WPROWADZENIE DO 艢WIATA BATERII

January 22, 2019
Jak zapewnione jest bezpiecze艅stwo baterii? I jak faktycznie 艂aduj膮? Co oznaczaj膮 skr贸ty PHEV i BEV? Tutaj znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania dotycz膮ce akumulator贸w pojazd贸w elektrycznych.

Czy istnieje wiele rodzaj贸w akumulator贸w do samochod贸w elektrycznych?

JAK R脫呕NI膭 SI臉 OD KA呕DEGO INNEGO?

Tak. Istniej膮 dwa typy - akumulatory trakcyjne PHEV i BEV. Akumulatory trakcyjne PHEV s膮 stosowane w samochodach wyposa偶onych nie tylko w silnik elektryczny, ale tak偶e silnik spalinowy (tj. hybrydowy). Natomiast akumulatory trakcyjne BEV wyst臋puj膮 w samochodach wy艂膮cznie elektrycznych.

CZY JEST R脫呕NICA MI臉DZY AKUMULATORAMI DO SAMOCHOD脫W PHEV (HYBRYDOWYCH) A PURELY ELECTRIC?

Tak jest. Istniej膮 zasadnicze r贸偶nice w ich pojemno艣ci i konstrukcji. Akumulatory PHEV maj膮 mniejsz膮 pojemno艣膰 i zwykle s膮 umieszczone z ty艂u samochodu, pod drugim rz臋dem siedze艅, poniewa偶 pojazd musi r贸wnie偶 pomie艣ci膰 silnik spalinowy. Konstrukcja akumulator贸w BEV, na og贸艂 przypominaj膮cych deskorolk臋, wywodzi si臋 z ich po艂o偶enia w pod艂odze. Poniewa偶 BEV nie maj膮 silnika spalinowego, akumulator ma logicznie wi臋ksz膮 pojemno艣膰.

JAKIE S膭 G艁脫WNE ZALETY PHEV?

G艂贸wn膮 zalet膮 tych samochod贸w jest to, 偶e zmniejszaj膮 zu偶ycie paliwa i emisj臋 CO2 oraz niew膮tpliwie oferuj膮 lepsze prowadzenie, zar贸wno podczas ruszania, jak i podczas jazdy. Pojazd nap臋dzany samym silnikiem elektrycznym zapewnia r贸wnie偶 wygodniejsze podr贸偶owanie.

JAKIE S膭 PODSTAWOWE ELEMENTY AKUMULATORA SAMOCHODU ELEKTRYCZNEGO?

Akumulator trakcyjny sk艂ada si臋 z ogniw akumulatorowych znajduj膮cych si臋 w po艂膮czonych ze sob膮 modu艂ach akumulator贸w, kt贸re s膮 przechowywane na p贸艂ce akumulatora. Modu艂y baterii i taca s膮 przykryte pokrywk膮 i tworz膮 zwart膮 ca艂o艣膰.

W JAKI SPOS脫B 艩KODA ZAPEWNI, 呕E AKUMULATORY W SAMOCHODACH ELEKTRYCZNYCH S膭 BEZPIECZNE?

Dla 艩KODY i ca艂ej grupy VW bezpiecze艅stwo klienta jest najwa偶niejsze. Akumulator ma wiele funkcji zabezpieczaj膮cych, kt贸re zapobiegaj膮 jego zapaleniu lub uszkodzeniu w inny spos贸b, kt贸ry m贸g艂by zagrozi膰 osobie obs艂uguj膮cej samoch贸d. Obejmuj膮 one trzystopniow膮 ochron臋 akumulatora trakcyjnego przed uszkodzeniem. Pierwsze dwa etapy s膮 zwi膮zane z oprogramowaniem. Ostatni etap jest mechaniczny. Zabezpieczenie mechaniczne - w postaci stycznik贸w wysokiego napi臋cia - zosta艂o podwojone w akumulatorze. Wreszcie bateria zawiera podstawowy bezpiecznik.

OBECNIE 艩KODA JEST W TRAKCIE PRODUKCJI ELEMENT脫W ELEKTRYCZNYCH. CZY OBEJMUJ膭 ONE BATERIE?

Tak. W tym roku 艩KODA rozpocznie produkcj臋 system贸w akumulatorowych PHEV. Te akumulatory marki 艩KODA nie b臋d膮 ograniczone do modeli 艩KODA, poniewa偶 planuje si臋 r贸wnie偶 ich stosowanie w samochodach innych marek Grupy VW, tj. VW, SEAT i AUDI.

JAK膭 POJEMNO艢膯 MAJ膭 TE BATERIE?

G艂贸wnym wska藕nikiem dla samochod贸w elektrycznych jest ich zasi臋g przy pe艂nym na艂adowaniu (tj. zasilanego wy艂膮cznie energi膮 elektryczn膮). Obecnie zasi臋g samych akumulator贸w PHEV wynosi oko艂o 50 km, w por贸wnaniu do oko艂o 300 kilometr贸w akumulatora BEV. Jednak do 2020 r., kiedy VISION E ma zosta膰 wprowadzony jako samoch贸d produkcyjny, zasi臋g na 艂adunek wyniesie oko艂o 500 km.

JAKIE S膭 TRYBY 艁ADOWANIA AKUMULATORA I JAKIE S膭 R脫呕NICE MI臉DZY NIMI?

Istniej膮 obecnie dwa powszechne sposoby 艂adowania pojazdu elektrycznego - jeden przez punkt szybkiego 艂adowania, drugi przez standardowe domowe gniazdo zasilania. Punkty szybkiego 艂adowania mo偶na znale藕膰 w miejscach takich jak centra handlowe i s膮 one rozszerzone o stacje benzynowe i lokalizacje w miastach. Zalet膮 tych punkt贸w jest to, 偶e pobieraj膮 one wy偶szy pr膮d 艂adowania ni偶 moc dost臋pna w domu. R贸偶nica wynika z wielko艣ci bezpiecznika. Inn膮 opcj膮 jest 艂adowanie indukcyjne (tj. bezprzewodowe).

Ostatnie newsy