ZAKUP RAJDÓWKI W 7 KROKACH

September 20, 2019
Kupno samochodu jest zawsze ekscytuj─ůcym i emocjonalnym do┼Ťwiadczeniem. Teraz wyobra┼║ sobie, jak ekscytuj─ůce musi by─ç kupno samochodu rajdowego wartego prawie milion z┼éotych! Toni Gardemeister, by┼éy kierowca ┼áKODA Motorsport i w┼éa┼Ťciciel prywatnego zespo┼éu rajdowego TGS, poprowadzi Ci─Ö przez niezwyk┼éy zakup pierwszego samochodu ┼áKODA FABIA R5 evo, kt├│ry zostanie dostarczony do zespo┼éu klienta.

Jakie to uczucie otrzyma─ç klucze do samochodu rajdowego ┼áKODA FABIA R5 evo, kt├│rego obecnie jest mniej ni┼╝ dziesi─Ö─ç sztuk na ca┼éym ┼Ťwiecie? Po pierwsze, nie dostajesz ┼╝adnych kluczy. Rzadko trzeba blokowa─ç samoch├│d, a uruchomienie r├│┼╝ni si─Ö od zwyk┼éego samochodu ÔÇô w┼é─ůcza si─Ö d┼║wigni─Ö zasilania i zap┼éonu, naciska przycisk uruchamiania i czeka, a┼╝ olej w silniku znajdzie si─Ö pod odpowiednim ci┼Ťnieniem. To, co dostajesz, to przyspieszenie supersamochodu sportowego (bez wzgl─Ödu na nawierzchni─Ö), auto, kt├│re jest prawie niezniszczalne, oraz obs┼éuga klienta, kt├│ra sprawi, ┼╝e konsumenci najbardziej luksusowych marek b─Öd─ů Ci zazdro┼Ťci─ç. R├│┼╝nice si─Ögaj─ů jednak znacznie g┼é─Öbiej.

Przed tegorocznym Rajdem Finlandii Toni Gardemeister sta┼é si─Ö pierwszym na ┼Ťwiecie prywatnym posiadaczem zmodernizowanej ┼áKODY FABIA R5 evo. ÔÇ×Kiedy kupuj─Ö nowy samoch├│d rajdowy, moje uczucia s─ů du┼╝o silniejsze ni┼╝ w przypadku zwyk┼éego auta. Naprawd─Ö kocham te maszyny. Gdy tylko ┼áKODA og┼éosi┼éa, ┼╝e FABIA R5 evo jest w trakcie opracowywania, zadzwoni┼éem do nich, aby zarezerwowa─ç jedn─ů lub dwie sztukiÔÇŁ ÔÇô cieszy si─Ö Gardemeister, kt├│ry w przesz┼éo┼Ťci je┼║dzi┼é takimi samochodami jak ┼áKODA OCTAVIA WRC, ┼áKODA FABIA WRC i ┼áKODA FABIA S2000. Jednak rado┼Ť─ç z nowego samochodu nie trwa┼éa zbyt d┼éugo ÔÇô jak wida─ç na filmie, ┼Ťwiat rajd├│w bywa bezlitosny:

W ci─ůgu czterech lat produkcji sprzedano nieco poni┼╝ej 280 sztuk ┼áKODY FABIA R5 poprzedniej generacji. W ┼Ťwiecie sport├│w motorowych jest to bardzo powa┼╝na liczba ÔÇô ┼áKODA FABIA R5 sta┼éa si─Ö bestsellerem w swojej klasie. Odbi├│r takiego samochodu to wyj─ůtkowy moment dla ka┼╝dego. Jest te┼╝ wiele r├│┼╝nic w por├│wnaniu z zakupem samochodu cywilnego. Ca┼éy proces zakupu mo┼╝na podzieli─ç na siedem etap├│w opisanych poni┼╝ej.



7 KROK├ôW W STRON─ś NOWEGO AUTA RAJDOWEGO


Krok 1: Jazda testowa

Dla wi─Ökszo┼Ťci kierowc├│w jazda pr├│bna jest najwa┼╝niejsz─ů cz─Ö┼Ťci─ů procesu decyzyjnego przy zakupie nowego samochodu. Jednak tak naprawd─Ö nie mo┼╝na przetestowa─ç samochodu rajdowego ÔÇô wybiera si─Ö go na podstawie jego reputacji i osi─ůg├│w w rajdach. Wyj─ůtek stanowi ┼áKODA FABIA R5 evo ÔÇô zosta┼éa zaprezentowana wybranej grupie klient├│w, kt├│rzy mogli odby─ç jazd─Ö na torze wy┼Ťcigowym. By┼é to jeden z tych moment├│w, gdy ostrze┼╝enie dealera ÔÇ×Prosz─Ö jecha─ç ostro┼╝nieÔÇŁ by┼éoby nie na miejscu! W czasie test├│w mo┼╝na by┼éo wciska─ç gaz do dechy i driftowa─ç, ale prawd─Ö m├│wi─ůc, klienci najpierw zamawiali swoje samochody, a dopiero p├│┼║niej je┼║dzili testowo.

Krok 2: Składanie zamówienia

┼áKOD─ś FABIA R5 evo mo┼╝na kupi─ç tylko w jednym miejscu na ┼Ťwiecie ÔÇô w siedzibie ┼áKODA Motorsport w Mladej Boleslav, oko┼éo godziny jazdy samochodem od stolicy Republiki Czeskiej, Pragi. Dost─Öpna jest tylko jedna wersja, zbudowana wed┼éug specyfikacji pod asfalt lub ┼╝wir. Pomimo ceny r├│wnej cenie dwudziestu zwyk┼éych egzemplarzy ┼áKODY FABIA w tym roku jest ju┼╝ ca┼ékowicie wyprzedana! I oczywi┼Ťcie p┼éacisz z g├│ry. Nie licz na ┼╝adne oferty ┼Ťwietnego finansowania lub atrakcyjnego leasingu.

Krok 3: Budowa samochodu

Ka┼╝dy samoch├│d jest budowany r─Öcznie w nowej fabryce ┼áKODA Motorsport, a jego uko┼äczenie zajmuje kilka tygodni. Ma zmodyfikowan─ů karoseri─Ö zwyk┼éej ┼áKODY FABIA, jest wzmacniany i wyposa┼╝any w najwy┼╝szej klasy komponenty wy┼Ťcigowe renomowanych marek z ca┼éego ┼Ťwiata. Wiele wa┼╝nych rzeczy, takich jak silniki, jest produkowanych w┼éa┼Ťnie tutaj, w Mladej Boleslav. Ka┼╝dy silnik jest dok┼éadnie testowany na dynamometrze, aby sprawdzi─ç, czy spe┼énia on rygorystyczne wymagania dotycz─ůce osi─ůg├│w. Kolor samochodu zale┼╝y od wymaga┼ä klient├│w, ale wi─Ökszo┼Ť─ç z nich wybiera kolor bia┼éy, poniewa┼╝ jest to najlepsza baza dla lakier├│w wy┼Ťcigowych.

Krok 4: Test wytrzyma┼éo┼Ťciowy

Ka┼╝dy w┼éa┼Ťciciel nowego samochodu wie, ┼╝e przez pierwsze 1000 do 1500 kilometr├│w nie nale┼╝y zwi─Öksza─ç obrot├│w silnika do wi─Öcej ni┼╝ 60% warto┼Ťci maksymalnej. Je┼Ťli jednak masz nowy samoch├│d rajdowy, oznacza┼éoby to kilka przegranych rajd├│w. Dlatego te┼╝ nowe ┼áKODY FABIA R5 s─ů dok┼éadnie testowane przed przekazaniem ich nowemu w┼éa┼Ťcicielowi. Testy obejmuj─ů pe┼éne przyspieszenie na wszystkich biegach a┼╝ do ogranicznika obrot├│w i twarde hamowanie.

Krok 5: Przekazanie

Dopiero teraz samoch├│d jest gotowy, by trafi─ç do szcz─Ö┼Ťliwego nowego w┼éa┼Ťciciela, i zazwyczaj towarzyszy mu du┼╝a przesy┼éka cz─Ö┼Ťci zamiennych. Mimo ┼╝e ┼áKODA FABIA R5 jest znana z niezawodno┼Ťci i trwa┼éo┼Ťci, komponenty takie jak zderzaki i p├│┼éwa┼éki s─ů tutaj traktowane jako materia┼éy eksploatacyjne.

Krok 6: Konfiguracja

Inn─ů rzecz─ů specyficzn─ů dla samochod├│w rajdowych jest to, ┼╝e wymagaj─ů one r├│┼╝nych ustawie┼ä dla ka┼╝dego rajdu, zw┼éaszcza je┼Ťli chodzi o zawieszenie. Technicy ┼áKODA Motorsport zalecaj─ů ustawienia dla r├│┼╝nych warunk├│w wszystkim w┼éa┼Ťcicielom i w razie potrzeby s┼éu┼╝─ů rad─ů na miejscu. Ostatecznie jednak wszyscy kierowcy musz─ů przetestowa─ç i dopracowa─ç ustawienia tak, aby odpowiada┼éy ich w┼éasnym preferencjom. Nie mo┼╝esz po prostu wskoczy─ç i jecha─ç, je┼Ťli chcesz mie─ç szans─Ö na zwyci─Östwo.

Krok 7: Pierwszy rajd

Nowiutki samoch├│d rodzinny to skarb, ale ┼áKODA FABIA R5 evo istnieje po to, by w pe┼éni wykorzysta─ç jej mo┼╝liwo┼Ťci techniczne i fizyczne. Dopiero po zniszczeniu pierwszego zderzaka i zu┼╝yciu pierwszego kompletu opon auto mo┼╝na uzna─ç za naprawd─Ö gotowe do jazdy. Z drugiej strony, samoch├│d otrzymuje znacznie lepsz─ů opiek─Ö ni┼╝ wi─Ökszo┼Ť─ç ÔÇ×kr├│lowych gara┼╝uÔÇŁ. Po ka┼╝dym wy┼Ťcigu jest dok┼éadnie czyszczony, a nawet najmniejsze zu┼╝ycie lub uszkodzenie jest naprawiane.

KIM JEST TONI GARDEMEISTER?

Fi┼äski kierowca rajdowy je┼║dzi┼é dla ┼áKODY w WRC w latach 2002ÔÇô2004. Szczeg├│lnie mi┼ée wspomnienia ma zza k├│┼éka ┼áKODY OCTAVII WRC, w kt├│rej osi─ůgn─ů┼é wiele wspania┼éych wynik├│w. ÔÇ×Naprawd─Ö kocha┼éem ten samoch├│d, nawet je┼Ťli nie by┼é najszybszy. By┼é niezawodny, a przede wszystkim lubi┼éem nim je┼║dzi─ç. Mo┼╝e i by┼é troch─Ö ospa┼éy, ale pasowa┼é mi i dogadywali┼Ťmy si─Ö ze sob─ů. W szybkich rajdach ┼áKODA OCTAVIA WRC by┼éa naprawd─Ö ┼Ťwietna. Mam szczeg├│lnie dobre wspomnienia z Rajdu Szwecji w 2003 roku. Zaj─Öli┼Ťmy ├│sme miejsce, ale walczyli┼Ťmy dzielnie z Carlosem Sainzem, Colinem McRae i innymi kierowcami tego kalibru. Pokonali┼Ťmy niekt├│rych z nich i nie byli┼Ťmy daleko w tyle za innymi. Do dzi┼Ť bardzo podoba mi si─Ö ┼áKODA OCTAVIA WRC w asfaltowej konfiguracjiÔÇŁ ÔÇô m├│wi Gardemeister, wspominaj─ůc sw├│j ulubiony samoch├│d rajdowy.

Po ostatnim pe┼énym sezonie w WRC, w 2008 roku, szuka┼é sposobu na kontynuacj─Ö rajd├│w. W ko┼äcu uda┼éo mu si─Ö znale┼║─ç sponsora. Nast─Öpny sezon sp─Ödzi┼é w serii IRC, a potem zacz─ů┼é si─Ö zastanawia─ç, czy mo┼╝e wykorzysta─ç swoje do┼Ťwiadczenie w biznesie. Zacz─ů┼é stopniowo budowa─ç zesp├│┼é TGS Worldwide wok├│┼é swojej ┼áKODY FABIA S2000, a┼╝ w pewnym momencie jego rozw├│j nabra┼é tempa. W 2015 roku Teemu Suninen, Kalle Rovanper├Ą i wielu innych kierowc├│w skorzysta┼éo z jego us┼éug. Gardemeister sam jest w┼éa┼Ťcicielem trzech samochod├│w rajdowych i opiekuje si─Ö kilkoma innymi. ÔÇ×Kiedy wybiera┼éem pierwszy samoch├│d dla mojego zespo┼éu, ┼áKODA FABIA S2000 by┼éa najszybsza i dodatkowo bardzo niezawodna, a dla prywatnego zespo┼éu niezawodno┼Ť─ç jest wa┼╝niejsza ni┼╝ pr─Ödko┼Ť─çÔÇŁ ÔÇô dodaje.

W ostatnich latach zesp├│┼é Toniego Gardemeistera bazuje na ┼áKODACH FABIA R5, a teraz tak┼╝e na zmodernizowanej ┼áKODZIE FABIA R5 evo. Premiera najnowszego dodatku do floty TGS zako┼äczy┼éa si─Ö jednak przedwcze┼Ťnie, kiedy Eerik Pietarinen musia┼é przerwa─ç starty po niefortunnym wypadku. ÔÇ×Takie rzeczy zdarzaj─ů si─Ö w rajdach i jest to normalne. Samochody rajdowe s─ů bardzo wytrzyma┼ée, wi─Öc wkr├│tce naprawimy auto i wr├│cimy na tras─ÖÔÇŁ ÔÇô m├│wi Gardemeister bez najmniejszych w─ůtpliwo┼Ťci.


Prezentowany materia┼é dotyczy samochodu rajdowego i ma charakter wy┼é─ůcznie wizerunkowy. Samoch├│d ten nie jest dost─Öpny w sprzeda┼╝y na rynku polskim

Ostatnie newsy