ZAKUP RAJDÓWKI W 7 KROKACH

September 20, 2019
Kupno samochodu jest zawsze ekscytującym i emocjonalnym doświadczeniem. Teraz wyobraź sobie, jak ekscytujące musi być kupno samochodu rajdowego wartego prawie milion złotych! Toni Gardemeister, były kierowca ŠKODA Motorsport i właściciel prywatnego zespołu rajdowego TGS, poprowadzi Cię przez niezwykły zakup pierwszego samochodu ŠKODA FABIA R5 evo, który zostanie dostarczony do zespołu klienta.

Jakie to uczucie otrzymać klucze do samochodu rajdowego ŠKODA FABIA R5 evo, którego obecnie jest mniej niż dziesięć sztuk na całym świecie? Po pierwsze, nie dostajesz żadnych kluczy. Rzadko trzeba blokować samochód, a uruchomienie różni się od zwykłego samochodu – włącza się dźwignię zasilania i zapłonu, naciska przycisk uruchamiania i czeka, aż olej w silniku znajdzie się pod odpowiednim ciśnieniem. To, co dostajesz, to przyspieszenie supersamochodu sportowego (bez względu na nawierzchnię), auto, które jest prawie niezniszczalne, oraz obsługa klienta, która sprawi, że konsumenci najbardziej luksusowych marek będą Ci zazdrościć. Różnice sięgają jednak znacznie głębiej.

Przed tegorocznym Rajdem Finlandii Toni Gardemeister stał się pierwszym na świecie prywatnym posiadaczem zmodernizowanej ŠKODY FABIA R5 evo. „Kiedy kupuję nowy samochód rajdowy, moje uczucia są dużo silniejsze niż w przypadku zwykłego auta. Naprawdę kocham te maszyny. Gdy tylko ŠKODA ogłosiła, że FABIA R5 evo jest w trakcie opracowywania, zadzwoniłem do nich, aby zarezerwować jedną lub dwie sztuki” – cieszy się Gardemeister, który w przeszłości jeździł takimi samochodami jak ŠKODA OCTAVIA WRC, ŠKODA FABIA WRC i ŠKODA FABIA S2000. Jednak radość z nowego samochodu nie trwała zbyt długo – jak widać na filmie, świat rajdów bywa bezlitosny:

W ciągu czterech lat produkcji sprzedano nieco poniżej 280 sztuk ŠKODY FABIA R5 poprzedniej generacji. W świecie sportów motorowych jest to bardzo poważna liczba – ŠKODA FABIA R5 stała się bestsellerem w swojej klasie. Odbiór takiego samochodu to wyjątkowy moment dla każdego. Jest też wiele różnic w porównaniu z zakupem samochodu cywilnego. Cały proces zakupu można podzielić na siedem etapów opisanych poniżej.



7 KROKÓW W STRONĘ NOWEGO AUTA RAJDOWEGO


Krok 1: Jazda testowa

Dla większości kierowców jazda próbna jest najważniejszą częścią procesu decyzyjnego przy zakupie nowego samochodu. Jednak tak naprawdę nie można przetestować samochodu rajdowego – wybiera się go na podstawie jego reputacji i osiągów w rajdach. Wyjątek stanowi ŠKODA FABIA R5 evo – została zaprezentowana wybranej grupie klientów, którzy mogli odbyć jazdę na torze wyścigowym. Był to jeden z tych momentów, gdy ostrzeżenie dealera „Proszę jechać ostrożnie” byłoby nie na miejscu! W czasie testów można było wciskać gaz do dechy i driftować, ale prawdę mówiąc, klienci najpierw zamawiali swoje samochody, a dopiero później jeździli testowo.

Krok 2: Składanie zamówienia

ŠKODĘ FABIA R5 evo można kupić tylko w jednym miejscu na świecie – w siedzibie ŠKODA Motorsport w Mladej Boleslav, około godziny jazdy samochodem od stolicy Republiki Czeskiej, Pragi. Dostępna jest tylko jedna wersja, zbudowana według specyfikacji pod asfalt lub żwir. Pomimo ceny równej cenie dwudziestu zwykłych egzemplarzy ŠKODY FABIA w tym roku jest już całkowicie wyprzedana! I oczywiście płacisz z góry. Nie licz na żadne oferty świetnego finansowania lub atrakcyjnego leasingu.

Krok 3: Budowa samochodu

Każdy samochód jest budowany ręcznie w nowej fabryce ŠKODA Motorsport, a jego ukończenie zajmuje kilka tygodni. Ma zmodyfikowaną karoserię zwykłej ŠKODY FABIA, jest wzmacniany i wyposażany w najwyższej klasy komponenty wyścigowe renomowanych marek z całego świata. Wiele ważnych rzeczy, takich jak silniki, jest produkowanych właśnie tutaj, w Mladej Boleslav. Każdy silnik jest dokładnie testowany na dynamometrze, aby sprawdzić, czy spełnia on rygorystyczne wymagania dotyczące osiągów. Kolor samochodu zależy od wymagań klientów, ale większość z nich wybiera kolor biały, ponieważ jest to najlepsza baza dla lakierów wyścigowych.

Krok 4: Test wytrzymałościowy

Każdy właściciel nowego samochodu wie, że przez pierwsze 1000 do 1500 kilometrów nie należy zwiększać obrotów silnika do więcej niż 60% wartości maksymalnej. Jeśli jednak masz nowy samochód rajdowy, oznaczałoby to kilka przegranych rajdów. Dlatego też nowe ŠKODY FABIA R5 są dokładnie testowane przed przekazaniem ich nowemu właścicielowi. Testy obejmują pełne przyspieszenie na wszystkich biegach aż do ogranicznika obrotów i twarde hamowanie.

Krok 5: Przekazanie

Dopiero teraz samochód jest gotowy, by trafić do szczęśliwego nowego właściciela, i zazwyczaj towarzyszy mu duża przesyłka części zamiennych. Mimo że ŠKODA FABIA R5 jest znana z niezawodności i trwałości, komponenty takie jak zderzaki i półwałki są tutaj traktowane jako materiały eksploatacyjne.

Krok 6: Konfiguracja

Inną rzeczą specyficzną dla samochodów rajdowych jest to, że wymagają one różnych ustawień dla każdego rajdu, zwłaszcza jeśli chodzi o zawieszenie. Technicy ŠKODA Motorsport zalecają ustawienia dla różnych warunków wszystkim właścicielom i w razie potrzeby służą radą na miejscu. Ostatecznie jednak wszyscy kierowcy muszą przetestować i dopracować ustawienia tak, aby odpowiadały ich własnym preferencjom. Nie możesz po prostu wskoczyć i jechać, jeśli chcesz mieć szansę na zwycięstwo.

Krok 7: Pierwszy rajd

Nowiutki samochód rodzinny to skarb, ale ŠKODA FABIA R5 evo istnieje po to, by w pełni wykorzystać jej możliwości techniczne i fizyczne. Dopiero po zniszczeniu pierwszego zderzaka i zużyciu pierwszego kompletu opon auto można uznać za naprawdę gotowe do jazdy. Z drugiej strony, samochód otrzymuje znacznie lepszą opiekę niż większość „królowych garażu”. Po każdym wyścigu jest dokładnie czyszczony, a nawet najmniejsze zużycie lub uszkodzenie jest naprawiane.

KIM JEST TONI GARDEMEISTER?

Fiński kierowca rajdowy jeździł dla ŠKODY w WRC w latach 2002–2004. Szczególnie miłe wspomnienia ma zza kółka ŠKODY OCTAVII WRC, w której osiągnął wiele wspaniałych wyników. „Naprawdę kochałem ten samochód, nawet jeśli nie był najszybszy. Był niezawodny, a przede wszystkim lubiłem nim jeździć. Może i był trochę ospały, ale pasował mi i dogadywaliśmy się ze sobą. W szybkich rajdach ŠKODA OCTAVIA WRC była naprawdę świetna. Mam szczególnie dobre wspomnienia z Rajdu Szwecji w 2003 roku. Zajęliśmy ósme miejsce, ale walczyliśmy dzielnie z Carlosem Sainzem, Colinem McRae i innymi kierowcami tego kalibru. Pokonaliśmy niektórych z nich i nie byliśmy daleko w tyle za innymi. Do dziś bardzo podoba mi się ŠKODA OCTAVIA WRC w asfaltowej konfiguracji” – mówi Gardemeister, wspominając swój ulubiony samochód rajdowy.

Po ostatnim pełnym sezonie w WRC, w 2008 roku, szukał sposobu na kontynuację rajdów. W końcu udało mu się znaleźć sponsora. Następny sezon spędził w serii IRC, a potem zaczął się zastanawiać, czy może wykorzystać swoje doświadczenie w biznesie. Zaczął stopniowo budować zespół TGS Worldwide wokół swojej ŠKODY FABIA S2000, aż w pewnym momencie jego rozwój nabrał tempa. W 2015 roku Teemu Suninen, Kalle Rovanperä i wielu innych kierowców skorzystało z jego usług. Gardemeister sam jest właścicielem trzech samochodów rajdowych i opiekuje się kilkoma innymi. „Kiedy wybierałem pierwszy samochód dla mojego zespołu, ŠKODA FABIA S2000 była najszybsza i dodatkowo bardzo niezawodna, a dla prywatnego zespołu niezawodność jest ważniejsza niż prędkość” – dodaje.

W ostatnich latach zespół Toniego Gardemeistera bazuje na ŠKODACH FABIA R5, a teraz także na zmodernizowanej ŠKODZIE FABIA R5 evo. Premiera najnowszego dodatku do floty TGS zakończyła się jednak przedwcześnie, kiedy Eerik Pietarinen musiał przerwać starty po niefortunnym wypadku. „Takie rzeczy zdarzają się w rajdach i jest to normalne. Samochody rajdowe są bardzo wytrzymałe, więc wkrótce naprawimy auto i wrócimy na trasę” – mówi Gardemeister bez najmniejszych wątpliwości.


Prezentowany materiał dotyczy samochodu rajdowego i ma charakter wyłącznie wizerunkowy. Samochód ten nie jest dostępny w sprzedaży na rynku polskim

Ostatnie newsy