Zr贸wnowa偶ona kolej 艩KODY: marka przedstawia nowoczesne rozwi膮zania logistyczne

January 24, 2020
Sto pi臋tna艣cie lat po wprowadzeniu pierwszego samochodu do produkcji, 艩KODA AUTO dzia艂a na ponad 100 rynkach, dostarczaj膮c rocznie 1,24 miliona pojazd贸w klientom na ca艂ym 艣wiecie. Dla marki dzia艂aj膮cej globalnie du偶ym wyzwaniem jest aspekt logistyczny, zwi膮zany z transportem pojazd贸w. W tym obszarze 艩KODA stawia na transport kolej膮, odci膮偶aj膮c europejskie drogi i dbaj膮c przy tym o regularne obni偶anie emisji CO2, kt贸ra powstaje przy transporcie nowych modeli.

Ka偶dego dnia 14 poci膮g贸w w ponad 200 wagonach transportuje w czterech r贸偶nych kierunkach samochody i cz臋艣ci samochodowe wyprodukowane w fabrykach 艩KODA w miejscowo艣ciach Kvasiny oraz Mlad谩 Boleslav. Platformy za艂adowane s膮 nowymi samochodami gotowymi na eksport, kontenerami z p贸艂fabrykatami, kt贸re trafiaj膮 do zak艂ad贸w produkcyjnych w Rosji oraz samochodami w cz臋艣ciach, kt贸re zostan膮 z艂o偶one w zak艂adach monta偶owych na Ukrainie i w Kazachstanie.

Trzysta tysi臋cy wagon贸w ka偶dego miesi膮ca

Transport kolejowy pe艂ni wa偶n膮 rol臋 w kwestii logistyki samochod贸w, kt贸re zje偶d偶aj膮 z ta艣m produkcyjnych 艩KODY. A偶 56% dziennej produkcji jest przewo偶one kolej膮. Ka偶dego dnia z zak艂ad贸w produkcyjnych w Mlad谩 Boleslav odje偶d偶a 8 poci膮g贸w a z fabryki w Kvasinach kolejne 6. Ka偶dego roku tylko z zak艂ad贸w w Mlad谩 Boleslav transportowane jest ponad 350 000 samochod贸w na ponad 34 000 wagon贸w.

- Gdyby艣my ustawili wszystkie sk艂ady kolejowe w jednym rz臋dzie, ich d艂ugo艣膰 wynosi艂aby ponad 900 km, co r贸wna si臋 odleg艂o艣ci mi臋dzy Mlad谩 Boleslav a Pary偶em - m贸wi Ji艡铆 Cee, dyrektor ds. logistyki w 艩KODA.

W punkcie prze艂adunkowym pracownicy bocznicy kolejowej przy fabrykach 艩KODY odbieraj膮 puste wagony od przewo藕nik贸w, kt贸re kieruj膮 do punkt贸w ekspedycji. Po ich za艂adowaniu wyznaczana jest trasa i sk艂ad kolejowy gotowy do opuszczenia fabryki. Bocznica kolejowa ma oko艂o 20 km d艂ugo艣ci i jest obs艂ugiwana przez dwie nowoczesne lokomotywy EffiShunter. Ka偶da z nich wa偶y oko艂o 72 ton i jest w stanie przewozi膰 艂adunki o masie do 1400 ton. Szaro-zielone lokomotywy nap臋dzane s膮 silnikami, kt贸re spe艂niaj膮 najsurowsze wymagania dotycz膮ce emisji spalin Stage IIIB. Ponadto obecnie wykorzystywane lokomotywy zu偶ywaj膮 o po艂ow臋 mniej oleju nap臋dowego w por贸wnaniu ze starszymi jednostkami tego typu.

Z Mlad谩 Boleslav do Szanghaju

Obie lokomotywy dzia艂aj膮 w siedmiu miejscach ekspedycji w zak艂adzie Mlad谩 Boleslav. Gotowe do transportu samochody 艂adowane s膮 na pi臋ciu torach, a pozosta艂e dwa s膮 przeznaczone do za艂adunku pojazd贸w w cz臋艣ciach, kt贸re zostan膮 z艂o偶one w zagranicznych zak艂adach. Ka偶dy z wagon贸w mo偶e pomie艣ci膰 od o艣miu do dwunastu pojazd贸w, w zale偶no艣ci od d艂ugo艣ci wagonu i modelu samochodu. Ka偶dy pojazd zabezpieczony jest czterema blokami na ka偶dej z osi, kt贸re dodatkowo stabilizuj膮 pojazd.

Poci膮gi z cz臋艣ciami i samochodami 艩KODA z fabryki w Mlad谩 Boleslav odje偶d偶aj膮 w czterech r贸偶nych kierunkach. Ka偶dego dnia jeden poci膮g jest kierowany do Polski. Kolejny kierunek to Niemcy. A偶 80% z tych sk艂ad贸w trafia do port贸w na p贸艂nocy kraju, gdzie samochody i cz臋艣ci samochodowe za艂adowane s膮 na statki p艂yn膮ce m.in.: do Mumbaju, Szanghaju lub Oranu. Pozosta艂a cz臋艣膰 kierowana jest do magazyn贸w w Niemczech, sk膮d trafia do niemieckich klient贸w. Trzeci kierunek to port Koper w S艂owenii. Tam transport jest prze艂adowywany na statki i trafia do Grecji i kraj贸w Bliskiego Wschodu. Ostatni, czwarty kierunek to W艂ochy.

Nowoczesna logistyka kolejowa 艩KODY

Podczas proces贸w logistycznych wykorzystywane s膮 nowoczesne technologie. Elektronika pozwala dyspozytorom poci膮g贸w obserwowa膰 ustawienie trasy i zaj臋to艣膰 poszczeg贸lnych tor贸w. Lokomotywy s膮 zdalnie monitorowane, dzi臋ki czemu dyspozytorzy mog膮 obserwowa膰 przebieg, godziny pracy, stopie艅 wykorzystania sk艂ad贸w i lokomotyw, ich zu偶ycie i ewentualne awarie. Operacje logistyczne s膮 szczeg贸艂owo planowane a ka偶da trasa ma ustalony harmonogram. Dyspozytor bocznicy 艩KODA ma bezpo艣redni kontakt z krajowym dyspozytorem kolejowym i wsp贸lnie zarz膮dzaj膮 wszystkimi procesami, stale monitoruj膮c sytuacj臋 na torach.

Ostatnie newsy