktuj si─Ö z Autoryzowanym Partnerem Volkswagena ┼ákody.

16. Jestem w┼éa┼Ťcicielem samochodu obj─Ötego akcj─ů i mieszka┼äcem kraju, kt├│rego w┼éadze nie nakaza┼éy wykonania tej akcji. Zdecydowa┼éem, ┼╝e nie b─Öd─Ö uczestniczy┼é w tej akcji serwisowej. Czy nadal mog─Ö podr├│┼╝owa─ç (na okre┼Ťlony czas) do kraj├│w, w kt├│rych akcja serwisowa sta┼éa si─Ö wymogiem prawnym (np. Niemcy)?

To klient podejmuje decyzj─Ö, czy w jego samochodzie zostanie wykonana akcja serwisowa. Niemniej jednak informujemy, ┼╝e w tych krajach, w kt├│rych odpowiednie w┼éadze nakaza┼éy u┼╝ytkownikom wykonanie akcji, klienci musz─ů si─Ö liczy─ç z karami, je┼Ťli akcja serwisowa nie zostanie wykonana w okre┼Ťlonym przedziale czasowym. Jednak┼╝e zak┼éadamy, ┼╝e klienci mog─ů tymczasowo korzysta─ç z samochodu w krajach, w kt├│rych wykonanie akcji serwisowej zosta┼éo prawnie nakazane (np. na czas wakacji lub przejazdu).

17. Dlaczego m├│j samoch├│d obj─Öty jest akcj─ů serwisow─ů?

W sterowniku silnika w samochodach z silnikami obj─Ötymi akcj─ů zastosowana zosta┼éa funkcja oprogramowania, kt├│ra rozpoznawa┼éa krzyw─ů charakterystyki jazdy badania typu. W zale┼╝no┼Ťci od rozpoznanej krzywej charakterystyki jazdy sterownik silnika prze┼é─ůcza┼é si─Ö na jeden z dw├│ch r├│┼╝nych tryb├│w: przeznaczony do warunk├│w badania z optymalnym poziomem NOx (tryb 1) lub przeznaczony do normalnej jazdy po drogach z optymalnymi warto┼Ťciami cz─ůstek sta┼éych (tryb 2).

18. Jestem w┼éa┼Ťcicielem samochodu obj─Ötego akcj─ů i mieszkam w jednym z 28 pa┼ästw cz┼éonkowskich. Zdecydowa┼éem, ┼╝e nie b─Öd─Ö uczestniczy┼é w akcji dotycz─ůcej wdro┼╝enia nowego oprogramowania. Co si─Ö stanie, je┼Ťli przeprowadz─Ö si─Ö na sta┼ée do kraju, gdzie ta akcja jest obowi─ůzkowa i zabior─Ö ze sob─ů samoch├│d?

Samoch├│d musi zosta─ç zarejestrowany w docelowym kraju zamieszkania. Odpowiednie w┼éadze poinformuj─ů o tym, ┼╝e akcja ta musi zosta─ç wykonana w okre┼Ťlonym czasie. Jednocze┼Ťnie zapraszamy do kontaktu z partnerem serwisowym ┼ákoda, w swoim nowym kraju zamieszkania.