UWAŻAJ, WŁĄCZAM KIERUNKOWSKAZ!

UWAŻAJ WŁĄCZAM KIERUNKOWSKAZ!

UWAŻAJ WŁĄCZAM KIERUNKOWSKAZ!

15. 1. 2019

Sposób, w jaki kierowcy wskazują, że skręcają - kolejna z tych na pozór bardzo prostych rzeczy - znacznie zmienił się w ciągu ostatnich 100 lat. Eksponaty w MUZEUM ŠKODA pokazują, jak zaczęło się od mechanicznych strzałek, a skończyło na nowoczesnych kierunkowskazach.

ROK 1929

LAURIN & KLEMENT ŠKODA 110

Pierwsze samochody nie miały kierunkowskazów. Zamiast tego oczekiwano, że kierowcy wyciągną rękę z samochodu i pomachają. Wynalazek strzałki kierunku w ówczesnej Czechosłowacji przypisuje się Janowi Hanušowi z Ołomuńca, który opatentował strzałę ze skórzanymi paskami do użytku przez rowerzystów w 1922 r. W 1929 r. LAURIN & KLEMENT ŠKODA 110 był wyposażony w pojedynczą strzałkę elektromagnetyczną sterowaną pokrętłem na deska rozdzielcza.

ROK 1937

ŠKODA POPULAR MONTE CARLO

Kilka lat później pojedynczą strzałkę zastąpiono układem dwóch wysuwanych kierunkowskazów sterowanych elektromagnetycznie, po jednym z każdej strony samochodu. W przypadku starszych pojazdów LAURIN i KLEMENT to rozwiązanie było opcjonalnym dodatkiem posprzedażnym. Stosowanie kierunkowskazów w ówczesnej Czechosłowacji zostało obowiązkowe do 1939 r.

ROK 1964

ŠKODA OCTAVIA COMBI, typ 993 C.

Kolejnym etapem był system elektrycznych kierunkowskazów z pomarańczowymi szklanymi osłonami. Początkowo były to samodzielne światła umieszczone oddzielnie od reflektorów. Przełącznik sterujący znajdował się na lewej dźwigni kierownicy.

ROK 1966

ŠKODA 1000 MB

Przednie kierunkowskazy o pojemności 1000 MB pozostały osobne, ale tylne zostały włączone w tylne światło. Wskaźniki były kontrolowane przez wyraźną dźwignię w kształcie flagi. Naciśnięcie tej samej dźwigni aktywowało klakson.

ROK 1988

ŠKODA 125 L.

Pojazdy z serii 105/120 były pierwszymi ŠKODAMI, które miały kierunkowskazy tuż obok reflektorów, choć nadal nie były zintegrowane. Ponadto pojazdy te miały małe pomarańczowe światła kierunkowe na przednich skrzydłach.

ROK 1989

ŠKODA FAVORIT 136 L.

FAVORIT był pierwszym modelem, w którym zastosowano kierunkowskazy zintegrowane z reflektorem i dzielące tę samą szklaną osłonę.

ROK 2009

ŠKODA YETI

Małe pomarańczowe kierunkowskazy na przednich skrzydłach przetrwały kilka lat, zanim zostały przeniesione do lusterek bocznych. Dźwignia sterująca straciła funkcję klaksonu, aby zrobić miejsce dla innych funkcji, głównie tempomatu.

ROK 2017

ŠKODA KODIAQ

Dzisiejsze kierunkowskazy, takie jak w ŠKODA KODIAQ, są w pełni zintegrowane z reflektorami i światłami tylnymi. W najbardziej zaawansowanych reflektorach - pełnej diodzie LED - światła mijania, pełne światła i wskaźniki składają się wyłącznie z diod LED.

ROK 2019

ŠKODA SCALA

SCALA jest pierwszą ŠKODĄ, która jako opcja oferuje dynamiczne tylne kierunkowskazy. Wskaźniki składają się z poszczególnych diod LED. Gdy kierowca włącza wskaźniki, migają na zewnątrz ruchem zamiatającym. Wskaźniki dynamiczne są łatwo widoczne dla innych użytkowników drogi, nawet przy złej pogodzie, co stanowi istotny wkład w poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Ostatnie newsy

Wszystkie newsy