ZAKUP SAMOCHODU RAJDOWEGO W 7 KROKACH

August 15, 2019
Kupowanie samochodu to zawsze ekscytuj─ůce i emocjonalne do┼Ťwiadczenie. Teraz wyobra┼║ sobie, jak ekscytuj─ůcy musi by─ç zakup samochodu rajdowego o warto┼Ťci milion├│w koron! Toni Gardemeister, by┼éy kierowca ┼áKODA Motorsport i w┼éa┼Ťciciel prywatnego zespo┼éu rajdowego TGS, poprowadzi Ci─Ö przez nietypowy zakup pierwszej ┼áKODY FABIA R5 evo, kt├│ra zostanie dostarczona do zespo┼éu klienta.

Jak to jest, gdy wr─Öczasz klucze do ┼áKODA FABIA R5 evo, samochodu rajdowego, kt├│rego obecnie jest mniej ni┼╝ dziesi─Ö─ç na ca┼éym ┼Ťwiecie? Po pierwsze, nie dostajesz ┼╝adnych kluczy. Rzadko konieczne jest zablokowanie samochodu, a uruchomienie go r├│┼╝ni si─Ö od zwyk┼éego samochodu - w┼é─ůczasz d┼║wignie zasilania i zap┼éonu, naciskasz przycisk Start i czekasz, a┼╝ olej w silniku osi─ůgnie odpowiednie ci┼Ťnienie. Dostajesz jednak przyspieszenie super samochodu bez wzgl─Ödu na powierzchni─Ö, samoch├│d prawie niezniszczalny i dba┼éo┼Ť─ç o klienta, kt├│ra wzbudzi┼éaby zazdro┼Ť─ç u klient├│w najbardziej luksusowych marek. R├│┼╝nice si─Ögaj─ů znacznie g┼é─Öbiej.

Przed tegorocznym Rajdem Finlandii Toni Gardemeister zosta┼é pierwszym prywatnym klientem zmodernizowanej ┼áKODY FABIA R5 evo na ┼Ťwiecie. ÔÇ×Kiedy kupuj─Ö nowy samoch├│d rajdowy, odczucia we mnie s─ů znacznie silniejsze ni┼╝ w przypadku zwyk┼éego samochodu drogowego. Naprawd─Ö kocham te samochody. Gdy tylko ┼áKODA og┼éosi┼éa, ┼╝e FABIA R5 evo jest opracowywana, zadzwoni┼éem do nich, aby z┼éo┼╝y─ç rezerwacj─Ö na jeden lub dwa samochodyÔÇŁ, zachwyca si─Ö Gardemeister, kt├│ry zbiera┼é samochody takie jak OCTAVIA WRC, FABIA WRC i FABIA S2000 w przesz┼éo┼Ťci.

Nieca┼ée 280 egzemplarzy poprzedniej generacji FABIA R5 zosta┼éo sprzedanych w ci─ůgu czterech lat produkcji. W ┼Ťwiecie sport├│w motorowych jest to bardzo powa┼╝ana liczba - w rzeczywisto┼Ťci ┼áKODA FABIA R5 sta┼éa si─Ö bestsellerem w swojej klasie. Odbi├│r takiego samochodu to dla ka┼╝dego wyj─ůtkowy moment. Istnieje r├│wnie┼╝ wiele r├│┼╝nic przy zakupie samochodu rajdowego a ÔÇ×cywilnegoÔÇŁ. Ca┼éy proces zakup├│w mo┼╝na podzieli─ç na siedem krok├│w opisanych poni┼╝ej.

7 KROKÓW W KIERUNKU ZAKUPU NOWEGO SAMOCHODU RAJDOWEGO

Krok 1: JAZDA TESTOWA

Dla wi─Ökszo┼Ťci kierowc├│w jazda pr├│bna jest najwa┼╝niejsz─ů cz─Ö┼Ťci─ů procesu decyzyjnego przy zakupie nowego samochodu. Jednak tak naprawd─Ö nie mo┼╝na przetestowa─ç samochodu rajdowego - wybierasz go na podstawie jego reputacji i osi─ůg├│w w rajdach. Wyj─ůtek stanowi┼éa FABIA R5 evo, kt├│ra zosta┼éa zaprezentowana wybranej grupie klient├│w, co pozwoli┼éo im da─ç impuls na torze wy┼Ťcigowym. By┼é to jeden z tych czas├│w, kiedy ostrze┼╝enie dealera ÔÇ×jed┼║ ostro┼╝nieÔÇŁ by┼éoby nie na miejscu! Mogli przetestowa─ç samoch├│d absolutnie ÔÇ×na p┼éasko, posadzkuj─ůc go i dryfuj─ůcÔÇŁ. Prawd─Ö m├│wi─ůc, ci klienci zam├│wili najpierw swoje samochody, a dopiero p├│┼║niej mogli je przetestowa─ç.

Krok 2: Złożenie zamówienia

Na ca┼éym ┼Ťwiecie jest tylko jedno miejsce, w kt├│rym mo┼╝na kupi─ç ┼áKODA FABIA R5 evo - w centrali ┼áKODA Motorsport w Mlad├í Boleslav, oko┼éo godziny jazdy samochodem od stolicy Czech, Pragi. Dost─Öpna jest tylko jedna wersja, dostosowana do specyfikacji asfaltu lub ┼╝wiru. Pomimo ceny r├│wnej 20 zwyk┼éym modelom FABIA marki ┼áKODA, w tym roku jest ca┼ékowicie wyprzedany! I oczywi┼Ťcie p┼éacisz z g├│ry. Nie licz na ┼╝adne oferty ÔÇ×┼Ťwietnego finansowaniaÔÇŁ lub ÔÇ×okazyjnej dzier┼╝awyÔÇŁ.

Krok 3: Budowa samochodu

Ka┼╝dy samoch├│d jest r─Öcznie produkowany w nowych obiektach ┼áKODA Motorsport, a jego uko┼äczenie zajmuje kilka tygodni. Oparty na zmodyfikowanym nadwoziu zwyk┼éej ┼áKODY FABIA, zosta┼é znacznie wzmocniony i wyposa┼╝ony w najwy┼╝szej jako┼Ťci komponenty wy┼Ťcigowe renomowanych marek z ca┼éego ┼Ťwiata. Wiele wa┼╝nych rzeczy, takich jak silniki, jest wytwarzanych w┼éa┼Ťnie tutaj w ┼áKODZIE. Ka┼╝dy silnik jest dok┼éadnie testowany na dynamometrze, aby sprawdzi─ç, czy spe┼énia on surowe wymagania dotycz─ůce osi─ůg├│w. Kolor samochodu zale┼╝y od wymaga┼ä klient├│w, jednak wi─Ökszo┼Ť─ç wybiera biel, poniewa┼╝ jest to najlepsza baza do barw wy┼Ťcigowych.

Krok 4: Test warunk├│w skrajnych

Ka┼╝dy w┼éa┼Ťciciel nowego samochodu wie, ┼╝e przez pierwsze 1000 do 1500 kilometr├│w nie nale┼╝y zwi─Öksza─ç obrot├│w silnika o wi─Öcej ni┼╝ 60%. Je┼Ťli masz nowy samoch├│d rajdowy, mo┼╝e to oznacza─ç kilka przegranych rajd├│w. W┼éa┼Ťnie dlatego nowe FABIA R5 s─ů dok┼éadnie testowane pod wysokim ci┼Ťnieniem na poligonach testowych ┼áKODY, zanim zostan─ů przekazane nowemu w┼éa┼Ťcicielowi. Testy obejmuj─ů pe┼éne przyspieszenie na wszystkich biegach a┼╝ do ogranicznika pr─Ödko┼Ťci i gwa┼étownego hamowania.

Krok 5: Przekazanie

Dopiero teraz samoch├│d jest gotowy na swojego nowego szcz─Ö┼Ťliwego w┼éa┼Ťciciela i zwykle towarzyszy mu du┼╝a dostawa cz─Ö┼Ťci zamiennych. Mimo ┼╝e ┼áKODA FABIA R5 jest dobrze znana ze swojej niezawodno┼Ťci i trwa┼éo┼Ťci, elementy takie jak zderzaki i p├│┼éosie s─ů tutaj traktowane jako materia┼éy eksploatacyjne.

Krok 6: Konfiguracja

Kolejn─ů cech─ů charakterystyczn─ů samochod├│w rajdowych jest to, ┼╝e potrzebuj─ů one r├│┼╝nych ustawie┼ä dla ka┼╝dego rajdu, szczeg├│lnie je┼Ťli chodzi o zawieszenie. Technicy ┼áKODA Motorsport zalecaj─ů wszystkim w┼éa┼Ťcicielom ustawienia dla r├│┼╝nych warunk├│w i s─ů gotowi udzieli─ç porady na miejscu w razie potrzeby. Ostatecznie jednak wszyscy kierowcy musz─ů przetestowa─ç i dostroi─ç ustawienia zgodnie z w┼éasnymi preferencjami. Nie mo┼╝esz po prostu wskoczy─ç i jecha─ç, je┼Ťli chcesz spr├│bowa─ç swoich si┼é i posmakowa─ç zwyci─Östwa.

Krok 7: Pierwszy rajd

Zupe┼énie nowy samoch├│d rodzinny jest zwykle cenionym skarbem, ale FABIA R5 evo istnieje po to, aby przekracza─ç swoje mo┼╝liwo┼Ťci techniczne i fizyczne. Dopiero po zniszczeniu pierwszego zderzaka i zu┼╝yciu pierwszego zestawu opon mo┼╝na uzna─ç, ┼╝e samoch├│d naprawd─Ö si─Ö prze┼éama┼é. Z drugiej strony otrzymuje znacznie lepsz─ů opiek─Ö ni┼╝ wi─Ökszo┼Ť─ç ÔÇ×kr├│lowych gara┼╝uÔÇŁ. Po ka┼╝dym wy┼Ťcigu jest dok┼éadnie czyszczony, a nawet niewielkie zu┼╝ycie lub uszkodzenie jest naprawiane.

KIM JEST TARDI GARDEMEISTER?

Fi┼äski kierowca rajdowy je┼║dzi┼é dla ┼áKODY w WRC w latach 2002-2004. Wed┼éug w┼éasnego uznania szczeg├│lnie lubi wspomnienia z OCTAVIA WRC, w kt├│rym osi─ůgn─ů┼é wiele ┼Ťwietnych wynik├│w. ÔÇ×Naprawd─Ö kocha┼éem ten samoch├│d, chocia┼╝ nie by┼é najszybszy. By┼é niezawodny, a przede wszystkim lubi┼éem go prowadzi─ç. By┼éo to troch─Ö powolne, ale mi odpowiada┼éo i dogadali┼Ťmy si─Ö. W szybkich rajdach OCTAVIA WRC by┼éa naprawd─Ö ┼Ťwietna. Szczeg├│lnie wspominam Rajd Szwecji w 2003 roku. W ko┼äcu zaj─Öli┼Ťmy ├│sme miejsce, ale walczyli┼Ťmy z Carlosem Sainzem, Colinem McRae i innymi kierowcami tego kalibru. Pokonali┼Ťmy niekt├│rych z nich i nie byli┼Ťmy daleko w tyle za innymi. Do dzi┼Ť bardzo podoba mi si─Ö OCTAVIA WRC w warunkach asfaltowych - m├│wi Gardemeister, wspominaj─ůc sw├│j ulubiony samoch├│d rajdowy.

Po ostatnim pe┼énym sezonie w WRC w 2008 roku pr├│bowa┼é znale┼║─ç spos├│b na kontynuacj─Ö rajdu. W ko┼äcu uda┼éo mu si─Ö znale┼║─ç sponsora. Kolejny sezon sp─Ödzi┼é w IRC, a potem zacz─ů┼é si─Ö zastanawia─ç, czy mo┼╝e wykorzysta─ç swoje do┼Ťwiadczenie w biznesie. Stopniowo zbudowa┼é zesp├│┼é TGS Worldwide wok├│┼é swojego pojazdu FABIA S2000, kt├│ry zacz─ů┼é szybko si─Ö rozrasta─ç. W 2015 roku z jego us┼éug korzystali Teemu Suninen, Kalle Rovanper├Ą i wielu innych kierowc├│w. Gardemeister jest w┼éa┼Ťcicielem trzech samochod├│w rajdowych i zajmuje si─Ö kilkoma innymi. ÔÇ×Kiedy wybra┼éem pierwszy samoch├│d dla mojego zespo┼éu, ┼áKODA FABIA S2000 by┼éa najszybsza i bardzo niezawodna do rozruchu. A niezawodno┼Ť─ç jest nawet wa┼╝niejsza ni┼╝ szybko┼Ť─ç dla prywatnego zespo┼éuÔÇŁ- dodaje.

Ostatnio zesp├│┼é Toni Gardemeister zosta┼é zbudowany na samochodach rajdowych ┼áKODA FABIA R5, a teraz tak┼╝e na odnowionej FABIA R5 evo. Premiera najnowszego dodatku do floty TGS zako┼äczy┼éa si─Ö jednak przedwcze┼Ťnie, gdy zesz┼éoroczny zwyci─Özca Eerik Pietarinen musia┼é przej┼Ť─ç na emerytur─Ö po nieszcz─Ö┼Ťliwym wypadku. ÔÇ×Takie rzeczy zdarzaj─ů si─Ö w rajdach i jest to normalne. Samochody rajdowe s─ů bardzo trwa┼ée, wi─Öc wkr├│tce naprawimy samoch├│d i wr├│cimy do etap├│w rajdowychÔÇŁ, m├│wi Gardemeister bez cienia w─ůtpliwo┼Ťci.


Ostatnie newsy