ZAKUP SAMOCHODU

ZAKUP SAMOCHODU RAJDOWEGO W 7 KROKACH

ZAKUP SAMOCHODU RAJDOWEGO W 7 KROKACH

15. 8. 2019

Kupowanie samochodu to zawsze ekscytujące i emocjonalne doświadczenie. Teraz wyobraź sobie, jak ekscytujący musi być zakup samochodu rajdowego o wartości milionów koron! Toni Gardemeister, były kierowca ŠKODA Motorsport i właściciel prywatnego zespołu rajdowego TGS, poprowadzi Cię przez nietypowy zakup pierwszej ŠKODY FABIA R5 evo, która zostanie dostarczona do zespołu klienta.

Jak to jest, gdy wręczasz klucze do ŠKODA FABIA R5 evo, samochodu rajdowego, którego obecnie jest mniej niż dziesięć na całym świecie? Po pierwsze, nie dostajesz żadnych kluczy. Rzadko konieczne jest zablokowanie samochodu, a uruchomienie go różni się od zwykłego samochodu - włączasz dźwignie zasilania i zapłonu, naciskasz przycisk Start i czekasz, aż olej w silniku osiągnie odpowiednie ciśnienie. Dostajesz jednak przyspieszenie super samochodu bez względu na powierzchnię, samochód prawie niezniszczalny i dbałość o klienta, która wzbudziłaby zazdrość u klientów najbardziej luksusowych marek. Różnice sięgają znacznie głębiej.

Przed tegorocznym Rajdem Finlandii Toni Gardemeister został pierwszym prywatnym klientem zmodernizowanej ŠKODY FABIA R5 evo na świecie. „Kiedy kupuję nowy samochód rajdowy, odczucia we mnie są znacznie silniejsze niż w przypadku zwykłego samochodu drogowego. Naprawdę kocham te samochody. Gdy tylko ŠKODA ogłosiła, że FABIA R5 evo jest opracowywana, zadzwoniłem do nich, aby złożyć rezerwację na jeden lub dwa samochody”, zachwyca się Gardemeister, który zbierał samochody takie jak OCTAVIA WRC, FABIA WRC i FABIA S2000 w przeszłości.

Niecałe 280 egzemplarzy poprzedniej generacji FABIA R5 zostało sprzedanych w ciągu czterech lat produkcji. W świecie sportów motorowych jest to bardzo poważana liczba - w rzeczywistości ŠKODA FABIA R5 stała się bestsellerem w swojej klasie. Odbiór takiego samochodu to dla każdego wyjątkowy moment. Istnieje również wiele różnic przy zakupie samochodu rajdowego a „cywilnego”. Cały proces zakupów można podzielić na siedem kroków opisanych poniżej.

7 KROKÓW W KIERUNKU ZAKUPU NOWEGO SAMOCHODU RAJDOWEGO

Krok 1: JAZDA TESTOWA

Dla większości kierowców jazda próbna jest najważniejszą częścią procesu decyzyjnego przy zakupie nowego samochodu. Jednak tak naprawdę nie można przetestować samochodu rajdowego - wybierasz go na podstawie jego reputacji i osiągów w rajdach. Wyjątek stanowiła FABIA R5 evo, która została zaprezentowana wybranej grupie klientów, co pozwoliło im dać impuls na torze wyścigowym. Był to jeden z tych czasów, kiedy ostrzeżenie dealera „jedź ostrożnie” byłoby nie na miejscu! Mogli przetestować samochód absolutnie „na płasko, posadzkując go i dryfując”. Prawdę mówiąc, ci klienci zamówili najpierw swoje samochody, a dopiero później mogli je przetestować.

Krok 2: Złożenie zamówienia

Na całym świecie jest tylko jedno miejsce, w którym można kupić ŠKODA FABIA R5 evo - w centrali ŠKODA Motorsport w Mladá Boleslav, około godziny jazdy samochodem od stolicy Czech, Pragi. Dostępna jest tylko jedna wersja, dostosowana do specyfikacji asfaltu lub żwiru. Pomimo ceny równej 20 zwykłym modelom FABIA marki ŠKODA, w tym roku jest całkowicie wyprzedany! I oczywiście płacisz z góry. Nie licz na żadne oferty „świetnego finansowania” lub „okazyjnej dzierżawy”.

Krok 3: Budowa samochodu

Każdy samochód jest ręcznie produkowany w nowych obiektach ŠKODA Motorsport, a jego ukończenie zajmuje kilka tygodni. Oparty na zmodyfikowanym nadwoziu zwykłej ŠKODY FABIA, został znacznie wzmocniony i wyposażony w najwyższej jakości komponenty wyścigowe renomowanych marek z całego świata. Wiele ważnych rzeczy, takich jak silniki, jest wytwarzanych właśnie tutaj w ŠKODZIE. Każdy silnik jest dokładnie testowany na dynamometrze, aby sprawdzić, czy spełnia on surowe wymagania dotyczące osiągów. Kolor samochodu zależy od wymagań klientów, jednak większość wybiera biel, ponieważ jest to najlepsza baza do barw wyścigowych.

Krok 4: Test warunków skrajnych

Każdy właściciel nowego samochodu wie, że przez pierwsze 1000 do 1500 kilometrów nie należy zwiększać obrotów silnika o więcej niż 60%. Jeśli masz nowy samochód rajdowy, może to oznaczać kilka przegranych rajdów. Właśnie dlatego nowe FABIA R5 są dokładnie testowane pod wysokim ciśnieniem na poligonach testowych ŠKODY, zanim zostaną przekazane nowemu właścicielowi. Testy obejmują pełne przyspieszenie na wszystkich biegach aż do ogranicznika prędkości i gwałtownego hamowania.

Krok 5: Przekazanie

Dopiero teraz samochód jest gotowy na swojego nowego szczęśliwego właściciela i zwykle towarzyszy mu duża dostawa części zamiennych. Mimo że ŠKODA FABIA R5 jest dobrze znana ze swojej niezawodności i trwałości, elementy takie jak zderzaki i półosie są tutaj traktowane jako materiały eksploatacyjne.

Krok 6: Konfiguracja

Kolejną cechą charakterystyczną samochodów rajdowych jest to, że potrzebują one różnych ustawień dla każdego rajdu, szczególnie jeśli chodzi o zawieszenie. Technicy ŠKODA Motorsport zalecają wszystkim właścicielom ustawienia dla różnych warunków i są gotowi udzielić porady na miejscu w razie potrzeby. Ostatecznie jednak wszyscy kierowcy muszą przetestować i dostroić ustawienia zgodnie z własnymi preferencjami. Nie możesz po prostu wskoczyć i jechać, jeśli chcesz spróbować swoich sił i posmakować zwycięstwa.

Krok 7: Pierwszy rajd

Zupełnie nowy samochód rodzinny jest zwykle cenionym skarbem, ale FABIA R5 evo istnieje po to, aby przekraczać swoje możliwości techniczne i fizyczne. Dopiero po zniszczeniu pierwszego zderzaka i zużyciu pierwszego zestawu opon można uznać, że samochód naprawdę się przełamał. Z drugiej strony otrzymuje znacznie lepszą opiekę niż większość „królowych garażu”. Po każdym wyścigu jest dokładnie czyszczony, a nawet niewielkie zużycie lub uszkodzenie jest naprawiane.

KIM JEST TARDI GARDEMEISTER?

Fiński kierowca rajdowy jeździł dla ŠKODY w WRC w latach 2002-2004. Według własnego uznania szczególnie lubi wspomnienia z OCTAVIA WRC, w którym osiągnął wiele świetnych wyników. „Naprawdę kochałem ten samochód, chociaż nie był najszybszy. Był niezawodny, a przede wszystkim lubiłem go prowadzić. Było to trochę powolne, ale mi odpowiadało i dogadaliśmy się. W szybkich rajdach OCTAVIA WRC była naprawdę świetna. Szczególnie wspominam Rajd Szwecji w 2003 roku. W końcu zajęliśmy ósme miejsce, ale walczyliśmy z Carlosem Sainzem, Colinem McRae i innymi kierowcami tego kalibru. Pokonaliśmy niektórych z nich i nie byliśmy daleko w tyle za innymi. Do dziś bardzo podoba mi się OCTAVIA WRC w warunkach asfaltowych - mówi Gardemeister, wspominając swój ulubiony samochód rajdowy.

Po ostatnim pełnym sezonie w WRC w 2008 roku próbował znaleźć sposób na kontynuację rajdu. W końcu udało mu się znaleźć sponsora. Kolejny sezon spędził w IRC, a potem zaczął się zastanawiać, czy może wykorzystać swoje doświadczenie w biznesie. Stopniowo zbudował zespół TGS Worldwide wokół swojego pojazdu FABIA S2000, który zaczął szybko się rozrastać. W 2015 roku z jego usług korzystali Teemu Suninen, Kalle Rovanperä i wielu innych kierowców. Gardemeister jest właścicielem trzech samochodów rajdowych i zajmuje się kilkoma innymi. „Kiedy wybrałem pierwszy samochód dla mojego zespołu, ŠKODA FABIA S2000 była najszybsza i bardzo niezawodna do rozruchu. A niezawodność jest nawet ważniejsza niż szybkość dla prywatnego zespołu”- dodaje.

Ostatnio zespół Toni Gardemeister został zbudowany na samochodach rajdowych ŠKODA FABIA R5, a teraz także na odnowionej FABIA R5 evo. Premiera najnowszego dodatku do floty TGS zakończyła się jednak przedwcześnie, gdy zeszłoroczny zwycięzca Eerik Pietarinen musiał przejść na emeryturę po nieszczęśliwym wypadku. „Takie rzeczy zdarzają się w rajdach i jest to normalne. Samochody rajdowe są bardzo trwałe, więc wkrótce naprawimy samochód i wrócimy do etapów rajdowych”, mówi Gardemeister bez cienia wątpliwości.


Ostatnie newsy

Wszystkie newsy