WPROWADZENIE DO ŚWIATA BATERII

WPROWADZENIE DO ŚWIATA BATERII

WPROWADZENIE DO ŚWIATA BATERII

22. 1. 2019

Jak zapewnione jest bezpieczeństwo baterii? I jak faktycznie ładują? Co oznaczają skróty PHEV i BEV? Tutaj znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania dotyczące akumulatorów pojazdów elektrycznych.

Czy istnieje wiele rodzajów akumulatorów do samochodów elektrycznych?

JAK RÓŻNIĄ SIĘ OD KAŻDEGO INNEGO?

Tak. Istnieją dwa typy - akumulatory trakcyjne PHEV i BEV. Akumulatory trakcyjne PHEV są stosowane w samochodach wyposażonych nie tylko w silnik elektryczny, ale także silnik spalinowy (tj. hybrydowy). Natomiast akumulatory trakcyjne BEV występują w samochodach wyłącznie elektrycznych.

CZY JEST RÓŻNICA MIĘDZY AKUMULATORAMI DO SAMOCHODÓW PHEV (HYBRYDOWYCH) A PURELY ELECTRIC?

Tak jest. Istnieją zasadnicze różnice w ich pojemności i konstrukcji. Akumulatory PHEV mają mniejszą pojemność i zwykle są umieszczone z tyłu samochodu, pod drugim rzędem siedzeń, ponieważ pojazd musi również pomieścić silnik spalinowy. Konstrukcja akumulatorów BEV, na ogół przypominających deskorolkę, wywodzi się z ich położenia w podłodze. Ponieważ BEV nie mają silnika spalinowego, akumulator ma logicznie większą pojemność.

JAKIE SĄ GŁÓWNE ZALETY PHEV?

Główną zaletą tych samochodów jest to, że zmniejszają zużycie paliwa i emisję CO2 oraz niewątpliwie oferują lepsze prowadzenie, zarówno podczas ruszania, jak i podczas jazdy. Pojazd napędzany samym silnikiem elektrycznym zapewnia również wygodniejsze podróżowanie.

JAKIE SĄ PODSTAWOWE ELEMENTY AKUMULATORA SAMOCHODU ELEKTRYCZNEGO?

Akumulator trakcyjny składa się z ogniw akumulatorowych znajdujących się w połączonych ze sobą modułach akumulatorów, które są przechowywane na półce akumulatora. Moduły baterii i taca są przykryte pokrywką i tworzą zwartą całość.

W JAKI SPOSÓB ŠKODA ZAPEWNI, ŻE AKUMULATORY W SAMOCHODACH ELEKTRYCZNYCH SĄ BEZPIECZNE?

Dla ŠKODY i całej grupy VW bezpieczeństwo klienta jest najważniejsze. Akumulator ma wiele funkcji zabezpieczających, które zapobiegają jego zapaleniu lub uszkodzeniu w inny sposób, który mógłby zagrozić osobie obsługującej samochód. Obejmują one trzystopniową ochronę akumulatora trakcyjnego przed uszkodzeniem. Pierwsze dwa etapy są związane z oprogramowaniem. Ostatni etap jest mechaniczny. Zabezpieczenie mechaniczne - w postaci styczników wysokiego napięcia - zostało podwojone w akumulatorze. Wreszcie bateria zawiera podstawowy bezpiecznik.

OBECNIE ŠKODA JEST W TRAKCIE PRODUKCJI ELEMENTÓW ELEKTRYCZNYCH. CZY OBEJMUJĄ ONE BATERIE?

Tak. W tym roku ŠKODA rozpocznie produkcję systemów akumulatorowych PHEV. Te akumulatory marki ŠKODA nie będą ograniczone do modeli ŠKODA, ponieważ planuje się również ich stosowanie w samochodach innych marek Grupy VW, tj. VW, SEAT i AUDI.

JAKĄ POJEMNOŚĆ MAJĄ TE BATERIE?

Głównym wskaźnikiem dla samochodów elektrycznych jest ich zasięg przy pełnym naładowaniu (tj. zasilanego wyłącznie energią elektryczną). Obecnie zasięg samych akumulatorów PHEV wynosi około 50 km, w porównaniu do około 300 kilometrów akumulatora BEV. Jednak do 2020 r., kiedy VISION E ma zostać wprowadzony jako samochód produkcyjny, zasięg na ładunek wyniesie około 500 km.

JAKIE SĄ TRYBY ŁADOWANIA AKUMULATORA I JAKIE SĄ RÓŻNICE MIĘDZY NIMI?

Istnieją obecnie dwa powszechne sposoby ładowania pojazdu elektrycznego - jeden przez punkt szybkiego ładowania, drugi przez standardowe domowe gniazdo zasilania. Punkty szybkiego ładowania można znaleźć w miejscach takich jak centra handlowe i są one rozszerzone o stacje benzynowe i lokalizacje w miastach. Zaletą tych punktów jest to, że pobierają one wyższy prąd ładowania niż moc dostępna w domu. Różnica wynika z wielkości bezpiecznika. Inną opcją jest ładowanie indukcyjne (tj. bezprzewodowe).

Ostatnie newsy

Wszystkie newsy