ZAKUPY, PODATKI ZEROWO-PODATKOWE I PODR脫呕 BEZ P艁ATNO艢CI

April 9, 2019
Wraz z rosn膮c膮 e-mobilno艣ci膮 rz膮dy wielu kraj贸w szukaj膮 sposob贸w jak mog艂yby wesprze膰 ten trend. Ustalaj膮 zasady, dzi臋ki kt贸rym zakup samochod贸w elektrycznych b臋dzie ta艅szy lub faworyzuj膮 ich eksploatacj臋 w stosunku do konwencjonalnych pojazd贸w.

Jedn膮 z opcji jest oferowanie bezpo艣rednich dotacji na zakup. Drugim jest wprowadzenie ulg w celu ograniczenia dodatkowych wydatk贸w. Obejmuje to obni偶enie lub zniesienie podatk贸w, op艂at drogowych i op艂at parkingowych. Ujmowane s膮 r贸wnie偶 r贸偶ne korzy艣ci pozafinansowe, takie jak mo偶liwo艣膰 korzystania z pas贸w taks贸wek i autobus贸w w miastach. Jak m贸wi膮, r贸偶ne mo偶liwo艣ci dla r贸偶nych ludzi - ka偶dy kraj ma sw贸j w艂asny spos贸b podej艣cia do wsparcia w zakresie e-mobilno艣ci. Podej艣cia te r贸偶ni膮 si臋 nie tylko w Europie, ale na r贸偶nych kontynentach. Na przyk艂ad USA wprowadzi艂y ulg臋 podatkow膮 opart膮 na kredytach w 2009 r. Kwoty r贸偶ni膮 si臋 w zale偶no艣ci od rodzaju pojazdu i mog膮 wynosi膰 nawet 7500 USD. Ulga ta jest nast臋pnie odejmowana od podatku dochodowego wnioskodawcy. Plan jest taki, 偶e gdy producent samochod贸w elektrycznych osi膮gnie sprzeda偶 200 000 sztuk w USA, wsparcie na zakup pojazd贸w tego producenta zostanie wycofane w ci膮gu nast臋pnego roku.

WSPARCIE eMOBILNO艢CI W EUROPIE

Norweg贸w mo偶na s艂usznie uzna膰 za pionier贸w e-mobilno艣ci, nie tylko zgodnie ze standardami europejskimi, ale tak偶e w skali globalnej. Norwegia jest pierwszym krajem na 艣wiecie, w kt贸rym samochody elektryczne i hybrydy stanowi膮 ponad 50% sprzeda偶y wszystkich nowych samochod贸w. Ten cel osi膮gni臋to w 2017 r., zaledwie cztery lata po zainstalowaniu obecnego systemu wsparcia w zakresie ulg finansowych i innych 艣wiadcze艅. W艂a艣ciciele pojazd贸w elektrycznych nie musz膮 p艂aci膰 za rejestracj臋 pojazdu lub op艂aty za przejazd autostrad膮, mog膮 bezp艂atnie korzysta膰 z tuneli i prom贸w oraz maj膮 ni偶szy podatek drogowy. Najwi臋ksz膮 ulg膮 jest zwolnienie z podatku VAT, kt贸ry w Norwegii jest stosunkowo wysoki. W rezultacie samochody elektryczne s膮 ta艅sze ni偶 pojazdy z tradycyjnymi silnikami spalinowymi. W 2008 r. Francuzi wprowadzili wsparcie w zakresie czystej mobilno艣ci i okresowo je zmieniaj膮, aby odzwierciedli膰 warunki rynkowe. Od pocz膮tku 2017 r. dotacja na zakup pojazdu wynosi 6000 EUR. Klienci s膮 uprawnieni do kolejnej ulgi w wysoko艣ci 4000 EUR, je艣li wyrejestruj膮 pojazd z silnikiem Diesla wyprodukowany przed 2006 rokiem.

W maju 2016 r. rz膮d niemiecki zatwierdzi艂 dotacje w wysoko艣ci 4 000 EUR na zakup pojazd贸w w pe艂ni elektrycznych i 1000 euro mniej na pojazdy hybrydowe. Samochody elektryczne s膮 r贸wnie偶 zwolnione z podatku od w艂asno艣ci na 10 lat. Niemiecki rz膮d planowa艂 w tym roku zako艅czy膰 wsparcie finansowe, ale kr膮偶膮 plotki, 偶e rozwa偶a si臋 przed艂u偶enie tego wsparcia. Od tego roku samochody elektryczne i hybrydowe wykorzystywane w celach biznesowych korzystaj膮 z ulgi podatkowej w wysoko艣ci 0,5% od ceny zakupu pojazdu. Zjednoczone Kr贸lestwo Brytyjskie udziela r贸wnie偶 dotacji na samochody elektryczne i wielokrotnie przed艂u偶a艂o okres, w kt贸rym programy subsydi贸w pozostan膮 otwarte na zakupy tych aut. Zach臋ta wynosi obecnie do 3500 GBP. W Czechach w艂a艣ciciele samochod贸w elektrycznych s膮 zwolnieni z podatku drogowego, a w Pradze mog膮 parkowa膰 za darmo w niebieskich strefach zarezerwowanych dla mieszka艅c贸w. Rz膮d wprowadzi艂 tak偶e czwarty program dotacji dla przedsi臋biorstw i w艂adz w 2016 r., kwalifikuj膮c firmy - w zale偶no艣ci od ich wielko艣ci - do 75% dotacji przy zakupie pojazd贸w elektrycznych. Gminy mog膮 kupowa膰 pojazdy elektryczne za 10 000 EUR. 50% sprzeda偶y pojazd贸w elektrycznych w latach 2017鈥2018 zosta艂o zrealizowanych dzi臋ki temu programowi subsydi贸w.

W ramach projektu pilota偶owego 艩KODA udost臋pnia teraz CITIGO E-PILOT wybranym klientom w Czechach. Chodzi o to, aby dowiedzie膰 si臋 od potencjalnych klient贸w, w jaki spos贸b pojazd oparty na obecnej technologii znanej z e-up Volkswagena wykonuje codzienn膮 prac臋 przed rozpocz臋ciem seryjnej produkcji elektrycznego CITIGO.

PYTANIA DO PETRA BOUCHNERA, SZEFA SIEDZIBY DZIA艁U TECHNOLOGII POJAZD脫W NA CZESKIEJ UNIWERSYTECIE TECHNICZNYM W PRADZE

Jakie 艣rodki mog膮 faktycznie pom贸c w rozwoju e-mobilno艣ci?

Dotacje powinny pokry膰 r贸偶nic臋 mi臋dzy kosztem zakupu samochodu elektrycznego a pojazdu konwencjonalnego, aby uwzgl臋dniaj膮c inne korzy艣ci i apetyt na samochody elektryczne, koszt by艂 mniej wi臋cej taki sam. Korzy艣ci obejmuj膮 logiczne i dobrze znane kroki, takie jak wjazd i parkowanie w du偶ych strefach zabudowanych, kt贸re mo偶na racjonalnie uzasadni膰 ze wzgl臋du na ograniczenie emisji w ruchu lokalnym w por贸wnaniu do pojazd贸w konwencjonalnych. Interesuj膮ce dzia艂ania mog膮 obejmowa膰 dotacje i ulgi podatkowe na modernizacj臋 starszych samochod贸w elektrycznych, aby mog艂y one mie膰 zainstalowane nowe akumulatory i potencjalnie gwarantowany odkup starszych akumulator贸w, poniewa偶 nadal mog膮 by膰 z powodzeniem stosowane w zastosowaniach stacjonarnych lub poddawane recyklingowi.

Z drugiej strony, jakich 艣rodk贸w najlepiej unika膰?

Kilka kraj贸w ogranicza swoje subsydia, wi臋c u偶ytkownicy wracaj膮 do pojazd贸w konwencjonalnych, gdy ich samochody elektryczne nie oferuj膮 im ju偶 偶adnych korzy艣ci. Jednym z g艂贸wnych rozczarowa艅 by艂 upadek Paris Autolib, najwi臋kszej us艂ugi udost臋pniania samochod贸w elektrycznych. Inn膮 kwesti膮 jest oczywi艣cie to, czy zmotywowa膰 powszechne wprowadzenie samochod贸w elektrycznych, bior膮c pod uwag臋 ich faktyczn膮 korzy艣膰 ekologiczn膮, kt贸ra mo偶e mie膰 wy艂膮cznie lokalny charakter (oczywi艣cie wsparcie to jest niew膮tpliwie w艂a艣ciw膮 艣cie偶k膮 dla miast). Musimy spojrze膰 na to z szerszej perspektywy. Nawet je艣li podczas eksploracji pojazd贸w elektrycznych ograniczymy si臋 tylko do aspektu operacyjnego, nadal musimy przeprowadza膰 analizy typu 鈥瀘d ko艂a do ko艂a鈥, kt贸re mapuj膮 i podsumowuj膮 obci膮偶enie pierwotnego 藕r贸d艂a energii wykorzystywanego do utrzymania pojazdu w ruchu. Aby oceny te by艂y miarodajne, musimy 艣ledzi膰 nie tylko dzia艂anie, ale tak偶e ca艂y cykl 偶ycia pojazdu - od wydobycia podstawowych materia艂贸w, po przetwarzanie i produkcj臋 p贸艂produkt贸w, a ko艅cz膮c na ekologicznym, ekonomicznym unieszkodliwianiu lub recyklingu pojazdu lub jego cz臋艣ci. Aby to zrobi膰, musimy uwzgl臋dni膰 transport, kt贸ry odbywa si臋 na wszystkich etapach. Przysz艂y zr贸wnowa偶ony transport powinien by膰 nap臋dzany przede wszystkim kompleksow膮 koncepcj膮 mobilno艣ci oraz jej potrzeb, poniewa偶 jest tu wiele swobody w zakresie optymalizacji, oszcz臋dno艣ci i synergii, a e-mobilno艣膰 jest tego cz臋艣ci膮.


Ostatnie newsy