W porównaniu do silników benzynowych, silniki Diesla działają na zasadzie samozapłonu, co oznacza, że mieszanka paliwowo-powietrzna zapala się samoistnie pod wpływem wysokiej temperatury i ciśnienia w cylindrze. Znane ze swojej trwałości i wydajności paliwowej, mogą generować dużą moc przy niskich prędkościach obrotowych. Charakteryzują się niższą emisją dwutlenku węgla (CO2)
Zapewnia żwawe przyspieszenie bez konieczności "wkręcania" silnika na wysokie obroty - z tego względu jednostki wysokoprężne sprawdzają się na długich trasach.
Silniki diesla są bardzo oszczędne nawet przy dużych obciążeniach, takich jak jazda autostradą z kompletem pasażerów z tego względu są polecane do intensywnie eksploatowanych samochodów.
Połączenie niskiego zużycia oleju napędowego i dużego zbiornika paliwa sprawia, że wersje wysokoprężne są w stanie na jednym tankowaniu nierzadko pokonać blisko 1000km.