WIERNI PRZYJACIELE DOŚWIADCZONYCH KIEROWCÓW

WIERNI PRZYJACIELE DOŚWIADCZONYCH KIEROWCÓW RAJDOWYCH

WIERNI PRZYJACIELE DOŚWIADCZONYCH KIEROWCÓW RAJDOWYCH

23. 1. 2019

Kombinezon, kask, rękawiczki, buty, mikrofony i słuchawki, ale także zwykły telefon komórkowy. Czy wiesz, jakiego sprzętu potrzebuje załoga samochodu rajdowego, biorąc udział we wszystkich zawodach?

Bez względu na to, czy regularnie uprawiasz ten sport, czy tylko od czasu do czasu oglądasz rajdy samochodowe, prawdopodobnie zastanawiasz się, jak to jest egzystować w jednym z tych wozów. Jakie wyposażenie ma załoga w samochodach i co mają na sobie?

Zespół ŠKODA Motorsport wie o tym wszystko. A mistrz świata i wielokrotny mistrz Czech Jan Kopecký i jego FABIA R5 evo są najlepiej przygotowani do pokazania się szerokiej publiczności.

Odzież pod kontrolą

Zanim otworzymy drzwi samochodu rajdowego i zajrzymy do środka, pierwszą rzeczą do sprawdzenia jest to, w co wyposażona jest załoga. Wszyscy noszą specjalną odzież zgodną ze standardami FIA (International Automobile Federation). Kombinezony, koszule i kominiarki muszą mieć metkę homologacyjną. Wszystko jest sprawdzane podczas kontroli technicznej i bez tego certyfikatu żadna załoga nie byłaby w stanie ścigać się. Zespół fabryki ŠKODA używa odzieży wyprodukowanej przez OMP.

• Kombinezony wyścigowe są szyte na miarę i mają spersonalizowany krój. Wygląd odzwierciedla obecną wersję samochodu - na przykład w ubiegłym roku zmieniono wygląd wraz z pojawieniem się nowej generacji samochodu FABIA R5 evo. Każdy członek załogi ma do wyboru cztery kombinezony wyścigowe i trzy kombinezony treningowe.

• Rękawice są takie same w całym zespole - wszystkie załogi używają tego samego typu i projektu, a jedynie rozmiary są różne.

• Buty są osobistym wyborem każdego członka załogi, ale oczywiście przede wszystkim kierowców. Istnieją różnice w twardości podeszw i sposobie ich wiązania. Niektórzy wolą klasyczne sznurowadła, inni wolą specjalną tarczę napinającą. „Zasadniczo podeszwy butów wyścigowych są bardzo miękkie, dzięki czemu uzyskujemy najlepsze wyczucie pedałów pod stopami. Ale materiał całego buta jest zróżnicowany. Te, które noszę, są wykonane z miękkiej skóry i są prawdopodobnie najlepszymi i najdroższymi dostępnymi obecnie na rynku. Podoba mi się to, że materiał jest bardzo miękki, więc są dobrze dopasowane, ale nie są zbyt ciasne. Wadą jest to, że skóra rozciąga się po kilku wyścigach, a nawet po niewielkim zużyciu nie można ich później odpowiednio dopasować. Dziurawię co najmniej dwie pary butów wyścigowych rocznie”, mówi mistrz Czech.

• W przypadku kasków istnieje wybór między zamkniętym a otwartym. „Nasze kaski są swego rodzaju kompromisem, gdyż są w połowie zamknięte. Jest to system używany tylko przez producenta Stilo. Ale wiele załóg ma również całkowicie zamknięte hełmy, oczywiście bez szkła akrylowego - wyjaśnia Kopecký. Czy kaski są wykonane na zamówienie? „Nie. Wszystkie nasze załogi używają standardowych rozmiarów kasków wykonanych przez Stilo”, uśmiecha się Jana Tomanová, która jest członkiem zespołu ŠKODA Motorsport odpowiedzialnym za odzież załóg. Kaski muszą spełniać normy FIA, ponieważ nie wszystkie kaski są akceptowane podczas mistrzostw świata - znacznik homologacji jest sprawdzany podczas kontroli technicznej. Zespół otrzymuje hełmy niepomalowane. Projektant z działu projektowego ŠKODA dba o ich wygląd.

• Jednym ważnym czynnikiem, który należy rozwiązać w samochodach rajdowych, jest utrzymanie głowy i szyi kierowcy w odpowiedniej pozycji. Nie powinno być ani za ciasno, ani za luźno. To musi być funkcjonalne. Zajmuje się tym system HANS. „Oryginalne urządzenie HANS jest rodzajem przypominającej skorupę struktury, która jest przymocowana do ramion, mocno przytrzymywana pasami bezpieczeństwa i przymocowana do kasku, co ogranicza głowę i zapobiega urazom kręgosłupa szyjnego oraz utrzymuje twarz odpowiedniej odległości podczas uderzenie w kierownicę w przypadku kolizji. Suwaki umożliwiają swobodne obracanie się głowy. Oczywiście zakres ruchu jest zatem ograniczony, co jest na przykład dobre podczas wyścigów torowych. Ale podczas jazdy rajdowej często używamy kontrolowanych płóz i musimy dobrze widzieć po obu stronach, więc ograniczenia są luźniejsze. Właśnie dlatego jest to system hybrydowy. Pozwala na większy ruch głowy i ma jedną wyraźną zaletę - w samochodach rajdowych często dochodzi do uderzeń od dołu, na przykład po wylądowaniu po skokach, a standardowa konstrukcja skorupy może złamać obojczyk. System, który stosujemy jest najlepszy”, mówi Kopecký, opisując różnice między dwoma rodzajami wyposażenia bezpieczeństwa.

Podczas zawodów mistrzostw świata obowiązuje zasada, że ​​każdy członek załogi ma zawsze zapasowy zestaw sprzętu na wypadek jakiejkolwiek usterki.

Czy mnie rozumiesz?

W samochodzie rajdowym jest naprawdę głośno - kierowca i jego pilot mogą do siebie krzyczeć, ale nadal nie będą słyszeli siebie nawzajem. Dlatego używają urządzeń komunikacyjnych, które pozwalają im normalnie ze sobą rozmawiać.

Dotyczy to wewnętrznego obwodu „przewodowego”. Podczas etapów transportu załoga używa słuchawek i mikrofonów, a podczas wyścigów ich kaski są podłączone do toru. Kaski mają zintegrowane słuchawki i mikrofony z redukcją szumów.

Samochody nie są wyposażone w nadajniki do komunikacji z zespołem obsługi. „Do tego załoga ma zwykły telefon komórkowy, którego używają do komunikowania się z inżynierem wyścigowym. Kiedy ścigają się w odległych obszarach bez stabilnego sygnału, mogą korzystać z telefonu satelitarnego”, wyjaśnia Filip Bezděk, członek zespołu ŠKODA Motorsport odpowiedzialny za rozwój i stosowanie technologii i funkcji bezpieczeństwa.

Jak komunikują się z zespołem? Po każdej próbie drugi kierowca wysyła wiadomość tekstową informującą inżyniera wyścigowego o przebiegu etapu, stanie samochodu i opon oraz wszelkich komentarzach kierowcy dotyczących konfiguracji samochodu. Wysyłają również dane z czujników temperatury i ciśnienia, które pojawiają się na głównym wyświetlaczu. W razie awarii wysyłają zdjęcie uszkodzenia samochodu.

„Na mecie każdej kontroli przesiadam się na chwile z samochodu z wyścigowego na transportowy, w którym to momencie główny panel wyświetla wszystkie kluczowe dane dotyczące temperatury i ciśnienia. Drugi kierowca robi zdjęcie wyświetlacza i wysyła je do inżyniera. To nic skomplikowanego, po prostu używamy mobilnej aplikacji WhatsApp”, śmieje się Jan Kopecký, który urodził się w Opočnie we wschodnich Czechach.

Przed strefą tankowania drugi kierowca dzwoni do inżyniera wyścigowego i mówi mu, ile paliwa jest w zbiorniku. Inżynier wyścigowy oblicza wtedy dokładnie potrzebną ilość paliwa. „Dzięki swojemu wieloletniemu doświadczeniu inżynierowie wyścigowi wiedzą, jakie jest zużycie samochodu, gdy nie ścigają się na określonych etapach wyścigowych. Na tej podstawie mogą obliczyć, ile litrów paliwa jest potrzebnych, aby uniknąć niespodziewanego braku paliwa w samochodzie, ale na tyle wystarczająco jak to możliwe, aby zachować zalecany limit masy auta”- mówi Kopecký.

„W razie problemu technicznego lub pytania załoga dzwoni do inżyniera wyścigowego i próbuje go rozwiązać. W samochodzie znajduje się ta sama instrukcja, którą ma inżynier wyścigowy, aby wspólnie mogli zidentyfikować usterkę”- dodaje Bezděk.


Ostatnie newsy

Wszystkie newsy