WYJĄTKOWE SPOJRZENIE NA SPOSÓB WYKONANIA AUT MODELOWYCH ŠKODA

October 1, 2019
Kiedy by┼é ma┼éy, zawsze chcia┼é doda─ç do swojej kolekcji zabawek samoch├│d ┼áKODA 105. Teraz Jan Mizera mo┼╝e wreszcie spe┼éni─ç swoje marzenie jako dyrektor ABREX, firmy produkuj─ůcej odlewane modele samochod├│w ┼áKODA na podstawie licencji. Zobacz, jak s─ů produkowane!

Poniewa┼╝ wielu klient├│w jest kolekcjonerami, firma - z Divi┼íova w ┼Ťrodkowych Czechach - pragnie, aby jej modele by┼éy nie tylko wierne orygina┼éowi, ale tak┼╝e zachowa┼éy i z czasem zwi─Öksza┼éy swoj─ů warto┼Ť─ç. W┼éa┼Ťnie dlatego wykorzystuje do produkcji modeli kolekcjonerskich stop cynku wtryskiwany do metalowych form.

ÔÇ×Inwestowanie w formy jest bardzo kosztowne. Tylko kilka firm na ca┼éym ┼Ťwiecie zdecydowa┼éo si─Ö na taki skok, a w Europie jest nas tylko garstka. W Czechach nikt opr├│cz nas nie produkuje tych modeli od pocz─ůtku do ko┼äcaÔÇŁ, wyja┼Ťnia Jan Mizera, opisuj─ůc r├│┼╝ne etapy produkcji.

WYDOBYWANIE DANYCH

Pierwszym krokiem jest uzyskanie danych wymaganych do produkcji. W przypadku nowoczesnych modeli proces ten jest do┼Ť─ç prosty: ABREX odbiera dane 3D bezpo┼Ťrednio od ┼áKODY na podstawie licencji. W przypadku starszych modeli sprawy s─ů znacznie bardziej skomplikowane. Aby poprawnie wykona─ç pomiary, konieczne jest skanowanie 3D. Prawdziwy pojazd jest skanowany w warsztacie w Divi┼íovie za pomoc─ů nowoczesnego skanera, kt├│ry gwarantuje minimalne odkszta┼écenie pomiar├│w. Skaner tworzy sie─ç punkt├│w kotwiczenia, kt├│re ostatecznie daj─ů model 3D.

ÔÇ×Po zmniejszeniu skanu skaner 3D nie jest w stanie usun─ů─ç nadmiaru punkt├│w. Nawet gdy opracowali┼Ťmy model, nadal jest on zbyt du┼╝y i skomplikowany do pracy. Mo┼╝emy wydrukowa─ç go na drukarce 3D, ale nie nadaje si─Ö to do p├│┼║niejszej obr├│bki form. Obecnie nie ma oprogramowania, kt├│re mog┼éoby zredukowa─ç i upro┼Ťci─ç model. Dane 3D s─ů wi─Öc dla nas bardziej szablonem. Projektuj─ůc model, musimy dostosowa─ç dane i r─Öcznie utworzy─ç ka┼╝d─ů powierzchni─Ö. Zasadniczo przebudowujemy samoch├│d od podstaw. Powiedziawszy to, nadal mamy t─Ö przewag─Ö, ┼╝e mamy si─Ö do czego przyczepi─ç, wi─Öc deformacja jest ograniczona do minimumÔÇŁ, wyja┼Ťnia Jan Mizera.

Skalowanie modelu do wymaganego rozmiaru jest niezwykle skomplikowane. We┼║my na przyk┼éad skal─Ö 1:43. Gdy stajesz si─Ö 43-krotnie mniejszym samochodem naturalnej wielko┼Ťci, musisz i┼Ť─ç na ust─Öpstwa. Ludzkie oko zniekszta┼éca rozmiary. Gdyby┼Ťmy zredukowali prawdziwy pojazd 43 razy, a nast─Öpnie spojrzeli na dok┼éadnie zwymiarowany miniaturowy model, wygl─ůda┼éby zupe┼énie inaczej ni┼╝ orygina┼é. Dlatego musimy zachowa─ç r├│wnowag─Ö i m─ůdrze wybra─ç, kt├│re cz─Ö┼Ťci chcemy zmniejszy─ç lub zaakcentowa─ç, aby ostateczny model wygl─ůda┼é na jak najbardziej prawdziwy.

ÔÇ×Ta faza jest w rzeczywisto┼Ťci bardzo subiektywna. Cz─Östo m├│wi─Ö, ┼╝e mogliby┼Ťmy przekaza─ç te same dane dwudziestu projektantom i uzyska─ç dwadzie┼Ťcia zupe┼énie r├│┼╝nych modeli. Ka┼╝dy projektant ma nieco inny spos├│b postrzegania modelu ÔÇŁ- dodaje Jan.

Po zako┼äczeniu pr├│bki forma jest projektowana w danych 3D. W tym momencie projektowane s─ů ÔÇ×wk┼éadki do formÔÇŁ, co pozwala nam przej┼Ť─ç do faktycznej produkcji.

ETAPY PRODUKCJI

Po pierwsze: pierwsz─ů faz─ů jest wykonanie formy. ZAMAK nie jest jedynym materia┼éem u┼╝ywanym do produkcji i ka┼╝dy materia┼é potrzebuje w┼éasnej formy. ÔÇ×Podwozie, pneumatyka i wn─Ötrze wykonane s─ů z czarnego plastiku, a szyby okienne z przezroczystego plastiku. Zwykle u┼╝ywamy co najmniej czterech form do zaprojektowania jednego modeluÔÇŁ, m├│wi Mizera.

Formy s─ů wykonywane w narz─Ödziowni. Po zako┼äczeniu kolejn─ů faz─ů jest naci┼Ťni─Öcie obsady. Stopiony cynk lub plastik wstrzykuje si─Ö do wn─Öki ┼╝elaznej formy. Po otwarciu formy wa┼╝ne jest, aby gips wyszed┼é bez ┼╝adnych uszkodze┼ä ani deformacji. To jest sztuka sama w sobie. Je┼Ťli otrzymasz faz─Ö ujemn─ů, obsada nie wypadnie prawid┼éowo. Zasadniczo to, co oznacza skos ujemny, to sytuacja, w kt├│rej na modelu tworzy si─Ö fa┼éda, powoduj─ůc deformacje odlewu, utrudniaj─ůc jego p┼éynne usuni─Öcie z formy. Je┼Ťli uzyskasz ujemny skos, musisz nieco popracowa─ç nad obsad─ů, co logicznie wyd┼éu┼╝a proces produkcji.

ÔÇ×Celem jest idealne wyj─Öcie obsady za pierwszym razem, aby┼Ťmy nie musieli nad ni─ů dalej pracowa─ç. To najtrudniejsza cz─Ö┼Ť─ç produkcjiÔÇŁ, wyja┼Ťnia Mizera. Odlew musi zosta─ç zmielony w maszynie szlifierskiej, a nast─Öpnie jest gotowy do dalszej obr├│bki. Mizera wyja┼Ťnia, ┼╝e t┼éoczenie plastiku przypomina obr├│bk─Ö cynku.

Teraz nadchodzi etap, w kt├│rym trzeba zmodyfikowa─ç obsad─Ö: czas pomalowa─ç karoseri─Ö. Ta faza jest cz─Östo wykonywana r─Öcznie, a nie w ramach masowej produkcji. Szczeg├│┼éy takie jak uchwyty, linie lub r├│┼╝ne wydruki s─ů tworzone za pomoc─ů szablon├│w. Wszystkie cz─Ö┼Ťci miedzianego szablonu, kt├│re nie powinny by─ç pomalowane, s─ů maskowane, co pozwala namalowa─ç tylko niezb─Ödne cz─Ö┼Ťci.

Malowane nadwozie i r├│┼╝ne cz─Ö┼Ťci osi─ůgaj─ů teraz ko┼äcow─ů faz─Ö: monta┼╝ i wyko┼äczenie, kt├│re cz─Östo wykonuje si─Ö r─Öcznie. Najcz─Ö┼Ťciej u┼╝ywane skale to 1:43, 1:72 i 1:24.

Kolekcjonerzy i fani mog─ů odkry─ç wszystkie modele w Muzeum samochod├│w i zabawek w zamku niedaleko P┼Ö├şska w regionie Jihlava w Czechach.

Firma ABREX zosta┼éa za┼éo┼╝ona w 1998 roku. Pomys┼é by┼é prosty: jako czeska firma chcieli narysowa─ç pe┼én─ů map─Ö czeskiej produkcji samochod├│w, wyzwanie bez ┼áKODY nie by┼éoby mo┼╝liwe. Rozpocz─Öli produkcj─Ö modeli ┼áKODA w 2003 roku, a rok p├│┼║niej pierwszy model ujrza┼é ┼Ťwiat┼éo dzienne: ┼áKODA OCTAVIA drugiej generacji.

ABREX szybko uzyska┼é licencj─Ö na produkcj─Ö wszystkich modeli ┼áKODA. Wsp├│┼épraca wykroczy┼éa jednak daleko poza to, ┼╝e ABREX zaczyna tworzy─ç modele podgl─ůdu na podstawie danych dostarczonych przez ┼áKODA.

Produkcja jest obecnie podzielona mi─Ödzy Chiny i Czechy, ale firma pracuje nad zwi─Ökszeniem udzia┼éu Czech. Maj─ůc to na uwadze, w 2016 roku wyprodukowa┼é pierwszy model produkowany wy┼é─ůcznie w Czechach - ┼áKODA FORMAN. W 2018 r. Do┼é─ůczy┼é do niego inny ca┼ékowicie czeski model: ┼áKODA 1201, dost─Öpna jako s┼éynna karetka pogotowia, karawan lub sedan.


Ostatnie newsy