Projekt jest realizowany w ramach kampanii #ROKBEZPIECZEŃSTWA, która zaplanowana jest na cały 2021 rok i obejmuje szereg działań edukacyjnych.
W akcji wzięli udział Miko Marczyk, Rajdowy Mistrz Polski oraz Bartosz Huzarski, utytułowany reprezentant kraju w kolarstwie szosowym. Sportowcy zamieniają się rolami i przesiadają się na rower szosowy – w przypadku Miko Marczyka oraz do samochodu – w przypadku Bartosza Huzarskiego. Obaj mają do pokonania odpowiednio wyznaczone trasy. Znajdują się na nich liczne punkty styku rowerzystów i kierowców aut, by zwrócić uwagę jak bezpieczeństwo na drodze zależy od koegzystencji i wspólnego dzielenia przestrzeni, a także bycia uważnym na zachowania innych uczestników ruchu drogowego. Film "Zmiana Perspektywy", ukazujący ich podróż jest dostępny pod linkiem: #ROKBEZPIECZEŃSTWA – ZMIANA PERSPEKTYWY - YouTube.
- Jako kolarz naturalnie jestem bardzo uważny w okolicach ścieżek rowerowych i zwracam szczególną uwagę na bezpieczne wyprzedzanie jednośladów. Poruszając się samochodem, widzę jednak jak konstrukcja auta może czasem ograniczyć widoczność. Ponadto mogę obserwować, jak zachowują się rowerzyści na drogach i ścieżkach rowerowych. Wzajemny szacunek, jazda zgodnie z przepisami oraz uważność są szalenie istotne dla bezpieczeństwa wszystkich użytkowników dróg. Powinniśmy o sobie pamiętać niezależnie od tego jakim środkiem transportu się poruszamy – mówi Bartosz Huzarski.
- Zmiana perspektywy to pouczające i dające do myślenia doświadczenie. Zwykle podróżuję, siedząc za kierownicą samochodu. Jako rowerzysta nabieram nowego spojrzenia na przykład podczas bycia wyprzedzanym przez samochody. Cieszę się, że mogłem wziąć udział w akcji i gorąco zachęcam wszystkich kierowców do przemierzenie znanej trasy innym środkiem transportu niż zazwyczaj i zmiany optyki - dodaje Miko Marczyk.
ŠKODA traktuje bezpieczeństwo na drodze kompleksowo
Akcja Zmiana Perspektywy, do której ŠKODA zaangażowała utytułowanych polskich sportowców zawodowo korzystających z dróg, zarówno w mieście, jaki i poza aglomeracjami, to kolejna odsłona kampanii #ROKBEZPIECZEŃSTWA. Dzięki niej marka pokazuje jak zmiana środka transportu zmienia sposób postrzegania drogi. Dlatego bardzo ważne jest wzajemne zrozumienie i empatia podczas jazdy. Zmiana perspektywy pozwala na poznanie miasta i przemierzanych tras z innego punktu widzenia, który umożliwia zwrócenie uwagi na inne potencjalne zagrożenia podczas jazdy, ale także pozwala na zbudowanie doświadczenia, które w przyszłości pozwoli na uniknięcie tych zagrożeń, a także na lepsze zrozumienie innych uczestników ruchu drogowego.