Škoda wprowadza eko-innowacje wspólnie z kawą Curiosity Fuel

29. dubna 2024

Škoda wprowadziła własną kawę Curiosity Fuel do swoich czeskich fabryk. Kawa, która jest uprawiana, palona i pakowana specjalnie dla producenta samochodów, chroni lokalne środowisko, wspiera uczciwe i pewne wynagrodzenia dla lokalnych pracowników, przestrzegając zasad Rainforest Alliance. Kubek gorącego napoju ma pobudzić ciekawość i zachęcać do poszukiwania nowych, zrównoważonych rozwiązań w całym łańcuchu wartości.

Škoda przyjmuje holistyczne podejście do zrównoważonego rozwoju i koncentruje się na minimalizowaniu śladów swojej działalności w całym łańcuchu wartości, promując zasady gospodarki o obiegu zamkniętym. Łupiny ziaren kawy Curiosity Fuel są wykorzystywane do garbowania skór na siedzenia Suite Design Selection w modelach Kodiaq i Octavia. Projekt jest silnie wspierany przez związki zawodowe KOVO.

– Będąc producentem samochodów jesteśmy świadomi naszej odpowiedzialności względem środowiska i potrzeby odgrywania roli pioniera w działaniach na rzecz zrównoważonego rozwoju. Dzięki temu, że kawa Curiosity Fuel jest uprawiana zgodnie z wytycznymi Rainforest Alliance, nie tylko wspieramy uczciwe i przejrzyste praktyki, od momentu sadzenia do powstania produktu końcowego, ale stosujemy również zasady gospodarki obiegu zamkniętego, wykorzystując odpady z produkcji kawy. Co więcej, każdy łyk kawy Curiosity Fuel może zainspirować nowe pomysły na to, jak jeszcze skuteczniej zmniejszać nasz wpływ na środowisko – mówi Karsten Schanke, członek zarządu Škody ds. zakupów.

Curiosity Fuel

Przechodząc na kawę Curiosity Fuel Škoda podkreśla w jaki sposób łączą się poszczególne elementy w łańcuchu wartości i pobudza ciekawość do poszukiwania nowych, zrównoważonych rozwiązań. Ziarna kawy pochodzą ze starannie wybranych gospodarstw rodzinnych z Indii i Tanzanii. Curiosity Fuel jest produkowana zgodnie z zasadami Rainforest Alliance. Ich celem jest wdrażanie odpowiedzialnych społecznie i ekologicznie praktyk, wiążących się z poszanowaniem przyrody oraz odpowiednimi standardami pracy rolników w całym procesie produkcji i dostaw. Lokalne farmy są zaangażowane w ochronę bioróżnorodności, a także zapewnienie właściwego oraz sprawiedliwego traktowania i odpowiedniego wynagradzania swoich pracowników.

Škoda jest odpowiedzialna za rynek indyjski wewnątrz grupy Volkswagen. Jako odpowiedzialny zarówno społecznie, jak i ekonomicznie pracodawca zamierza wspierać szkołę położoną w okolicach plantacji, poprawiając tamtejszą infrastrukturę. Działania podejmowane przez Škodę były warunkiem otrzymania certyfikacji Rainforest Alliance w zakresie uprawy, dostaw i palenia kawy Curiosity Fuel. Odpowiednie dokumenty zostały podpisane przez przedstawicieli Škody oraz partnerów projektowych Jablum Czech oraz Neralu Plantation Private Limited.

Czeskie zakłady Škody w 100% przechodzą na Curiosity Fuel

 Po przybyciu do Czech ziarna kawy trafiają do rodzinnej palarni Jablum w Bezděčín, Mladá Boleslav. Dystrybucja kawy do stołówek, kawiarni firmowych i ekspresów w czeskich zakładach już się rozpoczęła. Latem całkowite zużycie kawy w placówkach Škody – około 25 ton – będzie zabezpieczone przez wysokiej jakości, zrównoważone ziarna Curiosity Fuel.

Zgodnie z zasadami gospodarki o obiegu zamkniętym Škoda wykorzystuje łupiny ziaren kawy. We współpracy ze swoim partnerem, firmą Bader, producent samochodów opracował proces, w którym ten produkt uboczny będzie w najbliższym czasie wykorzystywany do garbowania skórzanych obić siedzeń w modelach Škoda Kodiaq i Octavia w Suite Design Selection. Oprócz tego Škoda bada też inne zrównoważone rozwiązania w zakresie garbowania; na przykład skóra dla wariantu L&K modelu Superb jest garbowana przy użyciu płynnego odpadu powstającego przy produkcji oliwy z oliwek.

Škoda postrzega zrównoważony rozwój jako proces transformacji i przyjmuje holistyczne podejście, które przynosi korzyści środowisku naturalnemu i wszystkim zainteresowanym. Jako producent samochodów Škoda jest zaangażowana w minimalizowanie śladu środowiskowego swojej działalności w całym łańcuchu wartości, aby napędzać zrównoważony rozwój i promować zasady gospodarki obiegu zamkniętego. Obejmuje to produkty, łańcuchy dostaw, produkcję, sprzedaż detaliczną i środowisko, w którym działa firma.

Więcej informacji można znaleźć na stronie curiosity-fuel.com