ŠKODA ma długą tradycję w produkcji modeli klasy średniej oraz premium. Już w 1907 roku, dwanaście lat po założeniu Laurin & Klement w Mladá Boleslav, początkująca marka wprowadziła na rynek model Type FF oferujący klientom ponadprzeciętny luksus. Specjalnie z myślą o pojeździe zaprojektowano ośmiocylindrowy silnik rzędowy. Model został również wyposażony m.in. w innowacyjny system kontroli poślizgu Knight. W latach 1925-1936 limuzyna ŠKODA Hispano-Suiza była używana przez prezydenta Czech Tomáša Garrigue Masaryka oraz inne ówczesne wybitne osobistości. Na początku lat 30. Marka oferowała szeroką gamę modeli z silnikami sześciocylindrowymi (ŠKODA 633, 645 i 650) oraz ośmiocylindrowymi (ŠKODA 860).
Jednak to nowy model SUPERB miał stać się wizytówką marki. Nazwa ta pojawiła się po raz pierwszy w dokumentach ŠKODY 22 października 1934 roku. Produkcja seryjna rozpoczęła się wiosną 1935 roku, a do końca 1949 roku z linii produkcyjnej zjechało prawie 900 egzemplarzy ŠKODY SUPERB w pięciu wariantach: SUPERB typu 640 wyposażony w silnik sześciocylindrowy, SUPERB (1934-1936), SUPERB typu 902 (1936), SUPERB typu 913 (1936-1939), SUPERB 3000 OHV typu 924 (1938-1949) oraz SUPERB 4000 typu 919 z silnikiem V8 (1938-1940). Wiele z nich miało niestandardowe nadwozia zbudowane zgodnie z wymaganiami klientów.
Nowa generacja modelu SUPERB
W 2001 roku ŠKODA ponownie wprowadziła model na rynek i zaprezentowała pierwszą współczesną generację nowoczesnej ŠKODY SUPERB. Podczas premiery przedstawiciele marki opowiedzieli o dynamicznym rozwoju, który rozpoczął się 10 lat wcześniej, gdy ŠKODA dołączyła do Grupy Volkswagen. Po premierze miejskiego modelu OCTAVIA w 1996 roku marka wróciła do rozwijania segmentu dużych samochodów rodzinnych. Na początku września 2001 roku, jeszcze przed oficjalną premierą, SUPERB został przewieziony do zamku Lány w środkowych Czechach, gdzie ówczesny prezydent Czech i wielki miłośnik motoryzacji Václav Havel wypróbował model podczas jazdy próbnej.
11 września 2001 roku ŠKODA SUPERB została oficjalnie zaprezentowana na targach IAA we Frankfurcie nad Menem. Model o długości 4803 mm, szerokości 1765 mm i wysokości 1469 mm z napędem na przednie koła miał rozstaw osi wynoszący 2803 mm. Gama silników dla sedana w wersji notchback obejmowała trzy silniki benzynowe i dwa wysokoprężne. Czterocylindrowy silnik o pojemności 2,0 litra generował 85 kW (115 KM) mocy. Pozostałe silniki benzynowe to czterocylindrowe turbodoładowane warianty o pojemności 1,8 litra i mocy 110 kW (150 KM). Topowa wersja to silnik V6 o pojemności 2,8 litra i mocy 142 kW (193 KM). To właśnie dzięki niemu SUPERB osiągał prędkość maksymalną 237 km/h. Silnik ten, jak również czterocylindrowy silnik turbo o pojemności 1,8 litra i mocy 110 kW (150 KM), wyposażono w innowacyjną technologię pięciozaworową. Dla klientów poszukujących niskich kosztów eksploatacji najlepszym wyborem był 1,9-litrowy silnik TDI o mocy 96 kW (130 KM), którego standardowe zużycie paliwa wynosiło zaledwie 5,7 litra na 100 km. Alternatywę stanowił sześciocylindrowy silnik TDI o pojemności 2,5 litra i mocy 114 kW (155 KM). Sześciobiegowa skrzynia biegów DSG była dostępna w wyposażeniu standardowym, a pięciobiegowa automatyczna skrzynia biegów Tiptronic występowała w połączeniu z dwoma silnikami V6.
Oprócz najnowocześniejszego designu ŠKODA SUPERB mogła pochwalić się licznymi innowacyjnymi funkcjami bezpieczeństwa: układ hamulcowy był fabrycznie wyposażony w ABS i EDS, a także w system kontroli poślizgu ASR. Wersje sześciocylindrowe o wysokich osiągach korzystały również z elektronicznego systemu stabilizacji ESP, w tym asystenta hamowania, który w tamtych czasach nie był powszechnie stosowany. Dopełnieniem bogatego wyposażenia bezpieczeństwa były dwie przednie poduszki powietrzne i dwie boczne poduszki powietrzne na przednich siedzeniach, po jednej dla kierowcy i pasażera z przodu. Opcjonalnie dostępne były dodatkowe poduszki powietrzne chroniące głowy z przodu oraz z tyłu.
Inne szczegóły wyposażenia, które świadczyły o konsekwentnym rozwoju technicznym modeli marki w tamtym czasie, obejmowały biksenonowe reflektory ze zintegrowanymi spryskiwaczami, elektrycznie regulowane i podgrzewane przednie fotele, automatyczną klimatyzację Climatronic oraz system nawigacji z kolorowym ekranem.
Seryjną produkcję nowej ŠKODY SUPERB rozpoczęto w fabryce w Kvasinach 1 października 2001 roku po jej pełnej modernizacji, która wyniosła 200 milionów euro. Do końca roku wyprodukowano 581 pojazdów. Pierwsze egzemplarze komfortowego modelu typu sedan zostały dostarczone do klientów wiosną 2002 roku. Udana kariera pierwszej nowoczesnej generacji ŠKODY SUPERB zakończyła się w 2008 roku. W czeskich fabrykach, a także w Chinach, Ukrainie i Kazachstanie zbudowano ponad 136 000 egzemplarzy pojazdu.
Kolejne generacje i jeszcze więcej opcji
W marcu 2008 roku ŠKODA zaprezentowała kolejną generację modelu SUPERB podczas Geneva Motor Show. Rok po wprowadzeniu na rynek wersji notchback z innowacyjną tylną klapą Twindoor pojawiła się kolejna wersja nadwozia – SUPERB COMBI. Do 2015 roku marka wyprodukowała 618 000 egzemplarzy modelu SUPERB drugiej generacji, które w 2009 roku otrzymały nagrodę „Luksusowego Samochodu Roku” brytyjskiego magazynu Top Gear.
Trzecia generacja SUPERB wzbudziła ogromne zainteresowanie podczas światowej premiery w Pradze w 2015 roku. Uwagę przyciągnął nie tylko język designu, ale również jeszcze bardziej obszerna przestrzeń, szeroka gama nowoczesnych systemów wspomagania i wysoce wydajne silniki. Wszystkie te cechy zostały dobrze przyjęte nie tylko przez dziennikarzy branżowych, ale również przez klientów. Jednocześnie SUPERB trzeciej generacji wprowadził kilka technicznych innowacji do gamy modeli marki: oprócz adaptacyjnego podwozia Dynamic Chassis Control (DCC) po raz pierwszy dostępne były również systemy wspomagające parkowanie i trójstrefowa klimatyzacja. Przestronny SUPERB COMBI został dodany do oferty w tym samym roku.
ŠKODA AUTO zrobiła duży krok w stronę elektromobilności jesienią 2019 roku, rozpoczynając produkcję modelu SUPERB iV z napędem hybrydowym typu plug-in. Moc systemowa modelu wynosi 160 kW (218 KM) przy zasięgu do 62 km (WLTP) w trybie wyłącznie elektrycznym. Do tej pory ŠKODA AUTO wyprodukowała ponad 700 000 sztuk obecnej generacji SUPERB. W ciągu ostatnich 20 lat ŠKODA dostarczyła do klientów około 1,5 miliona egzemplarzy modelu SUPERB.