Jak działa hybryda plug-in ?

Jak działa hybryda plug-in i ile ma silników?

O ile większość kierowców wie czym jest samochód hybrydowy (ma silnik spalinowy i elektryczny), tak w przypadku hybrydy plug-in pojawiają się wątpliwości. Zatem, co zmienia niewielki dodatek „plug-in” i jak takie auto działa?

Zmienia wiele. Samochód nadal ma silnik spalinowy i silnik elektryczny, ale pojawia się w nim także zestaw dodatkowych akumulatorów. Z angielskiego „plug-in” to podłączenie, zatem hybryda plug-in to hybryda, którą można podłączyć do zewnętrznego źródła prądu i naładować wspomniane wcześniej akumulatory. Można je ładować z domowej sieci elektrycznej 230V lub z ogólnodostępnych ładowarek.

W ŠKODZIE SUPERB iV akumulatory mają pojemność 13 kWh. Wystarczają one na przejechanie ponad 60 kilometrów według cyklu WLTP wyłącznie w trybie bezemisyjnym. A to oznacza, że zapewniają zasięg większy niż całkowity średni dzienny przebieg statystycznego europejskiego kierowcy.

Kierowca do dyspozycji ma dwa tryby jazdy: e-mode - czyli elektryczny, który ustawiony jest jako domyślny oraz hybrydowy. W pierwszym wymuszamy jazdę wyłącznie na silniku elektrycznym, niezależnie od warunków jazdy. I nawet jeśli wykorzystamy większość energii elektrycznej zgromadzonej w akumulatorach, a samochód przejdzie w tryb hybrydowy, system zostawi sobie nieco prądu, by wykorzystać go przy ruszaniu. Oznacza to, że w ŠKODZIE SUPERB iV nie da się praktycznie rozładować akumulatorów do zera. Tym bardziej, że przy jednostajnej jeździe lub podczas hamowania cześć energii jest odzyskiwana. To idealne rozwiązanie szczególnie do jazdy po mieście, gdzie bardzo często hamujemy.

Z kolei w trybie hybrydowym samochód w zależności m.in. od prędkości, stanu naładowania akumulatorów oraz obciążenia silnika wspomagany będzie silnikiem spalinowym. Co ważne, wszystko dzieje się bez udziału kierowcy.

Oprócz wyboru napędu, możemy wybierać także spośród znanych już trybów jazdy od Eco, przez Normal, Comfort aż po Sport. W zależności od potrzeb lub upodobań. Za pomocą jednego przycisku możemy sprawić, że nasza ŠKODA SUPERB iV będzie miała bardziej komfortowy charakter lub pokaże sportowego pazura usztywniając zawieszenie, podnosząc obroty silnika i zwiększając czułość pedału gazu. W tych predefiniowanych ustawieniach zmienia się m.in. charakterystyka pracy silnika, układu DCC, klimatyzacji, układu wspomagania i układu reflektorów. Z kolei w trybie Individual, to kierowca wybiera, jak mają działać poszczególne elementy samochodu.

Układ napędowy ŠKODY SUPERB iV ma moc 218 koni mechanicznych, 400 Nm i zapewnia przyspieszenie do setki w 7,7 s. Silnik spalinowy umieszczony jest tradycyjnie, z przodu pod maską. To czterocylindrowe benzynowe 1.4 TSI o mocy 156 KM połączone ze skrzynią dwusprzęgłową DSG.

Utarło się przekonanie, że hybrydy plug-in z uwagi na akumulatory mają mały bagażnik. To nieprawda. W przypadku ŠKODY SUPERB iV kufer to nadal imponujące 485 litrów w przypadku liftbacka oraz 510 l. w wersji kombi. Przy czym nie zrezygnowano z dużego zbiornika paliwa (50 l.).

Hybryda plug-in to więc lepsza wersja hybrydy, bardziej uniwersalna i funkcjonalna. To połączenie samochodu elektrycznego pozwalające na jazdę w trybie bezemisyjnym np. w mieście, z samochodem spalinowym idealnym na długie trasy, wykorzystującym oszczędny silnik spalinowy.